vineri, 11 august 2023

DOAMNE, ... LA MIEZUL NOPȚII M-AM SCULAT CA SĂ-ȚI MULȚUMESC (SĂ TE LAUD) PENTRU JUDECĂȚILE DREPTĂȚII TALE! (Psalmul 118, versetul 62; în unele Biblii este Psalmul 119, versetul 62) Acesta este cel mai lung Psalm din Biblie. Are 176 de versete. În original, fiecare set de 8 versete începe cu o literă din alfabetul ebraic. Există o tradiție potrivit căreia Regele David a folosit acest psalm pentru a-l învăța pe fiul său Solomon alfabetul, dar nu numai alfabetul pentru a putea să scrie și să citească, ci alfabetul vieții spirituale. ACEST PSALM începe așa: FERICIȚI SUNT CEI FĂRĂ PRIHANĂ ÎN CALE, CEI CE UMBLĂ ÎN LEGEA DOMNULUI. FERICIȚI SUNT CEI CE CAUTĂ SĂ ÎI AFLE MĂRTURIILE; CU TOATĂ INIMA ÎL VOR CĂUTA. În mănăstiri există slujba de la miezul nopții, numită Miezonoptica, la care se citește Psalmul acesta.

Pr. prof. Ion Ciungu

 



PSALMUL 118* Aliluia.

 

א   אַשְׁרֵי  (א este A, prima literă a alfabetului ebraic; primul cuvânt din primul verset începe cu א. Se citește de la dreapta la stânga. Cuvântul  אַשְׁרֵי înseamnă fericiți (așrei).

 

1.Fericiți cei fără prihană în cale,
cei ce umblă în legea Domnului!

2.Fericiți cei ce caută să-I afle mărturiile 1;
cu toata inima Îl vor căuta.

3.Fiindcă cei ce lucrează fărădelegea
n'au umblat în căile Sale.

4.Tu ești Cel ce poruncile Tale le-ai poruncit
pentru ca noi să le păzim foarte.

5.O, de s'ar face căile mele drepte
spre paza dreptăților Tale!

6.Atunci de-abia nu mă voi rușina,
când voi căuta spre toate poruncile Tale.

7.Ție mă voi marturisi, Doamne, întru deschiderea inimii 2
când voi fi învățat judecățile dreptății Tale.

8.Îndreptările 3 Tale le voi păzi,
Nu mă părăsi în cele din urmă!


9.Prin ce isi va indrepta un tanar calea sa?:
prin pazirea cuvintelor Tale.

10.Eu cu toata inima Te-am cautat,
sa nu ma lepezi de la poruncile Tale.

11.Cuvintele Tale mi le-am ascuns in inima,
ca nu cumva sa pacatuiesc fata de Tine.

12.Binecuvantat esti, Doamne,
invata-ma indreptarile Tale.

13.Cu buzele mele am vestit
toate judecatile gurii Tale.

14.In calea marturiilor Tale m'am desfatat
tot atat de mult cat in toata bogatia.

15.La poruncile Tale voi gandi
si caile Tale le voi intelege;

16.la indreptarile Tale voi cugeta,
cuvintele Tale nu le voi da uitarii.

 

17.Da-i rasplata robului Tau 4,
viaza-ma 5 si-Ti voi pazi cuvintele.

18.Ia-mi valul de pe ochi
si voi intelege minunatele lucruri din legea Ta.

19.Strain sunt eu pe pamant,
poruncile Tale nu mi le ascunde.

20.Sufletul meu de-a pururi a tanjit
sa doreasca judecatile Tale 6.

21.Tu i-ai certat pe cei mandri;
blestemati sunt cei ce se abat de la poruncile Tale.

22.Despresoara-ma de ocara si defaimare,
ca marturiile Tale le-am pazit;

23.fiindca mai-marii sezut-au si graiau impotriva-mi,
dar robul Tau cugeta la indreptarile Tale;

24.fiindca marturiile Tale sunt cugetarea mea
si indreptarile Tale sunt sfetnicii mei.


25.Sufletul mi s'a lipit de pamant 7;
viaza-ma, dupa cuvantul Tau.

26.Eu mi-am vestit caile, Tu m'ai auzit,
invata-ma indreptarile Tale.

27.Fa-ma sa inteleg calea indreptarilor Tale
si la minunile Tale voi cugeta.

28.Sufletul meu a dormitat de mahnire,
intareste-ma intru cuvintele Tale.

29.Calea nedreptatii indeparteaz-o de mine
si cu legea Ta miluieste-ma.

30.Eu calea adevarului am ales-o,
judecatile Tale nu le-am uitat.

31.De marturiile Tale, Doamne, m'am lipit,
Tu fa-ma sa nu-mi fie rusine.

32.Pe calea poruncilor Tale am alergat
cand Tu inima mi-ai largit-o.


33.Lege pune-mi, Doamne, calea indreptarilor Tale,
si ne'ncetat o voi pazi.

34.Da-mi mie pricepere si voi cauta sa aflu legea Ta
si cu toata inima mea o voi pazi.

35.Indrumeaza-ma pe cararea poruncilor Tale,
ca aceasta-i ceea ce mi-am vrut.

36.Pleaca-mi inima spre marturiile Tale 8,
iar nu spre lacomie.

37.Intoarce-mi ochii, ca sa nu vad desertaciunea;
in calea Ta viaza-ma.

38.Pune-i robului Tau in fata cuvantul Tau
intru teama de Tine.

39.Indeparteaza-mi ocara de care m'am temut,
caci bune sunt judecatile Tale.

40.Iata, am tanjit dupa poruncile Tale,
viaza-ma intru dreptatea Ta.


41.Sa vina peste mine mila Ta, Doamne,
mantuirea Ta, dupa cuvantul Tau,

42.si cuvant le voi raspunde celor ce ma ocarasc
ca am nadajduit in cuvintele Tale.

43.Din gura mea sa nu iei nicicum cuvantul adevarului,
ca in judecatile Tale am nadajduit 9.

44.Si legea Ta o voi pazi de-a pururi,
in veac si in veacul veacului.

45.In largul meu am umblat
cautand sa-Ti aflu poruncile.

46.In fata regilor am vorbit despre marturiile Tale
si nu m'am rusinat.

47.Si la poruncile Tale am cugetat,
ca le-am iubit foarte.

48.Mainile mi le-am ridicat spre poruncile Tale pe care le-am iubit
si spre indreptarile Tale gandul mi l-am asternut.


49.Adu-Ti aminte de cuvantul Tau catre robul Tau,
intru care m'ai facut sa nadajduiesc.

50.Aceasta m'a mangaiat intru smerenia mea,
ca rostirea Ta m'a pazit in viata.

51.Cei mandri s'au nelegiuit peste masura,
dar eu de la legea Ta nu m'am abatut.

52.Adusu-mi-am aminte de judecatile Tale cele de demult, Doamne,
si m'am alinat.

53.Mahnire m'a cuprins din pricina pacatosilor
care parasesc legea Ta.

54.Indreptarile Tale erau cantecele mele 10
in locu'n care pribegeam.

55.Noaptea mi-am adus aminte de numele Tau, Doamne,
si legea Ta am pazit-o.

56.Aceasta s'a petrecut cu mine,
ca am cautat sa aflu indreptarile Tale.


57.Tu esti partea mea, Doamne 11,
eu am zis ca se cade sa-Ti pazesc legea.

58.Fetei Tale m'am rugat cu toata inima mea,
miluieste-ma dupa cuvantul Tau.

59.La caile Tale am cugetat,
picioarele mi le-am intors la marturiile Tale.

60.Gata m'am facut, si nu m'am tulburat
ca trebuie sa-Ti pazesc poruncile.

61.Funiile pacatosilor s'au incalcit imprejuru-mi,
dar eu legea Ta n'am uitat-o.

62.La miezul noptii m'am sculat ca sa-Ti aduc lauda 12
pentru judecatile dreptatii Tale.

63.Partas le sunt tuturor celor ce se tem de Tine
si poruncile Tale le pazesc.

64.De mila Ta, Doamne, este plin pamantul,
invata-ma indreptarile Tale.


65.Bunatate ai facut cu robul Tau,
Doamne, dupa cuvantul Tau.

66.Bunatate si randuiala si cunoastere invata-ma,
ca in poruncile Tale am crezut 13.

67.Mai inainte de a fi fost umilit, am pacatuit;
de aceea Ti-am pazit cuvantul.

68.Bun esti Tu, Doamne, si intru bunatatea Ta
invata-ma indreptarile Tale.

69.Nedreptatea celor mandri s'a inmultit impotriva-mi,
dar eu cu toata inima mea voi cerceta poruncile Tale.

70.Inima lor s'a inchegat ca laptele,
dar eu intru legea Ta am cugetat.

71.Bine-mi este mie ca m'ai smerit,
ca sa pot invata indreptarile Tale 14.

72.Buna-mi este mie legea gurii Tale,
mai mult decat mii de aur si argint.


73.Mainile Tale m'au facut si m'au zidit 15,
intelepteste-ma si ma voi invata poruncile Tale.

74.Cei ce se tem de Tine ma vor vedea si se vor veseli,
ca eu in cuvintele Tale am nadajduit.

75.Cunoscut-am, Doamne, ca drepte sunt judecatile Tale
si ca intru adevar m'ai smerit.

76.Faca-se dar ca mila Ta sa-mi fie mangaiere,
dupa spusa Ta 16 catre robul Tau.

77.Sa vina indurarile Tale peste mine si voi trai,
ca legea Ta e cugetarea mea.

78.Sa se rusineze cei mandri, ca'ntru nedreptate m'au nedreptatit,
eu insa la poruncile Tale voi cugeta.

79.Intoarca-se la mine cei ce se tem de Tine
si cei ce cunosc marturiile Tale.

80.Neprihanita sa-mi fie inima intru indreptarile Tale,
ca nu cumva sa fiu rusinat.

 

81.Sufletul mi se topeste de dorul mantuirii Tale 17;
in cuvantul Tau am nadajduit.

82.Ochii mi s'au sleit de dorul cuvantului Tau,
zicand: "Cand ma vei alina?"

83.Ca m'am facut ca un burduf de piele'n bruma 18,
dar indreptarile Tale nu le-am uitat.

84.Cate sunt zilele robului Tau?;
cand vei face pentru mine judecata asupra celor ce ma prigonesc?

85.Nelegiuitii mi-au spus o puzderie de vorbe,
dar ele nu sunt ca legea Ta, Doamne.

86.Toate poruncile Tale sunt adevar;
pe nedrept m'au prigonit, ajuta-ma!

87.Putin a fost de nu m'au terminat la pamant,
dar eu nu Ti-am parasit poruncile.

88.Dupa mila Ta viaza-ma
si voi pazi marturiile gurii Tale.

 

89.In vesnicie, Doamne,
Cuvantul Tau ramane in cer 19.

90.In neam si in neam e adevarul Tau;
Tu ai intemeiat pamantul, si el ramane.

91.Prin randuiala Ta ramane ziua,
ca toate lucrurile sunt Tie slujitoare.

92.Daca legea Ta nu mi-ar fi fost mie cugetare,
atunci as fi pierit in umilinta mea.

93.In veac nu voi uita indreptarile Tale,
ca intr'insele m'ai viat, Doamne 20.

94.Al Tau sunt eu, mantuieste-ma,
ca indreptarile Tale le-am cautat.

95.Pacatosii m'au asteptat sa ma dea pierzarii,
dar eu am inteles marturiile Tale.

96.Oricarei desavarsiri eu i-am vazut hotarul,
porunca Ta hotarnicie n'are 21.


97.O, legea Ta cat am iubit-o, Doamne!;
ea e gandul meu de-a lungu'ntregii zile.

98.Tu pe deasupra dusmanilor mei m'ai inteleptit cu poruncile Tale 22,
ca ele ale mele sunt in veac.

99.Pe deasupra tuturor dascalilor mei am castigat pricepere,
ca marturiile Tale sunt cugetarea mea.

100.Pe deasupra batranilor mei am dobandit pricepere,
ca poruncile Tale le-am cautat.
Iov 32:9Sol 8:9-10

101.Din toata calea cea rea mi-am oprit picioarele,
ca sa pot eu pazi cuvintele Tale.

102.De la judecatile Tale nu m'am abatut,
ca Tu mi-ai pus o lege.

103.Cat sunt de dulci cuvintele Tale in cerul gurii mele!,
mai dulci sunt decat mierea'n gura mea.
Ps 18:10

104.Din poruncile Tale mi-am dobandit pricepere,
de aceea urat-am toata calea nedreptatii.
Ps 118:128Sir 1:5

 

105.Faclie picioarelor mele este legea Ta,
si lumina cararilor mele 23.
Pr 6:23

106.Juratu-m'am si am hotarat
sa pazesc judecatile dreptatii Tale.
Ne 10:30Iov 27:5

107.Umilit am fost peste masura;
viaza-ma, Doamne, dupa cuvantul Tau.

108.Prinoasele de bunavoie ale gurii mele binevoieste-le, Doamne,
si invata-ma judecatile Tale.
Ps 18:3

109.Sufletul meu e de-a pururi in mainile Tale
si legea Ta n'am uitat-o.

110.Pacatosii mi-au intins o cursa,
dar eu de poruncile Tale nu m'am ratacit.
Ps 139:5

111.Marturiile Tale le-am mostenit pe veci,
ca ele sunt bucuria inimii mele.

112.Inima mi-am plecat-o spre savarsirea indreptarilor Tale,
pentru ca'n veci sa-mi fie rasplatire.
3Rg 8:58

 

113.Pe calcatorii de lege i-am urat,
dar legea Ta am iubit-o.

114.Ajutorul meu si ocrotitorul meu Tu esti,
in cuvantul Tau am nadajduit.

115.Indepartati-va de mine, voi, facatorii de rele,
si eu voi cerceta poruncile Dumnezeului meu.
Ps 6:8Ps 100:4

116.Ocroteste-ma, dupa cuvantul Tau, si viaza-ma,
si de la asteptarea mea sa nu ma'ndepartezi in rusine.
Ps 24:2

117.Ajuta-ma si ma voi mantui
si pururea voi cugeta la indreptarile Tale.

118.De nimic i-ai facut pe toti cei ce se indeparteaza de la indreptarile Tale,
pentru ca nedrept este gandul lor launtric 24.
Rm 8:6-7

119.Calcatori de lege i-am socotit pe toti pacatosii pamantului;
de aceea eu pururea am iubit marturiile Tale.

120.Tintuieste-mi trupul cu frica de Tine 25,
ca de judecatile Tale m'am temut.
FA 5:5

 

121.Facut-am judecata si dreptate;
nu ma da pe mana celor ce ma nedreptatesc.

122.Primeste-l pe robul Tau intru bunatate;
cei mandri sa nu ma napastuiasca 26.

123.Ochii mi s'au sleit de dorul mantuirii Tale
si de dorul cuvantului dreptatii Tale 27.

124.Fa cu robul Tau dupa mila Ta
si invata-ma indreptarile Tale.
Ps 142:2

125.Robul Tau sunt eu; da-mi pricepere
si voi cunoaste marturiile Tale.

126.Vremea este a lucra pentru Domnul,
ca ei au risipit legea Ta.
Ecc 8:11

127.De aceea Ti-am iubit poruncile
mai mult decat aurul si topazul.
Ps 18:10Ps 118:72

128.De aceea m'am indreptat spre toate poruncile Tale
si toata calea cea stramba am urat-o.
Ps 25:5Ps 118:104

 

129.Minunate sunt marturiile Tale,
de aceea sufletul meu le-a cercetat 28.

130.Dezvaluirea 29 cuvintelor Tale va face lumina
si pricepere le va da pruncilor.
Ps 18:7Mt 11:25

131.Eu gura mi-am deschis-o si duh am tras intr'insa,
ca dupa poruncile Tale am tanjit.

132.Cauta spre mine si ma miluieste
dupa judecata celor ce iubesc numele Tau.
Ps 6:4

133.Pasii mei indreapta-i dupa cuvantul Tau
si nici o faradelege sa nu ma stapaneasca.

134.Izbaveste-ma de napasta oamenilor
si voi pazi poruncile Tale.

135.Fata Ta arat-o peste robul Tau
si invata-ma poruncile Tale.
Ps 66:1

136.Din ochii mei curs-au izvoare de apa,
fiindca eu legea Ta n'am pazit-o.
Plg 3:48Iac 4:9

 

137.Drept esti, Doamne,
si drepte sunt judecatile Tale.
Ies 9:27Ap 16:7Ap 19:2

138.Marturiile Tale le-ai poruncit cu'ntreaga dreptate
si cu'ntreg adevarul.
Dt 4:4-5

139.Ravna pentru Tine 30 m'a mistuit,
ca vrajmasii mei au uitat de cuvintele Tale.
Ps 68:9

140.Lamurita'n foc este spusa Ta foarte,
si robul Tau a iubit-o 31.
2Rg 22:31Pr 30:5

141.Tanar sunt eu si socotit de nimic,
dar indreptarile Tale nu le-am uitat.

142.Dreptatea Ta este dreptate in veac
si adevar e legea Ta.
In 17:17

143.Necazuri si nevoi au dat peste mine;
poruncile Tale sunt cugetarea mea.

144.Drepte sunt in veci marturiile Tale;
da-mi Tu pricepere, si eu voi fi viu.


145.Strigat-am din toata inima mea: "Auzi-ma, Doamne!;
indreptarile Tale voi cauta sa le aflu".

146.Strigat-am catre Tine: "Mantuieste-ma
si voi pazi marturiile Tale!"

147.In puterea noptii 32 m'am sculat si am strigat,
in cuvintele Tale am nadajduit.
Ps 5:3Ps 87:14

148.Ochii mi s'au trezit inaintea zorilor
ca sa cuget la cuvintele Tale.
Is 26:9

149.Glasul meu auzi-l, Doamne, dupa mila Ta;
dupa judecata Ta viaza-ma.

150.Cei ce intru faradelege ma prigonesc s'au apropiat,
dar de legea Ta s'au indepartat.

151.Aproape esti Tu, Doamne 33,
si toate poruncile Tale sunt adevar.
In 17:17

152.Dintru'nceput am cunoscut din marturiile Tale
ca pentru veci le-ai intemeiat.
Mt 5:18Lc 21:331Ptr 1:25

 

153.Vezi-mi smerenia si scapa-ma,
ca legea Ta n'am uitat-o.

154.Judeca-mi pricina si ma izbaveste;
de dragul cuvantului Tau viaza-ma.
Ps 36:6

155.Departe de pacatosi e mantuirea,
ca ei nu Ti-au cautat indreptarile.
Ps 108:17

156.Multe sunt indurarile Tale, Doamne;
dupa judecata Ta viaza-ma.

157.Multi sunt cei ce ma prigonesc si ma necajesc,
dar eu de la marturiile Tale nu m'am abatut.
Ps 3:1-2

158.Ma mistuiam vazandu-i pe cei nepriceputi,
fiindca spusele Tale nu le-au pazit.
FA 17:16

159.Iata, vezi ca Ti-am iubit poruncile;
Doamne, intru mila Ta viaza-ma.

160.Adevar este inceputul cuvintelor Tale
si toate judecatile dreptatii Tale vor dainui in veci.


161.Fara pricina m'au prigonit puternicii zilei 34
si din pricina cuvintelor Tale inima mi s'a infricosat.
Is 66:2

162.Bucura-ma-voi intru spusele Tale
ca unul ce-a dat peste prada multa.
Is 9:2

163.Urat-am nedreptatea si am dispretuit-o,
dar legea Ta am iubit-o.
Pr 13:5-6

164.De sapte ori pe zi Te-am laudat 35
pentru judecatile dreptatii Tale.

165.Pace multa au cei ce iubesc legea Ta
si carora nu le e piatra de poticnire 36.
Ga 6:161In 2:10

166.Mantuirea Ta am asteptat-o, Doamne,
si poruncile Tale le-am iubit.
Fc 49:18Ps 118:81

167.Pazit-a sufletul meu marturiile Tale
si le-a iubit foarte.

168.Pazit-am poruncile si marturiile Tale,
ca toate caile mele inaintea Ta sunt, Doamne.
Ps 138:2-3

 

169.Apropie-se rugaciunea mea inaintea Ta, Doamne,
dupa spusa Ta da-mi mie pricepere 37.

170.Sa intre cererea mea in fata Ta;
dupa spusa Ta izbaveste-ma.

171.Buzele mele sa reverse lauda
cand Tu ma vei invata indreptarile Tale.

172.Rosti-va limba mea spusele Tale,
fiindca toate poruncile Tale sunt drepte.

173.Fie-mi spre mantuire mana Ta,
ca eu poruncile Tale le-am ales.

174.Tanjit-am dupa mantuirea Ta, Doamne,
si legea Ta imi este cugetare.

175.Viu va fi sufletul meu si Te va lauda
si judecatile Tale imi vor ajuta 38.

176.Ratacit-am ca o oaie pierduta;
cauta-l pe robul Tau, ca poruncile Tale nu le-am uitat.
Is 53:61Ptr 2:25

...

https://biblia.ortodoxa.info/biblia/versiuni_paralele/vba-bbj-brc/19/118

...

https://en.wikipedia.org/wiki/Psalm_119#Eastern_Orthodox

https://www.liturgy.io/orthodox-psalter?chapter=118&style=LINED&trans=KJV&psalt=DEF

https://www.o-bible.com/cgibin/ob.cgi?version=bbe&book=psm&chapter=119

https://lire.la-bible.net/lecture/psaumes/119/1

https://www.die-bibel.de/bibeln/online-bibeln/lesen/LU17/PSA.119/Psalm-119

 https://bibliacatolica.ro/category/biblia/1-vechiul-testament/41-cartea-psalmilor/page/119/

https://biblia.resursecrestine.ro/psalmii/119

...

https://www.biblestudytools.com/bible-versions/

http://www.qbible.com/hebrew-old-testament/psalms/119.html

...

Duminica, psalmul 118 este citit adesea (dar nu întotdeauna) la Utrenie, deci el nu mai este citit la Miezonoptică. https://ro.orthodoxwiki.org/Miezonoptica#Duminica

http://www.saintjonah.org/services/midnight3.htm

http://holywisdomorthodox.com/liturgical/oktoechos/2-1.pdf , page 12.

http://holywisdomorthodox.com/liturgical/oktoechos/index.html

.........................................................................................

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem articolele următoare:

DOAMNE, ochii mei s-au trezit ÎNAINTEA ZORILOR, ca SĂ CUGET LA CUVINTELE TALE. (Psalmul 118, versetul 148; în unele Biblii este Psalmul 119, versetul 148) Acesta este cel mai lung Psalm din Biblie. Are 176 de versete. În original, fiecare set de 8 versete începe cu o literă din alfabetul ebraic. Există o tradiție potrivit căreia Regele David a folosit acest psalm pentru a-l învăța pe fiul său Solomon alfabetul, dar nu numai alfabetul pentru a putea să scrie și să citească, ci alfabetul vieții spirituale. ACEST PSALM începe așa: FERICIȚI SUNT CEI FĂRĂ PRIHANĂ ÎN CALE, CEI CE UMBLĂ ÎN LEGEA DOMNULUI. FERICIȚI SUNT CEI CE CAUTĂ SĂ ÎI AFLE MĂRTURIILE; CU TOATĂ INIMA ÎL VOR CĂUTA.

 

DOAMNE, ... fă să aud DIMINEAȚA MILA TA, că la Tine îmi este nădejdea! (Psalmul 142, 8, un psalm al lui David; în unele Biblii acesta este Psalmul 143)

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în MARȚEA LUMINATĂ, în SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ (The Bright Week), adică în PRIMA SĂPTĂMÂNĂ CARE URMEAZĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII DOMNULUI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. ... Bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos o exprimăm și noi, în fiecare an, inclusiv prin felul în care NE SALUTĂM TIMP DE 40 DE ZILE, cu uimitorul și frumosul mesaj de origine îngerească, "HRISTOS A ÎNVIAT!", la care răspundem, din forța Tradiției Sfinte și în diferite grade de asimilare, "ADEVĂRAT A ÎNVIAT!" Azi, în A TREIA ZI DE PAȘTI, în MARȚEA LUMINATĂ, haideți să ne luminăm sufletele cu textul evanghelic programat pentru a fi citit azi la Sfânta Liturghie! În acest text este vorba despre modul în care DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS S-A ARĂTAT DUPĂ ÎNVIERE LA DOI DINTRE UCENICII SĂI, adică LUI LUCA ȘI CLEOPA, în timp ce ei mergeau dinspre Ierusalim spre localitatea Emaus. Pe drum El li s-a arătat ca un străin care i-a întrebat de ce sunt triști și le-a explicat textele sfinte din Vechiul Testament referitoare la Mesia, referitoare la suferințele Lui urmate de slava Lui. Apoi, LA CINA DIN EMAUS IISUS A FOST RECUNOSCUT, CÂND EL A BINECUVÂNTAT PÂINEA, A FRÂNT-O ȘI LE-A DAT-O. ... Cu această ocazie este potrivit SĂ NE AMINTIM DE ARĂTĂRILE DOMNULUI DUPĂ ÎNVIERE, de persoanele cărora El S-a arătat după Înviere, timp de 40 de zile, până când S-a înălțat la Cer. MAICA DOMNULUI ESTE PRIMA PERSOANĂ CARE L-A VĂZUT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS ÎNVIAT, după cum aflăm din cartea de cult numită Penticostar, în care se explică astfel: Învierea a cunoscut-o întâi Maica lui Dumnezeu, Care, după cum grăiește Evanghelia cea de la Matei, ședea la Mormânt împreună cu Maria Magdalena. Dar, spre a nu se arunca îndoială asupra Învierii, din pricina dragostei de Mamă pentru Fiul Său, de aceea zic evangheliștii că Domnul S-a arătat mai întâi Mariei Magdalena. Așa scrie în Sinaxarul din Penticostar, la Sfânta și Marea Duminică a Paștilor. ... Știm că Iisus a promis că El este prezent acolo unde chiar și numai doi sau trei se adună în Numele Lui (Matei 18, 20). DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, AJUTĂ-NE SĂ FACEM PARTE DINTRE PERSOANELE CARE SE ADUNĂ ÎN NUMELE TĂU, CONFORM LEGII TALE EXPRIMATĂ ÎN NOUL TESTAMENT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIM! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu   “« Rămâi cu noi, că e spre seară şi s'a plecat ziua ». Şi a intrat să rămână cu ei. Şi a fost că'n timp c...