Pr. prof. Ion Ciungu
Mulțumim frumos, Doamne Iisuse Hristoase, Fiule Veșnic Iubit al Tatălui nostru Sfânt din Ceruri, pentru că Te-ai născut și Te-ai botezat și ai lucrat și lucrezi pentru mântuirea noastră!
În Biblie nu găsim informații referitoare la sărbătorirea zilei de Naștere a Mântuitorului lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, nici referitoare la data Nașterii Lui, spre deosebire de informațiile precise cu privire la zilele Morții și Învierii Lui.
Cam pe la anul 200 d. Hr., un învățător creștin din Egipt, Clement din Alexandria, face referire la data în care S-a născut Iisus, spunând că diferite date au fost propuse de diferite grupuri creștine. Clement nu menționează deloc data de 25 decembrie. La sfârșitul secolului al II-lea era mare nesiguranță, dar și mare interes, cu privire la data Nașterii lui Iisus.
În secolul al IV-lea, însă, găsim referințe cu privire la două date care erau recunoscute pe scară largă - și erau și sărbătorite – ca fiind ziua de Naștere a lui Iisus: 25 decembrie în partea apuseană a Imperiului Roman și 6 ianuarie în Răsărit (mai ales în Egipt și în Asia Mică).
Cea mai timpurie menționare a datei de 25 decembrie ca Zi de Naștere a lui Iisus vine dintr-un almanah roman de la mijlocul secolului al patrulea care prezintă o listă cu datele de deces ale diferiților episcopi și martiri creștini. Prima dată pusă pe listă, 25 decembrie, este marcată astfel: natus Christus in Betleem Judeae: Hristos S-a născut în Betleemul Iudeii.
Deci, cam la 300 de ani după ce S-a născut Iisus, găsim în sfârșit oameni care celebrau Nașterea Lui în mijlocul iernii. Dar cum de se fixaseră pe datele de 25 decembrie și 6 ianuarie?
Există două teorii astăzi: una extrem de populară, cealaltă mai puțin auzită în afara cercurilor științifice (deși mult mai veche). Prima susține că datele pentru Nașterea lui Hristos au fost împrumutate de la sărbătorile păgâne celebrate în cinstea soarelui, în perioada solstițiului de iarnă. A doua susține că la fixarea datei Nașterii lui Hristos pe 25 decembrie (sau pe 6 ianuarie) s-a ajuns pornind de la data Morții Lui.
Prima teorie, care este promovată agresiv, și cu volumul dat la maxim, susține că data (datele) Nașterii lui Iisus Hristos a fost împrumutată (au fost împrumutate) de la sărbătorile păgâne. Romanii aveau festivalul Saturnalia în mijlocul iernii, la sfârșitul lui decembrie; popoarele barbare din nordul și vestul Europei aveau sărbători în perioade similare. În plus, împăratul roman Aurelian, în anul 274, a stabilit o sărbătoare pentru Sol Invictus (Soarele Neînvins), pe 25 decembrie. Sărbătoarea Nașterii lui Iisus Hristos este, potrivit acestei argumentări, un subprodus al acestor festivaluri solare păgâne. Potrivit acestei teorii, creștinii din perioada de început au ales în mod deliberat aceste date pentru a încuraja răspândirea sărbătoririi Nașterii lui Iisus Hristos și a creștinismului în toată lumea romană: dacă sărbătorirea Nașterii lui Iisus Hristos arăta ca o sărbătoare păgână, atunci mai mulți păgâni vor fi deschiși atât către această sărbătoare cât și către Dumnezeul a Cărui Naștere ea o celebra.
În ciuda popularității pe care o are azi această teorie, totuși ea are problemele ei. În primul rând, ea nu este găsită în nici una din scrierile creștine vechi. Scriitorii creștini ai timpului nu fac niciodată aluzie la vreo inginerie calendaristică. Din contră, ei văd această coincidență ca un semn providențial, ca o dovadă naturală că Dumnezeu L-a ales pe Iisus mai presus de zeii păgâni falși. Părintele bisericesc Ambrozie (c.339-397), de exemplu, îl descrie pe Hristos ca fiind adevăratul soare care i-a întrecut în strălucire pe zeii căzuți ai vechii ordini.
Abia în secolul al XII-lea găsim prima sugestie referitoare la faptul că celebrarea Nașterii lui Iisus a fost așezată în mod deliberat să se suprapună peste sărbătorile păgâne. O notă marginală pe un manuscris al comentatorului biblic siriac Dionysius bar-Salibi afirmă că în timpurile vechi sărbătoarea Nașterii lui Hristos a fost de fapt schimbată de la 6 ianuarie la 25 decembrie în așa fel încât să cadă pe aceeași dată cu sărbătoarea păgână Sol Invictus. În secolele al XVIII-lea și al XIX-lea savanții biblici stimulați de studiul religiilor comparate s-au agățat de această idee.
Studii mai recente au arătat că multe dintre ornamentele moderne ale Crăciunului reflectă într-adevăr obiceiuri păgâne împrumutate mult mai târziu, când creștinismul s-a extins în nordul și vestul Europei. Pomul de Crăciun, de exemplu, a fost legat de practicile druidice medievale târzii. Astfel că publicul modern a fost încurajat să presupună că și data Nașterii lui Hristos trebuie să fie păgână.
Nu avem dovezi că festivalurile păgâne au fost adoptate de creștini în secolul al III-lea, atunci când au fost stabilite datele pentru sărbătoarea Nașterii lui Hristos.
A doua teorie susține că la fixarea datei Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos pe 25 decembrie (sau pe 6 ianuarie) s-a ajuns pornind de la data Morții Lui. Acest punct de vedere a fost sugerat prima dată lumii moderne de către savantul francez Louis Duchesne, la începutul secolului al XX-lea, și a fost dezvoltat pe deplin de către americanul Thomas Talley în anii mai recenți. Dar ei nu au fost primii care au constatat că există o legătură între data Morții și data Nașterii lui Iisus.
Bebelușul
Iisus zboară în jos din cer cu o cruce, în acest detaliu din scena Bunei
Vestiri făcută în secolul al XIV-lea de Master Bertram. Zămislirea lui Iisus
purta cu ea promisiunea mântuirii prin moartea Lui. Este posibil, deci, să nu
fie o coincidență faptul că Biserica din perioada de început sărbătorea
zămislirea și moartea lui Iisus în aceeași zi calendaristică: 25 martie, exact
cu nouă luni înainte de 25 decembrie. Kunsthalle,
Hamburg/Bridgeman Art Library, NY
În jurul anului 200 d.Hr., Tertulian din Cartagina raporta calculul potrivit căruia data de 14 a lunii Nisan (data Răstignirii conform Evangheliei lui Ioan) în anul în care a murit Iisus era echivalentă cu 25 martie din calendarul roman (solar). Ziua de 25 martie este, desigur, cu nouă luni înainte de 25 decembrie; mai târziu această zi de 25 martie a fost recunoscută ca Sărbătoarea Bunei Vestiri – comemorarea zămislirii lui Iisus. Astfel, despre Iisus se credea că a fost zămislit și răstignit în aceeași zi a anului. Cu exact nouă luni mai târziu Iisus S-a născut.
Această idee apare într-un tratat creștin anonim intitulat Despre Solstiții și Echinocții, care se pare că își are originea în Africa de Nord, în secolul al patrulea. Tratatul afirmă astfel: “Așadar Domnul nostru a fost zămislit în a opta din calendele lui aprilie în luna martie [25 martie], care este ziua pătimirii Domnului și a zămislirii Lui. Căci în acea zi a fost zămislit, în aceeași în care a suferit.” Pe această bază, tratatul stabilește data Nașterii lui Iisus la solstițiul de iarnă.
Și Augustin era familiarizat cu această asociere. În lucrarea Despre Trinitate (399-419) el scrie astfel: “Căci despre El (Iisus) se crede că a fost zămislit în 25 martie, în care zi a și suferit; astfel că pântecele Fecioarei, în care El a fost zămislit, din care nimeni dintre muritori nu s-a născut, corespunde cu mormântul cel nou în care El a fost înmormântat, în care nu a fost niciodată pus un om, nici înainte de El, nici de atunci. Dar El a fost născut, potrivit tradiției, pe 25 decembrie.”
Și în Răsărit datele zămislirii și morții lui Iisus au fost legate. Dar în loc să lucreze pornind de la data de 14 a lunii Nisan din calendarul evreiesc, răsăritenii au folosit ziua de 14 a primei luni de primăvară (Artemisios) din calendarul lor grecesc local – 6 aprilie la noi. Ziua de 6 aprilie este, desigur, exact cu nouă luni înainte de 6 ianuarie – data răsăriteană pentru sărbătoarea Nașterii lui Hristos. Și în Răsărit avem dovezi că luna aprilie era asociată cu zămislirea și răstignirea lui Iisus. Episcopul Epifanie al Salaminei scrie că pe 6 aprilie “Mielul a fost închis în pântecele neprihănit al Sfintei Fecioare, Cel Care a ridicat și ridică în sacrificiu perpetuu păcatele lumii.” Chiar și astăzi Biserica Armeană sărbătorește Buna Vestire la începutul lunii aprilie (pe 7 aprilie, nu pe 6), iar Crăciunul pe 6 ianuarie.
Astfel că, avem creștini în două părți ale lumii care calculează Nașterea lui Iisus pe baza faptului că Moartea și Zămislirea Lui au avut loc în aceeași zi (25 martie sau 6 aprilie) și ajung la rezultate apropiate dar diferite (25 decembrie și 6 ianuarie).
A pune în legătură Zămislirea și Moartea lui Iisus în acest fel va părea cu siguranță ciudat cititorilor moderni, dar aceasta reflectă concepțiile antice și medievale despre mântuire privită pe ansamblu, cu toate elementele legate între ele. Una dintre cele mai înduioșătoare expresii ale acestei credințe se găsește în arta creștină. În numeroase picturi cu Buna Vestire pe care îngerul o aduce Mariei – momentul zămislirii lui Iisus – bebelușul Iisus este arătat alunecând în jos din cer pe sau cu o cruce mică (vezi fotografia de mai sus cu detaliul din scena Bunei Vestiri, de Master Bertram); un memento vizual că zămislirea aduce promisiunea mântuirii prin moartea lui Iisus.
Ideea conform căreia creația și răscumpărarea ar trebui să aibă loc în același timp al anului este reflectată și în tradiția antică evreiască, înregistrată în Talmud. Talmudul babilonian păstrează o dispută între doi rabini, de la începutul secolului al doilea d.Hr., care împărtășesc această concepție, dar sunt în dezacord asupra datei. Rabinul Eliezer afirmă astfel: “În luna Nisan a fost creată lumea; în luna Nisan au fost născuți Patriarhii; de Paști a fost născut Isaac ... și în luna Nisan ei [strămoșii noștri] vor fi răscumpărați în timpul care va veni.” (Celălalt rabin, Ioșua, pune aceleași evenimente în luna următoare, Tișri.) Astfel că, este posibil pe bună dreptate ca datele pentru sărbătorile Nașterii Domnului și Botezului Domnului să fi rezultat din reflecția teologică creștină asupra unor astfel de cronologii.
În cele din urmă rămânem cu o întrebare: Cum a ajuns data de 25 decembrie să fie ziua în care se sărbătorește Nașterea lui Hristos? Nu putem fi pe deplin siguri. E posibil pe bună dreptate ca elemente ale sărbătorii care s-a dezvoltat din secolul al patrulea până în timpurile moderne să fi derivat din tradiții păgâne. Dar data reală s-ar putea într-adevăr să derive mai mult din iudaism – din moartea lui Iisus la Paști, și din ideea rabinică potrivit căreia te poți aștepta la lucruri mari, iarăși și iarăși, în același timp al anului – decât din păgânism. Apoi iarăși, în această idee a ciclurilor și a reîntoarcerii răscumpărării de la Dumnezeu, e posibil cumva să avem de a face cu ceva ce romanii păgâni care sărbătoreau Sol Invictus, și multe alte popoare de atunci, ar fi înțeles și ar fi revendicat ca fiind al lor propriu, de asemenea.
Mai multe aspecte referitoare la acest subiect
putem afla citind în întregime articolul How
December 25 Became Christmas, publicat în data de 18 decembrie 2020, pe
website-ul american BIBLICAL ARCHAEOLOGY
SOCIETY, de Andrew
McGowan.
.......................................................................................................
Aici
am terminat de tradus spicuind din articolul respectiv.
S-ar putea
întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:
VÂNZĂRILE DE
BIBLII AU CRESCUT SEMNIFICATIV LA NIVEL MONDIAL ÎN ANUL 2020, ÎN TIMPUL
PANDEMIEI DE CORONAVIRUS. AȘA A ANUNȚAT ÎNTR-UN RAPORT RECENT UNUL DINTRE
PRINCIPALII FURNIZORI AMERICANI DE CĂRȚI ȘI MATERIALE EDUCAȚIONALE CREȘTINE
“LIFE WAY CHRISTIAN RESOURCES” (RESURSE CREȘTINE PENTRU CALEA VIEȚII). [scurtă
anunțare a știrii; articole în engleză din 30 și 31 decembrie 2020] NE AMINTIM
CĂ BIBLIA ESTE CEA MAI TRADUSĂ CARTE DIN LUME, CEA MAI CITITĂ CARTE DIN LUME ȘI
CEA MAI VÂNDUTĂ CARTE DIN LUME. BIBLIA ESTE TRADUSĂ PÂNĂ ACUM ÎN 704 LIMBI,
FOLOSITE DE APROXIMATIV ȘASE MILIARDE DE OAMENI. ȘTIM DE LA MÂNTUITORUL LUMII,
DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, CĂ UNUL DINTRE SEMNELE SFÂRȘITULUI LUMII ESTE
PREDICAREA EVANGHELIEI ÎN TOATĂ LUMEA, SPRE MĂRTURIE LA TOATE NEAMURILE.
“CINE
ESTE IISUS CEL REAL?” (I-X) … (Haideți să citim toate cele 10 pagini în care
găsim răspunsuri folositoare la întrebarea “Cine este Iisus cel Real?”! Traducere din limba
engleză a articolului “Who Is the Real Jesus?”, publicat pe website-ul american
Y-Jesus.com, al cărui editor general este Larry Chapman)
SĂ-L PRIMIM PE IISUS CA SFĂTUITOR ȘI SĂ-L CEREM CA PRIETEN, CĂCI ASTFEL EL NE POATE SCHIMBA AMARUL VIEȚII ÎN BUCURIE, NE POATE FI AJUTOR ÎN GREUTĂȚI ȘI MÂNGÂIERE ÎN CHINURI. SĂ FIM ATENȚI SĂ-L LĂUDĂM PE DUMNEZEU CREATORUL ȘI ATOTȚIITORUL, CEL CU MULTE NUME, CAUZATORUL EXISTENȚEI ȘI TIMPULUI, DAR MAI PRESUS DE ELE! (poezie de poetul creștin Traian Dorz ; citat de la preotul călugăr Arsenie Boca ; din fila de calendar creștin ortodox pe luna ianuarie, anul 2021, editat de Oastea Domnului. Și din fila de calendar creștin greco-catolic pe luna ianuarie, anul 2021.)
NAȘTEREA
MIRACULOASĂ A LUI IISUS ȘI MINUNILE LUI IISUS SUNT RĂSPÂNDITE PESTE TOT ÎN
CORAN. NU AȘ PUTEA FI MAHOMEDAN FĂRĂ SĂ CRED ÎN IISUS. AȘA A DECLARAT IMAMUL
DR. OMAR SULEIMAN DIN DALLAS (TEXAS, S.U.A.) ÎN 24 DECEMBRIE 2020. PE DE ALTĂ
PARTE, ÎN NIGERIA JIHADIȘTII STATULUI ISLAMIC (BOKO HARAM) AU ATACAT SATUL PEMI
(ÎN STATUL BORNO) ȘI AU UCIS 11 CREȘTINI ȘI AU DAT FOC LA ZECE CASE ȘI LA O
BISERICĂ, ÎN AJUNUL CRĂCIUNULUI, ANUL 2020. (scurtă anunțare a știrii; articole
în engleză din 24, 26 și 27 decembrie 2020) ȘTIAM DE RESPECTUL GENERAL AL
MAHOMEDANILOR FAȚĂ DE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. ȘTIAM ȘI DE MAHOMEDANII
EXTREMIȘTI AI STATULUI ISLAMIC SUSȚINUȚI STRATEGIC DE EVREII CARE ÎL
BATJOCORESC CONSTANT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. NE
AMINTIM CĂ ÎN ACEST AN AU FOST UCIȘI ÎN NIGERIA PESTE 2200 DE CREȘTINI, DE
CĂTRE EXTREMIȘTII MAHOMEDANI! IAR ÎN ROMÂNIA SE UCID ÎN FIECARE AN 100.000 DE
BEBELUȘI, DE CĂTRE MEDICII EXTREMIȘTI ANTICRIȘTI, SUSȚINUȚI DE PARLAMENTARII
ANTICRIȘTI!!! SĂ NE RUGĂM TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI CA SĂ-I OPREASCĂ PE
DUȘMANII LUI IISUS DIN LUCRAREA LOR DIABOLICĂ DESFĂȘURATĂ ÎN MULTE ȚĂRI,
INCLUSIV ÎN ROMÂNIA!!!
PARLAMENTUL
UNGARIEI VA LUCRA PENTRU A OFERI TUTUROR COPIILOR O EDUCAȚIE BAZATĂ PE VALORILE
CULTURII CREȘTINE A UNGARIEI, GARANTÂNDU-SE DEZVOLTAREA NETULBURATĂ A COPILULUI
ÎN FUNCȚIE DE SEXUL PE CARE ÎL ARE DIN NAȘTERE. AȘA A SPUS MINISTRA JUSTIȚIEI,
JUDIT VARGA, ÎN 15 DECEMBRIE 2020, CÂND PARLAMENTUL A VOTAT AMENDAMENTUL LA
LEGEA FUNDAMENTALĂ, PROTEJÂNDU-SE INSTITUȚIA CĂSĂTORIEI FORMATĂ DINTR-UN BĂRBAT
ȘI O FEMEIE, PENTRU SUPRAVIEȚUIREA NAȚIUNII. REFERITOR LA RELAȚIA PĂRINTE-COPIL
S-A PRECIZAT CĂ MAMA ESTE O FEMEIE, IAR TATĂL ESTE UN BĂRBAT, INTERZICÂNDU-SE
ASTFEL ADOPTAREA COPIILOR DE CĂTRE CUPLURILE GAY. (scurtă anunțare a știrii;
articol în engleză din 22 decembrie 2020). FOARTE FRUMOS DIN PARTEA
POLITICIENILOR UNGARIEI CARE APĂRĂ VALORILE CREȘTINE ASEMENEA POLITICIENILOR
POLONIEI! ÎN ROMÂNIA UNII POLITICIENI APĂRĂ HARABABURA IDEOLOGIEI GENDER ȘI A
PĂCATELOR GAY, ȘI MAI VORBESC DE SALVAREA ROMÂNIEI !!!
RECUNOȘTINȚĂ ADUSĂ LUI
DUMNEZEU PENTRU CĂ L-A DAT PE DONALD TRUMP CA PREȘEDINTE AL SUA ÎN ULTIMII
PATRU ANI, TIMP ÎN CARE LIBERTĂȚILE RELIGIOASE AU FOST PROTEJATE, VIEȚILE
COPIILOR NENĂSCUȚI AU FOST APĂRATE, JUDECĂTORI CONSERVATORI LA CURTEA SUPREMĂ
ȘI LA CURȚI FEDERALE AU FOST NUMIȚI, CEA MAI PUTERNICĂ ECONOMIE DIN ULTIMII 70
DE ANI A FOST CONSTRUITĂ, CU CEA MAI SCĂZUTĂ RATĂ A ȘOMAJULUI DIN ULTIMII 50 DE
ANI PÂNĂ LA ÎNCEPEREA PANDEMIEI ..., RECUNOȘTINȚĂ PENTRU UN PREȘEDINTE ȘI UN
VICEPREȘEDINTE CARE AU RECUNOSCUT IMPORTANȚA RUGĂCIUNII ȘI NU S-AU RUȘINAT DE
NUMELE LUI IISUS HRISTOS. ACEASTĂ RECUNOȘTINȚĂ A FOST
EXPRIMATĂ RECENT DE PASTORUL FRANKLIN GRAHAM. (scurtă anunțare a știrii;
articole în engleză din 15 decembrie 2020)
ÎNCERCAREA DE
INCENDIERE ÎN IERUSALIMUL DE EST A BISERICII DIN GHETSIMANI, VINERI 4 DECEMBRIE
2020, DE CĂTRE UN EVREU RADICAL, ESTE O CRIMĂ RASISTĂ INSPIRATĂ DIN IDEOLOGIA
EXTREMĂ ISRAELIANĂ CARE CAUTĂ SĂ-I SCOATĂ PE CREȘTINI AFARĂ DIN ȚARA SFÂNTĂ.
PATRIARHUL ORTODOX TEOFILOS AL III-LEA A FĂCUT APEL LA COMUNITATEA
INTERNAȚIONALĂ PENTRU CA ACEASTA SĂ PROTEJEZE SANCTUARELE CREȘTINE ȘI SĂ OCROTEASCĂ
PREZENȚA CREȘTINĂ AUTOHTONĂ ÎN ȚARA SFÂNTĂ. (scurtă anunțare a știrii; articole
în engleză din 5 și 6 decembrie 2020; și în română din 4 decembrie 2020) NE
AMINTIM CĂ ISRAELUL NU VREA CA EVREILOR SĂ LI SE PREDICE DESPRE DOMNUL NOSTRU
IISUS HRISTOS ȘI CĂ ÎN VARĂ A INTERZIS TRANSMISIUNILE CREȘTINE ÎN LIMBA
EBRAICĂ.
ÎN
NIGERIA AU FOST UCIȘI 2.200 DE CREȘTINI ÎN ANUL 2020, DE CĂTRE ISLAMIȘTII RADICALI.
DIN ANUL 2009 PÂNĂ ACUM AU FOST UCIȘI 34.400 DE CREȘTINI ÎN NIGERIA. (scurtă
anunțare a știrii; articol în engleză din 17 decembrie 2020). SUNT RĂI
ISLAMIȘTII RADICALI! DAR, VAI, ATEII RADICALI SUNT MULT MAI RĂI! ȘTIM CĂ ÎN
ROMÂNIA MEDICII ATEI UCID “LEGAL” ÎN FIECARE AN 100.000 DE BEBELUȘI PRIN AVORT,
CĂCI SUNT SUSȚINUȚI DE PARLAMENTARII TERORIȘTI ATEI!!! CÂTE MINCIUNI ȘI CRIME,
CÂT SATANISM, ÎN DEMOCRAȚIA ATEILOR!!! SĂ NE RUGĂM, ȘI NOI, TATĂLUI NOSTRU
SFÂNT DIN CERURI SĂ-I OPREASCĂ ȘI SĂ-I PEDEPSEASCĂ PE CRMINALI!!!
Despre influența bună a lui Iisus în istoria lumii, desființarea
sclaviei: Creştinismul :
Binecuvântare sau Povară pentru omenire ? I ( Traducere din articolul lui Noel
Hornor, vezi info. la note )
CETĂȚENIE
EUROPEANĂ ȘI CETĂȚENIE NAȚIONALĂ (2019 – ANUL CĂRȚII ÎN ROMÂNIA, PROGRAMUL
NAȚIONAL „ROMÂNIA, CITEȘTE!” ) Biblia
este cea mai citită carte din lume. Iisus, Învățătorul Suprem, se mai numește
și Cuvântul Veșnic al lui Dumnezeu, Cuvânt Care a devenit Om (Ioan 1, 1-14). El este Persoana Divino-Umană Numărul Unu,
Unică în Univers. Să-L citim!!!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu