duminică, 21 aprilie 2024

Mai înainte de a primi SFÂNTA CUMINECĂTURĂ sau SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘIRE CU TRUPUL ȘI SÂNGELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, sub formă de Pâine și Vin Sfințite, se cuvine, prin harul Duhului Sfânt și spre slava Veșnicului Tată Ceresc Atotsfânt, să ne facem o analiză morală în sufletul nostru, în conștiința noastră, și să ne dăm seama de păcatele pe care le-am făcut (prin comitere sau prin omitere), păcate care ne-au îndepărtat de Dumnezeu. Apoi să regretăm, să luăm decizia de a le recunoaște, de a le mărturisi, de a le spovedi, de a le spăla de pe conștiință, de a obține iertarea de la Dumnezeu și apoi să ne străduim să ne păstrăm viața curată. EXISTĂ RUGĂCIUNI CARE NE AJUTĂ SĂ NE ANALIZĂM SUFLETELE. Există Rugăciuni înainte de Sfânta Spovedanie, Rugăciuni după Sfânta Spovedanie, Rugăciuni înainte de Sfânta Împărtășanie, Rugăciuni după Sfânta Împărtășanie. Există Ghid sau Îndreptar pentru Sfânta Spovedanie. SE CUVINE SĂ NE ANALIZĂM SUFLETELE, SĂ LE CURĂȚĂM, CA NU CUMVA SĂ NE ÎMPĂRTĂȘIM SPRE OSÂNDĂ CA IUDA. Se cuvine să știm că ÎMPĂRTĂȘIREA CU TRUPUL ȘI SÂNGELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ESTE ABSOLUT NECESARĂ, CA SĂ PUTEM OBȚINE VIAȚA CEA ADEVĂRATĂ, VIAȚA VEȘNICĂ FERICITĂ. Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, ne spune astfel: "Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi." În Joia Mare, la Cina cea de Taină, Mântuitorul a stabilit o legătură tainică între Pâine și Trupul Său, precum și între Vin și Sângele Său. Atunci El, luând pâinea, a binecuvântat-o și a zis: “LUAȚI, MÂNCAȚI, ACESTA ESTE TRUPUL MEU!” Apoi, luând paharul cu vin, după ce a mulțumit Tatălui Ceresc, a zis: “BEȚI DINTRU ACESTA TOȚI, CĂCI ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, AL LEGII CELEI NOI, CARE PENTRU MULȚI SE VARSĂ SPRE IERTAREA PĂCATELOR!” ... Haideți să observăm CUM ÎNCEPE UNA DINTRE RUGĂCIUNILE SFÂNTULUI IOAN GURĂ DE AUR ÎNAINTE DE SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘIRE: "Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul." ... Într-adevăr, se cuvine să ne analizăm și să ajungem la această conștiință, apoi să cerem har de la Mântuitorul lumii, în așa fel încât sufletul să nu ne mai fie pustiu, nici surpat, ci înfrumusețat, și să Îi pregătim loc curat Domnului Dumnezeului nostru, Cel Mai Onorat Oaspete Al Sufletului Nostru.

Pr. prof. Ion Ciungu

 

Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, ne spune astfel: "Adevărat, adevărat zic vouă, dacă nu veţi mânca trupul Fiului Omului şi nu veţi bea sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi. Cel ce mănâncă trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică, şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi." (Sfânta Evanghelie după Ioan 6, 53-54)  https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=6

 


 


Rugăciunea a doua, a Sfântului Ioan Gură de Aur:

 

“Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul. Ci, pre­cum din înăl­țime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te și acum spre smerenia mea. Și, precum ai binevoit a Te culca în peșteră și în ieslea necuvântă­toa­relor, așa binevo­iește a intra și în ieslea ne­cuvântătorului meu suflet și în întinatul meu trup. Și, precum n-ai socotit lucru nevrednic a intra și a cina împreună cu păcătoșii în casa lui Simon cel lepros, așa bine­voiește a intra și în casa sme­ritului, leprosului și păcătosului meu suflet. Și, precum n-ai îndepărtat pe des­frânata cea păcătoa­să, cea asemenea mie, care a venit și s-a atins de Tine, așa Te mi­lostivește și de mine, pă­că­tosul, care vin să mă ating de Tine. Și, precum nu Te-ai scâr­bit de întinata și necurata ei gură, ce Te-a să­ru­tat, așa nu Te scârbi nici de întinata și mai ne­curata mea gură, nici de buzele mele cele necurate și pângărite și de limba mea cea cu totul necu­rată. Ci să-mi fie mie căr­bunele Prea­sfân­­tului Tău Trup și al Scumpului Tău Sânge spre sfințire și spre luminare, spre însănătoșirea sme­­ri­­tului meu su­flet și trup, spre ușurarea greutății greșelilor mele celor multe, spre paza de toată lucrarea diavoleas­că, spre îndepărtarea și mutarea răului și vicleanului meu obicei, spre omo­rârea patimilor, spre plinirea porunci­lor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har și spre dobândirea îm­părăției Tale. Că nu vin la Tine ca un nepă­sător, Hristoase Dumne­zeule, ci încre­zân­du-mă în bună­tatea Ta cea nespusă și ca nu cumva, rămâ­nând de­parte prea multă vreme de împărtă­șirea Ta, să fiu prins de lupul cel înțe­le­gător. Pentru aceasta mă rog Ție, Cel ce singur ești sfânt, Stăpâne: Sfin­țește-mi sufletul și trupul, mintea și inima, rărunchii și mă­runtaiele; în­noiește-mă tot și înrădă­ci­nează frica Ta întru mă­dularele mele și sfin­țenia Ta fă-o neștearsă de la mine. Și-mi fii mie ajutător și folositor, în­dreptând în pace viața mea și în­vred­nicindu-mă a sta de-a dreapta Ta, cu sfinții Tăi, pentru rugă­ciu­nile și mij­locirile Preacu­ratei Maicii Tale și ale slujitorilor Tăi celor fără trup, ale prea­curatelor pu­teri, și pen­tru ale tutu­ror sfinților, care din veac au bineplăcut Ție. Amin.”

https://doxologia.ro/rugaciuni-inainte-de-impartasirea-cu-dumnezeiestile-taine


...


“2nd Prayer, of St. John Chrysostom


O Lord my God, I know that I am not worthy nor sufficiently pleasing that Thou shouldst come under the roof of the house of my soul for it is entirely desolate and fallen in ruin and Thou wilt not find in me a place worthy to lay Thy head. But as Thou didst humble Thyself from on high for our sake, so now humble Thyself to my lowliness. As Thou didst deign to lie in a cavern, in a manger of dumb beasts, so now deign to enter in to the manger of my beastly soul, and into my soiled body. And as Thou didst not disdain to enter and to eat with sinners in the house of Simon the leper, so now be pleased to enter into the house of my soul, humble and leprous and sinful. And as Thou didst not cast out the prostitute, the sinful woman who came to touch Thee, so have compassion on me a sinner who comes to touch Thee. As Thou didst not abhor the kiss of her sin-stained and unclean mouth, do not abhor my mouth, worse stained and more unclean than hers, nor my stained and shamed and unclean lips, nor my still more impure tongue. But let the Fiery Coal of Thy Most Pure Body and Thy Most Precious Blood bring me sanctification, enlightenment and strengthening of my lowly soul and body, relief from the burden of my many transgressions, protection against every action of the devil, repulsion and victory over my wicked and evil habits, mortification of my passions, accomplishment of Thy commandments, increase of Thy Divine Grace, and inheritance of Thy Kingdom. For I do not come to Thee in presumption, O Christ my God, but made bold by Thine unspeakable goodness, lest I stray far away from Thy flock, O Master, and become caught by the wolf of souls. Therefore I pray Thee, O Master, for Thou alone art holy, sanctify my soul and body, my mind and heart, my muscles and bones. Renew me entirely. Implant Thy fear in my fleshly members and let Thy sanctification never be removed from me. Be my helper and defender, guide my life in peace and make me worthy to stand at Thy right hand with all Thy Saints. By the prayers and supplications of Thy Most Pure Mother, of Thy spiritual servants, the most pure Angelic Powers, and of all the Saints who from all ages have been well-pleasing to Thee. Amen.”

 

https://stsymeon.com/precommunionprayers#:~:text=O%20Lord%20and%20Master%20Jesus%20Christ%20our%20God%2C%20Who%20alone,Pure%20and%20Life%2DCreating%20Mysteries.

...

 

Prière de saint Jean Chrysostome

 

“Seigneur, mon Dieu, je sais que je ne suis pas digne ni préparé pour que tu entres sous le toit de mon âme, car je suis entièrement vide et délabré et tu n’as pas en moi de place pour reposer ta tête.

Mais, de même que tu es descendu pour nous des hauteurs du ciel et t’es abaissé, descends à présent jusqu’à ma bassesse. De même que tu as bien voulu entrer dans la maison de Simon le lépreux et y manger avec les pécheurs, daigne entrer dans la maison de mon âme pécheresse et lépreuse. De même que tu n’as pas rejeté celle qui était une prostituée et une pécheresse semblable à moi lorsqu’elle s’approcha de roi et te toucha, ainsi aie compassion de moi pécheur, qui m’approche et qui te touche.

Et, de même que tu n’as pas eu en abomination sa bouche souillée et profanée lorsqu’elle baisa tes pieds, n’aie pas non plus en abomination ma bouche, plus souillée et plus profanée que la sienne, ni mes lèvres impures et maculées, ni ma langue plus impure encore. Mais que le charbon ardent de ton corps très saint et de ton sang très précieux soient pour moi la sanctification, l’illumination et la force de mon âme et de mon corps, l’allègement du fardeau de mes nombreux péchés, une protection contre toutes les machinations du démon, un obstacle et un frein pour mes mauvaises et néfastes habitudes, la mortification de mes passions, la garde de tes commandements, l’accroissement de ta divine grâce et l’entrée dans ton royaume.

Car ce n’est pas par présomption que je m’approche de toi, ô Christ, mon Dieu, mais c’est en me confiant dans ton immense bonté et pour qu’une trop longue abstention de ta communion ne fasse pas de moi une proie pour le loup spirituel.

Aussi je te prie, Seigneur, toi le seul Saint : sanctifie mon âme et mon corps, mon esprit et mon cœur, mes reins et mes entrailles et renouvelle-moi tout entier.

Enracine ta crainte dans mes membres et fais que ta sanctification demeure ineffaçablement en moi. Sois mon secours et mon protecteur, dirige ma vie dans la paix, et rends-moi digne d’être placé à ta droite avec tes saints, par l’intercession et les prières de ta Mère tout-immaculée, des puissances incorporelles et toutes-pures qui te servent et de tous les saints qui t’ont plu depuis le commencement des siècles. Amen.” 

https://foi-orthodoxe.fr/prieres-avant-la-sainte-communion/

 

...

 

  “2. Gebet (des hl. Johannes Chrysostomus)


Herr, mein Gott, ich weiß, daß ich nicht würdig bin, daß Du eingehest unter das Dach des Tempels meiner Seele, denn leer und zerstört ist es darinnen, und Du findest keinen würdigen Ort, Dein Haupt hinzulegen. Aus der Höhe bist Du um unseretwülen in Demut herabgekommen. Nahe Dich auch jetzt meiner Niedrigkeit. Es hat Dir Wohlgefallen, in einer Höhle in der Krippe unvernünftiger Tiere zu liegen. So geruhe auch jetzt, in die Krippe meiner unvernünftigen Seele und in meinen befleckten Leib einzugehen. Nicht für unwürdig erachtetest Du, in das Haus Simons des Aussätzigen einzugehen und mit den Sündern das Mahl zu halten. So geruhe, auch in das Haus meiner demütigen Seele einzutreten, denn auch ich bin aussätzig und bin ein Sünder. Zu Dir kam die Ehebrecherin und die Sünderin, und Du hast sie nicht verstoßen. Erbarme Dich meiner, des Sünders, der ich ihr ähnlich bin, zu Dir nahe ich mich, und Dich berühre ich. Das Berühren ihres befleckten und unreinen Mundes hast Du nicht von Dir gewiesen. So wende Dich auch nicht von meinem noch befleckteren und unreineren Munde, von meinen sündigen und unreinen Lippen und meiner befleckten und über alle Maße unreinen Zunge. Die Feuersglut Deines allerreinsten Leibes und Deines teuerwerten Blutes gereiche mir zur Heiligung und zur Erleuchtung, zur Genesung meiner demütigen Seele und meines Leibes, zur Hinwegnahme der Last meiner unzähligen Sünden, zum Schutz vor allen teuflischen Einwirkungen, zur Überwindung meiner schlechten und bösen Gewohnheiten, zur Beherschung meiner Leidenschaften, zur Festigung in Deinen Geboten, zur Mehrung Deiner göttlichen Gnade, auf daß ich zugerechnet werde Deinem Reiche. Nicht hochmütig, sondern voll Zuversicht und Vertrauen auf Deine unaussprechliche Gnade nahe ich Dir, Christus, mein Gott, daß ich mich nicht weit von Deiner Gemeinschaft entferne und dem listigen Wolf zum Raube werde. Ich flehe Dich an, heiliger Gebieter: Heilige meine Seele und meinen Verstand, mein Herz und mein Inneres, und erneuere mich ganz. Pflanze Deine Furcht in meine Glieder und laß mir Deine Heiligung auf ewig zuteil werden. Hilf mir und bewahre mich, leite mein Leben in Frieden und würdige mich, mit Deinen Heiligen zu Deiner Rechten zu stehen, um der Fürbitten willen Deiner allerreinsten Mutter, Deiner unkörperlichen Diener, der reinen Kräfte und aller Heiligen, die Dir von Ewigkeit her Wohlgefallen haben. Amen.”    

https://orthodoxia.de/gebete/gebetbuch/gebete-vor-der-heiligen-kommunion#:~:text=Herr%2C%20reinige%20uns%20von%20unseren,Schw%C3%A4chen%20um%20Deines%20Namens%20willen.&text=Ehre%20sei%20dem%20Vater%20und%20dem%20Sohne%20und%20dem%20Heiligen,immerdar%20und%20in%20alle%20Ewigkeit.

 

 

....................................................................................................................

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:


https://doisautreiinnumeleluiiisus.blogspot.com/2024/04/suntem-in-cincea-duminica-postului.html

 


Un comentariu:

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...