marți, 1 ianuarie 2019

DE LA MIȘCAREA #ME TOO, LA MIȘCAREA #CHURCH TOO: MII DE FEMEI ȘI BĂRBAȚI VICTIME ALE ABUZURILOR SEXUALE, CHIAR ȘI ÎN SPAȚII CREȘTINE (BISERICI, ORANIZAȚII DE CARITATE etc), POVESTESC DESPRE NECAZURILE LOR. PERSOANELE RELIGIOASE SUNT MAI UȘOR DE ÎNȘELAT. DE OBICEI VICTIMELE NU SUNT CREZUTE, IAR CÂND SUNT CREZUTE NU SUNT AJUTATE.  (articol în engleză din 30 decembrie 2018; scurtă anunțare a știrii)






Pr.prof. Ion Ciungu



Faptul că bărbații neconștientizați de propriile păcate sunt gata nu numai să insulte, dar chiar să omoare femeile, îl cunoaștem din întâmplarea cu femeia adusă de niște juriști evrei, și de niște farisei, la Iisus spre a fi judecată pentru că a fost surprinsă în adulter.




”Cel fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei. Iarăşi plecându-Se, scria pe pământ. Iar ei auzind aceasta şi mustraţi fiind de cuget, ieşeau unul câte unul, începând de la cei mai bătrâni şi până la cel din urmă, şi a rămas Iisus singur şi femeia, stând în mijloc. Şi ridicându-Se Iisus şi nevăzând pe nimeni decât pe femeie, i-a zis: Femeie, unde sunt pârâşii tăi? Nu te-a osândit nici unul? Iar ea a zis: Nici unul, Doamne. Şi Iisus i-a zis: Nu te osândesc nici Eu. Mergi; de acum să nu mai păcătuieşti.” (Sfânta Evanghelie după Ioan, cap. 8, versetele 7-11). https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=8

...............................................







#MeToo  este o mișcare împotriva hărțuirii și agresiunii sexuale, mai ales la locul de muncă. Această mișcare s-a răspândit foarte mult începând din octombrie 2017, când americanul Harvey Weinstein, producător de filme, a fost acuzat de zeci de femei din industria filmului, de viol, agresiune sexuală și abuz sexual, pe o perioadă de cel puțin 30 de ani. Actrița Alyssa Milano, în 2017, a popularizat pe Twitter expresia  #MeToo, (care exista din 2006), încurajând victimele hărțuirii sexuale să posteze despre ceea ce li s-a întâmplat. https://en.wikipedia.org/wiki/Me_Too_movement






#Church Too

Despre mișcarea #ChurchToo movement, o soră creștină a mișcării #MeToo,  am aflat din articolul The truth about Christians who sexually assault others , publicat în data de 30 decembrie 2018, pe site-ul nondenominațional de știri creștine din Londra, Christian Today, de Cheryl McGrath.




Traduc partea de început din acest articol:




Aceasta a fost cu ani în urmă. Dar este greu de uitat timpul când a trebuit să-i spui liderului tău de echipă că ești victima hărțuirii sexuale.



Avusesem săptămâni de comentarii sexuale inadecvate din partea unui membru de sex masculin al echipei. Aceasta nu însemna să-ți arăți într-un mod inocent interesul față de o fată. Primeam mereu comentarii sexuale în mod deschis, iar când am reacționat contra lor, el mi-a spus să încetez de a fi așa de serioasă. « Nu poți să înțelegi o glumă ? » obișnuia el să spună.



Situația era așa de persistentă încât știam că nivelul meu de confort nu-l interesa pe acest om. Îi spusesem verbal mai mult decât o dată că ceea ce făcea el nu era bine. Era timpul de luat măsuri. Dar eu cu greu puteam crede că era în desfășurare o astfel de întâmplare, mai ales dat fiind faptul că o astfel de întâmplare era în desfășurare într-o instituție de slujire creștină.



Aici ne-am rugat împreună și am stat de vorbă despre credință împreună. Acesta era un loc unde ai spera că acest comportament nu s-ar întâmpla.

Din păcate, se poate și se întâmplă.

……………



Traduc în continuare numai subtitlurile și unele idei care urmează după întrebarea: cum de nu văd creștinii, sau cum de nu cred, că aceasta se întâmplă în bisericile lor ?



Sunt o mulțime de motive să nu vadă și să nu credă :



Mentalitatea de tipul « așa ceva nu s-ar putea întâmpla aici » ;



Neîncrederea față de victimele care nu au martori ; e mai ușor să-i crezi pe cei acuzați ;



Unele victime se învinovățesc pe ele însele și nu raportează abuzul, permițând astfel abuzului să continue ;



Rușinea, sentimentul de încurcătură sau de frică ;



Inversarea sensului valorilor : Biblia poate fi folosită de unii ca armă pentru a-i vătăma pe alții (de exemplu, se face presiune asupra unei victime să-l iertare total pe cel care a abuzat-o, făcând victima să se întoarcă iarăși la abuzator) ;



Chiar dacă victima este crezută, multe Biserici Creștine nu au o politică, o structură funcțională, pentru a aborda problemele când se ivesc. Tocmai din această cauză, mulți infractori practică un comportament criminal în Biserici, căci ei consideră că oamenii religioși sunt mai ușor de înșelat.



Ce este de făcut pentru a face mai sigure comunitățile creștine?



Acuzele trebuie să fie luate în serios.



Victimei să i se dea demnitatea de a i se urmări și investiga îngrijorările.



Să nu se pretindă de la victimă iertarea abuzatorului. Păstrarea păcii, pentru a proteja reputația cuiva, pare a fi un lucru creștinesc, dar nu este așa dacă se acoperă un păcat mai rău.

…………………………………………………………………………………………



Aici am terminat de anunțat știrea respectivă.




S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:
















Despre corupții judecători evrei care au șantajat-o și au condamnat-o la moarte pe frumoasa și nevinovata Susana:

Profetul Daniel (17 decembrie ), (aspecte: moral, istoric, mesianic, eshatologic)



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Astăzi este A PATRA DUMINICĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA RUSALIILOR. Știm că la Rusalii sărbătorim Venirea Duhului Sfânt peste apostoli și Înființarea, în chip văzut, a Bisericii (Comunității) Creștine. Textul evanghelic care se citește astăzi la Sfânta Liturghie, din Sfânta Evanghelie după Matei (8, 5-13), ne amintește despre OFIȚERUL ROMAN care s-a apropiat de IISUS, rugându-L să-i vindece servitorul. Deși era păgân, ofițerul era atât smerit și avea o credință atât de mare încât Domnul nostru Iisus Hristos i-a vindecat de la distanță servitorul. Ofițerul este numit în textul evanghelic sutaș sau centurion, căci avea în subordine 100 de soldați. Minunea a avut loc în orașul CAPERNAUM. Să urmărim cum sunt redate în filmul Iisus din Nazaret (1977) apropierea ofițerului de Iisus, rugămintea, rugăciunea, smerenia, credința și vestea vindecării: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/506487021730759 ... Să observăm CONȘTIINȚA MORALĂ ȘI RELIGIOASĂ A SUTAȘULUI din următoarele cuvinte adresate lui Iisus: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu, ci zi numai cu cuvântul şi servul meu se va tămădui. Că şi eu sunt om sub stăpânirea altora şi am sub mine ostaşi şi-i spun unuia: Du-te! şi se duce; şi altuia: Vino! şi vine; şi robului meu: Fă asta! şi face." Să observăm și EVALUAREA PE CARE O FACE IISUS: "Adevăr vă grăiesc, nici în Israel, n'am aflat atâta credinţă." Din Evanghelia Sfântului Luca aflăm că ofițerul s-a apropiat de Iisus prin intermediari. … Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne să avem și noi conștiința pe care o avea sutașul! ... De asemenea, se cuvine SĂ OBSERVĂM că noi, creștinii, am moștenit o RUGĂCIUNE în care folosim CUVINTELE SUTAȘULUI. Această rugăciune o spunem ÎNAINTE DE PRIMIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, să intri sub acoperișul (acoperământul) casei sufletului meu” ... . Această rugăciune a compus-o Sfântul Ioan Gură de Aur, care a trăit la câteva sute de ani după Domnul nostru Iisus Hristos, mai precis în perioada dintre anii 347 – 407. ... Cu ocazia textului evanghelic de azi, este potrivit să spunem și noi această RUGĂCIUNE, și să o repetăm cât mai des: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul. Ci, pre­cum din înăl­țime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te și acum spre smerenia mea. Și, precum ai binevoit a Te culca în peșteră și în ieslea necuvântă­toa­relor, așa binevo­iește a intra și în ieslea ne­cuvântătorului meu suflet și în întinatul meu trup. Și, precum n-ai socotit lucru nevrednic a intra și a cina împreună cu păcătoșii în casa lui Simon cel lepros, așa bine­voiește a intra și în casa sme­ritului, leprosului și păcătosului meu suflet. Și, precum n-ai îndepărtat-o pe des­frânata cea păcătoa­să, cea asemenea mie, care a venit și s-a atins de Tine, așa Te mi­lostivește și de mine, pă­că­tosul, care vin să mă ating de Tine. Și, precum nu Te-ai scâr­bit de întinata și necurata ei gură, ce Te-a să­ru­tat, așa nu Te scârbi nici de întinata și mai ne­curata mea gură, nici de buzele mele cele necurate și pângărite și de limba mea cea cu totul necu­rată. Ci să-mi fie mie jăraticul Prea­sfân­­tului Tău Trup și al Scumpului Tău Sânge spre sfințire și spre luminare, spre însănătoșirea sme­­ri­­tului meu su­flet și trup, spre ușurarea greutății greșelilor mele celor multe, spre paza de toată lucrarea diavoleas­că, spre îndepărtarea și mutarea răului și vicleanului meu obicei, spre omo­rârea patimilor, spre plinirea porunci­lor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har și spre dobândirea Îm­părăției Tale. Că nu vin la Tine ca un nepă­sător, Hristoase Dumne­zeule, ci încre­zân­du-mă în bună­tatea Ta cea nespusă și ca nu cumva, rămâ­nând de­parte prea multă vreme de împărtă­șirea Ta, să fiu prins de lupul cel înțe­le­gător. Pentru aceasta mă rog Ție, Cel ce singur ești sfânt, Stăpâne: Sfin­țește-mi sufletul și trupul, mintea și inima, rărunchii și mă­runtaiele; în­noiește-mă tot și înrădă­ci­nează frica Ta întru mă­dularele mele și sfin­țenia Ta fă-o neștearsă de la mine. Și-mi fii mie ajutător și folositor, în­dreptând în pace viața mea și în­vred­nicindu-mă a sta de-a dreapta Ta, cu sfinții Tăi, pentru rugă­ciu­nile și mij­locirile Preacu­ratei Maicii Tale și ale slujitorilor Tăi celor fără trup, ale prea­curatelor pu­teri, și pen­tru ale tutu­ror sfinților, care din veac au bineplăcut Ție. Amin.”

Pr. prof. Ion Ciungu   “Şi auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să vină şi să vindece pe sluga lui. Iar ei...