vineri, 3 august 2018

UN FILOSOF AMERICAN A SCRIS RECENT CĂ AVEM NEVOIE DE RELIGIE, ȘI CĂ CHIAR DACĂ RELIGIA NU ESTE ADEVĂRATĂ, EA NE POATE SALVA VIAȚA. BINEÎNȚELES CĂ ACEASTA ESTE O FILOSOFIE VICLEANĂ, IAR NOI TREBUIE SĂ FIM VIGILENȚI, SĂ NU NE ÎNDEPĂRTĂM DE ADEVĂR, ADICĂ DE MÂNTUITORUL LUMII, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS (articol în engleză din 1 august 2018; scurtă anunțare a știrii)



de pr.prof. Ion Ciungu


„Vedeţi să nu vă subjuge cineva prin filozofie şi speculaţii fără sens după tradiţia oamenilor, după învăţăturile de la început ale lumii, şi nu după Cristos!” (Scrisoarea Sfântului Apostol Paul către Coloseni, capitolul 2, versetul 8). http://bibliacatolica.ro/category/biblia/2-noul-testament/58-scrisoarea-sf-apostol-paul-catre-coloseni/page/2/







Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, referindu-Se la propria persoană, i-a dezvăluit Apostolului Toma, și ne dezvăluie și nouă, identitatea Sa: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine.” (Evanghelia după Sfântul Ioan, capitolul 14, versetul 6). https://www.crestinortodox.ro/biblia/Evanghelia-Ioan/Cuvantarea-de-despartire-I-Iisus-Calea-catre-Tatal-Fagaduirea-Duhului-Sfant/



...................................................




Despre filosoful american Stephen Asma, și despre cea mai recentă carte a lui  “Why We Need Religion,” (De Ce Avem Nevoie De Religie), am aflat din articolul An atheist philosopher leaves the door open to religion’s power , (Un filosof ateu lasă ușa deschisă spre puterea religiei), publicat în data de 1 august 2018, pe site-ul american Religion News Service, de Cathy Lynn Grossman.


"În săptămâna în care a fost lansată cartea în iunie, Asma a publicat și un eseu în legătură cu ea în The New York Times “What Religion Gives Us (That Science Can’t).” [Ce Ne Dă Religia (Ceea Ce Nu Poate Știința)]. Acesta a provocat 1.200 de comentarii favorabile și incriminatoare, în câteva ore."




Cartea „Why We Need Religion”, (De Ce Avem Nevoie De Religie), a filosofului american Stephen T. Asma, are 243 de pagini, din care un număr limitat poate fi vizualizat pe internet. Această carte, tipărită la Oxford University Press, a apărut în 6 iunie 2018, și poate fi cumpărată cu 24,88 dolari, sau cu 11,89 dolari, depinde. 

.............


Traduc prezentarea cărții așa cum este pe site-ul amazon.com:



„Modul în care simțim este tot așa de vital pentru supraviețuirea noastră ca și modul în care gândim. Această afirmație cu pretenție de adevăr, bazată pe premiza că emoțiile sunt adaptative în mare măsură, servește ca temă de organizare a cărții Why We Need Religion. Această carte este o cărare nouă într-un domeniu mult frecventat al studiilor religioase și al filosofiei religiei. Stephen Asma argumentează că, asemenea artei, religia are acces direct la viețile noastre emoționale pe căi pe care nu le are știința. Da, știința ne poate da sentimente emoționale de minune și de sublim – putem simți adâncimile sacre ale naturii – dar există multe forme de suferință și vulnerabilitate umană care sunt dincolo de sfera puterii de ajutor care vine de la știință. Diferite stresuri emoționale necesită diferite feluri de acțiuni de salvare. Spre deosebire de autorii nereligioși care laudă funcția etică și civilizatoare a religiei, Asma argumentează că valoarea ei fundamentală constă în puterea ei terapeutică din punct de vedere emoțional.



Nici un teoretician al religiei nu a lăsat să-i scape din vedere importanța emoțiilor în viața spirituală și rituală, dar cercetarea sistematică în mod veritabil doar recent a furnizat date concrete despre neurologia, psihologia și antropologia sistemelor emoționale. Această « schimbare afectivă » foarte recentă a început să traseze un teritoriu puternic al cunoașterii întrupate. Cartea Why We Need Religion încorporează în filosofia religiei noi date din aceste științe afective. Ea continuă să descrie modul în care religia administrează aceste sisteme – furia, joaca, pofta, grija, mâhnirea adâncă și așa mai departe. În final, ea argumentează că religia este încă cel mai bun aparat cultural pentru a face această lucrare adaptativă. Pe scurt, cartea este o apărare darwiniană a emoțiilor religioase și a sistemelor culturale care le administrează.

……………

Aici am terminat de anunțat știrea respectivă.



S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole :


Referitor la alt filosof american:




Referitor la cărți:


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...