joi, 9 noiembrie 2017

ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (VII)

(articol de Pr. Adrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017)

Traducere de pr. prof. Ciungu Ion


Înfricoșătoarea Judecată. Frescă de la Mănăstirea Visoki Dečani.


Prima parte a articolului “THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS”,[1](ANTIHRISTUL: o PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI), am tradus-o și o putem (re)vedea publicată pe blogul Protopopiatului Ortodox Român Avrig, pe data de 8 octombrie 2017.[2] A doua parte o putem (re)vedea publicată pe data de 14 octombrie 2017.[3] A treia parte o putem (re)vedea publicată pe data de 15 octombrie 2017.[4] A patra parte o putem (re)vedea publicată pe data de 24 octombrie 2017.[5] A cincea parte o putem (re)vedea publicată pe data de 2 noiembrie 2017.[6] A șasea parte o putem (re)vedea publicată pe data de 5 noiembrie 2017.[7]



THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS (VII)



[continuarea traducerii, uneori cu subtitluri suplimentare, dar respectând textul englez și uneori semnele de punctuație, ca la Anderson]:


Sf. Irineu despre Nabucodonosor ca prototip al viitorului Antihrist

Sf. Irineu, în secolul al doilea, a ajuns să înțeleagă din istorisirea despre anticul Rege Nabucodonosor al Babilonului (Cartea lui Daniel, capitolul 3) o prefigurare a celui mai îndepărtat în viitor rege malefic care urmează să vină, Antihristul. Regele Nabucodonosor însuși a fost un tiran care conducea un imperiu. El se străduia ca toate popoarele, națiunile și limbile să se închine chipului lui de aur care îl reprezenta pe el, pe care îl construise și instalase în poziție verticală. Dacă refuzau să se închine acestui chip, mureau fiind aruncați într-un cuptor cu foc. Sf. Irineu a prevăzut că „fiara” Antihrist din cartea Apocalipsa va folosi de asemenea amenințarea cu moartea pentru a forța națiunile să se închine chipului ei. El a scris:


Și există așadar în această fiară [adică în Antihrist] , când ea vine, o sintetizare făcută din toate felurile de nedreptate și din fiecare înșelăciune... Căci acel chip care a fost construit și instalat în poziție verticală de Nabucodonosor avea într-adevăr o înălțime de șaizeci de coți, în timp ce lățimea era de șase coți; din cauză că n-au vrut să se închine acestuia, Anania, Azaria și Misael au fost aruncați într-un cuptor de foc, atrăgând atenția în mod profetic, prin ceea ce li s-a întâmplat, spre mânia care se va ridica spre timpul sfârșitului. Căci acel chip, luat în ansamblu, era o prefigurare a venirii acestui om, care decretează că numai el fără îndoială se cuvine să fie adorat de toți oamenii.[8]   
   

Nu va fi nici o luare sus la cer înainte-de-Necaz” a creștinilor din Timpul Sfârșitului

Cei Trei Sfinți Tineri sunt văzuți de Sf. Irineu ca o prefigurare a Bisericii din Timpul Sfârșitului care va fi persecutată sever de Antihrist pentru refuzul ei de a i se închina lui sau chipului lui. Credincioșii trebuie neapărat să rămână tari în acel timp. E nevoie de rezistență. E nevoie de răbdare (Apocalipsa 13:10).  Nu va fi nici o răpire „înainte-de-necaz” (răpire înseamnă: “luare sus”) ca o cale miraculoasă de evadare spre Cer pentru a evita persecuția din Timpurile Sfârșitului. Acest concept de a evada din persecuția finală declanșată de Antihrist printr-o răpire divină la Cer este o învățătură falsă din vremea modernă pe care numai un anumit procentaj din protestanți o cred. A fost inventată în Scoția în 1830 de către Margaret Macdonald și promovată pe scară largă de către englezul John Nelson Darby (pe care unii îl consideră ca fiind inițiatorul acestei învățături.)[9]Înainte ca acești doi oameni să fi trăit, nici un creștin protestant, romano-catolic, sau ortodox , nu a auzit vreodată de o astfel de idee, nici nu a crezut o astfel de idee. Din contră, viziunea istorică creștină a fost întotdeauna de a urma îndemnul la rezistență al Domnului Iisus către credincioși, prin cuvintele: “Cel care rezistă până la sfârșit va fi mântuit” (Matei 24:13).


Ortodoxia respinge și niciodată nu a predat teoria despre o „răpire” salvatoare care-i va aduna pe creștini în cer înainte de timp

Ortodoxia respinge și niciodată nu a predat teoria care introduce idei noi și recent dezvoltată, din vremea modernă, despre o „răpire” salvatoare care-i va aduna pe creștini în cer înainte de timp în așa fel încât ei nu vor trebui să-l vadă pe Antihrist, nici nu vor fi persecutați de el, nici nu vor suferi o perioadă de persecuție, încercare și necaz. Dacă ar exista o astfel de răpire în Cer înainte de persecuția din partea lui Antihrist, atunci toate avertismentele din partea lui Iisus către credincioși ca ei să vegheze și să nu fie înșelați de către hristosul cel fals ar fi avertismente inutile (vezi Matei 24:23-27). Din contră, Scriptura ne învață că “i s-a dat [lui Antihrist – Fiarei] să facă război cu sfinții și să-i biruiască” (Apocalipsa 13:7). În mod evident, creștinii vor fi încă pe această planetă dacă Antihristul o să se lupte cu ei și o să-i persecute. Dacă „sfinții” – credincioșii – ar fi fost mai înainte răpiți (luați sus) la cer, înainte de persecutarea lor de către Antihrist, atunci Scriptura (Apocalipsa 13:7) nu ar avea nici o semnificație. Din contră, Sf. Pavel explică faptul că adevărata „răpire” a credincioșilor care sunt „luați sus” în cer este pur și simplu adunarea credincioșilor care sunt încă vii pe pământ (și rezistă până la Sfârșit) pentru a-L întâmpina pe Domnul Iisus în aer când El în cele din urmă se întoarce pe norii slavei la A Doua Sa Venire – care are loc după persecuția din partea lui Antihrist:


Căci Domnul Însuși se va coborâ din cer cu un strigăt, cu vocea arhanghelului, și cu trâmbița lui Dumnezeu: și cei morți în Hristos vor învia întâi: apoi noi care suntem în viață și rămânem [încă în viață; n. trad.] vom fi luați sus împreună cu ei în nori, pentru a-L întâmpina pe Domnul în aer: și așa vom fi pururea cu Domnul. (1 Tesaloniceni 4:16-17).


Această adunare la Hristos a creștinilor credincioși care rămân (cei „aleși”), la A Doua Sa Venire, va urma după perioada marelui Necaz din Timpul Sfârșitului pe care Iisus a descris-o astfel:


Imediat după necazul din acele zile... ei Îl vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere și mare slavă. Și El îi va trimite pe îngerii Săi cu un mare sunet de trompetă și ei îi vor aduna laolaltă pe aleșii Săi din cele patru vânturi, de la un capăt al cerului până la celălalt. (Matei 24:29,30,31).








[1]Fr. Andrew J. Anderson, THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS, ORTHODOX CHRISTIANITY, 10/4/2017, http://orthochristian.com/106805.html
[2] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (I), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 8 octombrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de.html
[3] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (II), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 14 octombrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de_14.html
[4] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (III), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 15 octombrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de_15.html
[5] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (IV), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 24 octombrie 2017,                  http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de_24.html
[6] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (V), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, joi 2 noiembrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/11/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de.html
[7] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (VI), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, duminică 5 noiembrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/11/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de_5.html
[8]Engleman, Ultimate Things, pp. 141-2—citing St. Irenaeus, “Against Heresies,” Book V, ch.29, in The Ante-Nicene Fathers, Vol. I, p.558)
[9]Engleman, Ultimate Things, p. 201.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...