duminică, 8 octombrie 2017

ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (I)

(articol de Pr. Adrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017)


Traducere de Pr. Prof. Ciungu Ion


Înfricoșătoarea Judecată. Frescă de la Mănăstirea Visoki  Dečani.


Pe site-ul ortodox rus de limbă engleză ORTHODOX CHRISTIANITY a apărut, în data de 4 octombrie 2017, articolul "THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS", (ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI), de preotul ortodox Andrew J. Anderson, de la Biserica  St. Gregory of Nyssa Church, Archdiocese of Canada, care aparține de ORTHODOX CHURCH in AMERICA.[2] [„Orthodox Church in America (OCA) este o Biserică Ortodoxă Răsăriteană autocefală din America de Nord”, care are 1 (unu) milion de aderenți, dintre care 90.000 numai în SUA.  „OCA a început când opt călugări ortodocși ruși au înființat o misiune în Alaska, atunci parte a Americii Rusești, în 1794.” În OCA se folosesc următoarele limbi: „engleză, slavonă bisericească, spaniolă, rusă, arabă, greacă dialectul koine, albaneză”.[3] Se cuvine ca la aceste informații, luate din Encyclopedia liberă, Wikipedia, de la articolul „Orthodox Church in America”, să adăugăm și cele referitoare la românii ortodocși care aparțin de OCA. Observăm că centrul Episcopiei Ortodoxe Române a Americii, care aparține de OCA, este în orașul Jackson, statul Michigan, SUA, având parohii, mănăstiri și misiuni în SUA și Canada. Actualul episcop de Detroit al Episcopiei Române este Î.P.S. Nathaniel Popp. Din anul 1999 Nathaniel are rangul de arhiepiscop. Așa am aflat din articolul Orhodox Church in America Romanian Episcopate”, din Enciclopedia liberă Wikipedia.[4]Aceasă episcopie ortodoxă română nu aparține de Patriarhia Română. De Patriarhia Română aparține Mitropolia Ortodoxă Română a Americilor, cu sediul în Chicago, mitropolit fiind Î.P.S. Nicolae Condrea.]

  Articolul preotului Andrew J. Anderson este lung, așa că voi încerca, cu ajutorul Tatălui nostru Sfânt din Ceruri, să îl traduc și să-l publicăm, pe fragmente mai scurte.




THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS (I)



[Încep traducerea, introducând subtitluri suplimentare față de original, traducând unele cuvinte ținând cont de textul biblic românesc, dar respectând textul și ghilimelele articolului lui Anderson așa cum este în original, și nepunând ghilimele acolo unde el nu a pus, chiar dacă este un citat din Noul Testament, sau din Didahie etc] :

Să ieșim din dilemă, recurgând la Apostoli și la Părinții Bisericești

Predica de astăzi este despre Antihrist, pe măsură ce eu continui seria mea de predici din perspectivă creștină ortodoxă cu privire la așteptata A Doua Venire a Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Scopul acestei predici este de a oferi o înțelegere patristică a Scripturilor în ceea ce privește acest subiect actual și important. Astăzi se pot găsi pe Internet multe voci de la diferiți predicatori ai Bibliei – protestanți, romano-catolici și chiar ortodocși – care pretind toți că au cunoștințe specifice referitoare la evenimentele de la Sfârșitul Timpului. Există similarități dar și multă confuzie, iar unde există contradicții, ești lăsat să te întrebi care voce este corectă. Pentru a rezolva această dilemă, noi ne vom uita cu atenție ca să înțelegem cum a văzut Biserica din perioada de început această problemă. Dacă o persoană vrea să adune opinii despre interpretarea corectă a pasajelor Scripturii referitoare la Timpul Sfârșitului, ar face mult mai bine întorcându-se adânc în istoria Bisericii din perioada de început și ascultând opiniile Apostolilor și Părinților Bisericești din perioada de început.

„Antihristul” sau cel care pretinde că este „în locul lui Hristos”  va oferi lumii, (mai ales evreilor), un fel de regat pământesc care este întru totul opusul Împărăției Cerești a lui Hristos

În altă predică noi am trecut în revistă succesiunea evenimentelor de la „Sfârșitul Timpului”, așa cum înțelege Biserica Ortodoxă. Noi am auzit despre faptul cum primele evenimente vor fi “începutul durerilor: războaie, cutremure mari, foamete, ciumă, „arătări înspăimântătoare și semne mari din cer” (Matei 24:7-8; Luca 21:11). Noi am citit cuvintele lui Hristos, ale Sfântului Pavel, și învățătura Sfinților Apostoli, după cum este înregistrată în cartea „Didahia” (care datează aprox. din perioada secolelor unu/doi). Am văzut în mod clar că în viitorul apropiat vine un om care va fi opusul Domnului Iisus Hristos. El va fi „în-loc-de-Hristos”, „Antihristul”. Cu ajutorul profetului său fals, cu ajutorul învățăturii sale false, cu ajutorul miracolelor sale false și etalărilor de putere, acest om rău va oferi lumii, (mai ales evreilor), un fel de regat pământesc care este întru totul opusul Împărăției Cerești a lui Hristos.

La început prezentând o înfățișare blândă, seducătoare, acest om își va dezvălui mai târziu adevăratul caracter rău. Sfântul Pavel a dat o avertizare cu privire la acest om rău când a zis, în 2 Tesaloniceni 2:3,4,9,10:


Să nu lăsați pe nimeni să vă înșele nicidecum; căci Ziua aceea [adică Ziua Judecății din Urmă] nu va veni fără ca mai întâi să vină lepădarea de credință, și fără ca mai întâi să fie dat pe față omul nelegiuirii, fiul pierzării care se opune și se înalță pe sine mai presus de tot ceea ce se numește Dumnezeu sau ceea ce este adorat, așa încât el se așează ca Dumnezeu în templul lui Dumnezeu, arătându-se pe sine că el este Dumnezeu... Venirea nelegiuitului este în concordanță cu lucrarea lui Satan, cu toată puterea, cu semne și minuni mincinoase, cu toată înșelăciunea nedreaptă printre cei care pier, pentru că ei n-au primit iubirea adevărului, ca să poată fi salvați.


Pe acest om al păcatului, pe acest nelegiuit,  Domnul Iisus îl va arde treptat cu suflarea gurii Sale și-l va distruge cu strălucirea venirii Sale (2 Tesaloniceni 2:8).

Domnul nostru Iisus Hristos S-a referit la acest viitor „hristos” fals când a avertizat în Matei 24,23, că „Atunci dacă cineva va zice către voi, `Iată, aici este Hristosul!`sau `Acolo!` să nu credeți aceasta.”

Învățătura Sfinților Apostoli, după cum este înregistrată în cartea cunoscută sub numele de „Didahia” (care datează aprox. din perioada secolelor unu/doi), este rezumată în mod similar:


Căci în zilele din urmă se vor înmulți profeții falși și seducătorii... și apoi va apărea înșelătorul lumii ca și când el ar fi Fiul lui Dumnezeu, și el va face semne și minuni și pământul va fi predat în mâinile lui; și el va face imoralități care niciodată nu au fost făcute de când a început veacul. Atunci rasa umană va intra în focul procesului de dovedire... (Didahia 16:3,4,5).

(va urma)











[1]Fr. Andrew J. Anderson,THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS (I),  ORTHODOX CHRISTIANITY, 10/4/2017, http://orthochristian.com/106805.html
[2]Anderson, V. Rev. Andrew J, St. Gregory of Nyssa Church, Archdiocese of Canada, 5702 14e Ave, Montreal, QC H1X 2W4 CA, Home: 514-722-0182, Email: fatherandrewanderson@gmail.com, Spouse: Karen, https://oca.org/clergy/Andrew-J-Anderson/
[3]ORTHODOX CHURCH in AMERICA, From Wikipedia, the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Church_in_America
[4]Orhodox Church in America Romanian Episcopate, From Wikipedia, the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Orthodox_Church_in_America_Romanian_Episcopate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...