sâmbătă, 14 octombrie 2017

ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (II)

(articol de Pr. Adrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017)


Traducere de Pr. Prof. Ciungu Ion



Înfricoșătoarea Judecată. Frescă de la Mănăstirea Visoki  Dečani.


 Prima parte a articolului “THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS”,[1](ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI), am tradus-o și o putem (re)vedea publicată pe blogul Protopopiatului Ortodox Român Avrig, pe data de 8 octombrie 2017.[2]


THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS (II)


[continuarea traducerii, cu subtitluri suplimentare, dar respectând textul englez, semnele de punctuație și numerotările din text, ca la Anderson]:


Oare vederile apostolice despre Antihrist sunt susținute de Părinții Sfintei noastre Biserici?

În predica de astăzi sper să răspund la următoarele întrebări: Oare Părinții Sfintei noastre Biserici au susținut și oare au continuat ei să păstreze aceste vederi apostolice despre Antihrist? Îl văd ei oare ca pe un viitor lider global – la nivel politic și spiritual? Cum gândesc ei că Antihrist va intra în popularitatea lumii? Cum își va dezvălui el adevărata identitate rea?

Pentru răspunsuri la aceste întrebări, haideți să examinăm citate de la câțiva dintre cei mai mari și mai vestiți Părinți ai Bisericii: Sf. Irineu de Lyon (secolul al II-lea), Sf. Efrem Sirianul (secolul al IV-lea), Sf. Ioan Gură de Aur (secolul al IV-lea), Sf. Chiril al Ierusalimului (secolul al IV-lea), Sf. Ioan Damaschinul (secolul al VIII-lea), împreună cu Sf. Ignatie Briancianinov (episcop rus din secolul al XIX-lea) și cu Sf. Paisie de la Muntele Athos (+1994), făcător de minuni, canonizat recent.


Sfântul Ioan Damaschinul despre Antihrist

Începem cu un citat lung din Sf. Ioan Damaschinul, marele Părinte Bisericesc din secolul al optulea, ale cărui scrieri au rezumat învățăturile apostolice ale tuturor Părinților Bisericești din perioada de început care l-au precedat. Sf. Ioan este unul dintre teologii ortodocși cei mai de încredere a cărui mână inspirată a scris imnuri pentru Slujba noastră Ortodoxă de la Utrenia Paștilor, pentru Slujba Ortodoxă de la Înmormântare, și întrega Carte a celor opt Glasuri („Octoihul”). El de asemenea a scris catehismul ortodox clasic “O Expunere Exactă a Credinței Ortodoxe”, care este catehismul principal al Bisericii de secole. În capitolul 26 al Cărții a 4-a a acestei „Expuneri ” Sf. Ioan rezumă învățătura Bisericii din perioada de început despre Antihrist:



                                                                                                  Sfântul Ioan Damaschinul 
                                                                            (sau Sfântul Ioan din Damasc)

Se cuvine să fie știut faptul că Antihristul vine în mod inevitabil.  Mai întâi, așadar, este necesar ca Evanghelia să fie predicată printre toate națiunile (1): Și apoi va fi dat pe față acel nelegiuit, adică cel a cărui venire este după lucrarea lui Satan și cu toată puterea și semnele și minunile mincinoase (2), cu toată înșelăciunea nedreptății în cei care pier, pe care Domnul îl va arde treptat cu cuvântul gurii Sale și-l va distruge cu strălucirea venirii Sale (3). Diavolul însuși (4), așadar nu devine om în modul în care Domnul a fost făcut om. Ferească  Dumnezeu! dar el [Antihristul] devine om ca rezultat al curviei și primește toată energia lui Satan. Căci Dumnezeu, știind de mai înainte caracterul neobișnuit al alegerii pe care el o va face, îi permite diavolului să se instaleze în el (5).

El [Antihristul] este, așadar, după cum am spus, rezultatul curviei și este îngrijit ca să crească și să se dezvolte în secret, și dintr-o dată se ridică și se revoltă și își asumă guvernarea. Și la începutul guvernării lui, sau mai degabă tiraniei lui, el își asumă rolul de sfințenie (6). Dar când devine stăpân, el persecută Biserica lui Dumnezeu și își afișează toată răutatea. Dar el va veni cu semne și minuni mincinoase (7), fictive iar nu reale, și-i va înșela și-i va îndepărta de Dumnezeul cel Viu pe aceia a căror minte își pune încrederea pe o temelie nesănătoasă și instabilă, în așa fel încât chiar și cei aleși să fie făcuți să se împiedice, dacă acest lucru este posibil (8).

Dar Enoh și Ilie Tesviteanul vor fi trimiși și vor întoarce inimile taților către copii (9), adică sinagoga către Domnul Iisus Hristos și către predica apostolilor: iar ei vor fi distruși de către el. Și Domnul va veni din cer, întocmai cum sfinții apostoli L-au privit ducându-se în cer, Dumnezeu perfect și om perfect, cu slavă și putere, și-l va distruge pe omul nelegiuit, pe fiul distrugerii, cu suflarea gurii Lui (1). Așadar, nimeni să nu-L aștepte pe Domnul să vină de pe pământ, ci din Cer, după cum El Însuși a garantat (2).

...........................................................................................................................

[Explicații ale traducătorului:

1.    Catehismul Sfântului Ioan Damaschin, “O Expunere Exactă a Credinței Ortodoxe”,  din care citează mai sus preotul Andrew J. Anderson, despre Antihrist, este cunoscut în limba română mai mult sub titlul de “Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin”, pe care o putem găsi și pe internet, în format pdf, (180 de pagini), traducere de Pr. D. Fecioru. Capitolul despre Antihrist (cap. 26 din cartea a 4-a) îl putem găsi la pag. 175-176.[3]

2.    După cum observăm, mai înainte ca să apară Antihristul, e necesar ca Evanghelia să fie predicată printre toate națiunile. (Pe site-ul Societății Biblice Internaționale observăm că Noul Testament este disponibil în 1.333 de limbi; însă în lume se vorbesc astăzi 6.909 limbi.[4]Deci, am putea, cumva, înțelege că mai este necesar un timp oarecare de lucru pentru predicarea Evangheliei înainte ca Antihristul să apară.)]



Mult iubit și frumos slăvit să fie Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, și de noi, în fiecare moment, în vecii vecilor!









[1]Fr. Andrew J. Anderson, THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS, ORTHODOX CHRISTIANITY, 10/4/2017, http://orthochristian.com/106805.html
[2] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (I), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de.html
[3] SF. IOAN DAMASCHIN, DOGMATICA, Traducere de Pr. D. FECIORU, APOLOGETICUM 2004,  format pdf, 180 de pagini;  Ediţia de faţă reproduce textul ediţiei a II-a, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1943, cu modificările cerute de regulile ortografice actuale. Ediția a III-a a apărut la EDITURA SCRIPTA, 1993, Bucureşti, http://www.saintjohnro.org/page/biblioteca_online/Dogmatica_Sf_Ioan_Damaschin.pdf
[4]HOW MANY DIFFERENT LANGUAGES HAS THE BIBLE BEEN TRANSLATED INTO?,Biblica, THE INTERNATIONAL BIBLE SOCIETY, https://www.biblica.com/resources/bible-faqs/how-many-different-languages-has-the-bible-been-translated-into/


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...