duminică, 15 octombrie 2017

ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (III)

(articol de Pr. Adrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017)


 Traducere de Pr. Prof. Ciungu Ion


Înfricoșătoarea Judecată. Frescă de la Mănăstirea Visoki Dečani.


 Prima parte a articolului “THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS”,[1](ANTIHRISTUL: o PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI), am tradus-o și o putem (re)vedea publicată pe blogul Protopopiatului Ortodox Român Avrig, pe data de 8 octombrie 2017.[2] A doua parte o putem (re)vedea publicată pe data de 14 octombrie 2017.[3]


THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS (III)


[continuarea traducerii, cu subtitluri suplimentare, dar respectând textul englez și uneori semnele de punctuație, ca la Anderson]:


Antihristul va fi o batjocură și o parodie a lui Hristos Cel Adevărat; Antihristul va fi evreu din Tribul imoral al lui Dan, după cum spun unii sfinți ai Bisericii din perioada de început


Antihrist va fi o batjocură și o parodie a lui Hristos Cel Adevărat, Domnul Iisus. Sfinți ai Bisericii din perioada de început ca Sf. Irineu, Sf. Ieronim, și Sf. Ambrozie, și alții,  susțin că Antihristul va fi un evreu, după cum a fost Iisus, dar va fi născut din tribul cel imoral, nu din Tribul lui Iuda, ci din Tribul lui Dan.[4]Atât Sf. Ioan Damaschinul cât și Sf. Efrem Sirianul cred că Antihristul – “rezultat al curviei” – va fi născut nu dintr-o fecioară sfântă, ci “din prostituție”,  dintr-o  “fată stricată”, imorală, păcătoasă.[5]

Întocmai cum Iisus Hristos a fost crescut într-un mod discret, înainte de a-Și face apariția publică pentru a-Și începe slujirea la vârsta de 30 de ani, tot așa Antihrist va fi crescut în obscuritate, până în ziua apariției lui publice (după cum a zis Sf. Ioan Damaschinul – citat mai sus – că Antihristul va fi “îngrijit ca să crească și să se dezvolte în secret”.)

Spre deosebire de Domnul Iisus Care a făcut ca Duhul Sfânt să Se coboare asupra Lui pentru a lucra cu El în slujirea Sa pământească, Antihristul va fi posedat de Diavolul însuși și va funcționa folosind propria putere a Diavolului (vezi 2 Tesaloniceni 2:9 și Apocalipsa 13:2). Sf. Ioan Damaschinul subliniază în citatul său (din a sa Expunere Exactă) că Diavolul NU se va întrupa ca om. Numai Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat. În schimb, Diavolul „se va instala în el [înAntihrist].”  Cu alte cuvinte, Diavolul va poseda un om prin „caracterul neobișnuit al alegerii pe care el o va face” și va locui în el, prin acest fapt făcându-l să fie Antihristul.


Înainte de venirea Antihristului va fi o apostazie masivă de la credința creștină

Sf. Pavel a spus clar tesalonicenilor că înainte ca Antihristul să-și poată face publică apariția trebuie mai întâi să fie o apostazie masivă, sau lepădare de credința creștină. “Lepădarea de credința creștină vine mai întâi, apoi este dat pe față omul păcatului, fiul pierzării.” (2 Tesaloniceni 2:3) Sf. Paisie de la Muntele Athos (mort în 1994), un sfânt din zilele moderne a cărui viață s-a extins pe o mare parte a secolului al douăzecilea, era de părere că această cerință s-a împlinit. Comentând despre timpurile noastre el a zis că „Situația este oribilă. Nebunia a trecut toate limitele. Apostazia este asupra noastră, și acum singurul lucru rămas este ca `fiul pierzării` (2 Tesaloniceni 2:3) să vină. Lumea s-a transformat într-o casă de nebuni.”[6]


Războiul global ca și catalizator pentru dorința de „mântuitor” global – Antihristul, după cum spun unii sfinți ortodocși ruși din secolul al XX-lea

Dar care ar fi catalizatorul care ar atrage laolaltă lumea și Antihristul?
Mai mulți stareți ortodocși ruși din secolul al douăzecilea (bătrâni plini de Duhul Sfânt) – de exemplu Sf. Lavrenty de Cernigov (+1950), Sf. Serafim de Vyritsa (+1949) și Sf. Paisie de la Muntele Athos (+1994) – cred că lumea va mai fi încă o data implicată într-un alt război global uriaș, care va înlătura pacea de pe pământ. Ei sugerează faptul că o astfel de stare de extremă turbulență internațională va fi motivația pentru ca cetățenii lumii să caute cel mai bun pacificator politic care să-i unifice într-un efort pentru a aduce iarăși pacea în lume. După cum a afirmat Iisus, când a descris situația lumii din perioada chiar de dinainte de Sfârșit, că mai întâi vor fi “războaie și zvonuri de războaie” (Matei 24:6). Cartea Apocalipsa începe cu un război colosal (capitolele 6-9). Antihristul își va face apariția pe această scenă tulburată a lumii și va oferi pace pe pământ. El va atrage și va seduce lumea cu ajutorul demonilor. „El va oferi un plan pentru rezolvarea cu succes a crizei mondiale, bazat pe înțelepciune socială și politică – înființarea unei structuri politice și sociale uniforme peste toată lumea” – cu alte cuvinte, un singur guvern pentru toată lumea cu el însuși ca rege.[7]   


Sf. Efrem Sirianul zice că duhurile rele vor provoca o atracție generală spre Antihrist

Odată ce Antihristul își face prima apariție publică duhurile rele vor genera un mare entuziasm global cu privire la el. Zice Sf. Efrem Sirianul (secolul al patrulea): „Duhurile rele distribuite peste univers vor provoca în oameni o opinie universală, cea mai exaltată, despre Antihrist; o atracție generală ... și irezistibilă spre el.”[8](Astfel că unii bătrâni ortodocși au sfătuit cu putere chiar și împotriva faptului de a privi la fața Antihristului, ca nu cumva să ajungi să fii sedus de farmecul lui.)


Sf. Ignatie Briancianinov zice că va apărea nevoia urgentă de invitare a lui Antihrist

Ca rezultat al acestei stârniri demonice a entuziasmului cu privire la Antihrist, potrivit Sfântului Ignatie Briancianinov (secolul al nouăsprezecelea), “va apărea o nevoie urgentă de invitare a lui Antihrist. O voce de apel va veni în societatea umană, exprimând nevoia urgentă de un`geniu sau genii`care ar ridica dezvoltarea materială și progresul la un plan mai înalt și va aduce cu sine prosperitatea pe pământ.”[9] El va fi aclamat cu entuziasm ca cel mai important salvator politic. Cei mai mulți oameni își vor pune atunci toate speranțele în el, așteptând ca el să rezolve starea de extremă turbulență politică și financiară. Oamenii vor fi impresionați în mod suprem de el și vor crede că el este cel mai bun lider care a fost vreodată, cel mai important om. Ei vor zice, „Cine este asemenea fiarei [Antihristului]? Cine e în stare să facă război cu el?” (Apocalipsa 13:4).




[1]Fr. Andrew J. Anderson, THE ANTICHRIST: AN ORTHODOX PERSPECTIVE FROM THE CHURCH FATHERS, ORTHODOX CHRISTIANITY, 10/4/2017, http://orthochristian.com/106805.html
[2] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (I), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 8 octombrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de.html
[3] ANTIHRISTUL: O PERSPECTIVĂ ORTODOXĂ DE LA PĂRINȚII BISERICEȘTI (II), (articol de pr. Andrew J. Anderson, apărut în engleză în 4 octombrie 2017), Traducere de pr.prof. Ciungu Ion, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 14 octombrie 2017, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2017/10/antihristul-o-perspectiva-ortodoxa-de_14.html
[4]Apostasy and Antichrist, translated from the Russian, Jordanville, NY: Holy Trinity Monastery, 1992, p. 25.
[5]Ibid.
[7]Apostasy and Antichrist, p. 28
[8]Ibid.
[9]Ibid., p. 29, citing Bp. Ignatius Brianchaninov, “Works,” vol. 4, p. 313

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...