Pr. prof. Ion Ciungu
https://www.facebook.com/photo/?fbid=3016467078493782&set=a.711891222284724
După Înălţarea lui
Iisus la Cer, Maica Domnului era pentru apostoli şi pentru toate persoanele
care rămăseseră credincioase lui Iisus „ca o mângâiere şi răcorire în mâhniri,
întărire în credinţă şi învăţătoare ”, împărtăşindu-le din tainele pe care
numai ea le ştia despre El.
Când a venit Duhul
Sfânt în ziua Cincizecimii sub forma unor limbi ca de foc, mai întâi S-a aşezat
pe ea, apoi pe apostoli, căci ea „era locuinţă plăcută şi preaiubită” a Duhului Sfânt, şi a luat darul Duhului
Sfânt mai mult decât toţi.
Apostolii plecaţi în
diferite părţi ale lumii să predice Evanghelia se întorceau periodic în
Ierusalim din două motive: să întărească Biserica de acolo şi să o vadă deseori
pe Preacurata Fecioară Maica Domnului pentru a auzi de la dânsa cuvinte
dumnezeieşti.
Maica Domnului deseori
ieşea din casa lui Ioan şi vizita locurile pe care Preaiubitul ei Fiu le-a
sfinţit: Betleemul – unde EL a fost născut; dar mai ales locurile
unde El a pătimit. Atunci arhiereii şi cărturarii interzic creştinilor să o
urmeze, amenintându-o cu uciderea.
Maica Domnului avea
obiceiul să zăbovească în grădina de la poalele Muntelui Eleonului, lângă satul
Ghetsimani, proprietatea lui Zevedei, tatăl lui Ioan, unde Iisus S-a rugat, iar
transpirația Lui era ca picăturile de sânge. Acolo „ea vărsa
rugăciunile sale cele fierbinţi, asemenea căzând în genunchi şi udând cu
lacrimi acel loc.” Acolo ea a fost mângâiată prin înger de la
Dumnezeu cu vestirea grabnicei ei mutări la Ceruri.
Potrivit istoricului
grec Gheorghe Chedrin (sec. XI), îngerul i s-a arătat Preacuratei Născătoare de
Dumnezeu de două ori: prima dată cu cincisprezece zile înainte de adormire; a
doua oară cu trei zile înainte de adormire, dându-i şi o ramură de finic din
Rai.
Ramura de finic
strălucea cu lumina darului ceresc şi era destinată să fie purtată înaintea patului
când preacinstitul ei trup urma să fie dus spre îngropare.
Plină de bucurie din
mesajul îngerului, Maica Preacurată se închină până la pământ mulţumind
Stăpânului şi rugându-L să vină El cu îngerii Lui în ceasul ieşirii ei pentru
a-i primi sufletul, ferind-o de înfricoşările stăpânului întunericului.
Ori de câte ori îşi
pleca cinstiţii ei genunchi înaintea lui Dumnezeu, măslinii din Muntele
Eleonului îşi plecau vârfurile în jos, ca nişte fiinţe însufleţite,
închinându-se împreună cu dânsa.
Întoarsă acasă, s-au
cutremurat toate din cauza puterilor dumnezeieşti care o înconjurau în mod
nevăzut şi din cauza slavei care strălucea din ea.
Meliton, episcopul
Sardelor (sec. II), scrie că Sf. Ioan era la Efes înainte de adormirea
Preacinstitei Născătoare de Dumnezeu şi de acolo a fost adus de un
nor; la fel au fost aduşi şi ceilalţi apostoli mai târziu.
Preacurata începe să-şi
pregătească cele pentru ducerea ei. Îi spune lui Ioan despre evenimentul care
se apropia, îi arată ramura de finic pe care s-o ducă înaintea patului ei, apoi
spune şi altor persoane din casă despre mesajul primit, rânduind
cele necesare pentru înmormântare: împodobirea camerei, a patului, tămâierea,
lumânările.
Ioan trimite vorbă
Sfântului Iacob, ruda Domnului, întâiul episcop al Ierusalimului, care la
rândul său comunică vestea credincioşilor din Ierusalim şi din alte cetăţi şi
sate, încât s-a adunat o mulţime de bărbaţi şi femei.
Maica Preacurata spune
deschis celor veniţi cuvintele primite de la înger şi le-a arătat ramura
strălucind cu slavă cerească. Toţi plâng, se tânguiesc şi o roagă să nu-i lase
orfani. Ea le scoate mâhnirea din inimi spunându-le că îi va cerceta, nu numai
pe ei, ci pe toată lumea.
Maica Domnului
porunceşte ca cele două haine ale ei să fie date la două femei văduve, iar
trupul ei să fie îngropat în satul Ghetsimani unde era mormântul părinţilor ei,
Ioachim şi Ana, precum şi mormântul Sfântului şi Dreptului Iosif, logodnicul
ei.
Se aude dintr-o dată un
zgomot mare ca de tunet şi mulţime de nori înconjoară casa. Din porunca lui
Dumnezeu, sfinţii îngeri i-au adus pe sfinţii apostoli de la marginile lumii,
aşa cum i-a fost dorinţa Maicii Preacurate. Sf. Ioan îi întâmpină cu bucurie şi
cu lacrimi, explicându-le evenimentul.
Urmează dialogul lor cu
Maica Domnului care îi îndeamnă să nu plângă, să nu amestece bucuria ei cu
întristarea lor.
Soseşte Apostolul
Pavel, de asemenea Dionisie Areopagitul, Ierotei cel minunat, Timotei şi
ceilalţi apostoli din cei 70, ca să primească binecuvântarea Preacuratei
Fecioare Maria şi să rânduiască cu cinste înmormântarea ei.
În cincisprezece
august, preanevinovata Fecioară, pregătită pentru fericita plecare zăcea cu
cinste pe patul împodobit, aşteptând venirea la dânsa a Fiului şi Domnului ei
preadorit.
Deodată în casă
străluceşte lumina de nedescris a slavei dumnezeieşti încât lumânările s-au
întunecat şi s-au spăimântat toţi care au văzut acoperământul casei deschis şi
pe Împăratul slavei, Hristos, venind cu milioane de arhangheli şi îngeri, cu
toate puterile cereşti, cu sufletele drepţilor şi sfinţilor strămoşi prooroci
care mai înainte vestiseră despre Preasfânta Fecioara Maria. Atunci ea a
strigat cu bucurie: “Măreşte-L suflete al meu pe Domnul şi s-a bucurat duhul
meu de Dumnezeu Mântuitorul meu, că a căutat spre smerenia roabei sale”, ridicându-se
de pe pat şi închinându-se Lui. El i-a zis: “ Vino, cea de aproape a Mea, vino,
porumbiţa Mea, vino, mărgăritarul meu cel preascump. Şi intră întru
vistieriile vieţii celei veşnice!” Ea cere protecţie faţă de strâmbătatea
satanicească, iar El o asigură că puterile satanice sunt călcate de picioarele
ei. El o invită să trecă de pe pământ la cele cereşti, iar ea răspunde: „Gata
este inima mea, Dumnezeule, gata este inima mea! Fie mie după cuvântul Tău!”.
S-a culcat pe pat şi cu deplină bucurie duhovnicească şi-a dat preasfântul
suflet în mâinile Fiului său.
Îngerii încep să cânte,
repetând cuvintele arhanghelului Gavriil: „Bucură-te cea plină de dar, Domnul
este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei!”
Apostolii urmăresc cu
privirea cum sufletul ei este dus în mâinile Domnului, însoţit de puterile
cereşti. Apoi uitându-se la trupul rămas îi văd faţa strălucind ca soarele şi
simt un parfum de arome nepământeşti. Ei sărută cu frică şi cu cucernicie acel
trup curat, umplându-se de sfinţenie şi de bucurie.
Atunci s-au vindecat
mulţi bolnavi: orbi, surzi, şchiopi, cei cu duhuri necurate şi cu orice boli,
doar atingându-se de patul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Patul cu Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu e luat pe umeri de Sfinţii Petru, Pavel, Iacob şi de
alţi apostoli. Ioan ducea înainte ramura care strălucea de lumină. În urmă
venea toată adunarea de sfinţi şi mulţimea poporului cu lumânări, cu tămâieri împrejur,
cu cântări de psalmi. Sf. Petru a început cu cântarea: “Întru ieşirea lui
Israel din Egipt…” şi la fiecare stih se adăuga: „Aliluia!”
Deasupra patului s-a
format un cerc mare de nori luminoşi, ca o cunună, strălucind neobişnuit, iar
prin nori se auzeau cântări îngereşti.
Evreii necredincioşi,
instigaţi de arhierei şi cărturari, vin cu arme şi cu soldaţi cu scopul să-i
rănească pe cei ce duceau trupul, iar trupul să-l ardă. Atunci norul s-a lăsat
la pământ, înconjurând ca un zid tot convoiul mortuar, iar îngerii i-au orbit
pe cei ce voiau să facă rău, încât unii s-au lovit cu capetele de ziduri, iar
alţii pipăiau pe unde să meargă.
După ridicarea norului,
un preot evreu, Atonie, se repede să răstoarne patul, însă îngerul Domnului i-a
tăiat mâinile pe la coate, încât au rămas atârnate de pat. Răcnind, striga de
durere către apostoli să aibă milă de el. Ei au răspuns că nu au putere să-l
ajute, decât numai Domnul, pe Care cei ca el L-au ucis. De asemenea ei îi spun
că dacă el ar crede că Iisus e adevăratul Mesia, Fiul lui Dumnezeu, ar putea
primi vindecare. Atonie a strigat că el şi alţii ştiau de mai înainte aceasta,
însă din zavistie şi răutate n-au vrut să recunoască. Acum, însă, mărturiseşte
credinţa în Iisus Hristos Mântuitorul lumii. Atunci, apostolii şi credincioşii
s-au bucurat, iar Sf. Petru îi porunceşte lui Atonie să-şi lipească cu credinţă
rănile mâinilor tăiate de mâinile care atârnau de pat şi să cheme cu credinţă
în ajutor numele Preasfintei Fecioare Născătoarea de Dumnezeu. Mâinile s-au
făcut imediat sănătoase, rămânând numai semnul pe unde au fost tăiate, ca o aţă
roşie. Atonie intră în rândul celor ce urmau patul spre Ghetsimani.
Cei orbiţi, care şi-au
cunoscut greşeala, duşi de însoţitori, s-au atins de pat şi s-au vindecat.
Ajunşi în Ghetsimani,
pun patul lângă mormânt, iar poporul, simţindu-se părăsit şi sărăcit plânge,
tânguindu-se. Abia spre seară trupul e pus în mormânt, iar pe mormânt au pus o
piatră mare. Legaţi cu dragoste de Maica lui Dumnezeu, rămân trei zile, cântând
zi şi noapte psalmi. De asemenea, în văzduh se auzeau glasuri îngereşti
cântând.
Apostolul Toma, care
fusese absent de la înmormântare, după dumnezeiasca rânduială, soseşte a treia
zi după înmormântare mâhnit şi foarte întristat plânge pentru faptul că nu a
fost vrednic să fie cu ceilalţi apostoli la neobişnuitele evenimente
întâmplate. Pentru a-i micşora durerea, apostolii decid să deschidă mormântul
pentru a se închina şi el trupului Preasfintei Născătoare de Dumnezeu şi să
primească mângâiere.
La deschiderea
mormântului Sfinţii Apostoli sunt cuprinşi de spaimă, căci mormântul era gol,
negăsind decât cele de îngropare. Uimiţi şi nepricepând ce s-a întâmplat, ei
sărută cu lacrimi şi cu cucernicie pânza rămasă în mormânt, apoi se roagă
împreună Domnului să le descopere ce s-a întâmplat cu preacinstitul trup.
Spre seară, slăbiţi de
nemâncare, Sfinții Apostoli şed să-şi întărească puţin trupurile cu hrană. După
sfârşitul mesei, urmând un ritual specific, ei sunt gata să cheme numele
Domnului Iisus Hristos spre ajutor. Atunci s-a auzit un glas de cântare
îngerească, şi privind în sus au văzut-o vie în văzduh pe Preacurata Fecioara
Maica Domnului şi mulţime de îngeri. Ea le-a zis: “Bucuraţi-vă, căci eu sunt cu
voi în toate zilele!” Apostolii care erau pe punctul să zică: “Doamne Iisuse
Hristoase, ajută-ne!”, conform obiceiului de încheiere a mesei, au strigat cu
bucurie : “Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, ajută-ne !”
Apostolii se întorc la
mormânt şi iau pânza cea curată spre mângâiere celor scârbiţi şi spre mărturia
învierii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Prin Învierea şi
Înălţarea la cer a trupului Maicii Domnului s-au împlinit cuvintele profetice
ale regelui David : “Scoală-Te Doamne, în odihna Ta, Tu şi chivotul
sfinţirii Tale.” Maica Domnului este numită, profetic, chivot. Adică, după cum
chivotul era locul în care erau aşezate cuvintele lui Dumnezeu sub forma celor
zece porunci, tot aşa pântecele Fecioarei a devenit locul în care s-a aşezat Cuvântul
lui Dumnezeu, Iisus Hristos. Şi după cum Domnul S-a sculat din mormânt şi S-a
înălţat la Cer, tot aşa şi Maica Lui Preasfântă.
Apoi, Sfinții Apostoli
au fost luaţi de nori şi duşi fiecare în ţara unde propovăduiau Evanghelia mai
înainte de adormirea Preacuratei.
Prăznuirea Adormirii
Preasfintei Fecioare Născătoarea de Dumnezeu e aşezată pe 15 august de pe
vremea dreptcredinciosului împărat grec Mauriciu (sec. VI-VII).
.......................................................................................................................
Aici se încheie acest articol.
S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele
articole:
Despre
Maica Domnului VIII, Ce informaţii mai aflăm despre viaţa şi sfârşitul
Maicii Domnului din VIEŢILE SFINŢILOR PE AUGUST, volum editat de Mănăstirea
Sihăstria cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în anul
2005 ?
The Dormition of our
Most Holy Lady the Mother of God and Ever-Virgin Mary, https://www.oca.org/saints/lives/2024/08/15/102302-the-dormition-of-our-most-holy-lady-the-mother-of-god-and-ever-v
https://basilica.ro/en/orthodox-calendar-august-15/
https://basilica.ro/calendar-ortodox-15-august/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu