vineri, 16 februarie 2024

Explicație referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. (această explicație am găsit-o postată recent în grupul ORTHODOX CHRISTIANITY, pe Facebook). ... Mulțumim frumos persoanelor care au contribuit la această explicație și celor care au făcut-o publică!... Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! ... Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

https://www.facebook.com/photo?fbid=122125971758147034&set=a.122114196500147034  

 

https://www.facebook.com/photo?fbid=2880733652067126&set=a.711891222284724

...


 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=122125109384147034&set=a.122114196500147034


https://www.facebook.com/photo/?fbid=2881041552036336&set=a.711891222284724

...


Grigory Benevich, Maximus Confessor’s Interpretation of Abraham’s Hospitality in Genesis 18 and the Preceding Orthodox Tradition, https://brill.com/view/journals/scri/13/1/article-p43_6.xml?language=en

 

........................................................................................................

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:

În Rusia, celebra icoană SFÂNTA TREIME pictată de Sfântul Andrei Rublev în secolul al XV – lea, icoană pe care comuniștii fără Dumnezeu au mutat-o într-un muzeu în care a rămas timp de un secol, a fost restituită recent Bisericii Ortodoxe Ruse, în baza unui ordin dat de Președintele Putin luna trecută. Icoana venerată de credincioși a ajuns la CATEDRALA HRISTOS MÂNTUITORUL DIN MOSCOVA sâmbăta trecută, la timp pentru sărbătoarea RUSALIILOR. Mii de credincioși ortodocși au venit deja să se roage în fața icoanei. (scurtă anunțare a știrii; articol în engleză din 5 iunie 2023) Preasfântă Treime, Te rugăm frumos, ai milă și de noi!

 

“Nădejdea mea este TATĂL, scăparea mea este FIUL, acoperământul meu este DUHUL SFÂNT; TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE!” [Rugăciunea Sfântului Ioanichie cel Mare (752 – 846)]. “My hope is THE FATHER, my refuge is THE SON, my protection (shelter) is THE HOLY SPIRIT. O HOLY TRINITY, GLORY TO YOU!”

 

CUVÂNTUL “TREIME” REFERITOR LA DUMNEZEU ÎL ÎNTÂLNIM CEL MAI DEVREME ÎN SECOLUL AL II-LEA, LA PATRIARHUL THEOPHILUS AL ANTIOHIEI. DOGMA DESPRE SFÂNTA TREIME S-A DEFINIT ÎN SECOLUL AL IV-LEA, CÂND S-A SCRIS CREZUL CREȘTIN. SĂRBĂTORIREA LA CINCIZECIME ( RUSALII) A SFINTEI TREIMI DATEAZĂ DIN VREMEA ÎMPĂRATULUI BIZANTIN LEON CEL ÎNȚELEPT (886-912). DUMNEZEIREA TREIMICĂ, ÎNSĂ, ESTE DIN VEȘNICIE, MAI PRESUS DE ORICE TIMP, DAR S-A REVELAT CLAR PRIN MÂNTUITORUL LUMII, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, ÎN TIMPUL BOTEZULUI LA RÂUL IORDAN. DUPĂ PORUNCA MÂNTUITORULUI, BOTEZUL SE FACE ÎN NUMELE TATĂLUI ȘI AL FIULUI ȘI AL SFÂNTULUI DUH. (azi, 8 iunie 2020, este a doua zi de Rusalii, dedicată Sfintei Treimi)

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Azi, în SÂMBĂTA MOȘILOR DE IARNĂ, înainte de DUMINICA ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI, ne-am asociat/ne asociem la RUGĂCIUNILE DE POMENIRE GENERALĂ A MORȚILOR, A TUTUROR PERSOANELOR PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO, potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic. ASTFEL, se cuvine să cerem de la Dumnezeu IERTARE PENTRU PERSOANELE PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO și, de asemenea, IERTARE PENTRU NOI, persoanele din lumea aceasta: DOAMNE DUMNEZEULE, TATĂ CERESC ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, ÎN NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, IARTĂ-LE (IARTĂ-NE) PĂCATELE ȘI AI MILĂ DE LUMEA TA! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! ... Ne rugăm pentru morți din cel puțin trei motive: 1) Iubirea Domnului nostru Iisus Hristos este mai tare decât moartea. Sfântul Apostol Pavel ne spune că tocmai cu acest scop Mântuitorul a murit și a înviat: ca să aibă stăpânire atât peste vii cât și peste morți (Romani 14, 9). ... 2) Cei pe care noi îi considerăm morți continuă să fie vii, după cum ne asigură Mântuitorul (Luca 20, 37-38). ... 3) Iubirea noastră creștinească continuă și dincolo de moarte, căci iubirea creștinească este cea mai puternică virtute, care nu dispare niciodată (1 Corinteni 13). LA RUGĂCIUNILE DE POMENIRE A MORȚILOR ADUCEM ANUMITE SIMBOLURI ALE PREZENȚEI LUI IISUS. De exemplu, aducem LUMÂNĂRI (CANDELE) APRINSE, care ne amintesc următoarele cuvinte ale Domnului nostru Iisus Hristos: “EU SUNT LUMINA LUMII.” Aducem BOBUL DE GRÂU (sub formă de colivă și pâine), care ne amintește de MOARTEA ȘI ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, după cum El Însuși a spus când a prevestit Moartea și Învierea Sa prin următoarele cuvinte: “ADEVĂRAT, ADEVĂRAT ZIC VOUĂ CĂ DACĂ GRĂUNTELE DE GRÂU, CÂND CADE ÎN PĂMÂNT, NU VA MURI, RĂMÂNE SINGUR; IAR DACĂ VA MURI, ADUCE MULTĂ ROADĂ.” Aducem VIN, amintindu-ne că la Cina cea de Taină Iisus, luând paharul cu vin, a spus: “ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, SÂNGELE LEGĂMÂNTULUI CELUI NOU, CARE SE VARSĂ PENTRU MULȚI SPRE IERTAREA PĂCATELOR.” ... Să ne amintim poezia lui Nichifor Crainic: UNDE SUNT CEI CARE NU MAI SUNT? Să o ascultăm interpretată de Tudor Gheorghe: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1185665466135870 ... Despre tăria pe care ne-o dă credința noastră creștină în viața de apoi, adică în viața de după moarte, a scris poetul George Coșbuc, căruia i-a murit singurul copil, Alexandru, la vârsta de (aproape) 20 de ani: "Dar știu un lucru mai presus/ De toate câte ți le-am spus:/ Credința-n zilele de-apoi/ E singura tărie-n noi,/ Că multe-s tari cum credem noi/ Și mâine nu-s!" (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus, prevestind Moartea Sa și Învierea Sa, precum și rezultatul Morții și Învierii Sale, a zis astfel:  “Adevăr...