Pr. prof. Ion Ciungu
Interviul poate fi urmărit accesând acest link: https://www.youtube.com/watch?v=N4-ehMjtA4A
Preafericitul
Teofil al III - lea, Patriarhul Ortodox al Ierusalimului, Palestinei, Israelului
etc. https://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Theophilos_III_of_Jerusalem
Idei principale din acest interviu:
Ierusalimul
este un loc foarte special pentru că este conectat cu locul Răstignirii
Domnului și, bineînțeles, cu locul Îngropării și Învierii din morți a Domnului
nostru Iisus Hristos.
Sfântul
Mormânt este inima Ierusalimului, din perspectivă creștină. Ierusalimul are un
privilegiu unic, de a face parte din pământul binecuvântat și sfințit de
Sângele Răscumpărător al Domnului nostru Iisus Hristos, Sângele Pătimirilor și
Răstignirii Sale. În al doilea rând, acest Loc de pe pământ (n. r. – Sfântul Mormânt) a găzduit în sânul său Însuși Trupul
Domnului nostru Iisus Hristos și, prin urmare, cineva care locuiește aici simte
că are o binecuvântare specială. Pentru Patriarhul Teofil este ceva
existențial, căci el a crescut acolo din copilărie. Acolo a fost și călugărit,
acolo a fost hirotonit diacon. La Sfântul Mormânt a fost prima lui slujire. A
fi acolo înseamnă a fi mereu în contact cu realitatea. Iar realitatea noastră
este că Dumnezeu s-a făcut Om pentru libertatea, mântuirea și nemurirea
noastră.
Biserica
Învierii din Ierusalim este centrul geografic și spiritual al Pământului.
Biserica Învierii se află între locul Răstignirii și locul Îngropării Domnului
nostru Iisus Hristos.
Prima
Biserică (în sensul de comunitate) a fost înființată în Ierusalim. Această Biserică
a fost înființată chiar pe Sângele Răscumpărător al Domnului nostru Iisus
Hristos, spre deosebire de alte Biserici care au fost înființate pe
propovăduirea apostolilor.
Domnul
nostru Iisus Hristos este Arhipăstorul sau Principalul Arhiereu, Marele Preot,
Care l-a hirotonit pe primul Episcop al Ierusalimului, pe Sfântul Apostol
Iacob. Deci, succesiunea apostolică își are originea în Ierusalim.
La
întrebarea de ce asupra Ierusalimului pretind exclusivitate creștinii, evreii
și mahomedanii, Patriarhul Teofil a răspuns: Ceea ce este caracteristic
Domnului nostru Iisus Hristos este faptul că El Și-a vărsat Sângele pentru mântuirea
întregii lumi. El este Adevărul, Cel Drept. În istoria lumii întâlnim multe
figuri spirituale și personalități religioase, dar nici una dintre ele nu s-a
sacrificat pentru întreaga omenire. Fiecare a făcut unele sacrificii, dar
pentru propriul popor, pentru motivele sale personale. Singurul Care Și-a
vărsat Sângele, Care S-a jertfit, pentru întreaga omenire, este Iisus Hristos.
Iată de ce El este Adevărul, El este Cel Drept.
Aici
este locul de întâlnire dintre Dumnezeu și om. Aici se află așa numita
geografie sacră. Geografia sacră este conectată cu istoria sacră. Istoria sacră
este istoria mântuirii noastre. Este istoria revelației, istoria Bibliei, a Vechiului
și Noului Testament.
Mulți
oameni, inclusiv creștini, se îndoiesc de divinitatea Domnului nostru Iisus
Hristos. Îl pot accepta ca pe o personalitate istorică, ca pe o ființă umană, ca
pe un profet. Dar unora le este greu să creadă în natura Lui divină. Însă
istoria sacră a acestui loc nu poate fi negată. Nimeni nu poate nega
istoricitatea, autenticitatea și adevărul istoriei sacre. Tocmai în baza ei
acest loc este atât de important. Ceea ce este scris în Biblie nu este ceva
abstract, nu este un mit, nu este o invenție, ci este însăși realitatea,
realitatea confirmată de evidențele naturale și fizice, de geografie.
Despre
restaurarea Sfântului Mormânt, în 2016 ... (de la minutul 13)
De
ce Învierea Domnului este cea mai importantă sărbătoare a creștinismului? (de
la minutul 15)
Despre
Sfânta Lumină din Sâmbăta Mare, care este o pregustare a celei de a Doua Veniri
a Domnului. Pentru noi Sfânta Lumină este ca Sfânta Euharistie. Sfânta
Euharistie este făcută din elemente naturale. Avem vin, avem pâine, care sunt
binecuvântate și transsubstanțiate în Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus
Hristos. Acum, în funcție de propria ta pregătire interioară, duhovnicească, ai
și posibilitatea de a trăi experiența primirii acestor Sfinte și Dumnezeiești
Taine. Același lucru se întâmplă și cu Lumina Sfântă, care este într-adevăr ceva
foarte unic, pentru că Sfânta Lumină când vine nu arde, mii de oameni o ating
și nu se întâmplă nimic, și de-a lungul veacurilor, de aproape 2.000 de ani,
absolut niciodată nu a avut loc nici un incendiu din cauza Sfintei Lumini de la
Sfântul Mormânt. ... (de la minutul 17)
Vechimea
relațiilor dintre Patriarhia Ierusalimului și Patriarhia Română ... (de la
minutul 21)
Misiunea
patriarhului Teofil de a primi pelerini ... (de la minutul 21:30)
Diferența
dintre ecumenism și ecumenic ... (de la minutul 25)
Despre
calitatea vieții monahale ... (de la minutul 27)
Despre
Pocăință ca pregătire pentru sărbătoarea Învierii ... (de la minutul 29)
Despre
bucuria de a fi, despre libertatea interioară, despre pacea care vine de la
Domnul nostru Iisus Hristos, despre inima curată ... (de la minutul 30:32)
Mesaj
de încheiere către cei care urmăresc interviul acesta (de la 33:11)
..................................................................................................................
Aici
am terminat de scris idei principale din acest interviu.
S-ar
putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu