sâmbătă, 15 aprilie 2023

SUNTEM ÎN SÂMBĂTA MARE, ÎN SÂMBĂTA PAȘTILOR, ADICĂ SÂMBĂTĂ ÎN A 7 – A SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI, AZI FIIND ULTIMA ZI DIN ACEST POST. În Sfânta și Marea Zi Sâmbătă sărbătorim, conform îndrumărilor din cartea de cult numită Triod, “Îngroparea Dumnezeiască și Trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și Pogorârea în iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din stricăciune, a fost mutat spre viața veșnică.” Îngroparea Mântuitorului a avut loc vineri seara, înainte de apusul soarelui, adică înainte de a începe sâmbăta. Sâmbăta era și este ziua de odihnă săptămânală a evreilor religioși, pe care ei o respectă cu strictețe. Din punctul de vedere al evreilor religioși de azi și de atunci, sâmbăta începe vineri seara după apusul soarelui. În acel an, când a fost răstignit Domnul nostru Iisus Hristos, sărbătoarea Paștilor a căzut chiar în acea sâmbătă. Deci, acea zi de sâmbătă avea o importanță dublă, așa că s-au silit să termine cu Înmormântarea Domnului înainte de apusul soarelui. La Înmormântare au participat, în mod deosebit, Iosif din Arimateea și Nicodim, care fuseseră ucenici în secret ai lui Iisus, dar erau și membri în Consiliul Suprem al Evreilor (adică în Sanhedrin, numit și Sinedriu). Corpul mort al lui Iisus a fost înfășurat în giulgiu curat de in, cu miresme de smirnă și aloe, apoi a fost pus în mormântul lui Iosif din Arimateea, mormânt săpat în stâncă și care era aproape de locul Răstignirii. Apoi, la ușa Mormântului au pus o piatră mare. La cererea elitei iudaice, piatra a fost sigilată și la Mormânt a fost pusă gardă de soldați, cu aprobarea guvernatorului roman Pilat, ca nu cumva corpul mort să fie furat de ucenicii lui Iisus cu scopul de a pretinde că a înviat. DECI SÂMBĂTA MARE NE AMINTEȘTE ȘI DE FAPTUL CĂ EVREII AU LUAT MĂSURI, ÎMPREUNĂ CU ROMANII, PENTRU A SE ASIGURA CĂ TRUPUL MORT AL LUI IISUS RĂMÂNE ÎN MORMÂNT. CULMEA ESTE CĂ IISUS A ÎNVIAT ȘI A IEȘIT DIN MORMÂNT, ÎN CIUDA TUTUROR MĂSURILOR LOR DE SIGURANȚĂ. APOSTOLII, CARE DEVENISERĂ FOARTE FRICOȘI DUPĂ ARESTAREA ȘI OMORÂREA LUI IISUS, AU CĂPĂTAT MARE CURAJ DUPĂ ÎNVIEREA LUI, DAR MAI ALES DUPĂ ÎNĂLȚAREA LUI LA CER ȘI TRIMITEREA DUHULUI SFÂNT PESTE EI. ASTFEL CĂ APOSTOLII, CU RISCUL VIEȚII, ÎNCEP SĂ PREDICE ÎN TOATĂ LUMEA MOARTEA ȘI ÎNVIEREA LUI IISUS, PRIN CARE OAMENII DOBÂNDESC IERTAREA PĂCATELOR ȘI VIAȚA VEȘNICĂ FERICITĂ. DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS A ÎNVIAT ȘI ESTE VIU, ÎN VECII VECILOR! MULȚUMIM FRUMOS, DOAMNE IISUSE HRISTOASE, PENTRU CĂ, PRIN MOARTEA ȘI ÎNVIEREA TA, NE OFERI ȘI NOUĂ POSIBILITATEA DE A PARTICIPA LA O VIAȚĂ MEREU ÎNNOITĂ PRIN DUHUL TĂU CEL SFÂNT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! ADEVĂRAT!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

„Pentru că şi Hristos a suferit odată moartea pentru păcatele noastre, El cel drept pentru cei nedrepţi, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât fiind cu trupul, dar viu făcut cu duhul, Cu care S-a coborât şi a propovăduit şi duhurilor ţinute în închisoare, Care fuseseră neascultătoare altădată”... (Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru, capitolul 3, versetele 18-20). http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=3&id=61

Vineri seara, înainte de apusul soarelui (căci după apusul soarelui deja începe sâmbăta, zi de odihnă pe care evreii religioși o respectă cu strictețe chiar și astăzi), Iosif din Arimateea și Nicodim, ambii membri ai Consiliului Suprem Iudaic (Sanhedrinul sau Sinedriul), dar ucenici pe ascuns (de frica iudeilor) ai lui Iisus, au înmormântat corpul mort al Mântuitorului. Iosif ceruse de la guvernatorul roman Pilat permisiunea să ia corpul mort de pe cruce, iar Pilat, după ce s-a încredințat de la centurion că Iisus a murit, i-a dat voie. (Marcu 15, 44). Nicodim a adus ca la 100 de litre de amestec de smirnă și aloe. Ei au înfășurat trupul lui Iisus în giulgiu cu miresme, după cum era obiceiul de înmormântare la iudei. Apoi l-au pus într-un mormânt nou, săpat în stâncă, în apropiere, rostogolind o piatră foarte mare (Marcu 16, 3-4) la ușa mormântului. Femeile erau de față. Mormântul era proprietatea lui Iosif. (Ioan 19, 39-42 ; Matei, 27, 59-61). Sâmbătă (adică vineri după apusul soarelui, căci la evrei așa începe sâmbăta), marii preoți evrei și fariseii au mers la guvernatorul roman Pilat și au cerut să pună strajă la mormânt timp de trei zile, ca nu cumva trupul mort al lui Iisus să fie furat de ucenici și să se spună apoi că a înviat. Pilat le-a dat strajă de soldați. Marii preoți și fariseii au pecetluit mormântul și au pus strajă de soldați să păzească mormântul. https://en.wikipedia.org/wiki/Burial_of_Jesus 

Textul evanghelic care se citește la Utrenie în Sfânta și Marea Zi Sâmbătă este din Sfânta Evanghelie după Matei, din capitolul 27, versetele 62-66:

Iar a doua zi, care este după vineri, s-au adunat arhiereii şi fariseii la Pilat,

Zicând: Doamne, ne-am adus aminte că amăgitorul Acela a spus, fiind încă în viaţă: După trei zile Mă voi scula.

Deci, porunceşte ca mormântul să fie păzit până a treia zi, ca nu cumva ucenicii Lui să vină şi să-L fure şi să spună poporului: S-a sculat din morţi. Şi va fi rătăcirea de pe urmă mai rea decât cea dintâi.

Pilat le-a zis: Aveţi strajă; mergeţi şi întăriţi cum ştiţi.

Iar ei, ducându-se, au întărit mormântul cu strajă, pecetluind piatra.” https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=27

 

Textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în Sfânta și Marea Zi Sâmbătă este din Sfânta Evanghelie după Matei, din capitolul 28, versetele 1-20:

“După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii (Duminică), au venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul.

Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei.

Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada.

Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau şi s-au făcut ca morţi.

Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: Nu vă temeţi, că ştiu că pe Iisus cel răstignit Îl căutaţi.

Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniţi de vedeţi locul unde a zăcut.

Şi degrabă mergând, spuneţi ucenicilor Lui că S-a sculat din morţi şi iată va merge înaintea voastră în Galileea; acolo Îl veţi vedea. Iată v-am spus vouă.

Iar plecând ele în grabă de la mormânt, cu frică şi cu bucurie mare au alergat să vestească ucenicilor Lui.

Dar când mergeau ele să vestească ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat, zicând: Bucuraţi-vă! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui şi I s-au închinat.

Atunci Iisus le-a zis: Nu vă temeţi. Duceţi-vă şi vestiţi fraţilor Mei, ca să meargă în Galileea, şi acolo Mă vor vedea.

Şi plecând ele, iată unii din strajă, venind în cetate, au vestit arhiereilor toate cele întâmplate.

Şi, adunându-se ei împreună cu bătrânii şi ţinând sfat, au dat bani mulţi ostaşilor,

Zicând: Spuneţi că ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam;

Şi de se va auzi aceasta la dregătorul, noi îl vom îndupleca şi pe voi fără grijă vă vom face.

Iar ei, luând arginţii, au făcut precum au fost învăţaţi. Şi s-a răspândit cuvântul acesta între Iudei, până în ziua de azi.

Iar cei unsprezece ucenici au mers în Galileea, la muntele unde le poruncise lor Iisus.

Şi văzându-L, I s-au închinat, ei care se îndoiseră.

Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.

Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,

Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin.” http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=28

...

Despre Sfânta și Marea Zi Sâmbătă: https://ro.orthodoxwiki.org/S%C4%83pt%C4%83m%C3%A2na_Patimilor#S.C3.A2mb.C4.83ta_Mare

...

Slujba din Sâmbăta Mare o putem găsi în Triod, la următorul link:

 https://www.cbrom.de/images/pdf/1986_cartea_triodului.pdf .

...



https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/#luna4

https://www.catholica.ro/calendar-greco-catolic-2023/4/

https://www.catholica.ro/ziua-liturgica/#bizantin

https://www.oca.org/readings/daily/2023/04/15

https://www.holytrinityorthodox.com/calendar/rss/readings.htm?fbclid=IwAR1zNMc_BjodVNoGBKXBUrDzlHm8-GWKbDsoA_ugRCCvH4Z_aBgF_9L9tZ0  

http://servicesliturgiques.free.fr/doc/calendriers/jour_un.php

http://www.orthodoxer-kalender.de/

http://acvila30.ro/randuiala-lecturilor-biblice-la-slujbele-zilnice-ale-bisericii-ortodoxe/

……………………………………………………………………………………

Aici am terminat de amintit textele sfinte respective.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

PROHODUL DOMNULUI CÂNTAT ÎN VINEREA MARE, SEARA, ESTE SLUJBA PRIN CARE ÎL PLÂNGEM ȘI ÎL LĂUDĂM PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, AVÂND ÎN CENTRUL SLUJBEI EPITAFUL DOMNULUI, ADICĂ O ICOANĂ PE PÂNZĂ REPREZENTÂND PUNEREA ÎN MORMÂNT A CORPULUI MORT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. NE ASOCIEM, CU SMERENIE ȘI NEVREDNICIE, MILIOANELOR DE CREȘTINI CARE, DE MULTE SUTE DE ANI, ÎȘI EXPRIMĂ PRIN ACEASTĂ SLUJBĂ UIMIREA, ADMIRAȚIA ȘI ÎNCHINAREA ÎN FAȚA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, FIUL VEȘNIC ȘI ATOTPUTERNIC AL LUI DUMNEZEU, CARE DIN IUBIRE INFINITĂ FAȚĂ DE OAMENI S-A LĂSAT DISPREȚUIT, CONDAMNAT PE NEDREPT LA MOARTE, APOI OMORÂT PRIN TORTURĂ PE CRUCE ȘI PUS ÎN MORMÂNT! PRIN IUBIREA LUI MAI PUTERNICĂ DECÂT MOARTEA, EL S-A COBORÂT CU SUFLETUL ÎN IAD, PENTRU A PRĂDA IADUL, ADICĂ PENTRU A-I SCOATE DIN PROPRIETATEA DIAVOLULUI ȘI DIN CHINURILE VEȘNICE PE ADAM ȘI PE URMAȘII LUI. [Prohodul Domnului face parte din slujba utreniei din Sâmbăta Mare, slujbă pe care o găsim în cartea de cult numită Triod. Prohodul Domnului este alcătuit din 185 de strofe, organizate în trei “stări”, fiecare “stare” având melodie proprie. Din ultimele ediții românești ale Prohodului Domnului au fost eliminate sau modificate unele din aceste strofe, pentru a se evita interpretarea lor ca o atitudine antisemită la adresa evreilor de azi. Prin urmare, starea întâia are acum 72 de strofe, deși în original sunt 75. Să citim și noi, cu uimire, admirație și închinare, măcar prima strofă din fiecare stare: "În mormânt, Viață, pus ai fost, Hristoase, și s-au spăimântat oștirile îngerești, plecăciunea Ta cea multă preamărind!" (prima strofă din starea întâia) ... "Cuvine-se, dar, să cădem la Tine, Ziditorul, Cela Ce pe cruce mâinile Ți-ai întins, și-ai zdrobit de tot puterea celui rău!" (prima strofă din starea a doua) ... "Neamurile toate laudă-ngropării Ți-aduc, Hristoase-al meu!" (prima strofă din starea a treia)] REFERITOR LA EVREII DE AZI, NE AMINTIM CĂ LA SIBIU, ÎN IULIE 2019, A AVUT LOC CONFERINȚA „LITURGHIA BIZANTINĂ ȘI EVREII”, CU SCOPUL DE A IDENTIFICA ELEMENTE ANTIEVREIEȘTI DIN CULTUL CREȘTIN RĂSĂRITEAN ȘI A SCOATE DIN IMPAS DIALOGUL DINTRE EVREII NECREȘTINI ȘI CREȘTINII ORTODOCȘI.

 

SUNTEM ÎN VINEREA MARE, ÎN VINEREA PAȘTILOR, ADICĂ VINERI ÎN A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI, VINERI ÎN SĂPTĂMÂNA SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. [În Vinerea Mare sărbătorim, prin post negru (cine poate), următoarele evenimente din Viața Domnului nostru Iisus Hristos: 1) DUCEREA LUI, DE CĂTRE ELITA IUDAICĂ, ÎN FAȚA GUVERNATORULUI ROMAN PILAT, PENTRU A FI JUDECAT ȘI CONDAMNAT LA MOARTE. Două acuze principale a adus elita iudaică contra lui Iisus, una religioasă, iar alta politico-socială: a) Iisus a comis blasfemie prin faptul că a pretins a fi Mesia, Fiul lui Dumnezeu (Ioan 19, 7); b) Iisus s-a declarat rege și răzvrătește poporul, împiedicând plata taxelor către Cezarul din Roma. Prin urmare Iisus este contra Cezarului. (Luca 23, 2; Ioan 19, 12). Pilat a considerat că Iisus este nevinovat și voia să-L elibereze. Însă evreii l-au avertizat pe Pilat că dacă-L eliberează pe Iisus înseamnă că Pilat nu este prieten cu Cezarul. Astfel că Pilat, pentru a evita o astfel de acuză la adresa sa, în final a cedat presiunilor făcute de evrei și L-a dat pe Iisus să fie răstignit. Totuși, Pilat, înainte de a ceda, a vrut să arate public faptul că nu este de acord cu evreii care-L condamnă pe Iisus, și “luând apă şi-a spălat mâinile înaintea mulţimii, zicând: Nevinovat sunt de sângele Dreptului acestuia. Voi veţi vedea. Iar tot poporul a răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!” (Matei 27, 24-25). ... 2) RĂSTIGNIREA ȘI MOARTEA; 3) COBORÂREA DE PE CRUCE; 4) PUNEREA ÎN MORMÂNT. Potrivit cărții de cult numită Triod, în Sfânta și Marea Vineri prăznuim Sfintele și Mântuitoarele și Înfricoșătoarele Pătimiri ale Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos: scuipările, lovirile peste față, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră, trestia, buretele, oțetul, piroanele, sulița, și înainte de toate Crucea și Moartea, pe care le-a primit de bună voie pentru noi. Se mai face încă pomenire de mărturisirea mântuitoare făcută pe cruce de tâlharul recunoscător, care a fost răstignit împreună cu Domnul. ... ... Haideți, și noi cei de azi, asemenea tâlharului din dreapta, să ne recunoaștem și noi păcatele în fața lui Iisus, și să nu ratăm ocazia de a-L ruga să-Și amintească de noi când va veni în Împărăția Sa! ... Haideți să ne amintim Cele Șapte “Cuvinte” Ale Mântuitorului Pe Cruce, precum și textele evanghelice care se citesc în Sfânta și Marea Zi Vineri! (Sfântă Liturghie nu se face în Vinerea Mare, fiind zi de Post total: “Dacă este cineva prea neputincios sau prea bătrân și nu va putea să petreacă postind, să i se dea numai pâine și apă, după apusul soarelui. Așa am luat din sfintele porunci ale Sfinților Apostoli, să nu mâncăm în Vinerea Mare, că și cuvântul Domnului către farisei zice: Dacă se va lua Mirele de la dânșii, atunci vor posti în acele zile.” Așa scrie în Triod.)]

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în MARȚEA LUMINATĂ, în SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ (The Bright Week), adică în PRIMA SĂPTĂMÂNĂ CARE URMEAZĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII DOMNULUI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. ... Bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos o exprimăm și noi, în fiecare an, inclusiv prin felul în care NE SALUTĂM TIMP DE 40 DE ZILE, cu uimitorul și frumosul mesaj de origine îngerească, "HRISTOS A ÎNVIAT!", la care răspundem, din forța Tradiției Sfinte și în diferite grade de asimilare, "ADEVĂRAT A ÎNVIAT!" Azi, în A TREIA ZI DE PAȘTI, în MARȚEA LUMINATĂ, haideți să ne luminăm sufletele cu textul evanghelic programat pentru a fi citit azi la Sfânta Liturghie! În acest text este vorba despre modul în care DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS S-A ARĂTAT DUPĂ ÎNVIERE LA DOI DINTRE UCENICII SĂI, adică LUI LUCA ȘI CLEOPA, în timp ce ei mergeau dinspre Ierusalim spre localitatea Emaus. Pe drum El li s-a arătat ca un străin care i-a întrebat de ce sunt triști și le-a explicat textele sfinte din Vechiul Testament referitoare la Mesia, referitoare la suferințele Lui urmate de slava Lui. Apoi, LA CINA DIN EMAUS IISUS A FOST RECUNOSCUT, CÂND EL A BINECUVÂNTAT PÂINEA, A FRÂNT-O ȘI LE-A DAT-O. ... Cu această ocazie este potrivit SĂ NE AMINTIM DE ARĂTĂRILE DOMNULUI DUPĂ ÎNVIERE, de persoanele cărora El S-a arătat după Înviere, timp de 40 de zile, până când S-a înălțat la Cer. MAICA DOMNULUI ESTE PRIMA PERSOANĂ CARE L-A VĂZUT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS ÎNVIAT, după cum aflăm din cartea de cult numită Penticostar, în care se explică astfel: Învierea a cunoscut-o întâi Maica lui Dumnezeu, Care, după cum grăiește Evanghelia cea de la Matei, ședea la Mormânt împreună cu Maria Magdalena. Dar, spre a nu se arunca îndoială asupra Învierii, din pricina dragostei de Mamă pentru Fiul Său, de aceea zic evangheliștii că Domnul S-a arătat mai întâi Mariei Magdalena. Așa scrie în Sinaxarul din Penticostar, la Sfânta și Marea Duminică a Paștilor. ... Știm că Iisus a promis că El este prezent acolo unde chiar și numai doi sau trei se adună în Numele Lui (Matei 18, 20). DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, AJUTĂ-NE SĂ FACEM PARTE DINTRE PERSOANELE CARE SE ADUNĂ ÎN NUMELE TĂU, CONFORM LEGII TALE EXPRIMATĂ ÎN NOUL TESTAMENT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIM! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu   “« Rămâi cu noi, că e spre seară şi s'a plecat ziua ». Şi a intrat să rămână cu ei. Şi a fost că'n timp c...