duminică, 16 aprilie 2023

INTERVIU PENTRU ROMÂNIA, CU PATRIARHUL ORTODOX GREC AL IERUSALIMULUI, PREAFERICITUL PĂRINTE TEOFIL AL III – LEA. Interviul a fost dat la Palatul Patriarhiei Ierusalimului, cu ocazia sărbătorii Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, în anul 2023. ... Patriarhul Teofil, născut în 1952, este în această funcție din anul 2005. ... Câteva idei principale din interviu: Ierusalimul este un loc foarte special pentru că este conectat cu locul Răstignirii Domnului și, bineînțeles, cu locul Îngropării și Învierii din morți a Domnului nostru Iisus Hristos. ... Biserica Învierii din Ierusalim este centrul geografic și spiritual al Pământului. Biserica Învierii se află între locul Răstignirii și locul Îngropării Domnului nostru Iisus Hristos. ... Ceea ce este caracteristic Domnului nostru Iisus Hristos este faptul că El Și-a vărsat Sângele pentru mântuirea întregii lumi. El este Adevărul, El este Cel Drept. În istoria lumii întâlnim multe figuri spirituale și personalități religioase, dar nici una dintre ele nu s-a sacrificat pentru întreaga omenire. Fiecare a făcut unele sacrificii, dar pentru propriul popor, pentru motivele sale personale. Singurul Care Și-a vărsat Sângele, Care S-a jertfit, pentru întreaga omenire, este Iisus Hristos. Iată de ce El este Adevărul, El este Cel Drept. ... Despre Sfânta Lumină din Sâmbăta Mare: Pentru noi Sfânta Lumină este ca Sfânta Euharistie. Sfânta Euharistie este făcută din elemente naturale. Avem vin, avem pâine, care sunt binecuvântate și transsubstanțiate în Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Acum, în funcție de propria ta pregătire interioară, duhovnicească, ai și posibilitatea de a trăi experiența primirii acestor Sfinte și Dumnezeiești Taine. Același lucru se întâmplă și cu Lumina Sfântă, care este într-adevăr ceva foarte unic, pentru că Sfânta Lumină când vine nu arde, mii de oameni o ating și nu se întâmplă nimic, și de-a lungul veacurilor, de aproape 2.000 de ani, absolut niciodată nu a avut loc nici un incendiu din cauza Sfintei Lumini de la Sfântul Mormânt. (despre Sfânta Lumină, în interviu, de la minutul 17) ...

Pr. prof. Ion Ciungu

 

Interviul poate fi urmărit accesând acest link: https://www.youtube.com/watch?v=N4-ehMjtA4A

 

Preafericitul Teofil al III - lea, Patriarhul Ortodox al Ierusalimului, Palestinei, Israelului etc. https://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Theophilos_III_of_Jerusalem

 

Idei principale din acest interviu:  https://www.youtube.com/watch?v=N4-ehMjtA4A


Ierusalimul este un loc foarte special pentru că este conectat cu locul Răstignirii Domnului și, bineînțeles, cu locul Îngropării și Învierii din morți a Domnului nostru Iisus Hristos.


Sfântul Mormânt este inima Ierusalimului, din perspectivă creștină. Ierusalimul are un privilegiu unic, de a face parte din pământul binecuvântat și sfințit de Sângele Răscumpărător al Domnului nostru Iisus Hristos, Sângele Pătimirilor și Răstignirii Sale. În al doilea rând, acest Loc de pe pământ (n. r. – Sfântul  Mormânt) a găzduit în sânul său Însuși Trupul Domnului nostru Iisus Hristos și, prin urmare, cineva care locuiește aici simte că are o binecuvântare specială. Pentru Patriarhul Teofil este ceva existențial, căci el a crescut acolo din copilărie. Acolo a fost și călugărit, acolo a fost hirotonit diacon. La Sfântul Mormânt a fost prima lui slujire. A fi acolo înseamnă a fi mereu în contact cu realitatea. Iar realitatea noastră este că Dumnezeu s-a făcut Om pentru libertatea, mântuirea și nemurirea noastră.


Biserica Învierii din Ierusalim este centrul geografic și spiritual al Pământului. Biserica Învierii se află între locul Răstignirii și locul Îngropării Domnului nostru Iisus Hristos.


Prima Biserică (în sensul de comunitate) a fost înființată în Ierusalim. Această Biserică a fost înființată chiar pe Sângele Răscumpărător al Domnului nostru Iisus Hristos, spre deosebire de alte Biserici care au fost înființate pe propovăduirea apostolilor.


Domnul nostru Iisus Hristos este Arhipăstorul sau Principalul Arhiereu, Marele Preot, Care l-a hirotonit pe primul Episcop al Ierusalimului, pe Sfântul Apostol Iacob. Deci, succesiunea apostolică își are originea în Ierusalim.


La întrebarea de ce asupra Ierusalimului pretind exclusivitate creștinii, evreii și mahomedanii, Patriarhul Teofil a răspuns: Ceea ce este caracteristic Domnului nostru Iisus Hristos este faptul că El Și-a vărsat Sângele pentru mântuirea întregii lumi. El este Adevărul, Cel Drept. În istoria lumii întâlnim multe figuri spirituale și personalități religioase, dar nici una dintre ele nu s-a sacrificat pentru întreaga omenire. Fiecare a făcut unele sacrificii, dar pentru propriul popor, pentru motivele sale personale. Singurul Care Și-a vărsat Sângele, Care S-a jertfit, pentru întreaga omenire, este Iisus Hristos. Iată de ce El este Adevărul, El este Cel Drept.


Aici este locul de întâlnire dintre Dumnezeu și om. Aici se află așa numita geografie sacră. Geografia sacră este conectată cu istoria sacră. Istoria sacră este istoria mântuirii noastre. Este istoria revelației, istoria Bibliei, a Vechiului și Noului Testament.


Mulți oameni, inclusiv creștini, se îndoiesc de divinitatea Domnului nostru Iisus Hristos. Îl pot accepta ca pe o personalitate istorică, ca pe o ființă umană, ca pe un profet. Dar unora le este greu să creadă în natura Lui divină. Însă istoria sacră a acestui loc nu poate fi negată. Nimeni nu poate nega istoricitatea, autenticitatea și adevărul istoriei sacre. Tocmai în baza ei acest loc este atât de important. Ceea ce este scris în Biblie nu este ceva abstract, nu este un mit, nu este o invenție, ci este însăși realitatea, realitatea confirmată de evidențele naturale și fizice, de geografie.


Despre restaurarea Sfântului Mormânt, în 2016 ... (de la minutul 13)


De ce Învierea Domnului este cea mai importantă sărbătoare a creștinismului? (de la minutul 15)


Despre Sfânta Lumină din Sâmbăta Mare, care este o pregustare a celei de a Doua Veniri a Domnului. Pentru noi Sfânta Lumină este ca Sfânta Euharistie. Sfânta Euharistie este făcută din elemente naturale. Avem vin, avem pâine, care sunt binecuvântate și transsubstanțiate în Trupul și Sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Acum, în funcție de propria ta pregătire interioară, duhovnicească, ai și posibilitatea de a trăi experiența primirii acestor Sfinte și Dumnezeiești Taine. Același lucru se întâmplă și cu Lumina Sfântă, care este într-adevăr ceva foarte unic, pentru că Sfânta Lumină când vine nu arde, mii de oameni o ating și nu se întâmplă nimic, și de-a lungul veacurilor, de aproape 2.000 de ani, absolut niciodată nu a avut loc nici un incendiu din cauza Sfintei Lumini de la Sfântul Mormânt.   ... (de la minutul 17)


Vechimea relațiilor dintre Patriarhia Ierusalimului și Patriarhia Română ... (de la minutul 21)


Misiunea patriarhului Teofil de a primi pelerini ... (de la minutul 21:30)


Diferența dintre ecumenism și ecumenic ... (de la minutul 25)


Despre calitatea vieții monahale ... (de la minutul 27)


Despre Pocăință ca pregătire pentru sărbătoarea Învierii ... (de la minutul 29)


Despre bucuria de a fi, despre libertatea interioară, despre pacea care vine de la Domnul nostru Iisus Hristos, despre inima curată ... (de la minutul 30:32)


Mesaj de încheiere către cei care urmăresc interviul acesta (de la 33:11)


..................................................................................................................

Aici am terminat de scris idei principale din acest interviu.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

"Să te încrezi în Dumnezeu este mai bine decât să cauți miracole" "Focul Sfânt apare la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim”, articol apărut în 14 aprilie 2012 pe site-ul rusesc ortodox PRAVMIR.COM

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în MARȚEA LUMINATĂ, în SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ (The Bright Week), adică în PRIMA SĂPTĂMÂNĂ CARE URMEAZĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII DOMNULUI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. ... Bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos o exprimăm și noi, în fiecare an, inclusiv prin felul în care NE SALUTĂM TIMP DE 40 DE ZILE, cu uimitorul și frumosul mesaj de origine îngerească, "HRISTOS A ÎNVIAT!", la care răspundem, din forța Tradiției Sfinte și în diferite grade de asimilare, "ADEVĂRAT A ÎNVIAT!" Azi, în A TREIA ZI DE PAȘTI, în MARȚEA LUMINATĂ, haideți să ne luminăm sufletele cu textul evanghelic programat pentru a fi citit azi la Sfânta Liturghie! În acest text este vorba despre modul în care DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS S-A ARĂTAT DUPĂ ÎNVIERE LA DOI DINTRE UCENICII SĂI, adică LUI LUCA ȘI CLEOPA, în timp ce ei mergeau dinspre Ierusalim spre localitatea Emaus. Pe drum El li s-a arătat ca un străin care i-a întrebat de ce sunt triști și le-a explicat textele sfinte din Vechiul Testament referitoare la Mesia, referitoare la suferințele Lui urmate de slava Lui. Apoi, LA CINA DIN EMAUS IISUS A FOST RECUNOSCUT, CÂND EL A BINECUVÂNTAT PÂINEA, A FRÂNT-O ȘI LE-A DAT-O. ... Cu această ocazie este potrivit SĂ NE AMINTIM DE ARĂTĂRILE DOMNULUI DUPĂ ÎNVIERE, de persoanele cărora El S-a arătat după Înviere, timp de 40 de zile, până când S-a înălțat la Cer. MAICA DOMNULUI ESTE PRIMA PERSOANĂ CARE L-A VĂZUT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS ÎNVIAT, după cum aflăm din cartea de cult numită Penticostar, în care se explică astfel: Învierea a cunoscut-o întâi Maica lui Dumnezeu, Care, după cum grăiește Evanghelia cea de la Matei, ședea la Mormânt împreună cu Maria Magdalena. Dar, spre a nu se arunca îndoială asupra Învierii, din pricina dragostei de Mamă pentru Fiul Său, de aceea zic evangheliștii că Domnul S-a arătat mai întâi Mariei Magdalena. Așa scrie în Sinaxarul din Penticostar, la Sfânta și Marea Duminică a Paștilor. ... Știm că Iisus a promis că El este prezent acolo unde chiar și numai doi sau trei se adună în Numele Lui (Matei 18, 20). DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, AJUTĂ-NE SĂ FACEM PARTE DINTRE PERSOANELE CARE SE ADUNĂ ÎN NUMELE TĂU, CONFORM LEGII TALE EXPRIMATĂ ÎN NOUL TESTAMENT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIM! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu   “« Rămâi cu noi, că e spre seară şi s'a plecat ziua ». Şi a intrat să rămână cu ei. Şi a fost că'n timp c...