vineri, 23 februarie 2018

UN ATEU, CARE ESTE OM DE ȘTIINȚĂ, SPUNE CĂ DUMNEZEU NU EXISTĂ ; ȘI CĂ CHIAR DACĂ AR EXISTA, EL NU POATE INTERVENI CU MIRACOLE ÎN LUME, CĂCI LUMEA ARE LEGILE EI FIXE ; DE CE NU A INTERVENIT DUMNEZEUL CEL BINEVOITOR CÂND UN ADOLESCENT ȘI-A ÎMPUȘCAT COLEGII LA LICEUL DIN FLORIDA, ÎN 14 FEBRUARIE 2018 ? 17 MORȚI PLUS RĂNIȚI. (Răspunsuri din partea unor oameni de știință creștini credincioși; articol în engleză din 20 februarie 2018 ; traducere)



de pr.prof. Ion Ciungu


“Până când păcătoşii, Doamne, până când păcătoşii se vor făli? Până când vor spune şi vor grăi nedreptate; grăi-vor toţi cei ce lucrează fărădelegea? Pe văduvă şi pe sărac au ucis şi pe orfani i-au omorât. Şi au zis: « Nu va vedea Domnul, nici nu va pricepe Dumnezeul lui Iacob ». Înţelegeţi, dar, cei neînţelepţi din popor, şi cei nebuni, înţelepţiţi-vă odată! Cel ce a sădit urechea, oare, nu aude? Cel ce a zidit ochiul, oare, nu priveşte? Cel ce pedepseşte neamurile, oare, nu va certa? Cel ce învaţă pe om cunoştinţa, Domnul, cunoaşte gândurile oamenilor, că sunt deşarte. Fericit este omul pe care îl vei certa, Doamne, şi din legea Ta îl vei învăţa pe el, Ca să-l linişteşti pe el în zile rele, până ce se va săpa groapă păcătosului. Că nu va lepăda Domnul pe poporul Său şi moştenirea Sa nu o va părăsi,”… (Psalmul 93,3-14).[1]










În data de 20 februarie 2018, articolul Answering atheist Steven Pinker on the Florida shooting: Where was the 'benevolent shepherd' God? , (Răspuns la întrebarea ateului Steven Pinker referitoare la victimele împușcate în Florida: Unde era Dumnezeul cel care este `păstor binevoitor`?), a fost publicat pe site-ul de știri creștine nondenominațional Christian Today, din Londra, de Mark Woods. Traduc acest articol, introducând subtitluri : 




Steven Pinker spune că nu există Dumnezeu. Și mai spune că chiar dacă ar exista Dumnezeu, El nu intervine în lume, căci lumea are legile ei fizice neschimbătoare, unde nu pot interveni miracole 



Steven Pinker este un om de știință și un intelectual public, provocator, informat și care oferă informații interesante. El este ateu în mod hotărât, dar nu face parte din acea categorie de atei care spun că `religia otrăvește totul` ; el crede că religia instituțională – deși este bazată pe o premisă complet falsă – poate evolua și poate fi o forță pentru bine. 

Locul unde trage el linia de separație, totuși, este la convingerea credinciosului că există un Dumnezeu care intervine în lume. Asemenea personajului Scotty din serialul Star Trek, el crede că nu poți să schimbi legile fizicii. Chiar dacă ar exista un Dumnezeu, nu există miracole: lumea este așa cum este, și asta-i situația. 



Steven Pinker întreabă ce făcea Dumnezeu, adică Păstorul cel Binevoitor, în timp ce la un liceu din Florida erau împușcați elevii respectivi 



Iar într-un interviu cu Hugh Hewitt for MSNBC, unul dintre argumentele pe care el le pune în față pentru a justifica aceasta este [cazul victimelor din] împușcarea [de la liceul] din Florida, ceea ce aruncă îndoială, zice el, asupra `ideii că există un păstor binevoitor care caută bunăstarea umană. Ce făcea păstorul cel binevoitor în Florida în timp ce acel adolescent își masacra colegii de clasă?` 





Steven Pinker, în cartea sa “Iluminismul Acum”, contrazice credința că Dumnezeu se amestecă în legile universului și că prin rugăciune către El putem face lumea mai bună 



Mai înainte el zice despre cartea lui Enlightenment now astfel: `Aceasta nu este împotriva religiei. Ea este cu siguranță împotriva credinței că Dumnezeu se amestecă în legile universului și că prin faptul că ne rugăm lui noi putem să facem lumea mai bună. Eu cred că aceasta este o credință periculoasă din cauză că nu este adevărată. Dacă vrem să facem lumea mai bună, trebuie să ne imaginăm cum să facem aceasta noi înșine.` 



Provocare pe două niveluri pentru creștini: Intervine Dumnezeu în lume, cât de cât? Masacrul din Florida este un argument puternic în sensul că Dumnezeu nu intervine în lume? 



Există o provocare aici pentru creștini, pe două niveluri. Una este întrebarea lui fundamentală cu privire la faptul dacă Dumnezeu intervine, oricât de puțin – dacă există miracole. Cealaltă este cu privire la faptul dacă masacrul din Florida este un argument puternic în favoarea lui. 



„Bineînțeles că Dumnezeu intervine în lume”, așa răspund cei mai mulți creștini 



Majoritatea creștinilor ar răspunde la prima astfel: `Bineînțeles că El intervine.` Biblia este plină de miracole. Ne rugăm constant pentru oameni și situații care ne fac necaz, și noi n-am face acest lucru dacă nu am crede că rugăciunea `lucrează în direcția necesară`. 



Există loc pentru un Dumnezeu intervenționist într-o lume sofisticată din punct de vedere științific? 



Dar linia lui Pinker este aceea care susține că cu cât aflăm mai mult despre lume, cu atât mai puțin avem nevoie să facem apel la miraculos pentru a explica ceea ce se întâmplă. Deci, există loc pentru un Dumnezeu intervenționist într-o lume sofisticată din punct de vedere științific? 



Când Eu Mă Rog, Ce Face Dumnezeu? Răspuns din partea unor oameni de știință creștini: John Polkinghorne și David Wilkinson 



Un răspuns vine de la oameni de știință creștini ca John Polkinghorne și David Wilkinson. Acesta din urmă – astrofizician și director la St John`s College, Durham – a scris o cărțulie numită, Când Eu Mă Rog, Ce Face Dumnezeu? în care el abordează această problemă. 

El zice că problema cu ideea că lumea fizică rulează pe șine și este în principiu complet predictibilă este că se bazează pe o știință depășită – o concepție mecanicistă, newtoniană, despre lume, potrivit căreia cauza și efectul pot fi reprezentate exact. Dar nu tocmai așa funcționează lumea. Teoria cuantică ne spune că structura la scară mică a lumii este, după cum se exprimă Polkinghorne, `aleatorie în mod radical`: `Aceasta este o lume care este de neimaginat, nesigură și în care cauza evenimentelor nu poate fi specificată pe deplin`, zice Wilkinson. Există loc ca Dumnezeu să acționeze, pentru că acest sistem nu este închis; El poate împinge electroni peste tot și poate schimba cursul evenimentelor în lume fără să încalce legile naturii. Teoria cuantică nu răspunde la toate întrebările noastre, zice Wilkinson cu prudență, dar ea `poate fi o dimensiune a modului în care Dumnezeu lucrează în lume`. 



El scrie și despre `teoria haosului`, o altă provocare la ideea că lumea este predictibilă. Nu este predictibilă – majoritatea sistemelor sunt foarte sensibile la schimbări mici, ca `efectul fluturelui` numit după meteorologul Edward Lorenz, care a întrebat în 1979, `Fâlfâirea din aripi a unui fluture în Bazilia declanșează o tornadă în Texas?` 



Aceasta înseamnă că la nivel macro, precum și la nivel micro, ideea că lumea este fixă și predictibilă este chiar greșită, și că argumentele împotriva unui Dumnezeu intervenționist nu funcționează. Deci, zice Wilkinson, haosul ar putea da `spațiu ca Dumnezeu să lucreze în moduri neobișnuite și specifice în cadrul descrierii științifice a lumii.` Iarăși, el îl citează pe Polkinghorne, care zice că haosul înseamnă că lumea este deschisă spre viitor: `Aceasta înseamnă că ne putem ruga iar Dumnezeu răspunde lucrând în deschiderea dintr-un sistem haotic.` 



Dar cum rămâne cu Florida? De ce, dacă Dumnezeu a putut să intervină, nu a intervenit miercurea trecută ... 



Nu este ceva demodat și lipsit de înțelepciune să crezi într-un Dumnezeu intervenționist. Dar cum rămâne cu Florida? De ce, dacă Dumnezeu poate să intervină, nu a intervenit miercurea trecută – sau ieri, când forțe siriene au bombardat Ghouta de Est și au omorât 100 de civili în ceea ce a fost descris ca o izbucnire a violenței `isterice`? outbreak of 'hysterical' violence? Sau când armata din Myanmar ucide și expulzează sute de mii de oameni din grupul etnic rohingya, sau ... ? 

Adevărul este că creștinii trăiesc cu aceste întrebări de două milenii. Și după cum a arătat chiar Pinker în cartea sa din 2014, The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined, (Îngerii Mai Buni Ai Naturii Noastre: De Ce A Scăzut Violența?), aceste întrebări erau chiar mai acute în secolele trecute, când atrocități ca cele din Florida, și mai rele, erau chiar mai frecvente. Noi știm de ce se întâmplă lucruri rele: din cauză că Dumnezeu dă ființelor umane libertate să le facă - și libertate să facă și lucruri bune. Cazul victimelor împușcate în Florida nu este o dovadă că Dumnezeu nu există, sau că dacă El există El nu poate interveni. Este o dovadă - și acesta este un lucru greu de auzit, dar este singurul lucru pe care un creștin îl poate spune – că El a ales să nu intervină. 



O altă critică din partea lui Pinker în interviul său la MSNBC este că, tocmai credința că Dumnezeu intervine pentru a face lumea un loc mai bun este o dovadă că credincioșii nu-și vor mai bate capul să facă aceasta ei înșiși. `Dacă vrem să vindecăm boala, trebuie să venim cu antibiotice și vaccinuri, nu cu rugăciune. Dacă vrem să oprim încălzirea globală, nu putem presupune că Dumnezeu nu va lăsa să se întâmple lucruri teribile,` zice el. 



Desigur că acesta este un argument al unui om de paie. Creștinismul a încurajat progresul științific (tocmai credința creștină că lumea este ordonată și rațională urma să ducă la înlocuirea magiei cu știința) și creștinii au fost și sunt în fruntea încercărilor medicale de a vindeca boala. Dar aceasta nu-i eliberează întru totul de obligație pe creștini: cel mai bun răspuns la astfel de critici este să dovedești că n-au dreptate cei care îi critică pe creștini că se retrag în `gânduri și rugăciuni` mai degrabă decât să facă în mod real ceva pentru a schimba lucrurile. 



Creștinii pot deveni cele mai importante voci în protestul față de o cultură toxică a armelor de foc 



Poate masacrul din Florida să devină un catalizator pentru a schimba legile din SUA cu privire la arme? Posibil - și dacă este așa, pe lângă slujirea personală costisitoare față de spupraviețuitori și de familiile lor, creștinii pot deveni cele mai importante voci în protestul față de o cultură toxică a armelor de foc, și aceasta ar putea fi un răspuns mai bun către Steven Pinker decât o mulțime de argumente intelectuale. 

............................................................................................................

Aici am terminat de tradus articolul respectiv. 



Să ne mai amintim: 



UNDE ESTE DUMNEZEU ? (Despre atei și credincioși; din pagina unui Calendar Creștin German, numit “LEBEN IST MEHR”, de la ziua de miercuri, 7 februarie 2018). 



ATEI, MUTANȚI, AUTIȘTI, SCHIZOFRENICI, STÂNGACI (despre un studiu academic publicat în engleză în 20 decembrie 2017). 



UN OM UCIGAȘ ÎN SERIE PROBABIL CĂ E UN ATEU (așa cred 60% din respondenți ; studiu psihologic, 2017). 



DESPRE FANATISMUL ATEIST (fanaticii atei au omorât mult mai mulți oameni decât Extremiștii Islamici și Inchiziția laolaltă). 



ÎNVĂȚĂMÂNTUL E ÎNCĂ CONSTRUIT PE O PLATFORMĂ ATEISTĂ (în Rusia, 2017), (tineretul și educația în Rusia, interviu cu rectorul Universității Ortodoxe din Moscova). 



Creştinismul : Binecuvântare sau Povară pentru omenire ? I   (Traducere din articolul lui Noel Hornor, vezi info. la note ). 



Creştinismul : Binecuvântare sau Povară pentru omenire ? II    (Traducere din articolul lui Noel Hornor ). 



Creştinismul : Binecuvântare sau Povară pentru omenire ? III     (Traducere din articolul lui Noel Hornor ). 



………………………………………………………………. 



Mulțumim frumos Bunule Dumnezeu Veșnic, Atotînțelept, Atotputernic și Iubitor de oameni, Tatăl nostru Sfânt din Ceruri, pentru toate intervențiile Tale în lume, prin îngerii Tăi sfinți, prin oamenii Tăi sfinți, dar mai ales prin Fiul Tău Veșnic iubit, Fiu Făcut Om de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria pentru mântuirea oamenilor, Domnul nostru Iisus Hristos! 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

MIERCURI în A CINCEA SĂPTĂMÂNĂ a SFÂNTULUI POST al PAȘTILOR, haideți să zicem și noi măcar CÂTEVA RUGĂCIUNI SCURTE, programate pentru ziua de azi, din cartea de cult numită TRIOD! Potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic, ne aflăm între DUMINICA A PATRA din POST (numită “Duminica Sfântului Ioan Scărarul") ȘI DUMINICA A CINCEA DIN POST (numită “Duminica Sfintei Maria Egipteanca”). Duminica a 4-a ne amintește de activitățile noastre spirituale necesare pe scara virtuților spre Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, adică să ne curățim de păcate și să ne înfrumusețăm cu virtuțile creștine. Duminica a 5-a ne amintește de Sfânta Maria Egipteanca, originară din Alexandria, decedată în Palestina, în anul 421 (unele surse dau anul 422). Ea a fost prostituată de la vârsta de 12 ani, timp de 17 ani, apoi după pocăința de la Ierusalim a devenit pustnică și ucenică a Maicii Domnului în pustiul de lângă Iordan, timp de 47 de ani. Din viața acestei sfinte înțelegem că nici un păcat și nici o ticăloșie din trecut nu pot să țină departe de Dumnezeu un suflet care se pocăiește cu adevărat, căci Fiul lui Dumnezeu a venit în lume să-i cheme pe păcătoși la pocăință și să-i mântuiască, să-i sfințească, să le dea viață veșnică fericită. Frumoasă perspectivă avem! Se cuvine să Îi mulțumim frumos Mântuitorului lumii, Domnului nostru Iisus Hristos! Se cuvine să devenim tot mai mult conștienți de perspectiva noastră creștină, să ne pocăim de orice păcat, să lucrăm pentru dobândirea virtuților și să urcăm astfel, în tot timpul vieții noastre, pe scara virtuților spre Patria Cerească, cu ajutorul supranatural al harului, pe care Mântuitorul ni-l oferă din abundența energiilor dumnezeiești veșnice, prin sfintele lucrări tainice ale Botezului, Mirungerii, Împărtășaniei, Spovedaniei, Maslului, Nunții, Preoției și prin multe alte Rugăciuni!)

Pr. prof. Ion Ciungu   “Gustând Adam din pom fără de cuviință, cu amar a cules roadele neînfrânării; iar Tu, înălțându-Te pe Cruce, Îndu...