Pr. prof. Ion Ciungu
https://basilica.ro/foto-icoanele-noilor-sfinti-canonizati-de-biserica-ortodoxa-romana/
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2992191240921366&set=a.711891222284724
ROMANIAN
CHURCH RESPONDS TO CRITICISM FOR CANONIZATION OF SAINTS INVOLVED WITH LEGIONARY
MOVEMENT, July 18,
2024, https://orthochristian.com/161781.html
COMUNICATUL PATRIARHIEI
CA RĂSPUNS CĂTRE INSTITUTUL “ELIE WIESEL”:
“Comunicat: Punct de vedere asupra canonizărilor recente ale Sfântului Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române
Având în vedere comunicatul Institutului
Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, referitor la
canonizările Părinților Ilarion Felea, Ilie Lăcătușu și Dumitru Stăniloae,
Biroul de Presă al Patriarhiei Române face următoarele precizări:
a) În lumina principiilor libertății
religioase și autonomiei bisericești cuprinse atât în legislația internațională
(Declarația Universală a Drepturilor Omului, art. 18), cât și în cea națională
(Constituţia României, art. 29; Legea nr. 489/2006 privind libertatea
religioasă și regimul general al cultelor), Biserica Ortodoxă Română, în
calitatea sa de cult recunoscut, are dreptul de a analiza și a se pronunța,
potrivit propriilor criterii religioase, în ceea ce privește
canonizarea unor persoane din Patriarhia Română.
În cadrul procesului de canonizare,
Biserica Ortodoxă Română desfășoară o activitate de cercetare minuțioasă a
vieții persoanelor propuse prin raportare la modul în care acestea și-au
schimbat viața. Procesul de canonizare constă exclusiv în recunoașterea sfințeniei
pe baza dovezilor consistente și mărturiilor credibile. Astfel, în cazul
trecerii fiecărei persoane în rândul sfinților (canonizare) s-a ținut cont de
mai multe criterii canonice, istorice și pastoral-misionare din care reținem
următoarele:
- Viața sa curată și sfântă;
- Mărturisirea dreptei credințe până la sfârșitul
vieții;
- Aspru nevoitor, împodobit cu multe virtuți;
- Dragostea și spiritul de jertfă manifestat față
de cei aflați în nevoie;
- Mărturisitor al lui Hristos în temnițele
comuniste;
- A dobândit de la Dumnezeu darul facerii de
minuni;
- S-a bucurat de o cinstire constantă din partea
credincioșilor.
b) Menționăm, de asemenea, că unii
sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale
vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii
creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și,
mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această
atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care
respectivele persoane le-au avut în timpul vieții.
Așa cum observăm din exemplele Sfântului
Apostol Pavel, al Sfintei Maria Egipteanca sau chiar din cel al Sfântului
Proroc și Împărat David, chiar și sfinții au avut unele căderi, de aceea
trebuie să privim în special la cum și-au încheiat viața – adică la o înaltă
măsură a desăvârșirii –, nu doar la greșelile sau păcatele săvârșite pe
parcursul existenței lor pământești. De altfel, aceasta este și mărturia
Sfintei Scripturi: „Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă
cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare-aminte cum și-au încheiat viața
și urmați-le credința” (Evrei 13, 7).
Precizăm pe această cale și faptul că
Biserica Ortodoxă Română se delimitează public de orice afiliere ideologică sau
politică partinică, invitând totodată la dialog orice persoană interesată de
studierea vieților persoanelor canonizate.
Biroul de Presă al Patriarhiei Române”
...
COMUNICAT DIN PARTEA
EVREILOR REFERITOR LA CANONIZAREA CLERICILOR CARE AU EXPRIMAT OPINII ANTISEMITE
SAU AU PROMOVAT CURENTUL LEGIONAR:
“Comunicat
de presă: decizia Sf. Sinod al BOR de a canoniza 16 clerici
Institutul Național
pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” (INSHR-EW) ia act cu
mâhnire de decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 12 iulie
2024 de a include pentru aprobarea canonizării, act premergător proclamării acestora
prin tomosurile sinodale în 2025, a unor clerici care au exprimat opinii
antisemite sau au promovat curentul toxic legionar, în anii 30 și 40.
În aceste condiții,
Institutul „Elie Wiesel” își face datoria să aducă la cunoștința publicului din
România câteva aspecte din trei biografii ale clericilor aprobați pentru
canonizare.
Ilarion Felea (1903-1961) a
desfășurat activități politice militante în timpul Statului Național Legionar
ca membru al Mișcării Legionare și șef al cuibului legionar „Sf. Ioan” din
cadrul Academiei Teologice Ortodoxe din Arad. Între 1944 și 1945 a fost
internat în Lagărul de la Caracal prevăzut pentru foștii legionari. În plan
publicistic, prin contribuțiile la revista eparhială Biserica și școala, Felea
a făcut apologia Mișcării legionare și a programului statului etnocratic a lui
Nichifor Crainic pe care îl caracteriza drept „cea mai prețioasă contribuție ce
a dat-o spiritul românesc la opera de renaștere a statului român” întrucât viza
și „distrugerea parazitismului iudaic” (Biserica și școala, nr. 7, 1940).
Ilie Lăcătușu (1909-1983) a
desfășurat activitate legionară în calitate de șef de cuib și ulterior de
sector legionar. A luat parte la rebeliunea legionară din ianuarie 1941 în
calitate de lider al unui grup insurecțional. Tot el a alcătuit liste cu
adversari ai Mișcării Legionari ce urmau să fie împușcați după ce această
grupare fascistă ar fi preluat în totalitate puterea. Între 1942 și 1943 a fost
misionar al Bisericii Ortodoxe Române în Transnistria, o regiune aflată sub controlul
statului român unde au fost exterminați zeci de mii de evrei în timpul
Holocaustului.
Dumitru Stăniloae (1903-1993) a
scris în publicațiile de extremă dreaptă Calendarul și Porunca vremii articole unde a făcut apologia Germaniei naziste
și a legăturii dintre ortodoxie și etnocrație. De asemenea, a avut contribuții
importante în paginile revistei Gândirea unde s-a implicat în dezbaterile extremei drepte
susținând legătura dintre ortodoxie și naționalism. Pe lângă acestea, a făcut
apologia legionarismului inclusiv în paginile Telegrafului român, revista oficială a
Arhiepiscopiei Sibiului. Odată cu venirea legionarilor la putere, Stăniloae
susține că „Azi (22 septembrie 1940 n.n.) neamul nostru prinde din nou în mână
sabia Arhanghelului păzitor al creştinătăţii pe care i-o întinde Dumnezeu. Azi
ne constituim în stat străbătut de credinţa în Dumnezeu, în cetăţuie avansată
ce stă dârză şi inexpugnabilă în faţa haosului păgân. Acesta credem ca e sensul
revoluţiei de azi în viaţa statului nostru, sensul transformării în stat
naţional-legionar, sub patronajul Arhanghelului Mihail, războinicul lui
Dumnezeu împotriva puterilor agresive ale răului. Îl revendică și alte neamuri
pe Arhanghelul Mihail ca patron […] Dar niciun neam n-a împlinit şi nu
împlineşte atât de desăvârşit lucrarea Arhanghelului Mihail pe planul văzut al
istoriei, ca neamul nostru.” (Telegraful român, nr. 39, 1940). Tot pentru Stăniloae, instalarea
Statului Național Legionar marchează înlăturarea acelor miniștri „care nu
puteau vorbi decât citind din doctrina antireligioasă a evreului Durkheim”.
În 11 iulie 2024,
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel afirma la ședința Sfântului Sinod al BOR:
„Canonizarea (…) înseamnă că persoana respectivă e dată ca model, ca normă.
Canonul era o măsură. Așadar, sfinții canonizați sunt dați ca dreptar, măsură
sau model de urmat. De aceea, ei sunt și învățătorii noștri prin cuvântul
dreptei credințe, prin viețuire sau faptă și prin modul lor de a fi. (…)”,
(www.ziarullumina.ro, 11 iulie 2024).
Așa cum foarte bine
a menționat Patriarhul Daniel, sfinții canonizați sunt dreptar, ne întrebăm,
deci, dacă ridicarea între sfinți a unor persoane care, pe parcursul vieții, au
împărtășit, prin vorbă sau faptă, valorile fascismului este consonantă cu etica
creștină?
17 iulie 2024
Serviciul Administrativ-Comunicare
Departament Relații Publice și programe cultural-educative”
https://www.inshr-ew.ro/canonizare-clerici/
...................................................................................................................
Aici se încheie acest articol.
S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:
EVREI CONTRA CATEDRALEI
SFÂNTULUI ISAAC (RUSIA)
MUZEUL ATEISMULUI URMEAZĂ SĂ
FIE IARĂȘI BISERICĂ (în Sankt Petersburg, Rusia)
DIALOG DE PACE "FĂRĂ
PRECEDENT" ÎNTRE CREȘTINI ȘI EVREI
DIALOG DE PACE "FĂRĂ
PRECEDENT" ÎNTRE CREȘTINI ȘI EVREI, partea II,
continuare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu