de pr. prof. Ciungu Ion
Iisus a zis că “…cel ce va răbda până în sfârşit, acela se va mântui.” (Matei 10,22).[1]
“Chiar
după abdicarea sa, Țarul Nicolae al II-lea a rămas o figură simbolică, sacră,
și prin urmare, uciderea lui a putut avea un înțeles foarte specific și de
ritual în multe sensuri”, a spus episcopul Tikhon, secretar al comisiei
patriarhale însărcinată cu studierea rămășițelor considerate că aparțin
Martirilor Regali.
Expresia „ucidere rituală”
folosită luni, 27 noiembrie 2017, de episcopul rus Tikhon cu privire la
uciderea Țarului Nicolae al II-lea și a familiei sale, a atras acuze de
xenofobism și de antisemitism asupra comisiei de experți ruși care studiază
rămășițele considerate că aparțin Martirilor Regali, deși nimeni nu a menționat
naționalitatea și afiliația religioasă a celor care i-au ucis. Astfel că joi,
30 noiembrie 2017, episcopul Tikhon a revenit cu precizări, spunând că a fost sunat
de șeful celei mai mari comunități evreiești din Rusia, Alexander Boroda, care,
după conversația lor, a fost mulțumit de explicație.
În data de 1 decembrie
2017, a apărut articolul “BP. TIKHON (SHEVKUNOV) SPEAKS ON “POSSIBLE RITUAL
ELEMENT” IN ROMANOV MURDERS” (Episcopul Tikhon Șevkunov vorbește despre un „posibil element ritualic”
în uciderea Romanovilor), publicat pe site-ul ortodox rus de limbă engleză
ORTHODOX CHRISTIANITY.[2]
Traduc spicuind din
acest articol, fără a pune totdeauna ghilimele, introducând subtitluri :
„Mausoleul lui Lenin nu este un fenomen sacru, simbolic
și de ritual?”
“Nimeni nu va nega
faptul că împăratul, chiar după abdicarea lui, fără îndoială a rămas un
personaj simbolic, sacru. Uciderea țarului și a familiei lui, punând pecetea
finală pe existența urii din partea noilor autorități față de dinastia Romanov
care a durat 300 de ani, a fost o chestiune care poartă pentru mulți un înțeles
foarte special, ritualic, simbolic,” a declarat episcopul Tikhon.
La obiecția, „Ce
înțelesuri de ritual au putut exista pentru bolșevici?”, episcopul Tikhon a
răspuns cu propria lui întrebare: „Mausoleul lui Lenin nu este un fenomen
sacru, simbolic și de ritual?” Bolșevicii și asociații lor, a adăugat el, nu au
fost nicidecum străini de o varietate de simbolism ritualic.
„Mulți oameni implicați
în această executare prin împușcare, fie din Moscova, fie din Ecaterinburg, au
văzut în uciderea autocratului rus trist și deprimat un ritual special de
răzbunare,” a adăugat secretarul comisiei patriarhale. Multe feluri diferite de
oameni au fost în jurul acestui eveniment, a declarat el, de la criminali
sadici care voiau să-i tortureze personal pe țar și familia lui, până la Yurovsky,
liderul bandei de regicizi, care mai târziu s-a lăudat cu rolul său în aceste
ucideri și se simțea a fi cineva “care a săvârșit o misiune istorică sacră.”
Explicația Înalt Prea
Sfinției Sale vine la scurt timp după declarația sa de la conferința de luni
„Despre Uciderea Familiei Regale: Evaluări și Materiale Noi. Discuție,” dedicată
diferitelor studii cu privire la rămășițele lor, că majoritatea celor implicați
în examinările științifice care sunt în desfășurare cred că există dovezi de
elemente de ritual în uciderea Țarului Nicolae al II-lea și a familiei sale. El
a declarat atunci că potrivit lui Yurovsky, toate victimele au fost repartizate
între cei care au tras în ele, dar rămășițele țarului arată mai multe găuri de
gloanțe din cauză că “toți au vrut să fie regicizi,” adică „pentru mulți
aceasta a fost un ritual special.”
Mass-media a legat expresia „ucidere rituală” de
acuzațiile antisemite din secolele anterioare
Declarația lui a
declanșat controversa atât în mass-media din Rusia cât și din afară, care a legat
folosirea de către el a expresiei „ucidere rituală” de acuzațiile antisemite
din secolele anterioare. De exemplu, ziarul israelian de limbă engleză THE
JERUSALEM POST a publicat marți 28 noiembrie 2017 articolul “RUSSIAN BISHOP CLAIMS LAST TSAR MURDERED BY
JEWS FOR RITUAL PURPOSES” (Episcop rus pretinde că ultimul țar a fost ucis
de evrei pentru scopuri rituale), scris de JTA.[3]
“Ucidere rituală în cazul Familiei Regale” este înțeleasă
exclusiv ca „răzbunare revoluționară, bolșevică.” Șeful evreilor din Rusia e
mulțumit de explicație, dar nu e de acord cu expresia „ucidere rituală”
La o conferință de
presă, joi 30 noiembrie 2017, episcopul Tikhon a explicat că “ucidere rituală
în cazul Familiei Regale” este înțeleasă exclusiv ca „răzbunare revoluționară,
bolșevică.”
De asemenea au fost
rezolvate problemele cu comunitatea evreiască locală, a explicat episcopul
Tikhon: „Am avut o conversație cu șeful celei mai mari comunități evreiești din
Rusia, Alexander Moiseevich Boroda. El m-a sunat, eu i-am explicat poziția
noastră, și după câte am înțeles eu, el a fost pe deplin mulțumit de această
conversație și explicație – că totul fusese doar distorsionat.”
El a adăugat că
întreaga comisie de experți a fost „profund indignată de încercările
dezgustătoare de a ne acuza de xenofobie și antisemitism.” Nimeni n-a menționat
nimic despre naționalitatea sau afiliația religioasă a celor care au tras cu gloanțe
a zis el, adăugând că din opt trăgători, numai Yurovsky nu a fost rus, dar din
punct de vedere religios el nu era evreu, potrivit Interfax – Religion.
Federația Comunităților
Evreiești chiar este de acord cu episcopul Tikhon că execuția Martirilor Regali
a fost un act simbolic, dar respinge folosirea expresiei specifice „ucidere
rituală” în legătură cu acest eveniment.
“Este evident că execuția
prizonierilor din Casa Ipatiev a fost dusă la îndeplinire de către bolșevicii
fără Dumnezeu ca un semnificativ masacru simbolic,” a declarat Boroda astăzi.
Totuși, "este total inacceptabil să folosești în aceste procese expresia `ucidere
rituală`care are încărcătură istorică și ideologică, evocând conotațiile
evidente,” a adăugat el.
Examinarea rămășițelor de la Ekaterinburg se va încheia
anul viitor
S-a anunțat astăzi că
Biserica Ortodoxă Rusă speră să vadă încheierea examinărilor cu privire la
rămășițele de la Ekaterinburg și să ajungă la o decizie cu privire la
autenticitatea sau lipsa lor de autenticitate prin urmare, anul viitor.
Înalt Prea Sfinția Sa, Episcopul Tikhon de Egorievsk, stareț al Mănăstirii Stretensky din Moscova și secretar
al comisiei patriarhale însărcinată cu studierea rămășițelor considerate că
aparțin Martirilor Regali
Unele aspecte referitoare
la efectele în mass-media a expresiei „ucidere rituală”, în cazul Martirilor
Regali ruși, le putem (re)vedea și în articolul „UCIDEREA
DUPĂ RITUALUL EVREIESC A ȚARULUI NICOLAE AL II-LEA AL RUSIEI ȘI A FAMILIEI LUI
(Biserica Ortodoxă Rusă investighează cazul, evreii reacționează cu furie, 29
noiembrie 2017)”, publicat în data de 30 noiembrie 2017.[4]
[1] Sfânta Evanghelie după Matei capitolul 10, versetul 22, http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=10
[2]
BP. TIKHON (SHEVKUNOV) SPEAKS ON “POSSIBLE RITUAL
ELEMENT” IN ROMANOV MURDERS,
ORTHODOX CHRISTIANITY, Moscow, December 1, 2017, http://orthochristian.com/108803.html
[3]
JTA, RUSSIAN BISHOP CLAIMS LAST TSAR MURDERED BY JEWS FOR RITUAL PURPOSES, THE JERUSALEM POST, NOVEMBER 28, 2017 13:25, http://www.jpost.com/Diaspora/Russian-bishop-claims-last-tsar-murdered-by-Jews-for-ritual-purposes-515393
[4] Pr.prof. Ciungu Ion, UCIDEREA DUPĂ RITUALUL EVREIESC A ȚARULUI
NICOLAE AL II-LEA AL RUSIEI ȘI A FAMILIEI LUI (Biserica Ortodoxă Rusă
investighează cazul, evreii reacționează cu furie, 29 noiembrie 2017), Doi sau trei în numele lui Iisus, joi 30
noiembrie 2017, https://doisautreiinnumeleluiiisus.blogspot.ro/2017/11/uciderea-dupa-ritualul-evreiesc-tarului.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu