luni, 6 mai 2024

Să ne amintim DIALOGUL DINTRE UN SCEPTIC ȘI UN CREȘTIN CREDINCIOS referitor la ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, dialog scris de preotul ortodox american Bill Olnhausen! Mai întâi însă, trebuie să ne amintim teoriile scepticilor (și ale necredincioșilor în general, ale ateilor, ale sataniștilor) cu privire la Învierea Domnului nostru Iisus Hristos, apoi să ne amintim și cum le putem răspunde! E vorba de următoarele teorii: 1) Iisus nu a înviat, ci corpul lui a fost furat din mormânt de către cineva, sau de apostoli, sau de evreii care se opuneau apostolilor; 2) Iisus nu a fost mort, ci numai a dat impresia că e mort; 3) Apostolii aveau halucinații; 4) Iisus nu a înviat, căci relatările din Evanghelii nu sunt coerente în detalii; 5) Știința modernă a dovedit că nu se întâmplă miracole; 6) Critica biblică modernă a dovedit că povestea Învierii nu este mai mult decât un mit. Răspunsuri care combat aceste teorii au fost date de-a lungul timpului de diferiți creștini credincioși. Să observăm răspunsurile preotului ortodox american Bill Olnhausen, publicate pe blogul său în 2017! ... Am observat azi, 6 mai 2024, în A Doua Zi De Paști, cum preotul ortodox Vasile Rus (din Zalău) a dat un răspuns necredincioșilor care susțin că Iisus nu a fost mort cu adevărat. Îl putem urmări înregistrat aici: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1178738586598390 ... Este necesar să fim pregătiți să dăm răspunsuri celor care combat credința creștină. Sfântul Petru ne îndeamnă astfel: "Dar de veţi şi pătimi pentru dreptate, fericiţi veţi fi. Iar de frica lor să nu vă temeţi, nici să vă tulburaţi. Ci pe Domnul, pe Hristos, să-L sfinţiţi în inimile voastre şi să fiţi gata totdeauna să răspundeţi oricui vă cere socoteală despre nădejdea voastră, Dar cu blândeţe şi cu frică, având cuget curat, ca, tocmai în ceea ce sunteţi clevetiţi, să iasă de ruşine cei ce grăiesc de rău purtarea voastră cea bună întru Hristos. Căci e mai bine, dacă aşa este voia lui Dumnezeu, să pătimiţi făcând cele bune, decât făcând cele rele." ... AJUTĂ-NE, DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, SĂ PUTEM MĂRTURISI ÎN FAȚA OAMENILOR ÎNVIEREA TA, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI ȘI SPRE MÂNTUIREA MULTOR OAMENI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIE! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

"Dar de veţi şi pătimi pentru dreptate, fericiţi veţi fi. Iar de frica lor să nu vă temeţi, nici să vă tulburaţi. Ci pe Domnul, pe Hristos, să-L sfinţiţi în inimile voastre şi să fiţi gata totdeauna să răspundeţi oricui vă cere socoteală despre nădejdea voastră, Dar cu blândeţe şi cu frică, având cuget curat, ca, tocmai în ceea ce sunteţi clevetiţi, să iasă de ruşine cei ce grăiesc de rău purtarea voastră cea bună întru Hristos. Căci e mai bine, dacă aşa este voia lui Dumnezeu, să pătimiţi făcând cele bune, decât făcând cele rele." (Întâia Epistolă Sobornicească a Sfântului Apostol Petru 3, 14-17) https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=3&id=61

 

https://www.facebook.com/photo?fbid=2936235186516972&set=a.711891222284724

 

“Şi plecând ele, iată unii din strajă, venind în cetate, au vestit arhiereilor toate cele întâmplate. Şi, adunându-se ei împreună cu bătrânii şi ţinând sfat, au dat bani mulţi ostaşilor, Zicând: Spuneţi că ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe când noi dormeam; Şi de se va auzi aceasta la dregătorul, noi îl vom îndupleca şi pe voi fără grijă vă vom face. Iar ei, luând arginţii, au făcut precum au fost învăţaţi. Şi s-a răspândit cuvântul acesta între Iudei, până în ziua de azi.” (Sfânta Evanghelie după Matei, capitolul 28, versetele 11-15) http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=28



https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1178738586598390



Catedrala Adormirea Maicii Domnului din Zalău, Transmisiune in direct, https://www.facebook.com/TraditionalTV/videos/305055162692332


*

Scepticul: Cineva a furat corpul.

Creștinul: Această teorie a fost promovată imediat după Înviere. Dar, de ce ar fura cineva un corp gol, care urma să se descompună în curând, și ar lăsa veșmintele funerare acolo? 

 *

Scepticul: Evreii au furat corpul pentru ca să nu poată creștinii pretinde că Iisus a înviat.

Creștinul: Atunci de ce nu l-au arătat (ca să nu mai poată pretinde creștinii că a înviat)?

 *

Scepticul: Iisus numai a dat impresia că e mort.

Creștinul: Deci, a fost bătut și rănit grav, a rămas 60 de ore fără hrană, fără apă, a fost cuit pe o cruce de călăi profesioniști, a stat atârnat acolo timp de șase ore și a fost înmormântat. Apoi, după 36 de ore a împins piatra la o parte singur, a învins gărzile și toată ziua de Duminică a alergat din loc în loc convingând oamenii că a înviat? Hai să fim serioși ...

 *

Scepticul: Apostolii aveau halucinații.

Creștinul: Halucinațiile apar la persoane individuale, nu la grupuri de persoane [știm că Iisus S-a arătat deodată la 500 de persoane, cele mai multe fiind în viață când Sf. Ap. Pavel scria epistola pe care noi o numim Întâia Epistolă către Corinteni (1 Cor. 15, 6); n. trad.]. Halucinațiile îi fac pe oameni disfuncționali. Dar apostolii au fost mai funcționali după Înviere. Dacă oamenii își revin din halucinații, ei le văd ca atare; dar apostolii întotdeauna au crezut în Înviere.

 *

Scepticul: Apostolii au inventat aceasta. Ei au furat corpul și au pretins că a înviat.

Creștinul: Cu ce scop? Tot ceea ce ei au obținut din aceasta a fost exil și necaz. Toți, în afară de Ioan, au fost martirizați pentru aceasta.  Evident că n-au fost șarlatani.

 *

Scepticul: Relatările despre Înviere nu sunt coerente în detalii. La mormânt a fost un tânăr, sau au fost doi? Sau au fost îngeri? Cine l-a văzut prima dată?

Creștinul: Tocmai exact la aceasta ne-am aștepta dacă relatările ar fi adevărate. Chiar în împrejurări obișnuite, oameni diferiți își amintesc aceleași evenimente un pic diferit – ca să nu mai vorbim dacă se întâmplă ceva neașteptat și surprinzător. Dacă poliția investighează un accident și toți spectatorii sunt de acord cu fiecare detaliu, imediat se suspectează că cineva pune ceva la cale. Evangheliile nu sunt așa. Scriitorii în mod evident nu au complotat pentru a coordona relatările. Totuși, ei sunt de acord cu privire la aspectele fundamentale: Mormântul era gol, Hristos a înviat cu trupul, arătările Lui cu trupul au continuat un timp, apoi au încetat.

 *

Scepticul: Știința modernă a dovedit că nu se întâmplă miracole.

Creștinul: Aceasta nu este adevărat. (Creștinul care scrie pe acest blog are diplomă academică în știința meteorologică.) Știința se ocupă cu lucruri care se întâmplă în mod regulat și care vor continua încă să fie măsurate și analizate. Miracolele nu pot fi încadrate în această categorie, deci știința nu poate vorbi cu privire la subiectul Învierii, într-un fel sau altul.

 *

Scepticul: Critica biblică modernă a dovedit că povestea Învierii nu este mai mult decât un mit.

Creștinul: Aceasta nu este adevărat. De fapt asta a fost critica textuală din secolele al XIX – lea și al XX – lea care adeseori era numai o speculație sălbatică.

 *

Acest dialog face parte din articolul The Resurrection: The Whole Story, Part 1, publicat în data de 21 aprilie 2017, pe blogul preotului ortodox american Bill Olnhausen. Acest articol a fost preluat și publicat în 2018 pe website-ul ortodox rus Pravmir.com, unde l-am găsit eu: https://www.pravmir.com/the-resurrection-the-whole-story/ .

...

În rezumat, răspunsul dat azi de preotul Vasile Rus este acesta:

Unii oameni necredincioși vin cu ideea că Mântuitorul n-a înviat, ei spunând că El nu a murit, și prin urmare, dacă nu a murit, nu putem vorbi de Înviere. Ei spun că Mântuitorul ar fi avut o stare de leșin, de comă, din care și-a revenit datorită mormântului rece.

Însă lucrurile nu stau așa cum susțin necredincioșii, căci toți care au fost atunci pe Golgota L-au văzut că a murit. Însuși Mântuitorul a afirmat: "Săvârșitu-s-a. Părinte, în mâinile Tale Îmi dau duhul Meu." Și-a dat duhul și a plecat spre cele veșnice. Apoi, un ostaș, ca să verifice dacă Iisus a murit, L-a împuns cu sulița în coastă. Din coastă a ieșit sânge și apă. Când moartea este reală, aceste două elemente din corpul omenesc se separă. Pilat s-a încredințat de la sutaș că Iisus a murit.

Un alt argument contra celor care totuși susțin că Iisus nu a murit este următorul. Chiar dacă ar fi fost numai într-o stare de leșin, de comă, Iisus n-ar fi putut să-Și revină în mod natural, căci după ce a fost coborât de pe cruce L-au îmbălsămat cu aloe și smirnă și L-au înfășurat în pânze de in, încât îmbălsămarea nu permitea pătrunderea oxigenului. Fără oxigen nu e posibil să-și fi revenit. Sau chiar dacă admitem că și-ar fi revenit, cu siguranță s-a sufocat din lipsă de oxigen și a murit.

Deci, moartea lui Iisus a fost reală.

Reală este și Învierea lui Iisus. Arătările lui Iisus la multe persoane, timp de 40 de zile după Înviere, sunt dovezi ale Învierii Lui. Acele persoane au dat mărturie despre Învierea Lui. Sfântul Apostol Pavel a scris corintenilor o epistolă în care le spune despre arătarea lui Iisus la peste 500 de oameni deodată. La momentul scrierii epistolei, mai mult de jumătate dintre acești oameni trăiau și dădeau mărturie despre Învierea Mântuitorului.

Noi, creștinii, avem convingerea fermă că Hristos a murit, a înviat, S-a înălțat la Tatăl Ceresc și a mers să ne pregătească nouă loc, tuturor care credem, care Îl cinstim și Îl purtăm în sufletele noastre. El ne garantează învierea noastră din morți și mântuirea sufletelor noastre. Amin!

 

……………………………………………………………………………………

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:

https://doisautreiinnumeleluiiisus.blogspot.com/2021/05/despre-inviere-dialog-intre-un-sceptic.html

 

https://doisautreiinnumeleluiiisus.blogspot.com/2024/05/suntem-in-saptamana-luminata-adica-in.html

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Astăzi este A PATRA DUMINICĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA RUSALIILOR. Știm că la Rusalii sărbătorim Venirea Duhului Sfânt peste apostoli și Înființarea, în chip văzut, a Bisericii (Comunității) Creștine. Textul evanghelic care se citește astăzi la Sfânta Liturghie, din Sfânta Evanghelie după Matei (8, 5-13), ne amintește despre OFIȚERUL ROMAN care s-a apropiat de IISUS, rugându-L să-i vindece servitorul. Deși era păgân, ofițerul era atât smerit și avea o credință atât de mare încât Domnul nostru Iisus Hristos i-a vindecat de la distanță servitorul. Ofițerul este numit în textul evanghelic sutaș sau centurion, căci avea în subordine 100 de soldați. Minunea a avut loc în orașul CAPERNAUM. Să urmărim cum sunt redate în filmul Iisus din Nazaret (1977) apropierea ofițerului de Iisus, rugămintea, rugăciunea, smerenia, credința și vestea vindecării: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/506487021730759 ... Să observăm CONȘTIINȚA MORALĂ ȘI RELIGIOASĂ A SUTAȘULUI din următoarele cuvinte adresate lui Iisus: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu, ci zi numai cu cuvântul şi servul meu se va tămădui. Că şi eu sunt om sub stăpânirea altora şi am sub mine ostaşi şi-i spun unuia: Du-te! şi se duce; şi altuia: Vino! şi vine; şi robului meu: Fă asta! şi face." Să observăm și EVALUAREA PE CARE O FACE IISUS: "Adevăr vă grăiesc, nici în Israel, n'am aflat atâta credinţă." Din Evanghelia Sfântului Luca aflăm că ofițerul s-a apropiat de Iisus prin intermediari. … Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne să avem și noi conștiința pe care o avea sutașul! ... De asemenea, se cuvine SĂ OBSERVĂM că noi, creștinii, am moștenit o RUGĂCIUNE în care folosim CUVINTELE SUTAȘULUI. Această rugăciune o spunem ÎNAINTE DE PRIMIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, să intri sub acoperișul (acoperământul) casei sufletului meu” ... . Această rugăciune a compus-o Sfântul Ioan Gură de Aur, care a trăit la câteva sute de ani după Domnul nostru Iisus Hristos, mai precis în perioada dintre anii 347 – 407. ... Cu ocazia textului evanghelic de azi, este potrivit să spunem și noi această RUGĂCIUNE, și să o repetăm cât mai des: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul. Ci, pre­cum din înăl­țime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te și acum spre smerenia mea. Și, precum ai binevoit a Te culca în peșteră și în ieslea necuvântă­toa­relor, așa binevo­iește a intra și în ieslea ne­cuvântătorului meu suflet și în întinatul meu trup. Și, precum n-ai socotit lucru nevrednic a intra și a cina împreună cu păcătoșii în casa lui Simon cel lepros, așa bine­voiește a intra și în casa sme­ritului, leprosului și păcătosului meu suflet. Și, precum n-ai îndepărtat-o pe des­frânata cea păcătoa­să, cea asemenea mie, care a venit și s-a atins de Tine, așa Te mi­lostivește și de mine, pă­că­tosul, care vin să mă ating de Tine. Și, precum nu Te-ai scâr­bit de întinata și necurata ei gură, ce Te-a să­ru­tat, așa nu Te scârbi nici de întinata și mai ne­curata mea gură, nici de buzele mele cele necurate și pângărite și de limba mea cea cu totul necu­rată. Ci să-mi fie mie jăraticul Prea­sfân­­tului Tău Trup și al Scumpului Tău Sânge spre sfințire și spre luminare, spre însănătoșirea sme­­ri­­tului meu su­flet și trup, spre ușurarea greutății greșelilor mele celor multe, spre paza de toată lucrarea diavoleas­că, spre îndepărtarea și mutarea răului și vicleanului meu obicei, spre omo­rârea patimilor, spre plinirea porunci­lor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har și spre dobândirea Îm­părăției Tale. Că nu vin la Tine ca un nepă­sător, Hristoase Dumne­zeule, ci încre­zân­du-mă în bună­tatea Ta cea nespusă și ca nu cumva, rămâ­nând de­parte prea multă vreme de împărtă­șirea Ta, să fiu prins de lupul cel înțe­le­gător. Pentru aceasta mă rog Ție, Cel ce singur ești sfânt, Stăpâne: Sfin­țește-mi sufletul și trupul, mintea și inima, rărunchii și mă­runtaiele; în­noiește-mă tot și înrădă­ci­nează frica Ta întru mă­dularele mele și sfin­țenia Ta fă-o neștearsă de la mine. Și-mi fii mie ajutător și folositor, în­dreptând în pace viața mea și în­vred­nicindu-mă a sta de-a dreapta Ta, cu sfinții Tăi, pentru rugă­ciu­nile și mij­locirile Preacu­ratei Maicii Tale și ale slujitorilor Tăi celor fără trup, ale prea­curatelor pu­teri, și pen­tru ale tutu­ror sfinților, care din veac au bineplăcut Ție. Amin.”

Pr. prof. Ion Ciungu   “Şi auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să vină şi să vindece pe sluga lui. Iar ei...