duminică, 23 iulie 2023

Despre CINSTITUL VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ne amintește astăzi, 23 iulie (10 iulie pe stil vechi), CALENDARUL ORTODOX GEORGIAN (calendar pe stil vechi; la ei astăzi este 10 iulie; calendar iulian). Foarte interesant, emoționant și important ce am aflat din pagina de azi a acestui calendar! Știam din Sfânta Evanghelie că la Răstignirea Domnului nostru Iisus Hristos soldații L-au dezbrăcat de HAINELE LUI și le-au împărțit între ei. Iar CĂMAȘA LUI, care era fără cusătură, țesută de sus până jos, soldații n-au sfâșiat-o ca s-o împartă, ci au hotărât să o dea unuia dintre ei, care o va câștiga prin tragere la sorți. Pagina de azi a calendarului ne spune că atât CĂMAȘA, cât și o parte din VEȘMÂNTUL (sau roba purtată pe deasupra) DOMNULUI au ajuns în GEORGIA. Despre CĂMAȘĂ se spune că este sub o criptă în temeliile Catedralei Patriarhale din orașul MȚHETA. Despre o parte din VEȘMÂNT se spune că a fost luată de Șahul Persiei Abbas I împreună cu alte comori. Apoi, Șahul a dat-o în dar Țarului Mihail Feodorovici și Patriarhului Filaret, fiind așezată cu mare cinste la Moscova, în Biserica Adormirii Maicii Domnului, în anul 1625. Tocmai acest eveniment este cinstit pe 10 iulie: MUTAREA CINSTITULUI VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS DIN PERSIA LA MOSCOVA. Alte părți din CINSTITUL VEȘMÂNT sunt venerate în Germania (la Trier) și în Franța (la Argenteuil). ... În Calendarul Georgian este cinstită CĂMAȘA DOMNULUI pe data de 1 octombrie, pe stil vechi. ... CINSTITUL VEȘMÂNT ajuns la Moscova a fost împărțit în mai multe părți și dus în diferite locuri. La fel se va fi întâmplat și cu TUNICA sau CĂMAȘA. Să observăm că germanii au emis în anul 1959 timbru poştal cu Tunica sau Cămaşa lui Hristos. În Franța, din anul 2005 au reînceput pelerinajele la Tunica de la Argenteuil.

Pr. prof. Ion Ciungu

 

După ce L-au răstignit pe Iisus, ostaşii au luat hainele Lui şi le-au făcut patru părţi, fiecărui ostaş câte o parte, şi cămaşa. Dar cămaşa era fără cusătură, de sus ţesută în întregime. Deci au zis unii către alţii: Să n-o sfâşiem, ci să aruncăm sorţii pentru ea, a cui să fie; ca să se împlinească Scriptura care zice: "Împărţit-au hainele Mele loruşi, şi pentru cămaşa Mea au aruncat sorţii". Aşadar ostaşii acestea au făcut.” (Sfânta Evanghelie după Ioan 19, 23-24)” http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=19&id=35

 


 

Mai multe aspecte referitoare la Veșmintele Domnului nostru Iisus Hristos putem afla din articolele următoare:

 

The Translation of the Precious Vesture of our Lord Jesus Christ

https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-7-23

https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=EZJ


The Placing of the Precious Robe of Our Lord Jesus Christ at Moscow (1625): The Savior's precious Robe [ Greek "himatia", literally "over-garments"] is not identically the same thing as His seamless coat [Greek "khiton", literally "under-garb tunic"]. They are clearly distinct within Holy Scripture. "Then the soldiers, when they had crucified Jesus, took His garments (ta himatia) and divided them into four parts, to every soldier a part, and the coat (kai ton khitona). Now the coat was without seam, woven whole from the top down. Therefore, they said among themselves, let us not tear it, but cast lots for it, whose it will become. Thus the saying in Scripture was fulfilled: they divided My raiment (ta imatia) among them, and upon My vesture (epi ton himatismon) did they cast lots" (John. 19: 23-24; Ps. 21 [22]: 18-19).

 

According to the tradition of the Georgian Orthodox Church, the Chiton of the Lord was carried by the Hebrew rabbi Elioz from Jerusalem to Mtsket and at present is beneath a crypt in the foundations of the Mtsket Patriarchal cathedral of Svetitskhoveli (the Feast in honor of the Chiton of the Lord is celebrated on October 1). None of the Mohammedan invaders ever ventured to encroach upon this spot, glorified with a sign by the mercy of God, the Life-Creating Pillar.

 

The Robe of the Lord, actually one of its four parts, the lower portion specifically (other parts of the Robe of the Lord are also known in Western Europe: in the city of Trier in Germany, and in Argenteuil near Paris in France), just like the Chiton of the Lord, came to be in Georgia. In contrast to the Chiton, the Robe portion was not kept underground, but was in the treasury of the Svetitskhoveli cathedral right up to the seventeenth century. Then the Persian Shah Abbas I, in devastating Georgia, along with other treasures also carried off the Robe of the Lord. In order to ingratiate himself with Tsar Michael Feodorovich, the Shah sent the Robe of the Lord as a gift to Patriarch Philaret (1619-1633) and Tsar Michael in 1625. The authenticity of the Robe was attested by Nectarius, Archbishop of Vologda, also by Patriarch Theophanes of Jerusalem, who had come from Byzantium, and by Joannicius the Greek, but especially also by the miraculous signs worked by the Lord through the venerable relic.

 

Afterwards two parts of the Robe came to be in Peterburg: one in the cathedral at the Winter Palace, and the other in Sts Peter and Paul cathedral. A portion of the Robe was also preserved at the Dormition cathedral in Moscow, and small portions at Kiev's Sophia cathedral, at the Ipatiev monastery near Kostroma and at certain other old temples. At Moscow annually on July 10 the Robe of the Lord is solemnly brought out of a chapel named for the holy Apostles Peter and Paul at the Dormition cathedral, and it is placed on a stand for veneration during the time of divine services. After Liturgy they carry the Robe to its former place.

 

On this day a service to the Life-Creating Cross of the Lord is proper, since the Placing of the Robe in the Dormition cathedral in 1625 took place on March 29, which happened to be the Sunday of the Veneration of the Cross during the Great Fast.”

...

Miracle of the Pillar with the Robe of the Lord under it at Mtskheta (330); The Holy Equal-to-the-Apostles Emperor of Iveria Mirian and the Holy Empress Nana, https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=ZKVK https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-10-14

 ...

https://www.holytrinityorthodox.com/htc/orthodox-calendar/


……………………………………………………………………………………

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

 

Cinstitul veşmânt al Domnului nostru Iisus Hristos ( 10 iulie )

 

În GEORGIA, MII DE OAMENI au ieșit pe străzile capitalei (Tbilisi) și AU PROTESTAT ÎMPOTRIVA festivalului MÂNDRIA LGBT sâmbătă, 8 iulie 2023, OBLIGÂNDU-I PE ORGANIZATORI SĂ ANULEZE EVENIMENTUL PROGRAMAT. Acel eveniment de sâmbătă era programat să fie punctul culminant al SĂPTĂMÂNII MÂNDRIEI LGBT DIN TBILISI (Tbilisi Pride Week), ce a avut loc în perioada 1 – 8 iulie 2023. Poliția a reușit să-i evacueze pe participanții și organizatorii evenimentelor LGBT. Pe 1 iulie 2023, PATRIARHIA GEORGIEI A PUBLICAT O DECLARAȚIE prin care A CONDAMNAT evenimentele LGBT care FAC PROPAGANDĂ PENTRU PĂCAT ȘI PROVOACĂ TULBURĂRI CIVILE. De asemenea, vineri, 7 iulie 2023, o altă DECLARAȚIE ÎN ACELAȘI SENS a fost făcută de reprezentanții diferitelor religii din Georgia, adunați în curtea Bisericii Ortodoxe Matekhi. Ei au avertizat că societatea georgiană nu poate accepta stilul de viață pervertit pe care îl promovează propaganda LGBT chiar și printre adolescenți și copii. (scurtă amintire a știrilor; articole din 10 iulie 2023 etc) Știm că și în 2021, la Tbilisi, Parada Mândriei LGBTQ a fost blocată și anulată, dat fiind faptul că naționaliștii georgieni au ieșit cu miile pe străzi și au fost situații violente. ... Ne amintim că în România ÎN CONTEXTUL ÎN CARE MINISTRA EDUCAȚIEI, LIGIA DECA, VOIA EDUCAȚIE LGBT ÎN ȘCOLI, CULTELE RELIGIOASE S-AU OPUS, PRINTR-O SCRISOARE COMUNĂ, PE CARE I-AU TRIMIS-O ÎN 13 MARTIE 2023.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...