duminică, 23 iulie 2023

Despre CINSTITUL VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ne amintește astăzi, 23 iulie (10 iulie pe stil vechi), CALENDARUL ORTODOX GEORGIAN (calendar pe stil vechi; la ei astăzi este 10 iulie; calendar iulian). Foarte interesant, emoționant și important ce am aflat din pagina de azi a acestui calendar! Știam din Sfânta Evanghelie că la Răstignirea Domnului nostru Iisus Hristos soldații L-au dezbrăcat de HAINELE LUI și le-au împărțit între ei. Iar CĂMAȘA LUI, care era fără cusătură, țesută de sus până jos, soldații n-au sfâșiat-o ca s-o împartă, ci au hotărât să o dea unuia dintre ei, care o va câștiga prin tragere la sorți. Pagina de azi a calendarului ne spune că atât CĂMAȘA, cât și o parte din VEȘMÂNTUL (sau roba purtată pe deasupra) DOMNULUI au ajuns în GEORGIA. Despre CĂMAȘĂ se spune că este sub o criptă în temeliile Catedralei Patriarhale din orașul MȚHETA. Despre o parte din VEȘMÂNT se spune că a fost luată de Șahul Persiei Abbas I împreună cu alte comori. Apoi, Șahul a dat-o în dar Țarului Mihail Feodorovici și Patriarhului Filaret, fiind așezată cu mare cinste la Moscova, în Biserica Adormirii Maicii Domnului, în anul 1625. Tocmai acest eveniment este cinstit pe 10 iulie: MUTAREA CINSTITULUI VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS DIN PERSIA LA MOSCOVA. Alte părți din CINSTITUL VEȘMÂNT sunt venerate în Germania (la Trier) și în Franța (la Argenteuil). ... În Calendarul Georgian este cinstită CĂMAȘA DOMNULUI pe data de 1 octombrie, pe stil vechi. ... CINSTITUL VEȘMÂNT ajuns la Moscova a fost împărțit în mai multe părți și dus în diferite locuri. La fel se va fi întâmplat și cu TUNICA sau CĂMAȘA. Să observăm că germanii au emis în anul 1959 timbru poştal cu Tunica sau Cămaşa lui Hristos. În Franța, din anul 2005 au reînceput pelerinajele la Tunica de la Argenteuil.

Pr. prof. Ion Ciungu

 

După ce L-au răstignit pe Iisus, ostaşii au luat hainele Lui şi le-au făcut patru părţi, fiecărui ostaş câte o parte, şi cămaşa. Dar cămaşa era fără cusătură, de sus ţesută în întregime. Deci au zis unii către alţii: Să n-o sfâşiem, ci să aruncăm sorţii pentru ea, a cui să fie; ca să se împlinească Scriptura care zice: "Împărţit-au hainele Mele loruşi, şi pentru cămaşa Mea au aruncat sorţii". Aşadar ostaşii acestea au făcut.” (Sfânta Evanghelie după Ioan 19, 23-24)” http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=19&id=35

 


 

Mai multe aspecte referitoare la Veșmintele Domnului nostru Iisus Hristos putem afla din articolele următoare:

 

The Translation of the Precious Vesture of our Lord Jesus Christ

https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-7-23

https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=EZJ


The Placing of the Precious Robe of Our Lord Jesus Christ at Moscow (1625): The Savior's precious Robe [ Greek "himatia", literally "over-garments"] is not identically the same thing as His seamless coat [Greek "khiton", literally "under-garb tunic"]. They are clearly distinct within Holy Scripture. "Then the soldiers, when they had crucified Jesus, took His garments (ta himatia) and divided them into four parts, to every soldier a part, and the coat (kai ton khitona). Now the coat was without seam, woven whole from the top down. Therefore, they said among themselves, let us not tear it, but cast lots for it, whose it will become. Thus the saying in Scripture was fulfilled: they divided My raiment (ta imatia) among them, and upon My vesture (epi ton himatismon) did they cast lots" (John. 19: 23-24; Ps. 21 [22]: 18-19).

 

According to the tradition of the Georgian Orthodox Church, the Chiton of the Lord was carried by the Hebrew rabbi Elioz from Jerusalem to Mtsket and at present is beneath a crypt in the foundations of the Mtsket Patriarchal cathedral of Svetitskhoveli (the Feast in honor of the Chiton of the Lord is celebrated on October 1). None of the Mohammedan invaders ever ventured to encroach upon this spot, glorified with a sign by the mercy of God, the Life-Creating Pillar.

 

The Robe of the Lord, actually one of its four parts, the lower portion specifically (other parts of the Robe of the Lord are also known in Western Europe: in the city of Trier in Germany, and in Argenteuil near Paris in France), just like the Chiton of the Lord, came to be in Georgia. In contrast to the Chiton, the Robe portion was not kept underground, but was in the treasury of the Svetitskhoveli cathedral right up to the seventeenth century. Then the Persian Shah Abbas I, in devastating Georgia, along with other treasures also carried off the Robe of the Lord. In order to ingratiate himself with Tsar Michael Feodorovich, the Shah sent the Robe of the Lord as a gift to Patriarch Philaret (1619-1633) and Tsar Michael in 1625. The authenticity of the Robe was attested by Nectarius, Archbishop of Vologda, also by Patriarch Theophanes of Jerusalem, who had come from Byzantium, and by Joannicius the Greek, but especially also by the miraculous signs worked by the Lord through the venerable relic.

 

Afterwards two parts of the Robe came to be in Peterburg: one in the cathedral at the Winter Palace, and the other in Sts Peter and Paul cathedral. A portion of the Robe was also preserved at the Dormition cathedral in Moscow, and small portions at Kiev's Sophia cathedral, at the Ipatiev monastery near Kostroma and at certain other old temples. At Moscow annually on July 10 the Robe of the Lord is solemnly brought out of a chapel named for the holy Apostles Peter and Paul at the Dormition cathedral, and it is placed on a stand for veneration during the time of divine services. After Liturgy they carry the Robe to its former place.

 

On this day a service to the Life-Creating Cross of the Lord is proper, since the Placing of the Robe in the Dormition cathedral in 1625 took place on March 29, which happened to be the Sunday of the Veneration of the Cross during the Great Fast.”

...

Miracle of the Pillar with the Robe of the Lord under it at Mtskheta (330); The Holy Equal-to-the-Apostles Emperor of Iveria Mirian and the Holy Empress Nana, https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=ZKVK https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-10-14

 ...

https://www.holytrinityorthodox.com/htc/orthodox-calendar/


……………………………………………………………………………………

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

 

Cinstitul veşmânt al Domnului nostru Iisus Hristos ( 10 iulie )

 

În GEORGIA, MII DE OAMENI au ieșit pe străzile capitalei (Tbilisi) și AU PROTESTAT ÎMPOTRIVA festivalului MÂNDRIA LGBT sâmbătă, 8 iulie 2023, OBLIGÂNDU-I PE ORGANIZATORI SĂ ANULEZE EVENIMENTUL PROGRAMAT. Acel eveniment de sâmbătă era programat să fie punctul culminant al SĂPTĂMÂNII MÂNDRIEI LGBT DIN TBILISI (Tbilisi Pride Week), ce a avut loc în perioada 1 – 8 iulie 2023. Poliția a reușit să-i evacueze pe participanții și organizatorii evenimentelor LGBT. Pe 1 iulie 2023, PATRIARHIA GEORGIEI A PUBLICAT O DECLARAȚIE prin care A CONDAMNAT evenimentele LGBT care FAC PROPAGANDĂ PENTRU PĂCAT ȘI PROVOACĂ TULBURĂRI CIVILE. De asemenea, vineri, 7 iulie 2023, o altă DECLARAȚIE ÎN ACELAȘI SENS a fost făcută de reprezentanții diferitelor religii din Georgia, adunați în curtea Bisericii Ortodoxe Matekhi. Ei au avertizat că societatea georgiană nu poate accepta stilul de viață pervertit pe care îl promovează propaganda LGBT chiar și printre adolescenți și copii. (scurtă amintire a știrilor; articole din 10 iulie 2023 etc) Știm că și în 2021, la Tbilisi, Parada Mândriei LGBTQ a fost blocată și anulată, dat fiind faptul că naționaliștii georgieni au ieșit cu miile pe străzi și au fost situații violente. ... Ne amintim că în România ÎN CONTEXTUL ÎN CARE MINISTRA EDUCAȚIEI, LIGIA DECA, VOIA EDUCAȚIE LGBT ÎN ȘCOLI, CULTELE RELIGIOASE S-AU OPUS, PRINTR-O SCRISOARE COMUNĂ, PE CARE I-AU TRIMIS-O ÎN 13 MARTIE 2023.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în MARȚEA LUMINATĂ, în SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ (The Bright Week), adică în PRIMA SĂPTĂMÂNĂ CARE URMEAZĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII DOMNULUI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. ... Bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos o exprimăm și noi, în fiecare an, inclusiv prin felul în care NE SALUTĂM TIMP DE 40 DE ZILE, cu uimitorul și frumosul mesaj de origine îngerească, "HRISTOS A ÎNVIAT!", la care răspundem, din forța Tradiției Sfinte și în diferite grade de asimilare, "ADEVĂRAT A ÎNVIAT!" Azi, în A TREIA ZI DE PAȘTI, în MARȚEA LUMINATĂ, haideți să ne luminăm sufletele cu textul evanghelic programat pentru a fi citit azi la Sfânta Liturghie! În acest text este vorba despre modul în care DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS S-A ARĂTAT DUPĂ ÎNVIERE LA DOI DINTRE UCENICII SĂI, adică LUI LUCA ȘI CLEOPA, în timp ce ei mergeau dinspre Ierusalim spre localitatea Emaus. Pe drum El li s-a arătat ca un străin care i-a întrebat de ce sunt triști și le-a explicat textele sfinte din Vechiul Testament referitoare la Mesia, referitoare la suferințele Lui urmate de slava Lui. Apoi, LA CINA DIN EMAUS IISUS A FOST RECUNOSCUT, CÂND EL A BINECUVÂNTAT PÂINEA, A FRÂNT-O ȘI LE-A DAT-O. ... Cu această ocazie este potrivit SĂ NE AMINTIM DE ARĂTĂRILE DOMNULUI DUPĂ ÎNVIERE, de persoanele cărora El S-a arătat după Înviere, timp de 40 de zile, până când S-a înălțat la Cer. MAICA DOMNULUI ESTE PRIMA PERSOANĂ CARE L-A VĂZUT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS ÎNVIAT, după cum aflăm din cartea de cult numită Penticostar, în care se explică astfel: Învierea a cunoscut-o întâi Maica lui Dumnezeu, Care, după cum grăiește Evanghelia cea de la Matei, ședea la Mormânt împreună cu Maria Magdalena. Dar, spre a nu se arunca îndoială asupra Învierii, din pricina dragostei de Mamă pentru Fiul Său, de aceea zic evangheliștii că Domnul S-a arătat mai întâi Mariei Magdalena. Așa scrie în Sinaxarul din Penticostar, la Sfânta și Marea Duminică a Paștilor. ... Știm că Iisus a promis că El este prezent acolo unde chiar și numai doi sau trei se adună în Numele Lui (Matei 18, 20). DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, AJUTĂ-NE SĂ FACEM PARTE DINTRE PERSOANELE CARE SE ADUNĂ ÎN NUMELE TĂU, CONFORM LEGII TALE EXPRIMATĂ ÎN NOUL TESTAMENT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIM! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu   “« Rămâi cu noi, că e spre seară şi s'a plecat ziua ». Şi a intrat să rămână cu ei. Şi a fost că'n timp c...