duminică, 23 iulie 2023

Despre CINSTITUL VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ne amintește astăzi, 23 iulie (10 iulie pe stil vechi), CALENDARUL ORTODOX GEORGIAN (calendar pe stil vechi; la ei astăzi este 10 iulie; calendar iulian). Foarte interesant, emoționant și important ce am aflat din pagina de azi a acestui calendar! Știam din Sfânta Evanghelie că la Răstignirea Domnului nostru Iisus Hristos soldații L-au dezbrăcat de HAINELE LUI și le-au împărțit între ei. Iar CĂMAȘA LUI, care era fără cusătură, țesută de sus până jos, soldații n-au sfâșiat-o ca s-o împartă, ci au hotărât să o dea unuia dintre ei, care o va câștiga prin tragere la sorți. Pagina de azi a calendarului ne spune că atât CĂMAȘA, cât și o parte din VEȘMÂNTUL (sau roba purtată pe deasupra) DOMNULUI au ajuns în GEORGIA. Despre CĂMAȘĂ se spune că este sub o criptă în temeliile Catedralei Patriarhale din orașul MȚHETA. Despre o parte din VEȘMÂNT se spune că a fost luată de Șahul Persiei Abbas I împreună cu alte comori. Apoi, Șahul a dat-o în dar Țarului Mihail Feodorovici și Patriarhului Filaret, fiind așezată cu mare cinste la Moscova, în Biserica Adormirii Maicii Domnului, în anul 1625. Tocmai acest eveniment este cinstit pe 10 iulie: MUTAREA CINSTITULUI VEȘMÂNT AL DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS DIN PERSIA LA MOSCOVA. Alte părți din CINSTITUL VEȘMÂNT sunt venerate în Germania (la Trier) și în Franța (la Argenteuil). ... În Calendarul Georgian este cinstită CĂMAȘA DOMNULUI pe data de 1 octombrie, pe stil vechi. ... CINSTITUL VEȘMÂNT ajuns la Moscova a fost împărțit în mai multe părți și dus în diferite locuri. La fel se va fi întâmplat și cu TUNICA sau CĂMAȘA. Să observăm că germanii au emis în anul 1959 timbru poştal cu Tunica sau Cămaşa lui Hristos. În Franța, din anul 2005 au reînceput pelerinajele la Tunica de la Argenteuil.

Pr. prof. Ion Ciungu

 

După ce L-au răstignit pe Iisus, ostaşii au luat hainele Lui şi le-au făcut patru părţi, fiecărui ostaş câte o parte, şi cămaşa. Dar cămaşa era fără cusătură, de sus ţesută în întregime. Deci au zis unii către alţii: Să n-o sfâşiem, ci să aruncăm sorţii pentru ea, a cui să fie; ca să se împlinească Scriptura care zice: "Împărţit-au hainele Mele loruşi, şi pentru cămaşa Mea au aruncat sorţii". Aşadar ostaşii acestea au făcut.” (Sfânta Evanghelie după Ioan 19, 23-24)” http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=19&id=35

 


 

Mai multe aspecte referitoare la Veșmintele Domnului nostru Iisus Hristos putem afla din articolele următoare:

 

The Translation of the Precious Vesture of our Lord Jesus Christ

https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-7-23

https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=EZJ


The Placing of the Precious Robe of Our Lord Jesus Christ at Moscow (1625): The Savior's precious Robe [ Greek "himatia", literally "over-garments"] is not identically the same thing as His seamless coat [Greek "khiton", literally "under-garb tunic"]. They are clearly distinct within Holy Scripture. "Then the soldiers, when they had crucified Jesus, took His garments (ta himatia) and divided them into four parts, to every soldier a part, and the coat (kai ton khitona). Now the coat was without seam, woven whole from the top down. Therefore, they said among themselves, let us not tear it, but cast lots for it, whose it will become. Thus the saying in Scripture was fulfilled: they divided My raiment (ta imatia) among them, and upon My vesture (epi ton himatismon) did they cast lots" (John. 19: 23-24; Ps. 21 [22]: 18-19).

 

According to the tradition of the Georgian Orthodox Church, the Chiton of the Lord was carried by the Hebrew rabbi Elioz from Jerusalem to Mtsket and at present is beneath a crypt in the foundations of the Mtsket Patriarchal cathedral of Svetitskhoveli (the Feast in honor of the Chiton of the Lord is celebrated on October 1). None of the Mohammedan invaders ever ventured to encroach upon this spot, glorified with a sign by the mercy of God, the Life-Creating Pillar.

 

The Robe of the Lord, actually one of its four parts, the lower portion specifically (other parts of the Robe of the Lord are also known in Western Europe: in the city of Trier in Germany, and in Argenteuil near Paris in France), just like the Chiton of the Lord, came to be in Georgia. In contrast to the Chiton, the Robe portion was not kept underground, but was in the treasury of the Svetitskhoveli cathedral right up to the seventeenth century. Then the Persian Shah Abbas I, in devastating Georgia, along with other treasures also carried off the Robe of the Lord. In order to ingratiate himself with Tsar Michael Feodorovich, the Shah sent the Robe of the Lord as a gift to Patriarch Philaret (1619-1633) and Tsar Michael in 1625. The authenticity of the Robe was attested by Nectarius, Archbishop of Vologda, also by Patriarch Theophanes of Jerusalem, who had come from Byzantium, and by Joannicius the Greek, but especially also by the miraculous signs worked by the Lord through the venerable relic.

 

Afterwards two parts of the Robe came to be in Peterburg: one in the cathedral at the Winter Palace, and the other in Sts Peter and Paul cathedral. A portion of the Robe was also preserved at the Dormition cathedral in Moscow, and small portions at Kiev's Sophia cathedral, at the Ipatiev monastery near Kostroma and at certain other old temples. At Moscow annually on July 10 the Robe of the Lord is solemnly brought out of a chapel named for the holy Apostles Peter and Paul at the Dormition cathedral, and it is placed on a stand for veneration during the time of divine services. After Liturgy they carry the Robe to its former place.

 

On this day a service to the Life-Creating Cross of the Lord is proper, since the Placing of the Robe in the Dormition cathedral in 1625 took place on March 29, which happened to be the Sunday of the Veneration of the Cross during the Great Fast.”

...

Miracle of the Pillar with the Robe of the Lord under it at Mtskheta (330); The Holy Equal-to-the-Apostles Emperor of Iveria Mirian and the Holy Empress Nana, https://www.crkvenikalendar.com/zitije_en.php?pok=0&id=ZKVK https://www.crkvenikalendar.com/datumen-2023-10-14

 ...

https://www.holytrinityorthodox.com/htc/orthodox-calendar/


……………………………………………………………………………………

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

 

Cinstitul veşmânt al Domnului nostru Iisus Hristos ( 10 iulie )

 

În GEORGIA, MII DE OAMENI au ieșit pe străzile capitalei (Tbilisi) și AU PROTESTAT ÎMPOTRIVA festivalului MÂNDRIA LGBT sâmbătă, 8 iulie 2023, OBLIGÂNDU-I PE ORGANIZATORI SĂ ANULEZE EVENIMENTUL PROGRAMAT. Acel eveniment de sâmbătă era programat să fie punctul culminant al SĂPTĂMÂNII MÂNDRIEI LGBT DIN TBILISI (Tbilisi Pride Week), ce a avut loc în perioada 1 – 8 iulie 2023. Poliția a reușit să-i evacueze pe participanții și organizatorii evenimentelor LGBT. Pe 1 iulie 2023, PATRIARHIA GEORGIEI A PUBLICAT O DECLARAȚIE prin care A CONDAMNAT evenimentele LGBT care FAC PROPAGANDĂ PENTRU PĂCAT ȘI PROVOACĂ TULBURĂRI CIVILE. De asemenea, vineri, 7 iulie 2023, o altă DECLARAȚIE ÎN ACELAȘI SENS a fost făcută de reprezentanții diferitelor religii din Georgia, adunați în curtea Bisericii Ortodoxe Matekhi. Ei au avertizat că societatea georgiană nu poate accepta stilul de viață pervertit pe care îl promovează propaganda LGBT chiar și printre adolescenți și copii. (scurtă amintire a știrilor; articole din 10 iulie 2023 etc) Știm că și în 2021, la Tbilisi, Parada Mândriei LGBTQ a fost blocată și anulată, dat fiind faptul că naționaliștii georgieni au ieșit cu miile pe străzi și au fost situații violente. ... Ne amintim că în România ÎN CONTEXTUL ÎN CARE MINISTRA EDUCAȚIEI, LIGIA DECA, VOIA EDUCAȚIE LGBT ÎN ȘCOLI, CULTELE RELIGIOASE S-AU OPUS, PRINTR-O SCRISOARE COMUNĂ, PE CARE I-AU TRIMIS-O ÎN 13 MARTIE 2023.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Azi, în SÂMBĂTA MOȘILOR DE IARNĂ, înainte de DUMINICA ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI, ne-am asociat/ne asociem la RUGĂCIUNILE DE POMENIRE GENERALĂ A MORȚILOR, A TUTUROR PERSOANELOR PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO, potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic. ASTFEL, se cuvine să cerem de la Dumnezeu IERTARE PENTRU PERSOANELE PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO și, de asemenea, IERTARE PENTRU NOI, persoanele din lumea aceasta: DOAMNE DUMNEZEULE, TATĂ CERESC ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, ÎN NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, IARTĂ-LE (IARTĂ-NE) PĂCATELE ȘI AI MILĂ DE LUMEA TA! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! ... Ne rugăm pentru morți din cel puțin trei motive: 1) Iubirea Domnului nostru Iisus Hristos este mai tare decât moartea. Sfântul Apostol Pavel ne spune că tocmai cu acest scop Mântuitorul a murit și a înviat: ca să aibă stăpânire atât peste vii cât și peste morți (Romani 14, 9). ... 2) Cei pe care noi îi considerăm morți continuă să fie vii, după cum ne asigură Mântuitorul (Luca 20, 37-38). ... 3) Iubirea noastră creștinească continuă și dincolo de moarte, căci iubirea creștinească este cea mai puternică virtute, care nu dispare niciodată (1 Corinteni 13). LA RUGĂCIUNILE DE POMENIRE A MORȚILOR ADUCEM ANUMITE SIMBOLURI ALE PREZENȚEI LUI IISUS. De exemplu, aducem LUMÂNĂRI (CANDELE) APRINSE, care ne amintesc următoarele cuvinte ale Domnului nostru Iisus Hristos: “EU SUNT LUMINA LUMII.” Aducem BOBUL DE GRÂU (sub formă de colivă și pâine), care ne amintește de MOARTEA ȘI ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, după cum El Însuși a spus când a prevestit Moartea și Învierea Sa prin următoarele cuvinte: “ADEVĂRAT, ADEVĂRAT ZIC VOUĂ CĂ DACĂ GRĂUNTELE DE GRÂU, CÂND CADE ÎN PĂMÂNT, NU VA MURI, RĂMÂNE SINGUR; IAR DACĂ VA MURI, ADUCE MULTĂ ROADĂ.” Aducem VIN, amintindu-ne că la Cina cea de Taină Iisus, luând paharul cu vin, a spus: “ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, SÂNGELE LEGĂMÂNTULUI CELUI NOU, CARE SE VARSĂ PENTRU MULȚI SPRE IERTAREA PĂCATELOR.” ... Să ne amintim poezia lui Nichifor Crainic: UNDE SUNT CEI CARE NU MAI SUNT? Să o ascultăm interpretată de Tudor Gheorghe: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1185665466135870 ... Despre tăria pe care ne-o dă credința noastră creștină în viața de apoi, adică în viața de după moarte, a scris poetul George Coșbuc, căruia i-a murit singurul copil, Alexandru, la vârsta de (aproape) 20 de ani: "Dar știu un lucru mai presus/ De toate câte ți le-am spus:/ Credința-n zilele de-apoi/ E singura tărie-n noi,/ Că multe-s tari cum credem noi/ Și mâine nu-s!" (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus, prevestind Moartea Sa și Învierea Sa, precum și rezultatul Morții și Învierii Sale, a zis astfel:  “Adevăr...