duminică, 5 iunie 2022

DUMINICA A ȘAPTEA A PAȘTILOR (SAU DUMINICA A ȘAPTEA DUPĂ PAȘTI) VINE DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNĂLȚĂRII LA CER A DOMNULUI ȘI DUMNEZEULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. TEXTUL EVANGHELIC DIN ACEASTĂ DUMINICĂ NE AMINTEȘTE DE RUGĂCIUNEA PE CARE IISUS, FIU AL OMULUI ȘI FIU AL LUI DUMNEZEU, A ADRESAT-O TATĂLUI CERESC, DUPĂ CINA CEA DE TAINĂ, ÎN JOIA PAȘTILOR. ÎN ACEASTĂ RUGĂCIUNE ESTE VORBA DESPRE SLAVA PE CARE EL, FIUL LUI DUMNEZEU, O AVEA ÎNAINTE DE CREAȚIA LUMII. IISUS CERE TATĂLUI CERESC SĂ-I DEA IARĂȘI SLAVA PE CARE O AVEA MAI ÎNAINTE DE CREAȚIA LUMII, CĂCI EL ȘI-A ÎMPLINIT MISIUNEA PE PĂMÂNT. (Care a fost misiunea Fiului lui Dumnezeu pe Pământ? Răspunsul este următorul: Să-L facă cunoscut oamenilor pe Tatăl Ceresc ca Singurul Dumnezeu Adevărat și astfel oamenii să poată obține viața veșnică. De asemenea, să Se facă cunoscut pe Sine oamenilor ca Fiu al lui Dumnezeu, trimis în lume de Tatăl Ceresc. ... Iisus Se roagă pentru unitatea oamenilor care au crezut în El și cere protecție pentru ei, având în vedere faptul că El urma să părăsească lumea pentru a se întoarce la Tatăl Ceresc. ... În această Duminică îi comemorăm, în fiecare an, pe cei 318 sfinți părinți de la Primul Sinod Ecumenic (din anul 325) care au alcătuit primele 7 articole din Crez. ... Haideți să conștientizăm, din lectura textului evanghelic, care se citește azi la Sfânta Liturghie, perspectiva vieții veșnice pe care ne-a deschis-o Iisus și să lucrăm pentru obținerea ei!)

Pr. prof. Ion Ciungu

 

“Pe acestea le-a grăit Iisus; şi, ridicându-Şi ochii la cer, a zis: « Părinte, a venit ceasul. Preamăreşte-L pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preamărească pe Tine, … Şi acum, preamăreşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine mai înainte de a fi lumea. … Părinte Sfinte, întru numele Tău păzeşte-i pe cei pe care Mi i-ai dat, ca ei să fie una, aşa cum suntem Noi. »”

În Duminica a 7 – a a Paștilor îi comemorăm pe cei 318 sfinți părinți de la Primul Sinod Ecumenic, din anul 325, care au alcătuit primele 7 articole din Crez, astfel afirmându-se eternitatea și consubstanțialitatea divină a Fiului (Iisus Hristos) cu Tatăl Ceresc. Atunci s-a combătut învățătura greșită a preotului Arie din Alexandria Egiptului, care nega eternitatea și consubstanțialitatea Fiului cu Tatăl. https://ro.orthodoxwiki.org/Penticostar#Duminica_a_.C8.99aptea_dup.C4.83_Pa.C8.99ti.2C_a_Sfin.C8.9Bilor_P.C4.83rin.C8.9Bi_de_la_Sinodul_.C3.AEnt.C3.A2i_ecumenic   ...   https://ro.orthodoxwiki.org/Sinodul_I_Ecumenic

 

Textul care se citește la Sfânta Liturghie în Duminica a 7 – a a Paștilor este din Sfânta Evanghelie după Ioan, din capitolul 17, versetele 1 – 13: In 17, 1-13

 

1.

Acestea a vorbit Iisus şi, ridicând ochii Săi la cer, a zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te preaslăvească.

2.

Precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui.

3.

Şi aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis.

4.

Eu Te-am preaslăvit pe Tine pe pământ; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit.

5.

Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea.

6.

Arătat-am numele Tău oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit.

7.

Acum au cunoscut că toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine;

8.

Pentru că cuvintele pe care Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că de la Tine am ieşit, şi au crezut că Tu M-ai trimis.

9.

Eu pentru aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ai Tăi sunt.

10.

Şi toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslăvit întru ei.

11.

Şi Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi.

12.

Când eram cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău, pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura.

13.

Iar acum, vin la Tine şi acestea le grăiesc în lume, ca să fie deplină bucuria Mea în ei.

https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=17

...

https://www.oca.org/readings/daily/2022/06/05

https://www.holytrinityorthodox.com/calendar/rss/readings.htm?fbclid=IwAR1zNMc_BjodVNoGBKXBUrDzlHm8-GWKbDsoA_ugRCCvH4Z_aBgF_9L9tZ0  

http://servicesliturgiques.free.fr/doc/calendriers/jour_un.php

https://www.stathanasius.org/resources/bible-study-downloads/2022/

...

http://acvila30.ro/randuiala-lecturilor-biblice-la-slujbele-zilnice-ale-bisericii-ortodoxe/

https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/#luna6

https://www.biserici.org/index.php?menu=CDA7&year=2022&month=06

https://www.catholica.ro/ziua-liturgica/#bizantin

……………………………………………………………………………………

Aici am terminat de amintit textele sfinte respective.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:

ÎNĂLȚAREA LA CER A DOMNULUI ȘI DUMNEZEULUI NOSTRU IISUS HRISTOS O SĂRBĂTORIM LA 40 DE ZILE DUPĂ PAȘTI, ADICĂ AZI. DE CE A PLECAT MÂNTUITORUL DE PE PĂMÂNT? RĂSPUNSUL ESTE URMĂTORUL: PENTRU CĂ ȘI-A ÎNCHEIAT MISIUNEA AICI, DAR O CONTINUĂ DIN CER, PRIN DUHUL SFÂNT PE CARE NI L-A TRIMIS DE LA TATĂL CERESC. IISUS SE VA ÎNTOARCE PE PĂMÂNT, LA SFÂRȘITUL LUMII, PENTRU A FACE JUDECATĂ DREAPTĂ FIECĂRUI OM. EL VA VENI CA JUDECĂTOR DREPT, NU CA MÂNTUITOR. NIMENI, ÎN AFARĂ DE TATĂL CERESC, NU ȘTIE CÂND VA FI SFÂRȘITUL LUMII. TOTUȘI, IISUS A VORBIT DESPRE SEMNELE SFÂRȘITULUI LUMII. UNUL DINTRE ACESTE SEMNE ESTE PREDICAREA EVANGHELIEI DESPRE ÎMPĂRĂȚIA LUI DUMNEZEU ÎN TOATĂ LUMEA, CA MĂRTURIE TUTUROR NAȚIUNILOR. (Haideți să ne amintim câteva texte din Noul Testament referitoare la Înălțarea Mântuitorului la Cer și să încercăm să conștientizăm dacă chiar Îl așteptăm pe Iisus să vină ca Judecător Drept! Dar, mai întâi ar trebui să încercăm să conștientizăm dacă ne folosim din plin de mântuirea pe care Iisus ne-o oferă acum, în timpul vieții noastre! Sărbătorile sunt ocazii de a ne analiza conștiința religios-morală și de a ne autoevalua identitatea creștină în raport cu obiectivele și competențele spre care ne cheamă Iisus prin Legea Noului Testament. Cât de mult am încercat, până acum, să ne asemănăm, să ne identificăm cu Iisus? Dacă El ar veni acum, ne-ar putea recunoaște ca fiind ai Lui? Să ne silim, ca nu cumva să ne spună aceste cuvinte: “Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtaţi-vă de la Mine cei ce lucraţi fărădelegea!”)

 

DUMINICA A ȘASEA A PAȘTILOR (SAU DUMINICA A ȘASEA DUPĂ PAȘTI) NE AMINTEȘTE CUM L-A VINDECAT MÂNTUITORUL LUMII, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, PE ORBUL DIN NAȘTERE, ÎN IERUSALIM. IISUS ESTE MEDICUL SUPREM CARE NE POATE DA VEDEREA TRUPEASCĂ, DAR ȘI VEDEREA SUFLETEASCĂ. EL ESTE LUMINA LUMII. [Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în această Duminică! Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, că numele acelui om născut orb, dar vindecat de Iisus, este CELIDONIUS, potrivit tradiției din Creștinismul Răsăritean și din Catolicism! De asemenea, să ne amintim, sau să aflăm acum, că scăldătoarea Siloam, la care l-a trimis Iisus pe orb să se spele, a fost identificată de arheologi în iunie 2004. Până atunci, scăldătoarea Siloam, acest loc sacru pentru creștini, era considerată a fi în alt loc, și anume, la Biserica pe care o construise împărăteasa bizantină Eudochia (400-460) pentru a comemora minunea vindecării orbului din naștere.] DOAMNE IISUSE HRISTOASE, FIULE AL LUI DUMNEZEU, TE RUGĂM FRUMOS, LUMINEAZĂ-NE OCHII SUFLETELOR NOASTRE, CA SĂ TE PUTEM VEDEA PE TINE MEDICUL SUPREM, AȘA CUM TE-A VĂZUT ORBUL DIN NAȘTERE PE CARE L-AI VINDECAT, ȘI APOI TE-A CUNOSCUT CA FIU AL LUI DUMNEZEU ȘI A CREZUT ÎN TINE! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS, PRIN DUHUL SFÂNT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN!

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în MARȚEA LUMINATĂ, în SĂPTĂMÂNA LUMINATĂ (The Bright Week), adică în PRIMA SĂPTĂMÂNĂ CARE URMEAZĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA ÎNVIERII DOMNULUI DUMNEZEULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. ... Bucuria Învierii Domnului nostru Iisus Hristos o exprimăm și noi, în fiecare an, inclusiv prin felul în care NE SALUTĂM TIMP DE 40 DE ZILE, cu uimitorul și frumosul mesaj de origine îngerească, "HRISTOS A ÎNVIAT!", la care răspundem, din forța Tradiției Sfinte și în diferite grade de asimilare, "ADEVĂRAT A ÎNVIAT!" Azi, în A TREIA ZI DE PAȘTI, în MARȚEA LUMINATĂ, haideți să ne luminăm sufletele cu textul evanghelic programat pentru a fi citit azi la Sfânta Liturghie! În acest text este vorba despre modul în care DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS S-A ARĂTAT DUPĂ ÎNVIERE LA DOI DINTRE UCENICII SĂI, adică LUI LUCA ȘI CLEOPA, în timp ce ei mergeau dinspre Ierusalim spre localitatea Emaus. Pe drum El li s-a arătat ca un străin care i-a întrebat de ce sunt triști și le-a explicat textele sfinte din Vechiul Testament referitoare la Mesia, referitoare la suferințele Lui urmate de slava Lui. Apoi, LA CINA DIN EMAUS IISUS A FOST RECUNOSCUT, CÂND EL A BINECUVÂNTAT PÂINEA, A FRÂNT-O ȘI LE-A DAT-O. ... Cu această ocazie este potrivit SĂ NE AMINTIM DE ARĂTĂRILE DOMNULUI DUPĂ ÎNVIERE, de persoanele cărora El S-a arătat după Înviere, timp de 40 de zile, până când S-a înălțat la Cer. MAICA DOMNULUI ESTE PRIMA PERSOANĂ CARE L-A VĂZUT PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS ÎNVIAT, după cum aflăm din cartea de cult numită Penticostar, în care se explică astfel: Învierea a cunoscut-o întâi Maica lui Dumnezeu, Care, după cum grăiește Evanghelia cea de la Matei, ședea la Mormânt împreună cu Maria Magdalena. Dar, spre a nu se arunca îndoială asupra Învierii, din pricina dragostei de Mamă pentru Fiul Său, de aceea zic evangheliștii că Domnul S-a arătat mai întâi Mariei Magdalena. Așa scrie în Sinaxarul din Penticostar, la Sfânta și Marea Duminică a Paștilor. ... Știm că Iisus a promis că El este prezent acolo unde chiar și numai doi sau trei se adună în Numele Lui (Matei 18, 20). DOAMNE IISUSE HRISTOASE, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, AJUTĂ-NE SĂ FACEM PARTE DINTRE PERSOANELE CARE SE ADUNĂ ÎN NUMELE TĂU, CONFORM LEGII TALE EXPRIMATĂ ÎN NOUL TESTAMENT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN! AMIN! AȘA SĂ FIM! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS!

Pr. prof. Ion Ciungu   “« Rămâi cu noi, că e spre seară şi s'a plecat ziua ». Şi a intrat să rămână cu ei. Şi a fost că'n timp c...