duminică, 1 septembrie 2024

Pe ÎNTÂI SEPTEMBRIE îl comemorâm pe SFÂNTUL DIONISIE cel SMERIT (+544), adică pe inventatorul erei creștine, al cronologiei creștine. EL A NUMĂRAT PENTRU PRIMA DATĂ ÎN ISTORIE ANII DE LA NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS și A FĂCUT ASTFEL CALCULE, ALCĂTUIND UN TABEL CU DATELE PAȘTILOR PENTRU 95 DE ANI (pentru anii 532-626). Cea mai mare parte a timpului vieții lui el a trăit-o la Roma, fiind chemat de Papa Gelasius (+496) care avea nevoie de traducători din greacă în latină și de organizarea arhivelor pontificale. În anul 525, în timpul Papei Ioan I, DIONISIE A ALCĂTUIT TABELUL CU DATELE PAȘTILOR, eliminând atunci obiceiul de a număra anii de la începutul domniei împăratului roman Diocleţian, persecutor al creştinilor. Dionisie arăta că el a început numărarea anilor "DE LA ÎNTRUPAREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, PENTRU CA SĂ NE FIE MAI CUNOSCUT ÎNCEPUTUL NĂDEJDII, IAR PRICINA MÂNTUIRII OMENEȘTI (ADICĂ PATIMILE MÂNTUITORULUI NOSTRU) SĂ LUMINEZE CU MAI MULTĂ STRĂLUCIRE." Acest sistem cronologic a fost adoptat în Italia încă din timpul lui Dionisie, apoi mai târziu în Franţa şi treptat în toată lumea. ... DIONISIE ERA ORIGINAR DIN provincia romană SCYTHIA MINOR, teritoriu care astăzi este în România și se numește Dobrogea. Ne-ar plăcea să-l considerăm pe DIONISIE cel SMERIT ca fiind ROMÂN, dar el era, de fapt, SCIT. ... Pentru viața lui creștină deosebit de virtuoasă, ca preot și călugăr, DIONYSIUS EXIGUUS (adică DIONISIE cel SMERIT) a fost declarat SFÂNT, de către BISERICA ORTODOXĂ ROMÂNĂ, în anul 2008. NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS luminează istoria lumii și împarte istoria lumii în două ere: ÎNAINTE DE HRISTOS și DUPĂ HRISTOS. Pe axa timpului, NAȘTEREA DOMNULUI este pusă la ANUL ZERO. De la Nașterea Domnului până acum au trecut aproximativ 2024 de ani. Pe axa timpului, pornind de la anul zero spre dreapta este era numită DUPĂ HRISTOS [scrisă prescurtat d.Hr.]. În limba engleză era DUPĂ HRISTOS este numită ANNO DOMINI [AD], adică ÎN ANUL DOMNULUI. Acest sistem de numărare a anilor este un sistem folosit de țările creștine, dar acceptat și de țări necreștine. Pe axa timpului, pornind de la zero spre stânga, este era numită ÎNAINTE DE HRISTOS [scrisă prescurtat î.Hr., sau î.d.Hr.; în engleză: before Christ (BC)]. ... DOAMNE IISUSE HRISTOASE, FIULE AL LUI DUMNEZEU, MILUIEȘTE-NE ȘI MÂNTUIEȘTE-NE ȘI PE NOI, PENTRU RUGĂCIUNILE PREACURATEI MAICII TALE, PURUREA FECIOARA MARIA, ȘI PENTRU ALE TUTUROR SFINȚILOR TĂI, INCLUSIV PENTRU RUGĂCIUNILE SFÂNTULUI DIONISIE CEL SMERIT! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

 

https://www.facebook.com/photo/?fbid=3032865790187244&set=a.711891222284724

 

Sfântul Dionisie cel Smerit.  https://ro.orthodoxwiki.org/Dionisie_cel_Smerit   http://www.sfintiromani.ro/ro/pagina/245/septembrie_dionisie_exiguul_viata.html   

Numărarea anilor de la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, sau înfiinţarea erei noastre creştine, s-a făcut în sec. VI după Hristos, de către Dionisie Exiguus, un călugăr originar din Scythia Minor (Dobrogea de azi) şi trăitor la Roma începând cu anul 500 după Hristos. Ca membru al Curiei Vaticanului, el a primit sarcina „să conceapă o metodă pentru a determina data Paştilor, după Regula alexandrină, aşa cum s-a reglementat de Sinodul de la Niceea.” În anul 525 Dionisie a introdus în tabelul său de Paşti numărarea anilor de la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, eliminând atunci obiceiul de a număra anii de la începutul domniei împăratului Diocleţian, persecutor al creştinilor.

Dionisie arăta că a început numărarea anilor „de la Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos, pentru ca să ne fie mai cunoscut începutul nădejdii, iar pricina mântuirii omeneşti (adică Patimile Mântuitorului nostru) să lumineze cu mai multă strălucire.” Acest sistem cronologic a fost adoptat în Italia încă din timpul lui Dionisie, apoi mai târziu în Franţa şi treptat în toată lumea.

Era creştină sau Anno Domini devine dominantă în Europa Apuseană după ce Beda Venerabilul a folosit-o în Istoria Ecleziastică a Poporului Englez, anul 731 după Hristos.

Unii cercetători de mai târziu au constatat că Dionisie a calculat cu o eroare de 4-5 ani, sau chiar 6-7 ani, anul în care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos. Cei care susţin că eroarea este de cel puţin 6 ani argumentează că el a uitat să pună anul zero pe axa timpului între anul 1 după Hristos şi anul 1 înainte de Hristos, şi de asemenea, nu a luat în seamă o perioadă de patru ani în care împăratul August a domnit cu numele de Octavian. Dionisie a pus Naşterea Domnului în anul 753 de la întemeierea Romei (ab Urbe condita).

...

Dionysius Exiguus Did Not Err when calculating the beginning of our era, 2016, Vladimir Blaha, https://www.academia.edu/21913019/Dionysius_Exiguus_Did_Not_Err_when_calculating_the_beginning_of_our_era

...

 

Sfântul Cuvios Dionisie Exiguul – 1 septembrie #Sinaxar, https://www.facebook.com/trinitastv/videos/1735904217237411

 

https://basilica.ro/en/orthodox-calendar-01-september/

 

https://basilica.ro/calendar-ortodox-01-septembrie/

 

 

https://www.britannica.com/biography/Dionysius-Exiguus

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dionysius_Exiguus

 

Foto:

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2911042232453971&set=a.2293235537567980

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=791524329649603&set=a.493406712794701&type=3&locale=ro_RO

 

 

.........................................................................................................................

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

 

NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS luminează istoria lumii și împarte istoria lumii în două ere: ÎNAINTE DE HRISTOS și DUPĂ HRISTOS. Pe axa timpului, NAȘTEREA DOMNULUI este pusă la ANUL ZERO. De la Nașterea Domnului până acum au trecut aproximativ 2023 de ani. Pe axa timpului, pornind de la anul zero spre dreapta este era numită DUPĂ HRISTOS [scrisă prescurtat d.Hr.]. În limba engleză era DUPĂ HRISTOS este numită ANNO DOMINI [AD], adică ÎN ANUL DOMNULUI. Acest sistem de numărare a anilor este un sistem folosit de țările creștine, dar acceptat și de țări necreștine. Pe axa timpului, pornind de la zero spre stânga, este era numită ÎNAINTE DE HRISTOS [scrisă prescurtat î.Hr., sau î.d.Hr., în engleză: before Christ (BC)]. Cum îl cheamă pe omul care a numărat prima dată anii de la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos și a înființat era creștină? Haideți să ne amintim de el, sau să aflăm acum despre el, căci parcă are cumva legătură cu România! Biserica Ortodoxă Română chiar l-a declarat sfânt.

 

 

Pân` la 2023 (două mii douăzeci și trei),/ Hai să numărăm, acum, dacă vrei!/ Oare câte secunde ne-ar lua?/ Și câte minute? Poți rezolva?/ ... S-AU SCURS aproximativ 2023 DE ANI DE LA NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. Cine a numărat pentru prima dată anii de la Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos? Cine a inventat era creștină sau era noastră? AZI, ÎN PRIMA ZI DIN SEPTEMBRIE, ÎL CINSTIM CHIAR PE CEL CARE A INVENTAT ERA CREȘTINĂ. Numele lui este DIONISIE EXIGUUS (numit și Dionisie cel Mic, sau Dionisie cel Smerit). El era scit, dar vorbea și scria în limbile latină și greacă. Era călugăr creștin. Dionisie era de loc din Sciția Mică (Dobrogea de azi). De pe la anul 500, după Domnul nostru Iisus Hristos, Dionisie a locuit la Roma, fiind chemat de Episcopul sau Papa Ghelasie. Acolo, Dionisie a tradus scrieri sfinte și a făcut calcule pentru CALENDARUL CREȘTIN, PENTRU DATELE PAȘTILOR, PE MAI MULȚI ANI. ... Având în vedere faptul că Dionisie era originar din Sciția Mică (Dobrogea de azi) și că el a avut o aleasă viață de preot și călugăr, Biserica Ortodoxă Română l-a declarat sfânt, în anul 2008. ... DOAMNE IISUSE HRISTOASE, FIUL LUI DUMNEZEU, MILUIEȘTE-NE ȘI MÂNTUIEȘTE-NE ȘI PE NOI, PENTRU RUGĂCIUNILE PREACURATEI MAICII TALE, PURUREA FECIOARA MARIA, ȘI PENTRU ALE TUTUROR SFINȚILOR TĂI, INCLUSIV PENTRU RUGĂCIUNILE SFÂNTULUI DIONISIE CEL SMERIT! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin!

 

Recensământul roman, Era creştină, Steaua Betleemului


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Astăzi este A PATRA DUMINICĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA RUSALIILOR. Știm că la Rusalii sărbătorim Venirea Duhului Sfânt peste apostoli și Înființarea, în chip văzut, a Bisericii (Comunității) Creștine. Textul evanghelic care se citește astăzi la Sfânta Liturghie, din Sfânta Evanghelie după Matei (8, 5-13), ne amintește despre OFIȚERUL ROMAN care s-a apropiat de IISUS, rugându-L să-i vindece servitorul. Deși era păgân, ofițerul era atât smerit și avea o credință atât de mare încât Domnul nostru Iisus Hristos i-a vindecat de la distanță servitorul. Ofițerul este numit în textul evanghelic sutaș sau centurion, căci avea în subordine 100 de soldați. Minunea a avut loc în orașul CAPERNAUM. Să urmărim cum sunt redate în filmul Iisus din Nazaret (1977) apropierea ofițerului de Iisus, rugămintea, rugăciunea, smerenia, credința și vestea vindecării: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/506487021730759 ... Să observăm CONȘTIINȚA MORALĂ ȘI RELIGIOASĂ A SUTAȘULUI din următoarele cuvinte adresate lui Iisus: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu, ci zi numai cu cuvântul şi servul meu se va tămădui. Că şi eu sunt om sub stăpânirea altora şi am sub mine ostaşi şi-i spun unuia: Du-te! şi se duce; şi altuia: Vino! şi vine; şi robului meu: Fă asta! şi face." Să observăm și EVALUAREA PE CARE O FACE IISUS: "Adevăr vă grăiesc, nici în Israel, n'am aflat atâta credinţă." Din Evanghelia Sfântului Luca aflăm că ofițerul s-a apropiat de Iisus prin intermediari. … Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne să avem și noi conștiința pe care o avea sutașul! ... De asemenea, se cuvine SĂ OBSERVĂM că noi, creștinii, am moștenit o RUGĂCIUNE în care folosim CUVINTELE SUTAȘULUI. Această rugăciune o spunem ÎNAINTE DE PRIMIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, să intri sub acoperișul (acoperământul) casei sufletului meu” ... . Această rugăciune a compus-o Sfântul Ioan Gură de Aur, care a trăit la câteva sute de ani după Domnul nostru Iisus Hristos, mai precis în perioada dintre anii 347 – 407. ... Cu ocazia textului evanghelic de azi, este potrivit să spunem și noi această RUGĂCIUNE, și să o repetăm cât mai des: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul. Ci, pre­cum din înăl­țime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te și acum spre smerenia mea. Și, precum ai binevoit a Te culca în peșteră și în ieslea necuvântă­toa­relor, așa binevo­iește a intra și în ieslea ne­cuvântătorului meu suflet și în întinatul meu trup. Și, precum n-ai socotit lucru nevrednic a intra și a cina împreună cu păcătoșii în casa lui Simon cel lepros, așa bine­voiește a intra și în casa sme­ritului, leprosului și păcătosului meu suflet. Și, precum n-ai îndepărtat-o pe des­frânata cea păcătoa­să, cea asemenea mie, care a venit și s-a atins de Tine, așa Te mi­lostivește și de mine, pă­că­tosul, care vin să mă ating de Tine. Și, precum nu Te-ai scâr­bit de întinata și necurata ei gură, ce Te-a să­ru­tat, așa nu Te scârbi nici de întinata și mai ne­curata mea gură, nici de buzele mele cele necurate și pângărite și de limba mea cea cu totul necu­rată. Ci să-mi fie mie jăraticul Prea­sfân­­tului Tău Trup și al Scumpului Tău Sânge spre sfințire și spre luminare, spre însănătoșirea sme­­ri­­tului meu su­flet și trup, spre ușurarea greutății greșelilor mele celor multe, spre paza de toată lucrarea diavoleas­că, spre îndepărtarea și mutarea răului și vicleanului meu obicei, spre omo­rârea patimilor, spre plinirea porunci­lor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har și spre dobândirea Îm­părăției Tale. Că nu vin la Tine ca un nepă­sător, Hristoase Dumne­zeule, ci încre­zân­du-mă în bună­tatea Ta cea nespusă și ca nu cumva, rămâ­nând de­parte prea multă vreme de împărtă­șirea Ta, să fiu prins de lupul cel înțe­le­gător. Pentru aceasta mă rog Ție, Cel ce singur ești sfânt, Stăpâne: Sfin­țește-mi sufletul și trupul, mintea și inima, rărunchii și mă­runtaiele; în­noiește-mă tot și înrădă­ci­nează frica Ta întru mă­dularele mele și sfin­țenia Ta fă-o neștearsă de la mine. Și-mi fii mie ajutător și folositor, în­dreptând în pace viața mea și în­vred­nicindu-mă a sta de-a dreapta Ta, cu sfinții Tăi, pentru rugă­ciu­nile și mij­locirile Preacu­ratei Maicii Tale și ale slujitorilor Tăi celor fără trup, ale prea­curatelor pu­teri, și pen­tru ale tutu­ror sfinților, care din veac au bineplăcut Ție. Amin.”

Pr. prof. Ion Ciungu   “Şi auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să vină şi să vindece pe sluga lui. Iar ei...