duminică, 5 februarie 2023

NE APROPIEM DE ÎNCEPUTUL POSTULUI PAȘTILOR. MAI SUNT TREI SĂPTĂMÂNI PÂNĂ ATUNCI. DUMINICA DE AZI ESTE NUMITĂ ÎN CALENDAR “DUMINICA VAMEȘULUI ȘI A FARISEULUI”, NUMIRE PRIMITĂ DUPĂ TEXTUL EVANGHELIC CARE SE CITEȘTE AZI LA SFÂNTA LITURGHIE, TEXT CARE NE PREZINTĂ PILDA VAMEȘULUI ȘI FARISEULUI. PRIN ACEASTĂ PILDĂ, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS NE ÎNDEAMNĂ LA O ADEVĂRATĂ CUNOAȘTERE DE SINE ȘI LA RUGĂCIUNE FĂCUTĂ CU POCĂINȚĂ ȘI SMERENIE. DIN ACEASTĂ PILDĂ PUTEM ÎNȚELEGE CĂ DUMNEZEU PRIMEȘTE RUGĂCIUNEA OMULUI SMERIT DE CONȘTIINȚA PĂCATELOR ȘI ÎL ÎNDREPTEAZĂ. (Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, Pilda Vameșului și Fariseului! Haideți să ne analizăm gândurile, sentimentele, vorbele, faptele și conștiința, cu scopul de a ne îmbunătăți fiecare în raport cu Dumnezeu și cu semenii noștri! Haideți să urmăm exemplul rugăciunii de pocăință a vameșului și să evităm tipul de rugăciune fariseică, ipocrită, a omului care are o părere foarte bună despre sine, care se laudă pe sine în fața lui Dumnezeu și îi disprețuiește pe alții! Să ne sârguim a urma virtuțile pe care le vedem la fariseu și la vameș! Să ne sârguim a evita păcatele lor! ATENȚIE! Să observăm că fariseul, prin trufie, și-a anulat virtuțile! În schimb, vameșul, prin smerenie, și-a anulat păcatele! Mare păcat este mândria! Mare virtute este smerenia!)

Pr. prof. Ion Ciungu 


Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Făcut Om pentru mântuirea oamenilor, este Învățătorul Suprem.  În Noul Testament găsim exprimate învățăturile Sale dumnezeiești. Pentru ziua de azi avem Pilda vameșului și fariseului.


Textul care se citește la Sfânta Liturghie cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paștilor este din Sfânta Evanghelie după Luca, din capitolul 18, versetele 10 – 14:


“Către unii care se credeau că sunt drepţi şi-i priveau cu dispreţ pe ceilalţi, a zis pilda aceasta:

Doi oameni s-au suit la templu, ca să se roage: unul fariseu şi celălalt vameş.

Fariseul, stând, aşa se ruga în sine: Dumnezeule, Îţi mulţumesc că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi, adulteri, sau ca şi acest vameş. Postesc de două ori pe săptămână, dau zeciuială din toate câte câştig.

Iar vameşul, departe stând, nu voia nici ochii să-şi ridice către cer, ci-şi bătea pieptul, zicând: Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului.

Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa, decât acela. Fiindcă oricine se înalţă pe sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa.” (Sfânta Evanghelie după Luca 18, 9-14) http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=48&cap=18

...

https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/#luna2

https://www.catholica.ro/calendar-greco-catolic-2023/2/

https://www.catholica.ro/ziua-liturgica/#bizantin

...

https://www.oca.org/readings/daily/2023/02/05

http://servicesliturgiques.free.fr/doc/calendriers/jour_un.php

https://www.goarch.org/chapel/calendar

..................................................................................................................

Aici am terminat de anunțat textele sfinte respective.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:

PE 2 FEBRUARIE AVEM SĂRBĂTOARE: ÎNTÂMPINAREA DOMNULUI. ACEASTĂ SĂRBĂTOARE VINE LA 40 DE ZILE DUPĂ SĂRBĂTOAREA NAȘTERII DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. PRUNCUL IISUS, LA VÂRSTA DE 40 DE ZILE, A FOST DUS DE PĂRINȚII LUI LA TEMPLUL DIN IERUSALIM, DUPĂ CERINȚELE LEGII. ÎN TEMPLU, EI AU FOST ÎNTÂMPINAȚI DE UN OM DREPT ȘI SFÂNT, FOARTE BĂTRÂN, CU NUMELE DE SIMEON, CARE L-A LUAT PE PRUNCUL IISUS ÎN BRAȚE ȘI L-A BINECUVÂNTAT PE DUMNEZEU CĂ L-A ÎNVREDNICIT SĂ-L VADĂ PE ACEST COPILAȘ CARE ADUCE MÂNTUIREA, CARE ADUCE LUMINĂ NEAMURILOR (NAȚIUNILOR) ȘI SLAVĂ POPORULUI ISRAEL. SIMEON A ROSTIT ATUNCI PROFEȚII CU PRIVIRE LA PRUNC ȘI CU PRIVIRE LA MAMA PRUNCULUI. (Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în 2 februarie, la sărbătoarea Întâmpinarea Domnului!)

 

PE 30 IANUARIE AVEM SĂRBĂTOARE DEDICATĂ SFINȚILOR TREI IERARHI (VASILE CEL MARE, GRIGORIE TEOLOGUL ȘI IOAN GURĂ DE AUR). ÎNCEPÂND DIN SECOLUL AL IV-LEA ȘI PÂNĂ ACUM, PRIN VIEȚILE ȘI OPERELE LOR SFINTE, EI AU RĂSPÂNDIT ȘI RĂSPÂNDESC LUMINĂ PRINTRE OAMENI, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI. Pe lângă operele scrise de ei, care au ajuns până la noi, se cuvine să reținem următoarele: 1) Sfântul Vasile cel Mare (330 - 379) a fost Arhiepiscop al Cezareei Capadociei în ultimii 9 ani ai vieții lui (actualmente Cezareea este în Turcia, având numele de Kayseri). El a orânduit viața monahală și a întemeiat, pe lângă Biserică, azile și spitale, în ajutorul celor săraci și neputincioși. Sfânta Liturghie alcătuită de Sfântul Vasile cel Mare se oficiază și azi în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică, de 10 ori în fiecare an. 2) Sfântul Ierarh Grigorie Teologul (numit și Grigorie de Nazianz, căci a fost Episcop de Nazianz) a trăit în perioada dintre anii 329 – 390. El a participat la Al Doilea Sinod Ecumenic, la Constantinopol, în anul 381, fiind ales chiar să conducă acest Sinod, în locul Episcopului Meletie care a murit atunci. Grigorie a rămas celebru pentru apărarea învățăturii creștine corecte referitoare la taina Sfintei Treimi (adică referitoare la adevărul despre egalitatea, consubstanțialitatea și eternitatea Celor Trei Persoane Divine: Tatăl Ceresc, Fiul Veșnic Iubit al Tatălui Ceresc și Duhul Sfânt. Deci, Dumnezeu este Unul, dar în Trei Persoane. Cele Trei Persoane au o Singură Ființă.) 3) Sfântul Ioan Gură de Aur a trăit în perioada dintre anii 347 – 407. El a fost Arhiepiscop al Constantinopolului în ultimii 10 ani ai vieții lui. Pentru talentul său oratoric a primit supranumele de Gură de Aur. "Într-o vreme în care clerul cetății era vehement criticat pentru stilul său de viață luxos, Sfântul Ioan era hotărât să reformeze clerul din Constantinopol. Eforturile sale s-au lovit de o serioasă rezistență și au avut un efect limitat." ... "Exilarea sa în mai multe rânduri arată că puterea seculară avea o puternică influență în Biserica răsăriteană din această perioadă istorică." Sfânta Liturghie alcătuită de Sfântul Ioan Gură de Aur este cea mai folosită Sfânta Liturghie în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică. Pentru viețile lor sfinte, pentru cultura lor creștină corectă, pentru operele lor, Sfinții Trei Ierarhi sunt considerați patroni ai școlilor teologice. [Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în 30 ianuarie, la sărbătoarea Sfinților Trei Ierarhi!]

 

FEMEIA PĂGÂNĂ, CANANEANĂ, ÎNDURERATĂ DE SUFERINȚA FIICEI EI, A FOST RĂSPLĂTITĂ DE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, PENTRU CREDINȚA EI, PENTRU SPERANȚA EI, PENTRU RĂBDAREA ȘI SMERENIA EI, PENTRU INSISTENȚA EI ÎN RUGĂCIUNE, PENTRU IUBIREA EI. (Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, Minunea Vindecării De La Distanță A Fiicei Femeii Cananeene! Fiica era rău chinuită de un demon. ... Observăm în Calendarul Creștin Ortodox Român că textul evanghelic despre Vindecarea Fiicei Femeii Cananeene este programat să fie citit în Duminica a 17-a după Rusalii. La fel este și în Calendarul Creștin Greco-Catolic Român. În ordine aritmetică normală, Duminica de azi, 29 ianuarie 2023, este Duminica a 33-a după Rusalii. Și totuși în calendarele menționate scrie că azi este Duminica a 17-a după Rusalii!!! ... Am observat că numai la români este această numerotare “capricioasă” a săptămânilor de după Rusalii!!! ... Dar, de fapt, noi ne-am obișnuit, de mai mult timp, să trecem cu vederea această numerotare și să ne concentrăm pe mesajul evanghelic. Pentru azi, mesajul este următorul: ÎN DURERILE NOASTRE, SĂ FIM CU CREDINȚĂ NECLINTITĂ ÎN DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, CU SPERANȚĂ NEÎNTRERUPTĂ, SĂ AVEM RĂBDARE, SĂ FIM SMERIȚI CHIAR DACĂ SUNTEM INSULTAȚI ȘI DISPREȚUIȚI DE EVREI, SĂ FIM INSISTENȚI ȘI CU IUBIRE ÎN RUGĂCIUNE!)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...