joi, 1 septembrie 2022

INVENTATORUL EREI CREȘTINE ESTE DIONISIE EXIGUUL (sau Dionisie cel Smerit), PE CARE ÎL SĂRBĂTORIM AZI, 1 SEPTEMBRIE, ADICĂ ÎN PRIMA ZI A ANULUI BISERICESC. ERA ÎN ANUL 525 DUPĂ NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS CÂND DIONISIE EXIGUUL A ÎNFIINȚAT ERA CREȘTINĂ, NUMITĂ ȘI ERA NOASTRĂ. ADICĂ, DIONISIE A NUMĂRAT PENTRU PRIMA DATĂ ANII DE LA NAȘTEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS ȘI, ÎN ACEST SISTEM DE NUMĂRARE A ANILOR, A FĂCUT CALCULE ALCĂTUIND UN TABEL CU DATELE PAȘTILOR PENTRU 95 DE ANI, DIN ANUL 532 PÂNĂ ÎN ANUL 626. PÂNĂ LA DIONISIE ERA OBICEIUL CA ANII SĂ SE NUMERE DE LA ÎNCEPUTUL DOMNIEI ÎMPĂRATULUI ROMAN DIOCLEȚIAN. DIONISIE A ELIMINAT ACEST OBICEI DIN CAUZĂ CĂ DIOCLEȚIAN I-A PERSECUT PE CREȘTINI. ÎN PLUS, DIONISIE A EXPLICAT CĂ A ÎNCEPUT NUMĂRAREA ANILOR “DE LA ÎNTRUPAREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, PENTRU CA SĂ NE FIE MAI CUNOSCUT ÎNCEPUTUL NĂDEJDII, IAR PRICINA MÂNTUIRII OMENEȘTI (ADICĂ PATIMILE MÂNTUITORULUI NOSTRU) SĂ LUMINEZE CU MAI MULTĂ STRĂLUCIRE.” ... UNII CERCETĂTORI DE MAI TÂRZIU AU CONSTATAT CĂ DIONISIE A CALCULAT CU O EROARE DE 4 – 5 ANI, SAU CHIAR 6 – 7 ANI, ANUL ÎN CARE S-A NĂSCUT DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. ÎNSĂ ACEASTA NU MICȘOREAZĂ CU NIMIC IMPORTANȚA EREI CREȘTINE INVENTATE DE DIONISIE, ERĂ CARE RĂMÂNE, ORICUM, AȘA CUM A CALCULAT-O DIONISIE. PRIN URMARE, DATORITĂ LUI DIONISIE NOI AZI SPUNEM CĂ SUNTEM ÎN ANUL 2022, ADICĂ AU TRECUT 2022 DE ANI DE CÂND S-A ÎNTRUPAT DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. ... DIONISIE A TRĂIT CEA MAI MARE PARTE A VIEȚII SALE LA ROMA, CĂCI A FOST CHEMAT DE PAPA, PENTRU CALITĂȚILE SALE INTELECTUALE ȘI SPIRITUALE DEOSEBITE. AVÂND ÎN VEDERE FAPTUL CĂ ERA ORIGINAR DIN SCIȚIA MICĂ (DOBROGEA DE AZI) ȘI CĂ A AVUT O ALEASĂ VIAȚĂ DE PREOT CĂLUGĂR , DIONISIE EXIGUUL A FOST DECLARAT SFÂNT, ÎN ANUL 2008, DE CĂTRE SFÂNTUL SINOD AL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE. ... MULȚUMIM FRUMOS SFINTE DIONISIE PENTRU CĂ, ȘI NOI ACUM, PRIN SISTEMUL DE NUMĂRARE A ANILOR PE CARE L-AI INVENTAT, AVEM OCAZIA SĂ NE AMINTIM DE UNDE ÎNCEPE NĂDEJDEA SAU SPERANȚA NOASTRĂ!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

Să facem voia lui Dumnezeu urmându-L pe Hristos!”

Sfântul Dionisie cel Smerit.  https://ro.orthodoxwiki.org/Dionisie_cel_Smerit  http://www.sfintiromani.ro/ro/pagina/245/septembrie_dionisie_exiguul_viata.html  

 

Numărarea anilor de la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, sau înfiinţarea erei noastre creştine, s-a făcut în sec. VI după Hristos, de către Dionisie Exiguus, un călugăr originar din Scythia Minor (Dobrogea de azi) şi trăitor la Roma începând cu anul 500 după Hristos. Ca membru al Curiei Vaticanului, el a primit sarcina „să conceapă o metodă pentru a determina data Paştilor, după Regula alexandrină, aşa cum s-a reglementat de Sinodul de la Niceea.” În anul 525 Dionisie a introdus în tabelul său de Paşti numărarea anilor de la Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos, eliminând atunci obiceiul de a număra anii de la începutul domniei împăratului Diocleţian, persecutor al creştinilor.

Dionisie arăta că a început numărarea anilor „de la Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos, pentru ca să ne fie mai cunoscut începutul nădejdii, iar pricina mântuirii omeneşti (adică Patimile Mântuitorului nostru) să lumineze cu mai multă strălucire.” Acest sistem cronologic a fost adoptat în Italia încă din timpul lui Dionisie, apoi mai târziu în Franţa şi treptat în toată lumea.

Era creştină sau Anno Domini devine dominantă în Europa Apuseană după ce Beda Venerabilul a folosit-o în Istoria Ecleziastică a Poporului Englez, anul 731 după Hristos.

Unii cercetători de mai târziu au constatat că Dionisie a calculat cu o eroare de 4-5 ani, sau chiar 6-7 ani, anul în care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos. Cei care susţin că eroarea este de cel puţin 6 ani argumentează că el a uitat să pună anul zero pe axa timpului între anul 1 după Hristos şi anul 1 înainte de Hristos, şi de asemenea, nu a luat în seamă o perioadă de patru ani în care împăratul August a domnit cu numele de Octavian. Dionisie a pus Naşterea Domnului în anul 753 de la întemeierea Romei (ab Urbe condita).

...

Dionysius Exiguus Did Not Err when calculating the beginning of our era, 2016, Vladimir Blaha, https://www.academia.edu/21913019/Dionysius_Exiguus_Did_Not_Err_when_calculating_the_beginning_of_our_era

..............................................................................................................................

Aici am terminat de amintit faptul că pe 1 septembrie îl cinstim pe Sfântul Dionisie Exiguul.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

 

Recensământul roman, Era creştină, Steaua Betleemului

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Astăzi este A PATRA DUMINICĂ DUPĂ SĂRBĂTOAREA RUSALIILOR. Știm că la Rusalii sărbătorim Venirea Duhului Sfânt peste apostoli și Înființarea, în chip văzut, a Bisericii (Comunității) Creștine. Textul evanghelic care se citește astăzi la Sfânta Liturghie, din Sfânta Evanghelie după Matei (8, 5-13), ne amintește despre OFIȚERUL ROMAN care s-a apropiat de IISUS, rugându-L să-i vindece servitorul. Deși era păgân, ofițerul era atât smerit și avea o credință atât de mare încât Domnul nostru Iisus Hristos i-a vindecat de la distanță servitorul. Ofițerul este numit în textul evanghelic sutaș sau centurion, căci avea în subordine 100 de soldați. Minunea a avut loc în orașul CAPERNAUM. Să urmărim cum sunt redate în filmul Iisus din Nazaret (1977) apropierea ofițerului de Iisus, rugămintea, rugăciunea, smerenia, credința și vestea vindecării: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/506487021730759 ... Să observăm CONȘTIINȚA MORALĂ ȘI RELIGIOASĂ A SUTAȘULUI din următoarele cuvinte adresate lui Iisus: "Doamne, nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu, ci zi numai cu cuvântul şi servul meu se va tămădui. Că şi eu sunt om sub stăpânirea altora şi am sub mine ostaşi şi-i spun unuia: Du-te! şi se duce; şi altuia: Vino! şi vine; şi robului meu: Fă asta! şi face." Să observăm și EVALUAREA PE CARE O FACE IISUS: "Adevăr vă grăiesc, nici în Israel, n'am aflat atâta credinţă." Din Evanghelia Sfântului Luca aflăm că ofițerul s-a apropiat de Iisus prin intermediari. … Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne să avem și noi conștiința pe care o avea sutașul! ... De asemenea, se cuvine SĂ OBSERVĂM că noi, creștinii, am moștenit o RUGĂCIUNE în care folosim CUVINTELE SUTAȘULUI. Această rugăciune o spunem ÎNAINTE DE PRIMIREA SFINTEI ÎMPĂRTĂȘANII: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, să intri sub acoperișul (acoperământul) casei sufletului meu” ... . Această rugăciune a compus-o Sfântul Ioan Gură de Aur, care a trăit la câteva sute de ani după Domnul nostru Iisus Hristos, mai precis în perioada dintre anii 347 – 407. ... Cu ocazia textului evanghelic de azi, este potrivit să spunem și noi această RUGĂCIUNE, și să o repetăm cât mai des: “Doamne, Dumnezeul meu, știu că nu sunt vrednic, nici în stare, ca să intri sub acoperământul casei sufletului meu, pentru că este cu totul pustiu și surpat și nu afli în mine loc potrivit ca să-Ți pleci capul. Ci, pre­cum din înăl­țime Te-ai plecat pentru noi, pleacă-Te și acum spre smerenia mea. Și, precum ai binevoit a Te culca în peșteră și în ieslea necuvântă­toa­relor, așa binevo­iește a intra și în ieslea ne­cuvântătorului meu suflet și în întinatul meu trup. Și, precum n-ai socotit lucru nevrednic a intra și a cina împreună cu păcătoșii în casa lui Simon cel lepros, așa bine­voiește a intra și în casa sme­ritului, leprosului și păcătosului meu suflet. Și, precum n-ai îndepărtat-o pe des­frânata cea păcătoa­să, cea asemenea mie, care a venit și s-a atins de Tine, așa Te mi­lostivește și de mine, pă­că­tosul, care vin să mă ating de Tine. Și, precum nu Te-ai scâr­bit de întinata și necurata ei gură, ce Te-a să­ru­tat, așa nu Te scârbi nici de întinata și mai ne­curata mea gură, nici de buzele mele cele necurate și pângărite și de limba mea cea cu totul necu­rată. Ci să-mi fie mie jăraticul Prea­sfân­­tului Tău Trup și al Scumpului Tău Sânge spre sfințire și spre luminare, spre însănătoșirea sme­­ri­­tului meu su­flet și trup, spre ușurarea greutății greșelilor mele celor multe, spre paza de toată lucrarea diavoleas­că, spre îndepărtarea și mutarea răului și vicleanului meu obicei, spre omo­rârea patimilor, spre plinirea porunci­lor Tale, spre adăugirea dumnezeiescului Tău har și spre dobândirea Îm­părăției Tale. Că nu vin la Tine ca un nepă­sător, Hristoase Dumne­zeule, ci încre­zân­du-mă în bună­tatea Ta cea nespusă și ca nu cumva, rămâ­nând de­parte prea multă vreme de împărtă­șirea Ta, să fiu prins de lupul cel înțe­le­gător. Pentru aceasta mă rog Ție, Cel ce singur ești sfânt, Stăpâne: Sfin­țește-mi sufletul și trupul, mintea și inima, rărunchii și mă­runtaiele; în­noiește-mă tot și înrădă­ci­nează frica Ta întru mă­dularele mele și sfin­țenia Ta fă-o neștearsă de la mine. Și-mi fii mie ajutător și folositor, în­dreptând în pace viața mea și în­vred­nicindu-mă a sta de-a dreapta Ta, cu sfinții Tăi, pentru rugă­ciu­nile și mij­locirile Preacu­ratei Maicii Tale și ale slujitorilor Tăi celor fără trup, ale prea­curatelor pu­teri, și pen­tru ale tutu­ror sfinților, care din veac au bineplăcut Ție. Amin.”

Pr. prof. Ion Ciungu   “Şi auzind despre Iisus, a trimis la El bătrâni ai iudeilor, rugându-L să vină şi să vindece pe sluga lui. Iar ei...