marți, 8 martie 2011

Despre Maica Domnului (partea III)

de Pr Ioan CIUNGU




4. - Calitatea de Mamă Spirituală a Maicii Domnului s-a extins treptat în lumea creştină. Ce scriitori post-biblici au cultivat în scrierile lor această virtute a Mariei?

        Origen (sec. II-III ) , George de Nicomedia (sec. IX) , Rupert de Deutz (sec. XII).

         “ Între scriitorii din perioada de început Origen este singurul care meditează asupra calităţii Mariei de mamă a tuturor credincioşilor în această privinţă. Potrivit lui, Hristos trăieşte în cei care Îl urmează perfect, şi în măsura în care Maria e Mama lui Hristos, în aceeaşi măsură ea e mama celui în care Hristos trăieşte. Deci, potrivit lui Origen, omul are un drept indirect să o pretindă pe Maria ca mamă a sa, în măsura în care el se identifică pe sine însuşi cu Iisus prin viaţa harului [91]. În sec. al nouălea, George de Nicomedia [92] explică cuvintele Domnului nostru de pe cruce în aşa fel încât să-l încredinţeze pe Ioan Mariei, şi în Ioan pe toţi discipolii Lui, făcându-o mamă şi stăpână a tuturor celor ce se asociază cu Ioan. În sec. al doisprezecelea, Rupert de Deutz explica cuvintele Domnului nostru ca înfiinţând calitatea de mamă spirituală a Mariei faţă de oameni, deşi Sf. Bernard, ilustru contemporan al lui Rupert nu enumeră acest privilegiu printre titlurile numeroase ale Stăpânei nostre. [93] După acest timp explicaţia lui Rupert cu privire la cuvintele Domnului nostru de pe cruce a devenit din ce în ce mai comună, în aşa fel încât în ziua de azi ea şi-a asigurat locul în practic toate cărţile de pietate. [94] [1]

       O ilustrare a ultimei afirmaţii din textul de mai sus sunt şi exemplele următoare:

        „ Vedem că Iisus n-a zis mamei Sale:  ` Iată ucenicul Meu`, ci  `iată Fiul tău` ! Nici ucenicului Ioan nu i-a spus :` Iată mama Mea`  , ci ` iată mama ta`!   Cu alte cuvinte, ucenicul iubit al Domnului devine fiu duhovnicesc al Maicii Domnului, iar Maica Domnului devine Maică duhovnicească a ucenicului iubit. Acolo, în taina Crucii ca iubire mai tare decât moartea, iubire care conţine în ea puterea Învierii, se arată şi taina legăturii dintre Hristos, Maica Domnului şi Biserică.
         Acolo se arată taina mutaţiei sau trecerii de la maternitatea şi filiaţia după trup la maternitatea şi filiaţia spirituală…”[2]

De asemenea

        „Aici se discerne adevărata semnificaţie a cuvintelor spuse de Isus de pe Cruce Mamei sale: «   Femeie, iată fiul tău »  şi ucenicului  « Iată Mama ta »  (In 19, 26-27). Aceste cuvinte stabilesc locul Mariei în viaţa ucenicilor lui Cristos şi exprimă – după cum am mai spus - noua ei maternitate ca Mamă a Răscumpărătorului: maternitatea spirituală născută din profunzimea Misterului pascal al Răscumpărătorului lumii. Este o maternitate în ordinea harului , pentru că imploră darul Duhului Sfânt care trezeşte la viaţă noi fii ai lui Dumnezeu , răscumpăraţi prin jerfa lui Cristos: Duhul pe care Maria împreună cu Biserica l-a primit în ziua Rusaliilor.”
       „ Datorită acestei legături speciale care o uneşte pe Maica lui Cristos cu Biserica, se luminează mai bine misterul acelei  « femei » care, de la primele capitole ale Cărţii Genezei şi până la Apocalips însoţeşte revelarea planului mântuitor al lui Dumnezeu cu neamul omenesc.  Maria,  prezentă ca Maică a Răscumpărătorului în Biserică,  participă cu suflet de mamă la « lupta aprigă împotriva puterilor întunericului » , luptă ce străbate întreaga istorie a omenirii.  Şi datorită identificării ei de către Biserică cu « femeia îmbrăcată în Soare »  (Ap. 12, 1) [139],  se poate afirma că  « Biserica îşi atinge în Preacurata Fecioară desăvârşirea care o face să fie fără pată şi zbârcitură » ;  de aceea creştinii, înălţându-şi cu credinţă ochii la Maria în peregrinarea lor pământească, «  se străduiesc să crească în sfinţenie » [140].  Maria, strălucita fiică a Sionului , îi ajută pe toţi fiii săi – oriunde şi în orice împrejurare s-ar afla -  să  găsească în Cristos drumul spre casa Tatălui. ”[3]



[1] Catholic Encyclopedia > V > The Blessed Virgin Mary  Mary's spiritual motherhood,

[91] Praef. in Jo., 6, P.G., XIV, 32
[92] Orat. VIII in Mar. assist. cruci, P.G., C, 1476
[93] cf. Sermo dom. infr. oct. Assumpt., 15, P.L., XLXXXIII, 438
[94] cf. Terrien, La mere de Dieu et la mere des hommes, Paris, 1902, III, 247-274; Knabenbauer, Evang. sec. Joan., Paris, 1898, 544-547; Bellarmin, de sept. verb. Christi, I, 12, Cologne, 1618, 105-113

http://www.newadvent.org/cathen/15464b.htm

“Enciclopedia catolică, cunoscută astăzi ca Vechea enciclopedie catolică, este o enciclopedie în limba engleză publicată în Statele Unite ale Americii. Primul volum a apărut în martie 1907 si ultimul în aprilie 1914. Aceasta a fost proiectată pentru a oferi cititorilor informaţii complete şi autoritare asupra întregului ciclu de interese catolice, acţiuni şi doctrine.http://ro.wikipedia.org/wiki/Enciclopedia_catolic%C4%83
„În 1993 Kevin Knight, atunci un locuitor în Denver, Colorado, în vârstă de 26 de ani, a decis, în timpul vizitei Papei Ioan Paul II în acel oraş pentru Ziua Mondială a Tineretului, să lanseze un proiect de a publica ediţia din 1913 a enciclopediei pe Internet. Knight a înfiinţat website-ul New Advent pentru a găzdui întreprinderea. Voluntari din Statele Unite, Canada, Franţa şi Brazilia au ajutat la transcrierea materialului original. Site-ul a fost lansat online în 1995 iar munca de transcriere s-a terminat în 1997.”

Catholic Encyclopedia, From Wikipedia, the free encyclopedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Encyclopedia#Online_versions

[2] Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, DARURI DE CRĂCIUN – înţelesuri ale sărbătorii Naşterii Domnului, Editura TRINITAS, Iaşi, 2005, p. 119.
[3] PAPA IOAN PAUL AL II-LEA, ENCICLICA REDEMPTORIS MATER , DESPRE PREACURATA FECIOARĂ MARIA ÎN VIAŢA BISERICII PEREGRINE, ARHIEPISCOPIA ROMANO-CATOLICĂ DE BUCUREŞTI, 1992,  p. 65 şi 70.
[139] Cf. SF. BERNARD, In Dominica infra oct. Assumptionis sermo: S. Bernardi Opera, V, 1968, 262-274.
[140] L.G. 65.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în SFÂNTA ȘI MAREA ZI JOI din SĂPTĂMÂNA SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, adică în A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI. Astăzi, în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică se face pomenire în mod special despre PATRU EVENIMENTE din VIAȚA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, ba chiar despre CINCI EVENIMENTE: 1) IISUS SPALĂ PICIOARELE UCENICILOR SĂI ÎNAINTE DE CINA CEA DE TAINĂ, pentru a arăta că El, Domnul și Învățătorul, a venit în lume pentru a-i sluji pe oameni, nu pentru ca oamenii să-L slujească pe El. În același timp, El i-a îndemnat pe ucenicii Săi să slujească unii altora. El spusese, cu altă ocazie, astfel: ... “care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare pentru mulţi.” 2) CINA CEA DE TAINĂ; https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/752158577091096 3) RUGĂCIUNEA CEA MAI PRESUS DE FIRE FĂCUTĂ DE IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, episod cunoscut și sub numele de AGONIA LUI IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, când transpirația Lui era ca niște stropi mari de sânge care cădeau pe pământ; 4) PRIN SĂRUTARE VICLEANĂ, IUDA ÎL PREDĂ PE IISUS SOLDAȚILOR, CARE ÎL DUC LEGAT LA MARII PREOȚI ANA ȘI CAIAFA, PENTRU A FI JUDECAT; 5) IISUS ESTE INTEROGAT ȘI JUDECAT ÎN TIMPUL NOPȚII DE JOI SPRE VINERI, FIIND CONSIDERAT VINOVAT DE BLASFEMIE, pentru afirmația că El este Hristos, Fiul lui Dumnezeu. A FOST OSÂNDIT SĂ FIE PEDEPSIT CU MOARTEA. A fost legat la ochi, a fost scuipat și lovit peste față cu pumnii și cu palmele. ... REFERITOR LA CINA CEA DE TAINĂ, se cuvine să ne amintim că atunci Mântuitorul i-a provocat pe apostoli să-și analizeze fiecare conștiința cu privire la iubirea lor față de El și cu privire la vinderea Lui. Apoi, i-a împărtășit cu Trupul și Sângele Lui, sub forma pâinii și vinului, pentru iertarea păcatelor. Atunci a fost împărtășit și apostolul Iuda, însă spre osândă, căci iubirea lui de bani era mai puternică decât iubirea față de Iisus. ... Știm că CINA CEA DE TAINĂ A FOST, ESTE ȘI VA FI CENTRUL CULTULUI CREȘTIN TOT TIMPUL, PÂNĂ LA SFÂRȘITUL LUMII, căci numai prin ea pot oamenii obține adevărata viață veșnică fericită. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne ca iubirea noastră față de Tine să ne fie suficient de puternică încât nici o altă iubire și nici o frică să nu o poată întrerupe! Ajută-ne ca împărtășirea noastră să nu ne fie spre osândă, ci spre iertare și spre adevărata viață veșnică fericită! ... DUPĂ JOIA MARE urmează VINEREA MARE, când sărbătorim, prin post negru (cine poate), JERTFA DE BUNĂ VOIE, JERTFA UNICĂ ȘI SUPREMĂ, ADUSĂ DE IISUS VEȘNICULUI TATĂ CERESC, JERTFĂ ADUSĂ ÎN LOCUL OAMENILOR, ÎN BENEFICIUL OAMENILOR, JERTFĂ PRIN CARE MÂNTUITORUL NE-A RĂSCUMPĂRAT DIN PROPRIETATEA LUI SATAN, în care Eva cu Adam ne-au introdus. PRIN JERTFA SA RĂSCUMPĂRĂTOARE, IISUS NE-A ÎNFIAT LA VEȘNICUL TATĂ CERESC CEL ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt, ajută-ne să avem respectul cuvenit pentru Opera Ta de Răscumpărare și pentru Opera Ta de Înfiere, ajută-ne să Te cunoaștem mai bine, să Te prețuim mai mult, să Te iubim mai mult și să-Ți mulțumim mai mult, spre slava Veșnicului nostru Tată Ceresc Atotsfânt și Atotputernic, în fiecare moment, în vecii vecilor! Amin! Amin! Așa să fie!

Pr. prof. Ion Ciungu   “Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi le-a dat ucenicilor, zicând:  « Luaţi, mâ...