luni, 10 noiembrie 2025

Titlul de “CO-RĂSCUMPĂRĂTOARE” pentru MAICA DOMNULUI este necorespunzător, căci ar micșora importanța Domnului nostru Iisus Hristos ca Unic Răscumpărător prin Moartea Lui pe Cruce. (din NOTA DOCTRINALĂ REFERITOARE LA UNELE TITLURI MARIANE CU PRIVIRE LA COOPERAREA MARIEI ÎN LUCRAREA DE MÂNTUIRE. Nota publicată pe 4 noiembrie, 2025, de către Dicasterul pentru Doctrina Credinței al Vaticanului, semnată de cardinalul Víctor Manuel Fernández, prefect al dicasterului, și de monseniorul Armando Matteo, secretar pentru secția doctrinală, a fost aprobată de Papa Leon al XIV – a pe 7 octombrie 2025. Nota, intitulată MATER POPULI FIDELIS (Mama poporului credincios) este un document care conține 80 de paragrafe. Am tradus din engleză paragrafele 17 – 22 de la subtitlul CO-REDEMPTRIX.) ... "Cardinalul Víctor Manuel Fernández, prefectul dicasterului, le-a mulțumit credincioșilor pentru dragostea lor față de Maria, dar a avertizat împotriva grupurilor sau paginilor online care promovează noi „dogme” despre ea. El a reamintit tuturor că adevărata devoțiune mariană ar trebui să ducă întotdeauna la o mai mare dragoste față de Isus. „Totul în Maria este îndreptat către Hristos.” ~ Mater Populi Fidelis. Nu orice titlu ne ajută să o înțelegem corect, Dar fiecare adevăr despre Maria ne aduce mai aproape de Isus." Biserica îi încurajează pe credincioși să se refere la Maica Domnului folosind titlurile de Mama Credincioșilor și Mamă Spirituală.

Pr. prof. Ion Ciungu





https://www.facebook.com/content/insights/?content_id=UzpfSTEwMDAwMzkxNTU5MjI3NDozNTA1OTI4Mjc5NTQ3NjU3OjM1MDU5MjgyNzk1NDc2NTc%3D&entry_point=CometFeedStoryProfilePlusViewInsightsButton



Co-redemptrix [Co-răscumpărătoare]

 

17. Titlul de „Co-redemptrix” a apărut pentru prima dată în secolul al XV-lea ca o corecție a invocației „Redemptrix” [Răscumpărătoare; n. trad] (ca formă abreviată a titlului „Maica Răscumpărătorului”), care fusese atribuit Mariei încă din secolul al X-lea. Sfântul Bernard i-a atribuit Mariei un rol la poalele Crucii, care a dat naștere titlului de „Co-redemptrix”, care apare pentru prima dată într-un imn anonim din secolul al XV-lea din Salzburg.[30] Deși denumirea de „Redemptrix” a persistat pe parcursul secolelor al XVI-lea și al XVII-lea, aceasta a dispărut complet în secolul al XVIII-lea, fiind înlocuită de titlul de „Co-redemptrix”. Cercetările teologice, în prima jumătate a secolului al XX-lea, asupra cooperării Mariei la Răscumpărarea realizată de Hristos, au condus la o înțelegere mai profundă a semnificației titlului de „Co-redemptrix”.[31]

18. Unii Papi au folosit titlul de „Co-răscumpărătoare” fără a detalia prea mult semnificația sa.[32] În general, au prezentat titlul în două moduri specifice: cu referire la maternitatea divină a Mariei (în măsura în care ea, ca Mamă, a făcut posibilă Răscumpărarea pe care a realizat-o Hristos[33]) sau cu referire la unirea ei cu Hristos la Crucea răscumpărătoare.[34] Conciliul Vatican II s-a abținut de la utilizarea titlului din motive dogmatice, pastorale și ecumenice. Sfântul Ioan Paul al II-lea s-a referit la Maria ca și „Co-răscumpărătoare” în cel puțin șapte ocazii, legând în special acest titlu de valoarea mântuitoare a suferințelor noastre atunci când acestea sunt oferite împreună cu suferințele lui Hristos, cu care Maria este unită în special la Cruce.[35]

19. În cadrul reuniunii Feria IV din 21 februarie 1996, cardinalul Joseph Ratzinger, care era prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței de atunci, a fost întrebat dacă solicitarea mișcării Vox Populi Mariae Mediatrici de a defini o dogmă care să o declare pe Maria drept „Co-răscumpărătoare” sau „Mijlocitoare a tuturor harurilor” era acceptabilă. În votul său personal, el a răspuns: „Negativ. Semnificația precisă a acestor titluri nu este clară, iar doctrina conținută în ele nu este matură. O doctrină definită a credinței divine aparține Depositum Fidei - adică revelației divine transmise în Scriptură și în tradiția apostolică. Cu toate acestea, nu este clar cum este prezentă doctrina exprimată în aceste titluri în Scriptură și în tradiția apostolică.”[36] Mai târziu, în 2002, și-a exprimat public opinia împotriva utilizării titlului: „formula «Co-redemptrix» se îndepărtează prea mult de limbajul Scripturii și al Părinților și, prin urmare, dă naștere la neînțelegeri... Totul vine de la El [Hristos], așa cum ne spun în special Scrisoarea către Efeseni și Scrisoarea către Coloseni; și Maria este tot ceea ce este prin El. Cuvântul «Co-redemptrix» ar face obscură această origine.” Deși Cardinalul Ratzinger nu a negat că ar fi putut exista intenții bune și aspecte valoroase în propunerea de a folosi acest titlu, el a susținut că acestea erau „exprimate într-un mod greșit”.[37]

20. Cardinalul Ratzinger de atunci făcea referire la Scrisorile către Efeseni și către Coloseni, unde vocabularul și dinamismul teologic al imnurilor prezintă centralitatea răscumpărătoare unică a Fiului întrupat într-un mod care nu lasă loc pentru a adăuga vreo altă formă de mediere - căci „orice binecuvântare duhovnicească” ne este dată „în Cristos” (Efeseni 1,3); suntem adoptați ca fii și fiice prin El (cf. Efeseni 1,5); în El am fost copleșiți de har (cf. Efeseni 1,6); „avem răscumpărarea prin sângele Lui” (Efeseni 1,7); și harul Său a fost „revărsat peste noi” (Efeseni 1,8). „În El am căpătat o moștenire, fiind predestinați” (Efeseni 1,11). În El „a binevoit Dumnezeu să locuiască toată plinătatea” (Coloseni 1,19) și pentru El și prin El, Dumnezeu a voit „să împace toate lucrurile” (Coloseni 1,20). O astfel de laudă adusă locului unic al lui Hristos ne cheamă să situăm fiecare creatură într-o poziție clar receptivă în raport cu El și să manifestăm o prudență atentă și respectuoasă ori de câte ori propunem orice formă de posibilă cooperare cu El în domeniul Răscumpărării.

21. În cel puțin trei ocazii, Papa Francisc și-a exprimat opoziția clară față de utilizarea titlului de „Co-răscumpărătoare”, argumentând că Maria „nu a dorit niciodată să-și însușească pentru sine nimic din ce aparține Fiului ei. Nu s-a prezentat niciodată ca o co-Mântuitoare. Nu, o ucenică.”[38] Lucrarea răscumpărătoare a lui Hristos a fost perfectă și nu are nevoie de adăugiri; prin urmare, „Maica Domnului nu a vrut să-L lipsească de niciun titlu pe Isus... Nu a cerut pentru sine să fie o cvasi-răscumpărătoare sau o co-răscumpărătoare: nu. Există un singur Răscumpărător și acest titlu nu poate fi duplicat.”[39] Hristos „este singurul Răscumpărător; nu există co-răscumpărători cu Hristos.”[40] Căci „jertfa Crucii, oferită într-un spirit de iubire și ascultare, prezintă cea mai abundentă și infinită satisfacție.”[41] Deși suntem capabili să-i extindem efectele în lume (cf. Col 1,24), nici Biserica, nici Maria nu pot înlocui sau perfecționa lucrarea răscumpărătoare a Fiului lui Dumnezeu întrupat, care a fost perfectă și nu are nevoie de adăugiri.

22. Având în vedere necesitatea de a explica rolul subordonat al Mariei față de Cristos în opera Răscumpărării, este întotdeauna nepotrivit să folosim titlul de „Co-răscumpărătoare” pentru a defini cooperarea Mariei. Acest titlu riscă să facă să devină obscură mijlocirea mântuitoare unică a lui Cristos și, prin urmare, poate crea confuzie și un dezechilibru în armonia adevărurilor credinței creștine, căci „în nimeni altul nu este mântuire; căci nu este sub cer niciun alt nume dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți” (Faptele Apostolilor 4,12). Atunci când o expresie necesită multe explicații repetate pentru a o împiedica să se abată de la un sens corect, ea nu slujește credinței Poporului lui Dumnezeu și devine inutilă. În acest caz, expresia „Co-răscumpărătoare” nu ajută la preamărirea Mariei ca primă și principală colaboratoare în opera Răscumpărării și a harului, deoarece comportă riscul de a eclipsa rolul exclusiv al lui Isus Cristos - Fiul lui Dumnezeu făcut om pentru mântuirea noastră, care a fost singurul capabil să ofere Tatălui o jertfă de valoare infinită – ceea ce nu ar fi o adevărată onoare pentru Mama Sa. Într-adevăr, în calitate de „slujitoare a Domnului” (Lc 1,38), Maria ne îndrumă către Cristos și ne cere: „faceți tot ce vă va spune El” (In 2,5).


DICASTERY FOR THE DOCTRINE OF THE FAITH

Mater Populi Fidelis

Doctrinal Note on Some Marian Titles Regarding Mary’s Cooperation

in the Work of Salvation

https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2025/11/04/0829/01462.html#inglese

 

https://www.facebook.com/groups/298549307726102/posts/2068770734037275/

Vatican nixes use of ‘Co-Redemptrix’ as title for Mary, https://www.catholicnewsagency.com/news/267563/vatican-nixes-use-of-co-redemptrix-as-title-for-mary

https://www.vaticannews.va/en/vatican-city/news/2025-11/doctrinal-note-mother-of-the-faithful-not-co-redemptrix.html

https://www.catholica.ro/2025/11/04/a-fost-publicata-o-nota-doctrinara-privind-titlurile-mariane/


 ........................................................................................................

Aici se încheie acest articol.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:


DESPRE MAICA DOMNULUI (I-XIV)


Maica Domnului nostru Iisus Hristos cu Pruncul ei Sfânt, Fiul Veșnic Iubit al Tatălui nostru Sfânt din Ceruri, Fiu Făcut Om de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria pentru mântuirea oamenilor




Omul şi societatea de azi , moştenind şi cultivând valori şi nonvalori, acordă Maicii Domnului diferite grade de apreciere, de la punctul cel mai de cinste posibil pe scara valorilor, adică la graniţa dintre creatură şi dumnezeirea necreată, (acesta este punctul de vedere al celor mai mulţi gânditori creştini; numărul creştinilor în lume azi fiind de peste două miliarde[1] ), până la punctul cel mai dezonorant posibil (acesta este punctul de vedere al unor evrei-derbedei-atei-sataniști).”


Despre Maica Domnului (partea I) Cine este Domnul din punct de vedere biblic şi bisericesc?



Despre Maica Domnului (partea II)Cine, la adresa cui, şi în ce context biblic, a folosit pentru prima dată expresia Maica Domnului ?   
Cine a primit-o pentru prima dată ca Mamă Spirituală pe Maica Domnului, pe ce bază şi în ce context?


Despre Maica Domnului (partea III)Calitatea de Mamă Spirituală a Maicii Domnului s-a extins treptat în lumea creştină. Ce scriitori post-biblici au cultivat în scrierile lor această virtute a Mariei?


Despre Maica Domnului (partea IV), Într-adevăr,  în multe neamuri (în multe generații de oameni din multe naţiuni) se găsesc persoane ajunse la conştiinţa că Maica Domnului se cuvine a fi cinstită şi numită fericită. Această fericire şi cinstire îşi are originea în lucrarea Domnului. În ce constă de fapt această lucrare?   Ce a realizat El făcându-Se Om din Fecioara Maria?  Cum a reuşit Domnul făcut Om, adică Iisus Hristos, să-Şi realizeze lucrarea?




Despre Maica Domnului (partea V)Imperfecţiunile creştinilor, păcatele, destrăbălările, crimele, ipocriziile, au încetinit mult şi continuă să încetinească lucrarea Domnului nostru Iisus Hristos în lume. Totuşi, pot fi percepute efectele lucrării Lui prin timp?


Despre Maica Domnului (partea VI)
Ce ştim despre biografia Maicii Domnului pe baza documentelor biblice?



Despre Maica Domnului (partea VII), Ce ştim despre biografia Maicii Domnului din surse extra-biblice selectate şi utilizate de Biserică?



Despre Maica Domnului VIIICe informaţii mai aflăm despre viaţa şi sfârşitul Maicii Domnului din VIEŢILE SFINŢILOR PE AUGUST, volum editat de Mănăstirea Sihăstria cu aprobarea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în anul 2005 ?


Despre Maica Domnului IXCare sunt principalele puncte de credinţă ortodoxă despre Maica Domnului ?   Ce au catolicii în plus ?  Dar protestanţii (şi neoprotestanţii)  în minus ?



DESPRE MAICA DOMNULUI XUnii protestanţi neagă virginitatea perpetuă a Maicii Domnului. Ei aduc ca argumente texte biblice pentru a-şi consolida poziţia. Care sunt ele ? Cine le-a adus cu mult timp înainte de protestanţi şi cine le-a combătut încă din sec. IV d. Hr. ?  
Care este stadiul actual în dialogul protestant-catolic referitor la  argumentele biblice despre fraţii Domnului ?


DESPRE MAICA DOMNULUI XICe puncte de vedere găsim în religiile necreştine de azi despre Maica Domnului ?  Ce ştim despre unele rugăciuni către Maica Domnului ?


DESPRE MAICA DOMNULUI XIICare sunt sărbătorile calendaristice în cinstea Maicii Domnului la ortodocşi şi la catolici?


DESPRE MAICA DOMNULUI XIII, Spre ce obligă calităţile Maicii Domnului pe cei care o respectă, conform textului de la Luca, cap. 1, 45-55 ?

Pe lângă numele de Fecioara Maria, Maica Domnului, Născătoarea de Dumnezeu, Cea plină de Har, Împărăteasa Cerului şi a Pământului, Mama noastră spirituală, Rug aprins care nu se mistuie (după cartea Ieşirea cap. 3, 2 ), Poarta închisă prin care nici un om nu trece, ci numai  Domnul Dumnezeul lui Israel (după Iezechiel, cap. 44, 2) ce alte nume mai găsim pentru ea în cugetarea creştină, mijloace de stil insuficiente,  dar care încearcă totuşi să ne ridice mintea la înălţimea virtuţilor ei ?


Despre MAICA DOMNULUI XIVMaica Domnului a inspirat, inspiră şi va continua să inspire scriitori, poeţi, sculptori, arhitecţi, pictori, muzicieni,  regizori de film, artişti în general, din multe naţiuni.  E ceva specific la nivelul Uniunii Europene în acest sens ?
Ce-am putea aminti despre Maica Domnului din poezia românească ?




Cine este Aceasta, ca zorile de albă şi curată?

E Împărateasa rugăciunii, e Rugaciunea întrupată

Stapâna Porfirogeneta și Doamnă a Diminetii,

Logodnica Mângâietorului, Preaschimbător al vieții!

Spre Tine noi alergam, arşi, mistuiţi de dor!

Ia-ne şi pre noi părtaşi ai Sfântului munte Tabor.

Și fă-te si nouă

umbră și rouă,

tu, adumbrirea

de dar, 

să-şi afle și firea noastră înnoirea

din zamislirea

de har.

Ca să-ţi strigăm cu toata făptura,

într-o deplină închinaciune,

Bucură-te, tu, Mireasă

urzitoare de nesfârsită rugaciune!” 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu