Pr. prof. Ion Ciungu
"Sfântul Apostol
Filip
El era fost originar
din cetatea Betsaida din Galileea. Avea o cunoaștere profundă a Sfintei
Scripturi și, discernând corect sensul profețiilor din Vechiul Testament,
aștepta venirea lui Mesia.
Prin chemarea
Mântuitorului (Ioan 1:43), Filip L-a urmat. Despre Apostolul Filip se vorbește
de mai multe ori în Sfânta Evanghelie: l-a adus la Hristos pe Apostolul
Natanael (adică pe Bartolomeu, 22 aprilie, 30 iunie și 25 august. Vezi Ioan
1:46). Domnul îl întreabă de unde să cumpere pâine pentru cinci mii de oameni
(Ioan 6: 5-7). I-a adus pe unii dintre evreii elenizați care voiau să-L vadă pe
Iisus (Ioan 12:21-22); și, în final, la Cina cea de Taină, l-a rugat pe Hristos
să le arate pe Tatăl (Ioan 14:8).
Documente descoperite
recent mărturisesc că Sfântul Apostol Filip l-a însoțit pe Sfântul Apostol
Andrei în Sciția (Dobrogea de astăzi). Prof. Emilian Popescu afirmă: „Cercetări
recente au concluzionat că Sfântul Apostol Filip poate fi pus alături de Sfântul
Apostol Andrei ca misionari pe pământ românesc și, prin urmare, pentru noi,
românii, această zi este la fel de importantă ca cea dedicată Sfântului Apostol
Andrei.”
După Înălțarea
Domnului, Apostolul Filip a propovăduit Cuvântul lui Dumnezeu în Galileea,
însoțindu-și predica cu minuni. Astfel, a înviat un prunc care murise în
brațele mamei sale. Din Galileea a plecat în Grecia și a predicat printre
evreii care se stabiliseră acolo. Unii dintre ei au anunțat la Ierusalim despre
predica Apostolului. Ca răspuns, niște scribi au sosit în Grecia din Ierusalim,
avându-l în frunte pe unul dintre marii preoții evrei, pentru a-l interoga pe
Apostolul Filip.
Apostolul Filip a
denunțat minciuna marelui preot, care spunea că ucenicii lui Hristos au furat
și au ascuns trupul lui Hristos. Filip a povestit în schimb cum fariseii i-au
mituit pe soldații de gardă, pentru a răspândi în mod deliberat acest zvon.
Când marele preot evreu
și însoțitorii săi au început să-L insulte pe Domnul și s-au repezit la
Apostolul Filip, au orbit brusc. Prin rugăciunea sa, Apostolul a redat vederea
tuturor. Văzând această minune, mulți au crezut în Hristos. Apostolul Filip
le-a oferit un episcop, pe nume Narcis (unul dintre cei Șaptezeci de Apostoli,
4 ianuarie).
Din Grecia, Apostolul
Filip a mers în Parția, apoi în orașul Azot, unde a vindecat o boală de ochi a
fiicei unui localnic pe nume Nicoclide, care îl primise în casa sa, și apoi i-a
botezat întreaga familie.
Din Azot, Apostolul
Filip a plecat spre Hieropolisul sirian (existau mai multe orașe cu acest nume)
unde, instigați de farisei, evreii au ars casa lui Heros, care îl primise pe
Apostolul Filip, și au vrut să-l omoare pe apostol. Apostolul a săvârșit mai
multe minuni: vindecarea mâinii lui Aristarh funcționarul orașului, care se
uscase când a încercat să-l lovească pe apostol; și readucerea la viață a unui
copil mort.
Când au văzut aceste
minuni, s-au pocăit și mulți au primit Sfântul Botez. După ce l-a numit pe
Heros episcop la Hieropolis, Apostolul Filip a mers în Siria, Asia Mică, Lidia,
Emesa și peste tot, predicând Evanghelia și îndurând suferințe. Atât el, cât și
sora sa, Mariamne (17 februarie), au fost loviți cu pietre, închiși în
închisoare și dați afară din sate.
Apoi, Apostolul Filip a
ajuns în orașul Hieropolis din Frigia, unde existau multe temple păgâne. Exista
și un templu păgân unde oamenii se închinau unui șarpe enorm ca unui zeu.
Apostolul Filip, prin puterea rugăciunii, a ucis șarpele și i-a vindecat pe mulți
care fuseseră mușcați de șerpi.
Printre cei vindecați
se afla și soția lui Amfipatos, prefectul orașului,. Aflând că soția sa a
adoptat creștinismul, prefectul Amfipatos a dat ordin să fie arestați Sfântul
Filip, sora sa și Apostolul Bartolomeu care călătorea cu ei. La îndemnul
preoților păgâni ai templului șarpelui, Amfipatos a ordonat ca sfinții Apostoli
Filip și Bartolomeu să fie răstigniți.
Deodată, s-a produs un
cutremur și i-a doborât pe toți cei prezenți la locul judecății. Atârnat pe
cruce lângă templul păgân al șarpelui, Apostolul Filip s-a rugat pentru cei
care l-au răstignit, rugându-L pe Dumnezeu să-i mântuiască de ravagiile
cutremurului. Văzând acest lucru întâmplându-se, oamenii au crezut în Hristos
și au început să ceară ca apostolii să fie dați jos de pe cruci. Apostolul
Bartolomeu era încă în viață când a fost coborât și i-a botezat pe toți cei
care au crezut și le-a rânduit un episcop.
Dar Apostolul Filip,
prin rugăciunile căruia toți au rămas în viață, cu excepția lui Amfipatos și a
preoților păgâni, a murit pe cruce.
Mariamne, sora lui, i-a
îngropat trupul și a mers cu Apostolul Bartolomeu să predice în Armenia, unde
Apostolul Bartolomeu a fost răstignit (11 iunie); Mariamne însăși a predicat
apoi până la propria moarte la Licaonia.
Sfântul Apostol Filip
nu trebuie confundat cu Sfântul Filip Diaconul (11 octombrie), unul dintre Cei
Șaptezeci."
...
"Holy Apostle
Philip
He was a native of the
city of Bethsaida in Galilee. He had a profound depth of knowledge of the Holy
Scripture, and rightly discerning the meaning of the Old Testament prophecies,
he awaited the coming of the Messiah.
Through the call of the
Savior (John 1:43), Philip followed Him. The Apostle Philip is spoken about
several times in the Holy Gospel: he brought to Christ the Apostle Nathaniel
(i.e. Bartholomew, April 22, June 30, and August 25. See John. 1:46). The Lord
asks him where to buy bread for five thousand men (John. 6: 5-7). He brought
certain of the Hellenized Jews wanting to see Jesus (John 12:21-22); and finally,
at the Last Supper he asked Christ to show them the Father (John 14:8).
Recently discovered
documents testify that Holy Apostle Philip accompanied Holy Apostle Andrew to
Schitya (present-day Dobrudja). Prof. Emilian Popescu states: "Recent
research has concluded that Holy Apostle Philip can be placed alongside Holy
Apostle Andrew as missionaries on Romanian soil, and therefore, for us
Romanians, this day is just as important as the one dedicated to Holy Apostle
Andrew."
After the Ascension of
the Lord, the Apostle Philip preached the Word of God in Galilee, accompanying
his preaching with miracles. Thus, he restored to life a dead infant in the
arms of its mother. From Galilee he went to Greece, and preached among the Jews
that had settled there. Some of them reported the preaching of the Apostle to
Jerusalem. In response, some scribes arrived in Greece from Jerusalem, with one
of the Jewish chief priests at their head, to interrogate the Apostle Philip.
The Apostle Philip
exposed the lie of the chief priest, who said that the disciples of Christ had
stolen away and hidden the body of Christ. Philip told instead how the
Pharisees had bribed the soldiers on watch, to deliberately spread this rumor.
When the Jewish chief
priest and his companions began to insult the Lord and lunged at the Apostle
Philip, they were suddenly struck blind. By his prayer the Apostle restored
everyone's sight. Seeing this miracle, many believed in Christ. The Apostle
Philip provided a bishop for them, by the name of Narcissus (one of the Seventy
Apostles, January 4).
From Greece the Apostle
Philip went to Parthia, and then to the city of Azotus, where he healed an eye
affliction of the daughter of a local resident named Nikoklides, who had
received him into his home, and then baptized his whole family.
From Azotus the Apostle
Philip set out to Syrian Hieropolis (there were several cities of this name)
where, stirred up by the Pharisees, the Jews burned the house of Heros, who had
taken in the Apostle Philip, and they wanted to kill the apostle. The apostle
performed several miracles: the healing of the hand of the city official
Aristarchus, withered when he attempted to strike the apostle; and restoring a
dead child to life.
When they saw these
marvels, they repented and many accepted Holy Baptism. After making Heros the
bishop at Hieropolis, the Apostle Philip went on to Syria, Asia Minor, Lydia,
Emessa, and everywhere preaching the Gospel and undergoing sufferings. Both he
and his sister Mariamne (February 17) were pelted with stones, locked up in
prison, and thrown out of villages.
Then the Apostle Philip
arrived in the city of Phrygian Hieropolis, where there were many pagan
temples. There was also a pagan temple where people worshiped an enormous
serpent as a god. The Apostle Philip by the power of prayer killed the serpent
and healed many bitten by snakes.
Among those healed was
the wife of the city prefect, Amphipatos. Having learned that his wife had
accepted Christianity, the prefect Amphipatos gave orders to arrest Saint
Philip, his sister, and the Apostle Bartholomew traveling with them. At the
urging of the pagan priests of the temple of the serpent, Amphipatos ordered
the holy Apostles Philip and Bartholomew to be crucified.
Suddenly, an earthquake
struck, and it knocked down all those present at the place of judgment. Hanging
upon the cross by the pagan temple of the serpent, the Apostle Philip prayed
for those who had crucified him, asking God to save them from the ravages of
the earthquake. Seeing this happen, the people believed in Christ and began to
demand that the apostles be taken down from the crosses. The Apostle
Bartholomew was still alive when he was taken down, and he baptized all those
who believed and established a bishop for them.
But the Apostle Philip,
through whose prayers everyone remained alive, except for Amphipatos and the
pagan priests, died on the cross.
Mariamne his sister
buried his body, and went with the Apostle Bartholomew to preach in Armenia,
where the Apostle Bartholomew was crucified (June 11); Mariamne herself then
preached until her own death at Lykaonia.
The holy Apostle Philip
is not to be confused with Saint Philip the Deacon (October 11), one of the
Seventy." https://basilica.ro/en/orthodox-calendar-november-14/
Textul în varianta
română: https://basilica.ro/calendar-ortodox-14-noiembrie/
.......................................................................................................................
Aici se încheie acest articol.
S-ar putea întâmpla să dorim să
(re)vedem următorul articol:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu