Pr. prof. Ion Ciungu
https://www.facebook.com/photo/?fbid=3406808032793016&set=a.711891222284724
"Făcând multe
minuni Domnul și marele Dumnezeu și Mântuitorul nostru Iisus Hristos, pentru a
Sa bunătate, precum este scris în Sfintele Evanghelii, și ducându-se
pretutindeni această veste, a auzit și Avgar, domnitorul Edesei. Și dorea să-L
vadă pe Iisus Hristos aievea și nu putea, pentru că era căzut în boală fără
leac, căci avea lepră neagră care îi cuprinsese tot trupul, de-l topea și-l
mânca; și pe lânga aceea avea și boală veche cu dureri pe la încheieturi. Lepra
însă îl înspăimânta și îl umilea, iar cealaltă boală îi da dureri iuți și
grele; pentru aceea nu ieșea afară, și nu-l vedea nimeni din cei supuși ai lui.
Iar în zilele Sfintelor Patimi ale Domnului Dumnezeului și Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, scriind el o epistolă a trimis-o cu un oarecare Anania,
învătându-l să zugrăvească statul, părul și fața și tot chipul trupesc, cu
toata nevoința, și să-i aduca Chipul acela al lui Hristos, de vreme ce Anania
era foarte iscusit la meșteșugul zugrăviei.
Iar epistola avea
aceste cuvinte: « Avgar, domnul cetății Edesei, lui Iisus Mântuitorului
Bunului Doctor, ce petrece în Ierusalim, să se bucure. Auzit-am de Tine și de tămăduirile ce se fac de Tine,
fără ierburi. Că precum auzim, îi faci pe orbi să vadă și pe ologi să umble, pe
leproși îi curățești, duhurile necurate și demonii gonești și pe cei ce se află
cu boli îndelungate îi lecuiești și pe morți îi înviezi. Și auzind acestea
toate despre Tine, am gândit una dintr-acestea două: Că au Fiul lui Dumnezeu
ești făcând acestea, au Dumnezeu. Drept aceea dar, scriind, Te-am rugat să iei
osteneala și să vii până la mine, ca să-mi tămăduiești și boala ce am, și să Te
afli aicea cu mine. Că am înțeles că și iudeii cârtesc asupra Ta și vor să-Ți
facă rău; eu am o cetate mică, însa de cinste, care ne va fi din destul amândurora
a petrece cu pace ».
Deci Anania mergând la Ierusalim și dând Domnului
epistola, îi lua aminte de-L semuia cu multă chibzuință. Dar neputând să se
apropie din pricina mulțimii ce se adunase, s-a suit pe o piatra ce era mai
înaltă puțintel de la pamânt, și îndată îsi puse ochii asupra Lui, și-și întări
mâna pe hârtie scriind asemănările cele ce vedea. Însă nu putea nicicum să Îi
însemneze chipul, pentru că se arăta cu altă față și cu schimbată înfățișare.
Iar Domnul, ca un cunoscator al celor ascunse și cercetator al inimilor,
cunoscând gândul aceluia, a vădit ceea ce se făcea pe ascuns. Căci cerând apă
să Se spele, i s-a dat și o mahramă în patru colțuri; și după ce S-a spălat a
șters cu ea preacurata și dumnezeiasca Sa față. Și, o, minune: s-a întiparit pe
acea mahrama dumnezeiescul Său chip și fața; și El a dat-o lui Anania,
zicându-i: Mergi de o dă celui ce te-a trimis, și du-i și epistola aceasta: « Fericit ești, Avgare, de vreme ce nu M-ai văzut și ai
crezut în Mine. Că scris este
pentru Mine, ca cei ce M-au văzut să nu creada în Mine, iar cei ce nu M-au văzut,
aceia să creadă și să fie vii. Iar despre cele ce Mi-ai scris ca să vin către
tine, să știi că Eu trebuie să plinesc toate cele pentru care sunt trimis; iar
dupa ce le voi plini Mă voi sui către Tatăl, Cel ce M-a trimis. Și când Mă voi
sui, îți voi trimite pe unul din ucenicii Mei, anume Tadeu, care și boala îți
va tămădui și viața veșnică îți va da și pace, și ție și celor ce sunt cu tine.
Și cetatea îți va întări, ca să nu poată nimeni din vrăjmași împotriva ei. » "
https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/sinaxar.php?date=1755302400
*
"Mutarea Icoanei Domnului nostru Iisus Hristos, nefăcută de mâini, de
la Edessa la Constantinopol a avut loc în anul 944. Eusebiu, în lucrarea sa
Istoria Bisericii (I:13), relatează că atunci când Mântuitorul predica, Abgar
era conducătorul Edessei. Acesta era lovit de lepră pe tot corpul. Vestea despre
marile minuni săvârșite de Domnul s-a răspândit în toată Siria (Matei 4:24) și
a ajuns chiar și la Abgar. Fără să-L fi văzut pe Mântuitorul, Abgar credea în
El ca Fiu al lui Dumnezeu. El a scris o scrisoare rugându-L să vină și să-l
vindece. L-a trimis pe propriul său portretist, Anania, în Palestina cu această
scrisoare și l-a însărcinat să picteze o imagine a Învățătorului Divin.
Anania a ajuns la Ierusalim și L-a văzut pe Domnul înconjurat de mulți
oameni. Nu a putut să se apropie de El din cauza mulțimii mari care se adunase
să-L audă pe Mântuitorul. Apoi a stat pe o stâncă înaltă și a încercat să
picteze portretul lui Hristos de departe, dar această încercare nu a reușit. Apoi, Mântuitorul l-a văzut, l-a chemat pe nume și i-a
dat o scurtă scrisoare pentru Abgar, în care lăuda credința conducătorului. De asemenea, a promis că-l va trimite pe ucenicul Său
să-l vindece de lepră și să-l călăuzească spre mântuire.
Apoi, Domnul a cerut să i se aducă niște apă și un prosop. După ce Și-a
spălat fața, a uscat-o cu prosopul, iar chipul Său divin s-a imprimat pe el.
Anania a adus prosopul și scrisoarea Mântuitorului la Edessa. Cu evlavie, Abgar
și-a lipit obiectul sfânt de față și a primit vindecare parțială. Doar o mică
urmă a cumplitei suferințe a rămas până la sosirea uceniculului promis de
Domnul. Acesta era Sfântul Tadeu, un Apostol din Cei Șaptezeci (21 august),
care a propovăduit Evanghelia și l-a botezat pe Abgar și pe toți locuitorii
Edessei. Abgar a prins Ștergarul Sfânt de o scândură și l-a așezat într-o ramă
de aur împodobită cu perle. Apoi l-a așezat într-o nișă deasupra porților
orașului. Pe poarta de deasupra Icoanei a scris cuvintele: „O, Hristoase
Dumnezeule, să nu fie rușinat nimeni dintre cei ce nădăjduiesc în Tine”.
Mulți ani, locuitorii au avut obiceiul pios de a se închina în fața Icoanei
ori de câte ori ieșeau pe porți. Mai târziu, unul dintre strănepoții lui Abgar,
care a condus Edessa, a căzut în idolatrie și a decis să îndepărteze Icoana de
pe zidul orașului și să o înlocuiască cu un idol. Într-o viziune, Domnul i-a poruncit
episcopului Edessei să ascundă Icoana. Episcopul a venit noaptea cu clerul său,
a aprins o lampă în fața Icoanei și a așezat o țiglă ceramică în fața Icoanei
pentru a o proteja, apoi a sigilat nișa cu cărămizi.
Pe măsură ce timpul a trecut, oamenii au uitat de Icoană. Dar în anul 545,
când împăratul persan Chosroes I a asediat Edessa și poziția orașului părea
fără speranță, Preasfânta Maică a lui Iisus i-a apărut episcopului Evlabios și
i-a poruncit să scoată Icoana din nișa sigilată, spunând că aceasta va salva
orașul de inamic. Când a deschis nișa, episcopul a găsit Sfântul Mandilion, iar
lampa încă ardea în fața Icoanei, iar o copie exactă a fost produsă pe țigla
care proteja Icoana.
Perșii au aprins un foc imens în afara zidurilor orașului. Episcopul Evlabios
a purtat Icoana Nefăcută de Mâini în jurul zidurilor orașului, iar un vânt
violent a întors flăcările asupra perșilor. Armata persană învinsă s-a retras
din oraș.
În Istoria sa Bisericească, scriitorul din secolul al VI-lea, Evagrios
Scholastikos, se referă la Sfântul Mandilion (sau Ștergar) ca fiind Icoana
făcută de Dumnezeu (Η θεοτεύκος εἰκών).
În anul 630, arabii au cucerit Edessa, dar nu au împiedicat venerarea Sfântului
Ștergar, a cărui faimă se răspândise în întregul Orient. În anul 944, împăratul Constantin Porfirogenetul
(912-959) a vrut să transfere Icoana la Constantinopol, așa că a plătit o
răscumpărare emirului orașului pentru ea. Cu mare evlavie, Icoana Mântuitorului Nefăcută de Mâini
și scrisoarea pe care El i-o scrisese lui Abgar au fost aduse la Constantinopol
de către clerici.
Pe 16 august, icoana Mântuitorului a fost așezată în biserica Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu din Pharos. Există mai multe tradiții despre ce s-a
întâmplat mai târziu cu Icoana Nefăcută de Mâini. Potrivit uneia, cruciații au
furat-o în timpul ocupației Constantinopolului (1204-1261), dar corabia pe care
a fost luat obiectul sacru a pierit în apele Mării Marmara.
Conform unei alte tradiții, Icoana Nefăcută de Mâini a fost transportată la
Genova în 1362, unde este păstrată într-o mănăstire dedicată Apostolului
Bartolomeu.
În timpul ereziei iconoclaste, apărătorii sfintelor icoane, care își vărsau
sângele pentru ele, cântau Troparul Icoanei Nefăcute de Mâini. Ca dovadă a
validității venerării icoanelor, Papa Grigore al II-lea (715-731) a trimis o
scrisoare împăratului bizantin, în care menționa vindecarea lui Abgar și
rămânerea pentru un timp a Icoanei Nefăcute de Mâini la Edessa ca un fapt
binecunoscut.
Icoana Nefăcută de Mâini era pusă pe steagurile armatei ruse, pentru a o
proteja de inamic. În Biserica Ortodoxă Rusă este un obicei pios ca Troparul
Icoanei Mântuitorului Nefăcută de Mâini să fie citit de credincioși la intrarea
în biserică, împreună cu alte rugăciuni." https://www.oca.org/saints/lives/2025/08/16/102304-translation-of-the-image-not-made-by-hands-of-our-lord-jesus-chr
*
"Sfânta Mahramă a Mântuitorului Iisus Hristos este cinstită în fiecare
an la 16 august în Biserica Ortodoxă Română. Conform Tradiției, pânza a fost
dată de Iisus Hristos regelui Abgar al Edessei pentru a fi vindecat de lepră.
Pe mahramă a rămas imprimat chipul Mântuitorului care, de-a lungul timpului, a
constituit model pentru iconografi.
Ea este cea mai veche reprezentare a chipului Mântuitorului. Sfânta Mahramă
a Domnului s-a păstrat la Edessa, în Catedrala orașului. În 944, ea a fost
mutată la Constantinopol, iar în 1204 cavalerii cruciadei a IV-a au luat-o și
au dus-o în Occident. Ea a ars la Paris, în timpul revoluției franceze." https://basilica.ro/calendar-ortodox-16-august/
Image of Edessa, https://en.wikipedia.org/wiki/Image_of_Edessa
.....................................................................................................
Aici se încheie acest articol.
S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următoarele articole:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu