miercuri, 2 februarie 2011

Despre nădejdea deşartă şi fuga de mândrie

de Toma de Kempis



1 Cine nădejduieşte în oameni şi în lucruri, nădăjduieşte în deşert. Nu-ţi fie ruşine a sluji altora pentru dragostea lui Iisus Hristos şi a trece de sărac în lumea aceasta. Nu te bizui pe puterile tale; ci în Dumnezeu pune nădejdea ta. Fă ceea ce atârnă de tine şi Dumnezeu va spijini a ta bunăvoinţă. Nu te încrede în ştiinţa ta sau în isteţimea oricărui muritor; ci nădăjduieşte spre darul lui Dumnezeu, care înalţă pe cei smeriţi şi răstoarnă pe cei mândri.

2 Nu te lăuda întru bogăţii, dacă le ai, nici în prieteni că sunt puternici; ci în Dumnezeu, care dă toată averea şi doreşte a Se da încă şi pe Sine pe deasupra. Nu te mândri întru mărimea sau frumuseţea trupului tău, căci iată o mică boală îl poate strica şi sluţi. Nu te îngâmfa că ai duh sau vreo îndemânare, ca să nu te faci neplăcut lui Dumnezeu, al Căruia este tot ce ai tu bun de la natură.

3 Nu te socoti pe tine mai bun decât alţii, ca nu cumva, înaintea lui Dumnezeu, care vede ce este în om, să fii mai rău decât alţii. Nu te trufi pentru faptele tale cele bune, căci judecăţile lui Dumnezeu sunt deosebite de ale oamenilor. Lui adeseori nu-I place ceea ce le place oamenilor. Iar dacă cu adevărat ai ceva mai bun în tine, socoteşte că alţii au şi mai bună: ca să rămâi întru smerenie. Socotindu-te pe tine mai prejos decât alţii nu pierzi nimic, pierzi însă foarte mult, crezându-te pe tine mai presus măcar decât unul. Unde este smerenie, acolo este şi pace; iar în inima mândrului, mânie şi zavistie.

Meditaţie:
Privind sălbăticiunea omului, nestatornicia vieţii sale, suferinţele de care este înconjurat din toate părţile, întunecimile minţii sale, nesiguranţa voinţei «pornită spre rău din tinereţile sale» (Geneză, 8,20), este de mirare ca într-o creatură atât de nenorocită să se poată ridica o mândrie atât de mare. Şi cu toate acestea, mândria este urzeala chiar a naturii noastre degradate. După părerea unui părinte al Bisericii, «mândria ne desparte de înţelepciune; trebuie să voim a fi noi înşine binele nostru, după cum Dumnezeu este El Însuşi binele Său»: atâta nebunie e în crimă! Omul atunci se uită la sine şi se admiră în ceea ce se deosebeşte de ceilalţi şi îşi măreşte în faţa propriilor săi ochi însuşirile corpului, ale sufletului, ale naşterei, ale averii, ale însuşi Harului, abuzând astfel, totodată, de darurile Creatorului, şi ale Răscumpărătorului. O, cât de grozavă este această neorânduială şi cât trebuie să ne înfricoşăm când descoperim în noi un simţământ de zadarnică plăcere, sau când ni se întâmplă a ne preferi unuia dintre fraţii nostri! Să ne amintim adeseori de fariseul din Evanghelie, de falsa sa pietate, de dispreţul său pentru vameşul, «care s-a dus mai îndreptat la casa sa», pentru smerita mărturisire a nenorocirii sale şi să zicem din adâncul inimii cu acesta: „Dumnezeule, milostiv fii, mie, păcătosul”(Luca 18,13).
(Urmarea lui Hristos, Editura şi Tipografia „I.P. Arta Grafică”, Bucureşti 1991, pp 20-22)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în A ȘASEA DUMINICĂ din POSTUL NAȘTERII DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. Această Duminică este DUMINICA ÎNAINTE DE SĂRBĂTOAREA NAȘTERII DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. Textul evanghelic stabilit să fie citit la Sfânta Liturghie astăzi ne prezintă GENEALOGIA LUI IISUS HRISTOS sau CARTEA NEAMULUI LUI IISUS HRISTOS, MÂNTUITORUL LUMII. Este vorba despre ȘIRURI DE NUME, din tată în fiu, începând de la patriarhul biblic Avraam până la Domnul nostru Iisus Hristos. Această genealogie o găsim în Noul Testament, în Sfânta Evanghelie scrisă de Sfântul Matei. În Noul Testament mai există o genealogie a Mântuitorului, scrisă de Sfântul Luca, în această genealogie numele mergând din fiu în tată, de la Domnul nostru Iisus Hristos până la Adam, primul om creat de Dumnezeu. SĂ REȚINEM din ARBORELE GENEALOGIC AL MÂNTUITORULUI faptul că VECHIUL ARBORE GENEALOGIC UMAN, care pornește din Adam, A FOST VINDECAT, ÎMBUNĂTĂȚIT ȘI SFINȚIT, începând cu SFÂNTA FECIOARĂ MARIA. Ea s-a învoit total și definitiv să colaboreze cu DIVINITATEA, prin DUHUL SFÂNT și prin puterea TATĂLUI CERESC PREAÎNALT, în așa fel încât L-A NĂSCUT în mod supranatural PE MÂNTUITORUL LUMII, PE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. ÎN PERSOANA LUI SUNT UNITE PENTRU ETERNITATE NATURA DIVINĂ CU NATURA UMANĂ. Astfel, ÎN PERSOANA LUI S-A INAUGURAT VINDECAREA, ÎMBUNĂTĂȚIREA ȘI SFINȚIREA PENTRU ETERNITATE A NATURII UMANE, care fusese decăzută și stricată prin învoirea cu Diavolul, începând de la Eva și Adam. ... ASTĂZI ESTE O BUNĂ OCAZIE să ne amintim, sau să aflăm, că transumaniștii atei și sataniști în timpurile noastre au furat tehnica editării genomului uman, ei vrând să transforme natura umană (prin inginerie genetică, inteligență artificială, nanotehnologie), făcând tot felul de experiențe sataniste pe oameni, în numele „științei”. Ei repetă greșeala Evei și a lui Adam, refuzându-L pe Dumnezeu și ascultându-l pe Diavolul. SE CUVINE CA NOI, în calitate de creștini inspirați de Duhul Sfânt, SĂ REFUZĂM CONSECVENT OFERTELE TRANSUMANIȘTILOR, NOI FIIND CONȘTIENȚI CĂ GENOMUL UMAN ESTE EDITAT DEJA SPRE ÎMBUNĂTĂȚIRE ETERNĂ PRIN FIUL LUI DUMNEZEU FĂCUT OM, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS. Duminica de azi se numește Duminica Sfinților Părinți După Trup ai Domnului nostru Iisus Hristos, când îi cinstim pe toți părinții care au plăcut lui Dumnezeu, începând de la primul om, Adam, până la Iosif, logodnicul Preasfintei Fecioare Maria.

Pr. prof. Ion Ciungu   “Şi îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Şi iată vei lua în pântece şi vei naşte fi...