sâmbătă, 8 octombrie 2016

Cum creștinismul, nu secularismul, a format Occidentul

How Christianity, Not Secularism, Shaped The West[1]

by  Mark Woods ,CHRISTIAN TODAY,  05 October 2016 
Traducere de Ciungu Ion



Archivo Iconografico, S.A./Corbis-Bettmann
Carol cel Mare și Papa, de Antoine Vérard, 1493. Carol cel Mare a fost unul dintre primii regi creștini și l-a ajutat pe Papa împotriva invadatorilor în anul 772.


          Toți știm cum se spune: povestea civilizației occidentale este povestea eforturilor eroice ale oamenilor de știință și ale filosofilor de a ne elibera de cătușele superstiției religioase. Biserica a fost și este dușmanul progresului, împotrivindu-se cu fermitate oricărei înaintări morale și tehnologice. Câțiva mari oameni de știință e posibil să fi fost creștini, dar ei ar fi fost și mai mari dacă nu erau creștini.

          Acesta este punctul de vedere asumat de Ateii cei Noi ale căror voci au dominat discursul public până destul de recent (ei sunt un pic mai puțin stridenți acum). Dar potrivit lui Nick Spencer, director de cercetare la think tank-ul creștin Theos, punctul lor de vedere este absolut o prostie.

          Într-o carte nouă, publicată pentru a coincide cu a 10-a aniversare a Theos, The Evolution of the West (SPCK, £9.99), Spencer explorează originile ideilor care formează cultura noastră astăzi și constată că ele sunt în întregime creștine.

          Este un tur, care din punct de vedere intelectual te face foarte fericit, al istoriei și gândirii mai ales britanice și europene.

          Spencer arată că ideile cele mari: demnitatea umană, autoritatea legii, drepturile omului, știința - și chiar, în mod paradoxal, ateismul și secularismul – au crescut și au înflorit într-un sol creștin în mod evident.

          Pe parcurs el contestă multe prejudecăți superficiale și prost informate despre creștinism.

          Este destul de ușor să areți cu degetul spre ceea ce au făcut și fac creștinii în numele creștinismului (“Creștinii și-au dat foc unii altora, pe deplin convinși/ Că toți apostolii ar fi făcut cum au făcut ei”, după cum scrie Byron).

          Dar ceea ce este mai greu este să aduci argumente pentru a arăta modul în care structurile adânci ale gândirii s-au schimbat treptat, și au influențat modul în care ele au ajuns să se comporte.

          Prin urmare, de exemplu, Spencer se uită la influența creștinismului asupra regatelor barbare care au succedat Romei.

          Carol cel Mare, acel „brutal într-un mod eroic”, a insistat să se ia un jurământ de loialitate de la toți cetățenii lui, chiar și de la sclavi; citându-l pe Larry Siedentop, Spencer zice că aceasta ar fi fost “de neconceput în antichitate, când cineva ar fi putut tot așa de bine să ceară jurământ de la un cal de povară”. Creștinismul a introdus ideea că oamenii sunt prețuiți din cauză că sunt oameni, nu doar din cauza rolului sau rangului lor.

          Mai sunt o mulțime de informații valoroase ca aceasta. Spencer are capitole referitoare la ideea de națiune creștină, Magna Carta și lege, democrație, ateism și știință. „Religia drepturilor omului” este criticată și găsită a fi poziționată pe temelii foarte șubrede din moment ce fundamentul ei din creștinism este lovit continuu. În climatul politic actual, un capitol despre creștinism și rolul statului în protecția și promovarea bunăstării sociale și economice a cetățenilor este deosebit de relevant.

          Vorbind pentru Christian Today, Spencer a zis: „Suntem mai puțin familiarizați cu trecutul nostru creștin decât am fost vreodată. Este important a descrie onest influența creștinismului asupra noastră.”

          „Este imposibil să înțelegem trecutul nostru național, prezentul și poate viitorul fără o înțelegere a trecutului nostru creștin.”

          Înțelegerea istoriei culturale, zice el, „ne ajută să înțelegem terenul de sub picioarele noastre”.

          Religia are un moment dificil în discursul public în prezent. „Provocarea constă în faptul că religia este un cuvânt disperant de încăpător. Îi cuprinde pe fiecare, de la Quakeri până la Al Qaeda,” zice Spencer. Iar comentatorii de presă și formatorii de opinie nu sunt plasați în modul cel mai bun pentru a ajuta, nici ei. El zice că „ai șanse reduse să găsești oameni din mass media religioși. Astfel că religia este despre ce fac sau ce cred `alții`. Ei nu o înțeleg și ei cred că ea este o amenințare...”.

          Dar “creștinismul curge întruna prin fluxul sanguin al națiunii noastre de mult timp. A-l vedea ca pe o prezență străină înseamnă că nu ții cont de istorie.”

          Într-o epocă de indiferență sau ostilitate în creștere față de religie, cum vede Spencer locul creștinismului în viața națională în viitor?

          “Există mulțimi de idei, convingeri și angajamente diferite astăzi. Una dintre acestea este creștinismul. Nu văd nicio deviere de la acest pluralism adânc. Deci întrebarea este, cum judecăm între actorii naționali? Creștinismul are o mulțime de idei captivante și ele sunt încorporate în modul în care oamenii trăiesc și în modul în care comunitățile trăiesc. Dar toate crezurile și ideile sunt din ce în ce mai mult chemate să se justifice.”

          O modalitate de a face acest lucru este aceea de a aduce pe pământ ideile și a le pune în acțiune, zice el.

          „Va fi din ce în ce mai important nu doar să zici `Acesta este binele pe care vreau să-l văd`, ci să-l demonstrezi. Dacă organizez o campanie despre datorie, consumerism și situația de a fi obligat să răspunzi financiar prin lege, mulți vor fi în dezacord cu mine. Dar poziția mea este întărită dacă o susțin în așa fel încât să pot să arăt cum am răspuns din punct de vedere pastoral”. El dă ca exemplu organizația caritabilă pentru consiliere cu privire la datorii Christians Against Poverty (Creștini Împotriva Sărăciei) și planul uniunii de credit al Arhiepiscopului de Canterbuty: “In a situation of deep devisions, actions speak louder than words.”(Într-o situație de dezbinări adânci, acțiunile vorbesc mai tare decât cuvintele.)

           Aceasta nu este o carte groasă, dar nu este nici o lectură fără profunzime sau ușor de citit. Spencer zice că ea nu este menită să fie o lucrare de erudiție, deși există multă erudiție în ea. Dar nimeni care este serios în mod real ca să înțeleagă de ce gândim cum gândim nu se cuvine să o ignore. Și oricine crede că creștinismul este irelevant pentru viața modernă se cuvine să o citească înainte de a spune ceva fără bun simț sau judecată.




[1] Mark Woods, How Christianity, Not Secularism, Shaped The West, Christian Today, 05 October 2016, http://www.christiantoday.com/article/how.christianity.not.secularism.shaped.the.west/97178.htm


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Episcopul EMMANUEL din AUSTRALIA are în conștiință vie și activă învățătura lui IISUS și o aplică. Observăm că, deși era înjunghiat, în biserică, și sângera, atunci, imediat, pe loc, EPISCOPUL EMANUEL A ÎNCEPUT SĂ SE ROAGE PENTRU BĂIATUL MAHOMEDAN CARE L-A ÎNJUNGHIAT CU LOVITURI DE CUȚIT REPETATE, luni seara, 15 aprilie 2024. De asemenea, observăm că joi, 18 aprilie 2024, din spital EPISCOPUL EMMANUEL a transmis un mesaj audio, publicat de BISERICA “HRISTOS, PĂSTORUL CEL BUN”, din suburbia Wakeley a orașului SIDNEY. În mesaj el Îi mulțumește lui Dumnezeu și îi îndeamnă pe credincioși la comportament creștin, la rugăciune, la calm, nu la răzbunare, nu la lupte violente pe stradă. (Se știe că episcopul a fost atacat în timp ce predica, iar predica era transmisă în direct pe platformele social media ale Bisericii, astfel că mii de credincioși au ieșit pe străzi pentru apărare. Ei au atacat forțele de poliție, cerând să li-l dea pe tânărul care l-a înjunghiat pe episcop și, de asemenea, i-a înjunghiat pe câțiva credincioși.) MESAJUL EPISCOPULUI EMMANUEL ESTE URMĂTORUL: “În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, Un Dumnezeu, Amin! Sunt episcopul Mari Emmanuel și mă adresez iubiților noștri credincioși, oricare sunteți și oriunde sunteți. Ne este necesar să înțelegem că ne este necesar să fim întotdeauna recunoscători față de Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos din Nazaret, pentru orice încercări și necazuri prin care trecem. Noi acum ducem crucea, să nu uităm asta, deloc! Domnul Iisus ne-a zis: Dacă nu-ți duci crucea în fiecare zi și nu Mă urmezi, nu ești vrednic să fii ucenicul Meu. Mulțumim Domnului Iisus pentru ce s-a întâmplat în ultimele câteva zile ! Eu acum sunt bine, îmi revin foarte repede, mulțumim Domnului Iisus! Deci, nu-i nevoie să fim neliniștiți sau îngrijorați. Și un sfat pentru toți iubiții noștri credincioși. Eu am nevoie ca voi să vă comportați asemenea lui Hristos. Domnul Iisus niciodată nu ne-a învățat să luptăm cu violență. Domnul Iisus niciodată nu ne-a învățat să ne răzbunăm. Domnul Iisus niciodată nu ne-a zis: ochi pentru ochi și dinte pentru dinte. Domnul Iisus a zis: niciodată să nu răspundeți răului cu rău, ci răspundeți răului cu bine! Căci Acesta este Stăpânul nostru, Învățătorul nostru, Conducătorul nostru și Păstorul nostru Cel Bun Care ne conduce spre pășuni verzi și ape liniștite. Deci, iubiții mei, eu vreau ca voi să fiți întotdeauna calmi. Avem nevoie să fim întotdeauna cetățeni care respectă legea, de asemenea. Avem nevoie să cooperăm cu directivele poliției, fie la nivelul statului, fie la nivel federal. Noi ne rugăm pentru țara noastră, iubita noastră țară Australia și pentru frumosul nostru oraș Sidney. Și ne rugăm ca Domnul Iisus întotdeauna să ocrotească această țară și poporul acestei țări. Și se cuvine să nu uităm niciodată că suntem foarte binecuvântați că suntem australieni. Dar, mai presus de toate, suntem creștini și avem nevoie să ne comportăm în consecință. Dragostea nu încetează niciodată, 1 Corinteni 13, 8. Dragostea nu încetează niciodată. Indiferent de ce mi s-a întâmplat mie personal, eu Îi mulțumesc Domnului Iisus, asta este o binecuvântare uriașă pentru mine. Eu iert oricui a făcut acest act și îi zic: tu ești fiul meu, te iubesc și mă voi ruga întotdeauna pentru tine. Și indiferent cine te-a trimis să faci aceasta, îi iert și pe ei, de asemenea, în numele puternic al lui Iisus. Nu am nimic în inima mea în afară de dragoste pentru toată lumea; fie că acea persoană este creștină sau nu, acest lucru nu contează absolut deloc. Domnul Iisus întotdeauna ne-a învățat să ne iubim unii pe alții. Să-L iubești pe Dumnezeu și să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți! Indiferent cine este aproapele, noi avem nevoie să-i iubim și să-i respectăm, așa cum ne iubim și ne respectăm pe noi înșine. Așa că eu i-am iertat și mă rog pentru ei, și pentru acest tânăr, … îți zic: tu ești fiul meu și vei fi întotdeauna în rugăciunile mele; Domnul Iisus să te ierte, Domnul Iisus să te binecuvânteze și să îți arate calea, dragul meu, dragul meu fiu! Și încă o dată, către iubiții noștri credincioși: noi avem nevoie să-L reflectăm pe Hristos în viața noastră. Domnul Iisus niciodată nu a zis: ieșiți și luptați-vă cu violență pe străzi! Niciodată nu a zis să ne răzbunăm. Ci să ne rugăm, și chiar acest lucru cer eu acum fiecăruia să facă: rugați-vă, iubiții mei, mulțumiți-I Domnului Iisus și respectați legea acestei țări, și de asemenea respectați directivele din partea iubitelor forțe de poliție, din partea comisarilor, și din partea tuturor celor din acest guvern! Avem nevoie să fim cetățeni care respectă legea. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe toți! Și, cu voia lui Dumnezeu, vă vom vedea în curând și ne vom întoarce la datoriile noastre normale, iarăși slujindu-L pe Domnul din inimă. Dumnezeu să vă binecuvânteze! Aveți grijă!” https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/863519552201275 … BISERICA “HRISTOS, PĂSTORUL CEL BUN” este BISERICĂ ORTODOXĂ ASIRIANĂ, cu calendar iulian. SE CUVINE ca în rugăciunile noastre să-l pomenim pe EPISCOPUL EMMANUEL, spre slava lui Dumnezeu și spre mântuirea multor oameni. OBSERVĂM CĂ senatorul australian Matthew Canavan a spus că atacul asupra episcopului Emmanuel este un atac asupra tuturor creștinilor, dar se cuvine ca toți creștinii să aibă dreptul să-și predice religia liberi de violență și intimidare. Însă mass-media de stânga, mass-media predominantă, l-a atacat pe EPISCOPUL EMMANUEL, numindu-l bigot, pentru că el a apărat credința creștină în fața celor care promovează LGBTQ+ . După ce ziarul Sidney Morning Herald a sugerat că limbajul episcopului este provocator, în ziua următoare a fost atacat. … SE CUVINE să mai adăugăm că EPISCOPUL EMMANUEL "s-a opus ferm terorii și vaccinurilor Covid, precum și ideologiei LGBTQ și s-a exprimat categoric împotriva războiului din Gaza." Deci, și-a cam adunat destui dușmani. Dar, Dumnezeu este Atotputernic și-l poate apăra în continuare. Apără-l, Tată Ceresc, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt în Numele Domnului nostru Iisus Hristos! Îți mulțumim frumos!

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus a zis: "Aduceţi-vă aminte de cuvântul pe care vi l-am spus: Nu este sluga mai mare decât stăpânul său....