marți, 19 iulie 2016

Apocalipsa mică

de Lucian Olaru



Când se sfârşea în mine duhul meu, de Domnul mi-am adus aminte, şi la Tine a ajuns rugăciunea mea, în templul Tău cel sfânt!
(Iona 2, 8)
“… toate făgăduinţele mele le voi împlini, căci mântuirea vine de la Domnul!" (Iona 2, 10)
         

Apocalipsă se numeşte sfârşitul lumii sau moartea generală a lumii. Pentru că lumea are un început – ea nu există din veşnicie, ci numai Dumnezeu există dintotdeauna, din veşnicie – de aceea lumea trebuie să ajungă într-un moment în care se epuizează, adică se încheie sau se termină. Momentul sau timpul când se va întâmpla nu îl ştie nimeni, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl[1]. Moartea fiecăruia dintre noi este tot o apocalipsă, o sfârşire personală – încheierea vieţii pământeşti, despre care nu ştie nimeni când se va întâmpla. Cu toate acestea au existat oameni sfinţi cu o viaţă extraordinară cărora Dumnezeu le-a descoperit timpul mutării lor la Domnul.

Când moare, omul îşi trăieşte apocalipsa personală urmată imediat de Judecata Particulară când trebuie să dea socoteală pentru faptele bune pe care le putea face în timpul vieţii şi pentru relele pe care le-a lucrat. Gândul la moarte, la apocalipsa propriei noastre fiinţe, are rolul de a ne pregăti prin depărtarea de rele şi prin lucrarea binelui pentru a putea da răspuns bun la Judecata înfricoşătoare a lui Dumnezeu. Evenimentele deosebite care se întâmplă periodic în toată lumea – războaie mari, boli, calamităţi naturale, accidente – nu sunt decât nişte avertizări, anumite semne de alarmă care ne amintesc că viaţa pământească este deosebit de firavă; oricând se poate încheia; moartea nu ţine seama de vârstă, sex sau condiţie socială. Bogaţii şi săracii, împăraţii şi supuşi lor, oamenii liberi împreună cu cei lipsiţi de libertate, cu toţii vom fi acoperiţi de pământ, în timp ce sufletul va fi judecat de Dumnezeu şi primeşte răsplată sau pedeapsă. Ameninţarea cu apocalipsa sau gândul la moarte are un rol pedagogic, coercitiv, pentru că de multe ori un eveniment grav schimbă vieţile oamenilor; adeseori morţi violente, nedrepte sau prea timpurii, întorc oamenii către Dumnezeu cu pocăinţă.

Să ne amintim doar două cazuri despre modul în care ameninţarea explicită cu distrugere a lui Dumnezeu a făcut ca oamenii să se pocăiască şi să se întoarcă de la rele.


Un exemplu din Vechiul Testament este atunci când Dumnezeu trimite mesajul Său prin proorocul Său Iona, fiul lui Amitai la locuitorii din Ninive; o cetate mare şi importantă, Ninive avea o populaţie de peste 120 000 de suflete, care nu ştiu să deosebească dreapta de stânga lor[2]; Iona trebuie să le spună că Patruzeci de zile mai sunt, şi Ninive va fi distrusă![3] şi că trebuie să se pocăiască. La început proorocul a vrut să fugă cu o corabie departe de Domnul, la Tarsis, însă o furtună mare era gata să înghită corabia; atunci Iona – aruncat în apă ca să se potolească marea – este înghiţit de un peşte mare şi salvat de la înec; proorocul se afla într-un mare impas: sfârşitul, apocalipsa, moartea lui iminentă; aflat în pântecele peştelui, de acolo, din pântecele locuinţei morţilor strigă către Dumnezeu; rugăciunea fierbine este ascultată şi împlinită uşor de Dumnezeu căci Iona este aruncat din pântecele peştelui pe ţărm a treia zi. Aceste lucruri sunt cântate atât de frumos de către imnografii Bisericii în Catavasiile Înălţării Sfintei Cruci prin irmosul cântării a şasea:

În pântecele fiarei celei din apă, Iona palmele întinzându-şi în chipul Crucii, mântuitoarea Patimă mai înainte a închipuit-o lămurit, de unde a treia zi ieşind, a însemnat învierea cea mai presus de lume, a lui Hristos Dumnezeu, Cel ce S-a răstignit cu trupul, şi cu învierea cea de a treia zi lumea a luminat[4].

Mai târziu aducându – şi  aminte, Iona exclamă: „Tu ai scos din stricăciune viaţa mea, Doamne Dumnezeul meu![5].

Observăm o a doua apocalipsă în aceaşi carte a Vechiului Testament: Patruzeci de zile mai sunt, şi Ninive va fi distrusă. Cetatea cea mare a Ninivei fiind plină de fărădelegi, este ameninţată de omul lui Dumnezeu Iona cu distrugere totală după 40 de zile. Locuitorii nu s-au întrebat ce este de făcut, pentru că au ascultat de prooroc; salvarea nu poate veni decât de la Dumnezeu. Să ne întoarcem – “către Dumnezeu să strige din toată puterea şi fiecare să se întoarcă de pe calea lui cea rea şi de la nedreptatea pe care o săvârşesc mâinile lui;”[6]ca să nu pierim. Pentru că s-au întors din căile lor cele rele şi s-au pocăit, spune Iona, “i-a părut rău Domnului de prezicerile de rău pe care li le făcuse şi nu le-a împlinit”[7]. Apocalipsa locuitorilor din cetatea cea mare a Ninivei nu a mai avut loc pentru că s-au pocăit şi Dumnezeu i-a iertat.

Proorocul Iona zice aşa: “Ştiam că Tu eşti Dumnezeu îndurat şi milostiv, îndelung-răbdător şi mult-milosârd şi Îţi pare rău de fărădelegi”[8]; el s-a supărat că Dumnezeu nu s-a ţinut de cuvânt şi a iertat pe niniviteni şi nu a împlinit distrugerea promisă; ca să înţeleagă mai bine, Iona trăieşte bucuria întâmplării cu vrejul care a ţinut umbră profetului; într-o noapte a luat fiinţă vrejul fără nici un fel de trudă din partea lui Iona şi în noaptea următoare vrejul s-a uscat. Truda lui Dumnezeu cu oamenii, grija Lui deosebită pentru ei şi iubirea Lui cea mare face ca puţine semne de pocăinţă să amâne sfârşitul omenirii; Dumnezeu se întristează mai tare când ne vede că murim în păcate decât s-a întristat Iona când a văzut că i s-a uscat vrejul. Un singur fir de pocăinţă să avem fiecare în inima noastă şi Iisus îndată ne primeşte, pentru că Dumnezeu este îndelung-răbdător, este mult-milosârd şi Îi pare rău de fărădelegile noastre.


În istoria biblică despre conducătorii poporului evreu a existat o întâmplare despre o mică apocalipsă, asemănătoare cu cea a proorocului trimis în misiune la cetatea cea mare a Ninivei. Este vorba despre regele Iezechia (care a trăit în secolele VIII-VII înainte de Hristos) şi fusese împărat al lui Iuda; el s-a îmbolnăvit foarte tare şi era aproape de moarte. Atunci a venit la el marele prooroc Isaia şi i-a spus aşa: fă-ţi testament, pune toate în rânduială şi pregăteşte-te că nu te vei mai face sănătos, ci vei muri[9]. Auzind aceste cuvinte grele, Iezechia s-a mâhnit,  s-a întors cu faţa la perete, a plâns tare şi a început să se roage aşa:
“Adu-ţi aminte Doamne, că am umblat înaintea feţei Tale cu credinţa şi cu inima dreaptă şi am făcut cele plăcute în ochii Tăi!”[10].
Cartea a patra a Regilor ne spune că Dumnezeu a văzut lacrimile şi pocăinţa lui, a auzit rugăciunea lui şi a trimis înapoi pe proorocul Isaia care a pus pe rană o turta de smochine şi în trei zile s-a însănătoşit Iezechia – regele lui Iuda.

Şi a mai adăugat Dumnezeu la zilele regelui Iezechia 15 ani.



 Atunci când un om moare are loc mica apocalipsă: este sfârşitul lumii pentru cel mort; a încetat durerea şi plăcerea, a încetat orice şansă de a lucra bine sau de a face răul. Împărăţia lui Dumnezeu este şi mai aproape de omul care a lucrat binele, iar de omul care a lucrat răul este mai aproape pedeapsa, chinul cel veşnic, Judecata osânditoare; de aceea Ioan Botezătorul a strigat atât de des:

“Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor” [11].




[1]Matei 24, 36
[3]Iona 3, 4
[4]Canonul Catavasiilor Înălţării Cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, irmosul cântării a şasea, Catavasier, EIBM al BOR, Bucureşti, 2002, p. 327.
[5]Iona 2, 7
[6]Iona 3, 8
[7]Iona 3, 10
[8]Iona 4, 2
[9]IV Regi cap. 20
[10]IV Regi 20, 3
[11]Matei 3, 2

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în SFÂNTA ȘI MAREA ZI JOI din SĂPTĂMÂNA SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, adică în A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI. Astăzi, în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică se face pomenire în mod special despre PATRU EVENIMENTE din VIAȚA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, ba chiar despre CINCI EVENIMENTE: 1) IISUS SPALĂ PICIOARELE UCENICILOR SĂI ÎNAINTE DE CINA CEA DE TAINĂ, pentru a arăta că El, Domnul și Învățătorul, a venit în lume pentru a-i sluji pe oameni, nu pentru ca oamenii să-L slujească pe El. În același timp, El i-a îndemnat pe ucenicii Săi să slujească unii altora. El spusese, cu altă ocazie, astfel: ... “care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare pentru mulţi.” 2) CINA CEA DE TAINĂ; https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/752158577091096 3) RUGĂCIUNEA CEA MAI PRESUS DE FIRE FĂCUTĂ DE IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, episod cunoscut și sub numele de AGONIA LUI IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, când transpirația Lui era ca niște stropi mari de sânge care cădeau pe pământ; 4) PRIN SĂRUTARE VICLEANĂ, IUDA ÎL PREDĂ PE IISUS SOLDAȚILOR, CARE ÎL DUC LEGAT LA MARII PREOȚI ANA ȘI CAIAFA, PENTRU A FI JUDECAT; 5) IISUS ESTE INTEROGAT ȘI JUDECAT ÎN TIMPUL NOPȚII DE JOI SPRE VINERI, FIIND CONSIDERAT VINOVAT DE BLASFEMIE, pentru afirmația că El este Hristos, Fiul lui Dumnezeu. A FOST OSÂNDIT SĂ FIE PEDEPSIT CU MOARTEA. A fost legat la ochi, a fost scuipat și lovit peste față cu pumnii și cu palmele. ... REFERITOR LA CINA CEA DE TAINĂ, se cuvine să ne amintim că atunci Mântuitorul i-a provocat pe apostoli să-și analizeze fiecare conștiința cu privire la iubirea lor față de El și cu privire la vinderea Lui. Apoi, i-a împărtășit cu Trupul și Sângele Lui, sub forma pâinii și vinului, pentru iertarea păcatelor. Atunci a fost împărtășit și apostolul Iuda, însă spre osândă, căci iubirea lui de bani era mai puternică decât iubirea față de Iisus. ... Știm că CINA CEA DE TAINĂ A FOST, ESTE ȘI VA FI CENTRUL CULTULUI CREȘTIN TOT TIMPUL, PÂNĂ LA SFÂRȘITUL LUMII, căci numai prin ea pot oamenii obține adevărata viață veșnică fericită. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne ca iubirea noastră față de Tine să ne fie suficient de puternică încât nici o altă iubire și nici o frică să nu o poată întrerupe! Ajută-ne ca împărtășirea noastră să nu ne fie spre osândă, ci spre iertare și spre adevărata viață veșnică fericită! ... DUPĂ JOIA MARE urmează VINEREA MARE, când sărbătorim, prin post negru (cine poate), JERTFA DE BUNĂ VOIE, JERTFA UNICĂ ȘI SUPREMĂ, ADUSĂ DE IISUS VEȘNICULUI TATĂ CERESC, JERTFĂ ADUSĂ ÎN LOCUL OAMENILOR, ÎN BENEFICIUL OAMENILOR, JERTFĂ PRIN CARE MÂNTUITORUL NE-A RĂSCUMPĂRAT DIN PROPRIETATEA LUI SATAN, în care Eva cu Adam ne-au introdus. PRIN JERTFA SA RĂSCUMPĂRĂTOARE, IISUS NE-A ÎNFIAT LA VEȘNICUL TATĂ CERESC CEL ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt, ajută-ne să avem respectul cuvenit pentru Opera Ta de Răscumpărare și pentru Opera Ta de Înfiere, ajută-ne să Te cunoaștem mai bine, să Te prețuim mai mult, să Te iubim mai mult și să-Ți mulțumim mai mult, spre slava Veșnicului nostru Tată Ceresc Atotsfânt și Atotputernic, în fiecare moment, în vecii vecilor! Amin! Amin! Așa să fie!

Pr. prof. Ion Ciungu   “Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi le-a dat ucenicilor, zicând:  « Luaţi, mâ...