duminică, 7 noiembrie 2010

Îngerii, prietenii şi casnicii lui Dumnezeu

de Lucian Olaru

Motto: „Înger îngeraşul meu, ce mi te-a dat Dumnezeu, totdeauna fii cu mine şi mă învaţă să fac bine; eu sunt mic, tu fă-mă mare; eu sunt slab, tu fă-mă tare; şi-n tot locul mă-nsoţeşte şi de rele mă păzeşte; Doamne Îngeraşii Tăi fie păzitorii mei, şi în zi şi în noapte, pân-la ceasul cel de moarte.”



Toată lumea ştie că există două lumi: una văzută, palpabilă, iar alta nevăzută; iar cei ce nu cred ca există o lume nevăzută, aceeia nu cred (poate) că omul are suflet tocmai pentru că el (sufletul) nu se vede... sau tot aşa, omul nu are minte pentru că ea nu se vede cu ochiul liber...

Din lumea nevăzută fac parte îngerii, „cereştile, netrupeşti puteri” care sunt puţin mai mari decât noi oamenii, atât în putere, în cunoştinţă cât şi în virtute; spune psalmistul David: „Micşoratu-l-ai pe dânsul (pe om) cu puţin faţă de îngeri, cu mărire şi cu cinste l-ai încununat pe el” (Psalmi 8, 5). Îngerii (deci lumea nevăzută) au fost creaţi înaintea lumii vazute, aşa cum mărturiseşte dreptul Iov: „Când s-au făcut stelele, lăudatu-m-au cu glas mare toţi îngerii Mei” (Iov 38, 7). Îngerii au fost creaţi de Dumnezeu din nimic şi deci sunt fiinţe mărginite, dar pot străbate spaţiul cu viteza gândului, însă nu au însuşirea atotprezenţei, pe care numai Dumnezeu o are; îngerii cunosc cele prezente, cele trecute şi cele viitoare, dar cu toate acestea nu posedă atotştiinţa, care este un atribut (o însuşire) numai a lui Dumnezeu. Ei nu pot face minuni decât numai din încredinţarea lui Dumnezeu.

Cuvântul ÎNGER înseamnă „sol, crainic, vestitor, trimis”[1]; ei au rolul de a face cunoscută oamenilor voia lui Dumnezeu, de a trimite mesaje oamenilor... „Îngerii sunt fiinţe spirituale, personale, mărginite, dar superioare oamenilor.”[2] Îngerii au raţiune, voinţă, simţire şi văd faţa lui Dumnezeu, aşa cum a zis Domnul Însuşi: „Îngerii din ceruri văd pururea faţa Tatălui Meu”[3]

Rolul sau scopul îngerilor este:
-          dau preamărire lui Dumnezeu;
-          împlinesc voia Lui;
-          propria lor fericire şi slujesc ca mijlocitori între Dumnezeu şi oameni;
-          se bucură pentru întoarcerea păcătoşilor;
-          primesc descoperiri de la Dumnezeu;
-          grăiesc către oameni şi îi învaţă; sunt mesageri ai lui Dumnezeu;
-          îi apără pe oameni de rele şi de vrăşmaşul diavol; duc rugăciunile oamenilor către tronul cel ceresc;

Îngerii sunt fiinţe spirituale, (nu au trup), sunt nemuritori, n-au trebuinţă de hrană, n-au gen, nu sunt supuşi ispitelor şi slăbiciunilor omeneşti;[4]
            Sfânta Biserică ne învaţă că fiecare om îşi are îngerul său păzitor: „Vedeţi să nu dispreţuiţi pe vreunul din aceştia mici, căci zic vouă că îngerii lor, în ceruri, pururea văd faţa Tatălui Meu, Care este în ceruri.[5]

            Nu toţi îngerii  sunt egali între ei; ei se împart în nouă cete, grupaţi în trei triade:    
-          Scaunele, Heruvimii, Serafimii;
-          Domniile, Stăpâniile, Puterile;
-          Începătoriile, Arhanghelii, Îngerii.

            Îngerilor le acordăm o cinstire relativă, (asemenea sfinţilor), numită în limbaj bisericesc „cult de venerare”; îi cinstim de mai multe ori pe an: fiecare zi de luni este îmchinată cinstirii sfinţilor îngeri; ziua de 8 Noiembrie, când sărbătorim pe Sfinţii Arhangheli Mihail, Gavriil şi Rafail; numeroase biserici poartă hramul Sfinţilor Arhangheli şi multe persoane poartă numele de Gabriel(a), Gavriil, Mihail(ela) şi Rafail în semn de cinstire şi preţuire a îngerilor.

            Cultul cinstirii sfinţilor îngeri (sau venerarea îngerilor) s-a generalizat oficial prin horărârea sinodului VII ecumenic de la Niceea, 787.


 "Cel ce ai împodobit cerul cu stele, ca un Dumnezeu, şi prin îngerii Tăi tot pământul luminezi, Făcătorule a toate, mântuieşte pe cei ce Te laudă pe Tine". (Luminânda zilei de Luni, Ceaslov, pp 69).


"Mai marilor Voievozi ai oştilor cereşti, rugămu-vă pe voi noi, nevrednicii, ca să ne acoperiţi pe noi, prin rugăciunile voastre, cu acoperământul aripilor măririi voastre celei netrupeşti, păzindu-ne pe noi cei ce cădem cu deadinsul şi strigăm: Izbăviţi-ne din nevoi, ca cei ce sunteţi mai mari peste cetele puterilor celor de sus." (Troparul sfinţilor îngeri, Ceaslov, pp. 428).



[1] Todoran, Isidor, Pr. Prof. Dr.; Zăgrean, Ioan, Pr. Prof. Dr., Dogmatica Ortodoxă, Manual pentru Seminariile teologice, ed. Arhidiecezana Cluj, Cluj, 1997, pp. 138-139.
[2] Idem.
[3] Matei, 18, 10.
[4] Todoran, Isidor, Pr. Prof. Dr.; Zăgrean, Ioan, Pr. Prof. Dr., Dogmatica Ortodoxă, Manual pentru Seminariile teologice, ed. Arhidiecezana Cluj, Cluj, 1997, pp. 140.
[5] Matei 18, 10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în VINEREA MARE, în VINEREA PAȘTILOR, adică VINERI ÎN A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ din POSTUL SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS. În Vinerea Mare sărbătorim, prin post negru (cine poate), următoarele evenimente din Viața Domnului nostru Iisus Hristos: 1) DUCEREA LUI, DE CĂTRE ELITA IUDAICĂ, ÎN FAȚA GUVERNATORULUI ROMAN PILAT, PENTRU A FI JUDECAT ȘI CONDAMNAT LA MOARTE. Două acuze principale a adus elita iudaică contra lui Iisus, una religioasă, iar alta politico-socială: a) Iisus a comis blasfemie prin faptul că a pretins a fi Mesia, Fiul lui Dumnezeu (Ioan 19, 7); b) Iisus s-a declarat rege și răzvrătește poporul, împiedicând plata taxelor către Cezarul din Roma. Prin urmare Iisus este contra Cezarului. (Luca 23, 2; Ioan 19, 12). Dar, Pilat a considerat că Iisus este nevinovat și voia să-L elibereze. Însă, evreii l-au avertizat pe Pilat că dacă-L eliberează pe Iisus înseamnă că Pilat nu este prieten cu Cezarul. Astfel că Pilat, pentru a evita o astfel de acuză la adresa sa, în final a cedat presiunilor făcute de evrei și L-a dat pe Iisus să fie răstignit. Totuși, Pilat, înainte de a ceda, a vrut să arate public faptul că nu este de acord cu evreii care-L condamnă pe Iisus, și “luând apă şi-a spălat mâinile înaintea mulţimii, zicând: Nevinovat sunt de sângele Dreptului acestuia. Voi veţi vedea. Iar tot poporul a răspuns şi a zis: Sângele Lui asupra noastră şi asupra copiilor noştri!” (Matei 27, 24-25). https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/7170529043053245 ... https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1940029443066723 ... 2) RĂSTIGNIREA ȘI MOARTEA; 3) COBORÂREA DE PE CRUCE; 4) PUNEREA ÎN MORMÂNT. Potrivit cărții de cult numită Triod, în Sfânta și Marea Vineri prăznuim Sfintele și Mântuitoarele și Înfricoșătoarele Pătimiri ale Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos: scuipările, lovirile peste față, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră, trestia, buretele, oțetul, piroanele, sulița, și înainte de toate Crucea și Moartea, pe care le-a primit de bună voie pentru noi. Se mai face încă pomenire de mărturisirea mântuitoare făcută pe cruce de tâlharul recunoscător, care a fost răstignit împreună cu Domnul. ... ... Haideți, și noi cei de azi, asemenea tâlharului din dreapta, să ne recunoaștem și noi păcatele în fața lui Iisus, și să nu ratăm ocazia de a-L ruga să-Și amintească de noi când va veni în Împărăția Sa! ... Haideți să ne amintim Cele Șapte “Cuvinte” Ale Mântuitorului Pe Cruce, precum și textele evanghelice care se citesc în Sfânta și Marea Zi Vineri! (Sfântă Liturghie nu se face în Vinerea Mare, fiind zi de Post total: “Dacă este cineva prea neputincios sau prea bătrân și nu va putea să petreacă postind, să i se dea numai pâine și apă, după apusul soarelui. Așa am luat din sfintele porunci ale Sfinților Apostoli, să nu mâncăm în Vinerea Mare, că și cuvântul Domnului către farisei zice: Dacă se va lua Mirele de la dânșii, atunci vor posti în acele zile.” Așa scrie în Triod.) https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/2691082877724884

Pr. prof. Ion Ciungu   “Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta!”  (Acestea sunt cuvintele tâlharului de pe crucea din dreap...