de pr.prof Ion Ciungu
Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, ne învață astfel: “Regii neamurilor domnesc peste ele și sunt numiți binefăcători. Dar între voi să nu fie așa, ci cel mai mare dintre voi să fie ca cel mai tânăr, și căpetenia ca acela care slujește.” (Sfânta Evanghelie după Luca, capitolul 22, versetele 25-26).[1]
În
data de 4 aprilie 2018, articolul Ukrainian
Orthodox switch allegiance from Moscow to Kiev-linked churches a
fost publicat pe site-ul agenției de știri religioase Religion News Service,
din Washington D.C., de Olga Rudenko. Traduc din acest articol, introducând subtitluri:
Onufrie, la stânga, conducătorul Bisericii Ortodoxe Ucrainene
dependentă de Patriarhia Moscovei. Filaret, la centru, conducătorul Bisericii Ortodoxe
Ucrainene, Patriarhia Kievului.
În
Ucraina cam 70% sunt creștini ortodocși răsăriteni, Biserica Ortodoxă Ucraineană
originală depinde de Moscova din secolul al XVII-lea
“În Ucraina, aproximativ 70% din populație se identifică
a fi creștini ortodocși răsăriteni. Restul credincioșilor aparțin de Biserica
Greco Catolică Ucraineană, de Biserica Romano Catolică, sau de diferite
Biserici Protestante.
Biserica Ortodoxă Ucraineană originală este subordonată
Moscovei din secolul al XVII-lea, chiar înainte ca Ucraina să fi fost făcută
parte a Imperiului Rus. Această relație a continuat după ce țara s-a rupt de
Uniunea Sovietică.
Anexarea
Crimeei de către Rusia în anul 2014 a dus la un război între ruși și ucraineni
în care au murit peste 10.000 de oameni, și mulți enoriași ortodocși din
Ucraina se distanțează de Biserica sprijinită de ruși, 60 de parohii au trecut
la Patriarhia Kievului
Dar acele legături au început să cauzeze probleme în anul
2014, când Rusia a anexat teritoriul din Crimeea al Ucrainei și a provocat un
conflict armat care continuă în estul Ucrainei, și care a făcut mai mult de
10.000 de morți.
Ingerința Moscovei a avut loc după ce Președintele Viktor
Ianukovici, un aliat al Președintelui Rus Vladimir Putin, a fugit din țară în
februarie 2014, în urma unui val de proteste împotriva regimului său corupt.
Acum mulți enoriași ortodocși din Ucraina se distanțează
de Biserica sprijinită de ruși, ai cărei ierarhi sunt un pilon esențial al
politicii lui Putin.
Liderii Bisericii sprijinite de Moscova neagă faptul că
Rusia exercită influență politică asupra lor. « Oamenii merg la biserică
pentru rugăciuni, nu pentru politică, » a zis Arhiepiscopul Kliment al
Bisericii Ortodoxe Ucrainene sprijinite de Moscova, care își are are sediul la
Kiev.
« Bisericile
noastre nu au nici o legătură cu Statul Modern Rus. »”
„Aproximativ 60 de parohii au trecut la Biserica cu
centrul la Kiev începând din 2014 în transferuri despre care conducerea
Patriarhiei Moscovei zice că au fost ilegale.
Patriarhia
Kievului nu este recunoscută de Patriarhia Moscovei, nici de Patriarhia din Constantinopol
Patriarhia Moscovei niciodată nu și-a recunoscut rivalul
ei kievean, care s-a format în mijlocul reînvierii naționalismului ucrainean
după căderea Uniunii Sovietice în 1991. Nici proeminentul lider creștin
ortodox, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu al Constantinopolului, cu sediul în
Istanbul, nu l-a recunoscut.”
Se consideră că dacă Patriarhul Bartolomeu ar recunoaște
Patriarhia de la Kiev, atunci mulți preoți care acum aparțin de Patriarhia
Moscovei vor trece la Patriarhia Kievului. De asemenea, se consideră că dacă
Patriarhul Bartolomeu ar recunoaște Patriarhia Kievului, atunci Patriarhia
Moscovei s-ar rupe de Patriarhia Constantinopolului și s-ar proclama la Moscova
un nou centru al creștinismului ortodox, căci Biserica Ortodoxă Rusă este cea
mai mare și mai bogată din lumea ortodoxă.
Patriarhia
Moscovei și Patriarhia Kievului rivalizează pentru cei aproximativ 30 de
milioane de creștini ortodocși din Ucraina
„Mizele în Ucraina sunt mari. Cele două Biserici
rivalizează pentru sufletele a aproape 30 de milioane de persoane, porivit unor
studii recente.
Este greu de estimat care dintre ele în realitate are mai
mulți enoriași. Biserica sprijinită de Moscova are 12.300 de parohii, față de
cele 5.100 parohii ale bisericii independente.
Aproximativ 40% din toți credincioșii ortodocși ucraineni
s-au identificat cu biserica indigenă în 2017, în timp ce 25% au ales
Patriarhia Moscovei, potrivit unui studiu comun făcut de patru persoane care
fac sondaje de opinie și au sediul în Kiev.
Dar absența rezultatelor din Crimeea și din teritoriile
sfâșiate de război din estul Ucrainei, unde Biserica Rusă este populară,
probabil că distorsionează sondajele de opinie.
Patriarhia
Moscovei nu recunoaște botezul făcut de Patriarhia Kievului
Unul dintre cele mai izbitoare exemple ale acestei
rivalități a apărut în ianuarie când un preot al Bisericii sprijinite de
Moscova a refuzat să conducă o ceremonie de înmormântare pentru un copil care a
fost botezat în Biserica ce aparține de Patriarhia Kievului, în ciuda
rugăminții făcute insistent și cu umilință de părinții copilului.”
..............................................................................................................
Aici am terminat de tradus din articolul respectiv.
S-ar putea să dorim să (re)vedem și următoarele articole:
PATRIARHUL
KIRILL AL RUSIEI A MEDIAT PENTRU ELIBERAREA PRIZONIERILOR DIN DONBAS [în
25 dec. 2017; iar în 27 dec. 2017 s-a început eliberarea; în 15 noiembrie 2017
politicianul ucrainean Viktor Medvedciuk, a cărui fiică este botezată de Putin
(este finuța lui Putin), i-a cerut lui Putin să intervină la liderii
separatiști cu ideea schimbului de prizonieri].
………………………………………………………………………………………………
Cu pace, Domnului nostru Iisus Hristos să ne rugăm !
Pentru pacea a toată lumea, pentru bunăstarea sfintelor lui
Dumnezeu Biserici și pentru unirea tuturor, Domnului nostru Iisus Hristos să ne
rugăm !
[1]
Sfânta
Evanghelie după Luca, capitolul 22, versetele 25-26, http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=48&cap=22
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu