luni, 21 noiembrie 2016

SĂRBĂTOAREA “CHRISTOS REGELE UNIVERSULUI”

de Pr. Prof. Ion Ciungu


IISUS, după Învierea Sa din morți, a zis către apostolii Săi: “Datu-Mi-s-a TOATĂ PUTEREA ÎN CER ȘI PE PĂMÂNT. Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin.” (Matei 28, 18-20)[1]


Statuia Christo Rei (Christos Regele) din Almada, Portugalia
Pixabay
( a. Cine respectă astăzi această sărbătoare și de când există ea? b. Originea acestei sărbători; c. Data acestei sărbători în calendarul romano-catolic; d. Statuia Hristos Regele, din Polonia)


a.   Cine respectă astăzi această sărbătoare și de când există ea?

„Spre deosebire de multe alte sărbători care sunt respectate nu doar de romano-catolici, ci și de unii anglicani, luterani și credincioși ortodocși ruși, această sărbătoare nu este veche. De fapt, ea datează de mai puțin de o sută de ani, din 1925.”  Așa am aflat din articolul “The Feast Of Christ The King: Celebrating Jesus' Rightful Position In the Universe” (Sărbătoarea Christos Regele: Celebrarea Rangului Legitim al Lui Iisus În Univers), publicat de Andy Walton pe CHRISTIAN TODAY, în data de 18 noiembrie 2016.[2]


b.   Originea acestei sărbători

Din același articol mai aflăm următoarele:
Această sărbătoare a fost instituită de papa din acel timp, Pius XI. El se lupta cu modernizarea din ce în ce mai mult a societății și cu creșterea în consecință a secularismului. Papa a răspuns spunând într-o enciclică: «În timp ce națiunile insultă mult iubitul nume al Răscumpărătorului prin suprimarea oricărei menționări a lui în conferințele și parlamentele lor, noi suntem obligați pe un ton cu atât mai puternic să proclamăm demnitatea și puterea Lui regală, într-un mod cu atât mai universal să afirmăm drepturile Lui.»

Istoria, desigur, înregistreză faptul că nici papa și nici însăși sărbătoarea aceasta nu au reușit să împiedice mersul înainte al secularismului, cel puțin în lumea occidentală. Dar într-un secol în care dictatori de multe feluri au început să fie priviți cu reverență quasi divină, celebrarea specifică a lui Iisus ca regele suprem a captivat și aprins imaginația multora.

“Astfel, în sărbătoarea Christos Regele se cântă imnurile care proclamă nu numai autoritatea și regalitatea lui Iisus, dar și acelea care indică spre speranța noastră viitoare în calitate de creștini. Această speranță este deosebit de importantă în timpuri în care societatea este în pericol de a se degrada într-un fel sau altul. În anii 1920,  când naționalismul și comunismul puneau în pericol viețile a milioane de oameni din Europa și din afara ei, papa a înțeles acest lucru.

Deși situația nu este aceeași astăzi, spectrul guvernării autoritare bântuie unele părți ale lumii, încă. Țesătura economică și socială a Occidentului pare mai fragilă decât oricând începând din anii 1970, poate chiar începând de la Al Doilea Război Mondial.

Papa a decris în detalii vii condițiile lumii din anii 1920: «semințele discordiei semănate peste tot; acele dușmănii și rivalități amare între națiuni, care încă împiedică așa de mult cauza păcii; acea lăcomie nesățioasă care este așa de des ascunsă sub un pretext de spirit public și de patriotism, și care dă naștere la așa de multe certuri personale; un egoism orb și nestăpânit, care îi face pe oameni să nu caute altceva decât propriul confort și avantaj, și să măsoare orice lucru prin acestea; nicio pace în casă, din cauză că oamenii și-au uitat sau își neglijează datoria lor; unitatea și stabilitatea familiei subminată; societatea într-un cuvânt clătinată până la temeliile ei și pe cale să se ruineze.» Soluția lui? Privește spre Iisus. «Sperăm cu fermitate, totuși, că sărbătoarea regalității lui Christos, care în viitor va fi respectată anual, poate să accelereze întoarcerea societății spre Mântuitorul nostru iubitor.»”


c.    Data acestei sărbători în calendarul romano-catolic

Sărbătoarea “Christos Regele Universului” se ține în duminica de dinainte de Postul Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos. La romano-catolici POSTUL CRĂCIUNULUI se numește ADVENT, adică VENIRE, în sensul că Iisus este așteptat să vină, celebrându-se atât NAȘTEREA DOMNULUI , PRIMA VENIRE, cât și A DOUA LUI VENIRE, înainte de sfârșitul lumii, PARUSIA.

Din Enciclopedia liberă, Wikipedia, varianta engleză, din partea introductivă a articolului “Feast of Christ the King”, am aflat că această sărbătoare poate pica pe 20 noiembrie, cel mai devreme, sau pe 26 noiembrie, cel mai târziu. Totuși, sunt unii catolici care țin această sărbătoare în ultima duminică din octombrie, așa cum a fost în 1925.[3]Am verificat un calendar romano-catolic, și putem observa că în acest an 2016, sărbătoarea a fost pe 20 noiembrie.[4] În anul viitor, 2017, această sărbătoare este pe data de 26 noiembrie.[5]


          d. Statuia “Hristos Regele”, din Polonia

Până acum, cea mai înaltă statuie a lui Iisus în lume este cea din Polonia, numită  “Hristos Regele", de 33 de metri, plus 3 m coroana =36m, ( plus 16 m movila pe care este amplasată, total 52 m ), din localitatea Świebodzin, construită în stil Art Deco și terminată în anul 2010. Construcția ei a durat 5 ani și a costat 1,5 milioane de dolari,  "colectați din donații ale celor 21.000 de locuitori ai orașului" și "din toată lumea".  După unele surse, se pare că a costat mai mult, până la 3,5 milioane de euro. "Proiectul a fost conceput și condus de Sylwester Zawadzki, un preot polonez pensionar." Arhitect, Miroslaw Kazimierz Patecki. În poloneză, acestei statui i se spune "Pomnik Chrystusa  Króla " ( Monumentul lui Hristos Regele ). Este din beton armat cu oțel, având coroana aurită. Cei 33 de metri simbolizează anii, vârsta la care, potrivit tradiției, a murit Mântuitorul.[6]






[1]Evanghelia după Sfântul Matei cap. 28, versetele 18-20, http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=28
[2]Andy Walton, The Feast Of Christ The King: Celebrating Jesus' Rightful Position In the Universe, CHRISTIAN TODAY,  18 November 2016, http://www.christiantoday.com/article/the.feast.of.christ.the.king.celebrating.jesus.rightful.position.in.the.universe/101233.htm
[3]Feast of Christ the King, Wikipedia, From the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Feast_of_Christ_the_King
[4]Calendar Romano-Catolic, 2016, Noiembrie, http://www.catholica.ro/calendar-romano-catolic-2016/11/
[5]Roman Catholic Calendar, November 2017, http://www.romcal.net/output/2017.htm
[6]Pr. prof. Ion Ciungu, VLADIVOSTOK - cea mai înaltă statuie a lui IISUS din lume, Protopopiatul Ortodox Român Avrig, 3 septembrie 2015, http://protopopiatavrig.blogspot.ro/2015/09/vladivostok-cea-mai-inalta-statuie-lui_42.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sărbătoarea de azi se numește SFÂNTA TREIME. Azi este A Doua Zi De Rusalii, iar această zi este dedicată lui DUMNEZEU, ADICĂ FIINȚEI SUPREME VEȘNICE CARE A CREAT LUMEA, CARE SUSȚINE LUMEA, CARE POARTĂ DE GRIJĂ LUMII, CARE A MÂNTUIT LUMEA, CARE SFINȚEȘTE LUMEA, CARE VA JUDECA LUMEA CU DREPTATE. Noi, creștinii, avem UN SINGUR DUMNEZEU, adică avem o credință monoteistă. Este mare taina despre Dumnezeul nostru! Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, DAR EL ESTE VEȘNIC ÎN TREI PERSOANE. Să explicăm această exprimare neobișnuită! Când spunem că Dumnezeul nostru este UNUL SINGUR, ne referim la Veșnica Lui Ființă spirituală și infinită. Ființa (esența, natura) Dumnezeului nostru este UNA. DUMNEZEU ARE O SINGURĂ FIINȚĂ. Din alt punct de vedere, adică dacă ne referim la Persoanele Divine, spunem că Dumnezeul nostru S-a făcut cunoscut oamenilor în TREI PERSOANE, și prin urmare ÎL cunoaștem ca SFÂNTA TREIME: 1) TATĂL CERESC VEȘNIC; 2) FIUL VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC; și 3) DUHUL SFÂNT VEȘNIC AL TATĂLUI CERESC. Deci, Dumnezeul nostru este UNUL ÎN FIINȚĂ, dar El este ÎNTREIT ÎN PERSOANE. Avem de a face cu o taină foarte mare! Cu o axiomă. Axiomele se cred, nu se demonstrează: 1+1+1=1, adică Trei Persoane Divine, Veșnice, Egale, Adevărate și Distincte au O Singură Ființă Divină, Veșnică și Adevărată. S-au făcut analogii pentru a ne apropia cumva de această Taină: de ex., timpul vieții noastre este unul singur, dar are trei aspecte: trecut, prezent și viitor. Sau altă analogie, un singur pom are trei părți: rădăcină, tulpină și coroană. Sau altă analogie: soarele care ne luminează și ne încălzește viața este unul, dar observăm că are trei aspecte: 1) discul luminos care stă în depărtare; 2) razele luminoase care vin până la noi; 3) căldura care vine până la noi. Bineînțeles că sunt slabe aceste analogii, dar totuși, ne ajută un pic să înțelegem Taina Sfintei Treimi. Oricum, Taina rămâne Taină, Misterul despre Un Singur Dumnezeu Veșnic Adevărat în Trei Persoane Divine, Veșnice, Adevărate, rămâne insondabil. ... Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, în perioada Vechiului Testament. Deși erau Trei Persoane, Avraam se adresează ca Unui Singur Dumnezeu: "Doamne, dac'am aflat har în ochii Tăi, nu-l ocoli pe robul Tău!” ... EXPLICAȚIE referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov (c.1360 – c.1430), pictor rus, declarat sfânt în anul 1988. În limba rusă această icoană se numește TROIȚA (Treime) sau IKONA SVYATOY TROYȚY (Icoana Sfintei Treimi). De asemenea, această icoană se mai numește și OSPITALITATEA LUI AVRAAM. În Sfânta Tradiție Creștină, încă din vechime, există interpretarea că Dumnezeu S-a arătat patriarhului biblic Avraam, la stejarul Mamvri, sub forma Celor Trei Oameni (sau a Celor Trei Îngeri). Avraam a dat dovadă de foarte mult respect și de foarte multă ospitalitate, dând îndrumări soției sale Sarra să facă azime, apoi dând îndrumări slugii sale să sacrifice un vițel, pentru a pregăti masă Oaspeților. În interpretarea creștină, Cei Trei Oameni (la care unii interpreți se referă ca fiind Cei Trei Îngeri) sunt, de fapt, Cele Trei Persoane Dumnezeiești Veșnice: VEȘNICUL TATĂ SFÂNT CERESC, VEȘNICUL FIU SFÂNT CERESC ȘI VEȘNICUL DUH SFÂNT CERESC, adică VEȘNICA SFÂNTĂ TREIME CEREASCĂ ÎNTR-O SINGURĂ FIINȚĂ DIVINĂ. Explicația referitoare la ICOANA SFINTEI TREIMI, icoană pictată de Andrei Rubliov, este următoarea: ÎN CENTRU este FIUL. El Se uită și Se roagă către TATĂL. Mâna dreaptă a Fiului indică spre Potir și dincolo de Potir spre DUHUL SFÂNT. În fundal, în spatele Fiului, este un pom, un simbol al Fiului și al lemnului Sfintei Cruci ca Pom al Vieții. ... ÎN DREAPTA FIULUI este TATĂL. El răspunde rugăciunii Fiului, binecuvântând lucrarea mântuitoare a Fiului și privește spre Duhul Sfânt. În fundal, în spatele Tatălui, este o casă, un simbol al Tatălui: “În casa Tatălui Meu sunt multe locașuri.” (Ioan 14, 2). ... DUHUL SFÂNT Își apleacă smerit capul și încuviințează, scoțând în evidență acest consimțământ. În fundal, este o stâncă, un simbol al izvorului dătător de viață al Duhului Sfânt care țâșnește din “stânca spirituală” – Hristos. ... PE MASĂ este un POTIR – BOL cu capul vițelului sacrificat, un simbol al sacrificiului Fiului. ... Este potrivit să ne punem sub ocrotirea SFINTEI TREIMI, chiar și acum, prin cuvintele următoare: NĂDEJDEA MEA ESTE TATĂL, SCĂPAREA MEA (REFUGIUL) ESTE FIUL, ACOPERĂMÂNTUL MEU (PROTECȚIA) ESTE DUHUL SFÂNT. TREIME SFÂNTĂ, SLAVĂ ȚIE! Este potrivit să ne închinăm și noi SFINTEI TREIMI, chiar și acum, rostind rugăciunea următoare: PREASFÂNTĂ TREIME, TE RUGĂM FRUMOS, ÎNDURĂ-TE SPRE NOI! DOAMNE, CURĂȚĂ PĂCATELE NOASTRE! STĂPÂNE, IARTĂ FĂRĂDELEGILE NOASTRE! SFINTE, CERCETEAZĂ ȘI VINDECĂ NEPUTINȚELE NOASTRE, PENTRU NUMELE TĂU! Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh acum și pururea și în vecii vecilor! Amin! ... De asemenea, haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textele evanghelice care se citesc la Sfânta Liturghie în A Doua Zi De Rusalii, despre atitudinea pe care se cuvine să o avem față de copii, dar și atitudinea pe care se cuvine să o avem în general în relațiile interumane, atitudine însoțită de conștiința că în același timp suntem în relații și cu îngerii, și cu Dumnezeu! Iisus este Calea spre Tatăl Ceresc, Iisus este Adevărul și Viața. Tatăl Ceresc, în numele lui Iisus, ni-L trimite pe Duhul Adevărului Mângâietor ca să ne inspire, să ne învețe. ... PREASFÂNTĂ TREIME, DUMNEZEUL NOSTRU, MILUIEȘTE-NE ȘI NE MÂNTUIEȘTE PE NOI! https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/3687530824896288 ... Din ACATISTUL SFINTEI TREIMI: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1149122399645186

Pr. prof. Ion Ciungu     Sfânta Treime este reprezentată iconografic sub forma celor Trei Îngeri Care s-au arătat patriarhului biblic ...