duminică, 29 mai 2022

DUMINICA A ȘASEA A PAȘTILOR (SAU DUMINICA A ȘASEA DUPĂ PAȘTI) NE AMINTEȘTE CUM L-A VINDECAT MÂNTUITORUL LUMII, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, PE ORBUL DIN NAȘTERE, ÎN IERUSALIM. IISUS ESTE MEDICUL SUPREM CARE NE POATE DA VEDEREA TRUPEASCĂ, DAR ȘI VEDEREA SUFLETEASCĂ. EL ESTE LUMINA LUMII. [Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în această Duminică! Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, că numele acelui om născut orb, dar vindecat de Iisus, este CELIDONIUS, potrivit tradiției din Creștinismul Răsăritean și din Catolicism! De asemenea, să ne amintim, sau să aflăm acum, că scăldătoarea Siloam, la care l-a trimis Iisus pe orb să se spele, a fost identificată de arheologi în iunie 2004. Până atunci, scăldătoarea Siloam, acest loc sacru pentru creștini, era considerată a fi în alt loc, și anume, la Biserica pe care o construise împărăteasa bizantină Eudochia (400-460) pentru a comemora minunea vindecării orbului din naștere.] DOAMNE IISUSE HRISTOASE, FIULE AL LUI DUMNEZEU, TE RUGĂM FRUMOS, LUMINEAZĂ-NE OCHII SUFLETELOR NOASTRE, CA SĂ TE PUTEM VEDEA PE TINE MEDICUL SUPREM, AȘA CUM TE-A VĂZUT ORBUL DIN NAȘTERE PE CARE L-AI VINDECAT, ȘI APOI TE-A CUNOSCUT CA FIU AL LUI DUMNEZEU ȘI A CREZUT ÎN TINE! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS, PRIN DUHUL SFÂNT, SPRE SLAVA TATĂLUI NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, ÎN FIECARE MOMENT, ÎN VECII VECILOR! AMIN!

Pr. prof. Ion Ciungu

 

Iisus a zis: Atât cât sunt în lume, Eu sunt Lumina lumii. Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului. Şi i-a zis: Mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului (care se tâlcuieşte: trimis). Deci s-a dus şi s-a spălat şi a venit văzând.” (Sfânta Evanghelie după Ioan 9, 5-7) The Siloam Pool: Where Jesus Healed the Blind Man, https://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-sites-places/biblical-archaeology-sites/the-siloam-pool-where-jesus-healed-the-blind-man/

Vindecarea orbului din naștere, pictură de El Greco, aprox.1570.

Orbul din naștere, vindecat de Mântuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, se numește CELIDONIUS, potrivit tradiției din Creștinismul Răsăritean și din Catolicism: https://en.wikipedia.org/wiki/Celidonius

"O tradiție atribuie Sfântului Celidonius întemeierea Bisericii Creștine din Nîmes, din Galia (Franța de azi).

Sfântul Dimitrie al Rostovului, în al său Sinaxar Mare de asemenea menționează că numele omului orb era Celidonius.

"Sfântul Vasile cel Mare (330-379) și alți părinți atrag atenția asupra unicității acestui miracol al Domnului. Ei spun că nu era vorba despre cazul unui om ai cărui ochi nu funcționau. Ei spun că Sf. Celidonius s-a născut fără ochi. Cu alte cuvinte Iisus a pus tina pe cavitățile goale, pe locul unde ar fi trebuit să fie ochii. Și iată, ochii au apărut, ochi care au văzut perfect! Domnul nostru S-a arătat a fi Creatorul Care îl făcuse pe om din țărâna pământului. Împreună cu acești ochi de asemenea a venit vederea spirituală, căci Sf. Celidonius a dat mărturie curajoasă pentru vindecarea lui, ca răspuns la întrebările ostile cu privire la acest miracol, din partea celor care se simțeau amenințați de Mesia Care devenea cunoscut." https://oca.org/.../2017/05/21/40-sunday-of-the-blind-man       http://www.allsaintsministry.org/St._Celidonius.html

 

Textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în Duminica a 6 – a a Paștilor este din Sfânta Evanghelie după Ioan, din capitolul 9, versetele 1-38: In 9, 1-38

“1.

Şi trecând Iisus, a văzut un om orb din naştere.

2.

Şi ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învăţătorule, cine a păcătuit; acesta sau părinţii lui, de s-a născut orb?

3.

Iisus a răspuns: Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu.

4.

Trebuie să fac, până este ziuă, lucrările Celui ce M-a trimis pe Mine; că vine noaptea, când nimeni nu poate să lucreze.

5.

Atât cât sunt în lume, Lumină a lumii sunt.

6.

Acestea zicând, a scuipat jos şi a făcut tină din scuipat, şi a uns cu tină ochii orbului.

7.

Şi i-a zis: Mergi de te spală în scăldătoarea Siloamului (care se tâlcuieşte: trimis). Deci s-a dus şi s-a spălat şi a venit văzând.

8.

Iar vecinii şi cei ce-l văzuseră mai înainte că era orb ziceau: Nu este acesta cel ce şedea şi cerşea?

9.

Unii ziceau: El este. Alţii ziceau: Nu este el, ci seamănă cu el. Dar acela zicea: Eu sunt.

10.

Deci îi ziceau: Cum ţi s-au deschis ochii?

11.

Acela a răspuns: Omul care se numeşte Iisus a făcut tină şi a uns ochii mei; şi mi-a zis: Mergi la scăldătoarea Siloamului şi te spală. Deci, ducându-mă şi spălându-mă, am văzut.

12.

Zis-au lui: Unde este Acela? Şi el a zis: Nu ştiu.

13.

L-au dus la farisei pe cel ce fusese oarecând orb.

14.

Şi era sâmbătă în ziua în care Iisus a făcut tină şi i-a deschis ochii.

15.

Deci iarăşi îl întrebau şi fariseii cum a văzut. Iar el le-a zis: Tină a pus pe ochii mei, şi m-am spălat şi văd.

16.

Deci ziceau unii dintre farisei: Acest om nu este de la Dumnezeu, fiindcă nu ţine sâmbăta. Iar alţii ziceau: Cum poate un om păcătos să facă asemenea minuni? Şi era dezbinare între ei.

17.

Au zis deci orbului iarăşi: Dar tu ce zici despre El, că ţi-a deschis ochii? Iar el a zis că prooroc este.

18.

Dar iudeii n-au crezut despre el că era orb şi a văzut, până ce n-au chemat pe părinţii celui ce vedea.

19.

Şi i-au întrebat, zicând: Acesta este fiul vostru, despre care ziceţi că s-a născut orb? Deci cum vede el acum?

20.

Au răspuns deci părinţii lui şi au zis: Ştim că acesta este fiul nostru şi că s-a născut orb.

21.

Dar cum vede el acum, noi nu ştim; sau cine i-a deschis ochii lui, noi nu ştim. Întrebaţi-l pe el; este în vârstă; va vorbi singur despre sine.

22.

Acestea le-au spus părinţii lui, pentru că se temeau de iudei. Căci iudeii puseseră acum la cale că, dacă cineva va mărturisi că El este Hristos, să fie dat afară din sinagogă.

23.

De aceea au zis părinţii lui: Este în vârstă; întrebaţi-l pe el.

24.

Deci au chemat a doua oară pe omul care fusese orb şi i-au zis: Dă slavă lui Dumnezeu. Noi ştim că Omul Acesta e păcătos.

25.

A răspuns deci acela: Dacă este păcătos, nu ştiu. Un lucru ştiu: că fiind orb, acum văd.

26.

Deci i-au zis: Ce ţi-a făcut? Cum ţi-a deschis ochii?

27.

Le-a răspuns: V-am spus acum şi n-aţi auzit? De ce voiţi să auziţi iarăşi? Nu cumva voiţi şi voi să vă faceţi ucenici ai Lui?

28.

Şi l-au ocărât şi i-au zis: Tu eşti ucenic al Aceluia, iar noi suntem ucenici ai lui Moise.

29.

Noi ştim că Dumnezeu a vorbit lui Moise, iar pe Acesta nu-L ştim de unde este.

30.

A răspuns omul şi le-a zis: Tocmai în aceasta stă minunea: că voi nu ştiţi de unde este şi El mi-a deschis ochii.

31.

Şi noi ştim că Dumnezeu nu-i ascultă pe păcătoşi; dar de este cineva cinstitor de Dumnezeu şi face voia Lui, pe acesta îl ascultă.

32.

Din veac nu s-a auzit să fi deschis cineva ochii unui orb din naştere.

33.

De n-ar fi Acesta de la Dumnezeu n-ar putea să facă nimic.

34.

Au răspuns şi i-au zis: În păcate te-ai născut tot, şi tu ne înveţi pe noi? Şi l-au dat afară.

35.

Şi a auzit Iisus că l-au dat afară. Şi, găsindu-l, i-a zis: Crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?

36.

El a răspuns şi a zis: Dar cine este, Doamne, ca să cred în El?

37.

Şi a zis Iisus: L-ai şi văzut! Şi Cel ce vorbeşte cu tine Acela este.

38.

Iar el a zis: Cred, Doamne. Şi s-a închinat Lui.

39.

Şi a zis: Spre judecată am venit în lumea aceasta, ca cei care nu văd să vadă, iar cei care văd să fie orbi.

40.

Şi au auzit acestea unii dintre fariseii, care erau cu El, şi I-au zis: Oare şi noi suntem orbi?

41.

Iisus le-a zis: Dacă aţi fi orbi n-aţi avea păcat. Dar acum ziceţi: Noi vedem. De aceea păcatul rămâne asupra voastră.”

http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=9

...

https://www.oca.org/readings/daily/2022/05/29

https://www.holytrinityorthodox.com/calendar/rss/readings.htm?fbclid=IwAR1zNMc_BjodVNoGBKXBUrDzlHm8-GWKbDsoA_ugRCCvH4Z_aBgF_9L9tZ0  

http://servicesliturgiques.free.fr/doc/calendriers/jour_un.php

https://www.stathanasius.org/resources/bible-study-downloads/2022/

...

http://acvila30.ro/randuiala-lecturilor-biblice-la-slujbele-zilnice-ale-bisericii-ortodoxe/

https://www.noutati-ortodoxe.ro/calendar-ortodox/#luna5

https://www.biserici.org/index.php?menu=CDA7&year=2022&month=05

https://www.catholica.ro/ziua-liturgica/#bizantin

……………………………………………………………………………………

Aici am terminat de amintit textele sfinte respective.

S-ar putea întâmpla să dorim să (re)vedem următorul articol:

DUMINICA A CINCEA A PAȘTILOR (SAU DUMINICA A CINCEA DUPĂ PAȘTI) NE AMINTEȘTE DE CONVORBIREA MÂNTUITORULUI LUMII, DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, CU FEMEIA SAMARINEANCĂ, LA FÂNTÂNA LUI IACOV, ÎN REGIUNEA SAMARIA, LA SIHAR. ESTE FOARTE INTERESANT MODUL ÎN CARE MÂNTUITORUL DUCE DISCUȚIA DE LA APA DE BĂUT, CARE NE ESTE NECESARĂ ÎN MOD REPETAT PENTRU VIAȚA PĂMÂNTEASCĂ, LA HARUL DIVIN SAU APA CEA VIE NECESARĂ PENTRU VIAȚA VEȘNICĂ. FOARTE INTERESANT ȘI IMPORTANT ESTE, DE ASEMENEA, FAPTUL CĂ MÂNTUITORUL SPUNE CĂ NU ESTE NECESAR SĂ FIM ÎN IERUSALIM, NICI ÎNTR-UN LOC ANUME DIN SAMARIA, PENTRU A-L ADORA PE TATĂL NOSTRU SFÂNT DIN CERURI, CĂCI DUMNEZEU ESTE DUH, PREZENT PRETUTINDENI, ȘI PRIN URMARE, ESENȚIAL ESTE SĂ I NE ÎNCHINĂM LA NIVEL SPIRITUAL, ÎN ADEVĂR. (Haideți să ne amintim, sau să aflăm acum, textul evanghelic care se citește la Sfânta Liturghie în această Duminică! De asemenea, să ne amintim, sau să aflăm acum, puterea lui Iisus de a schimba viața acestei femei care avusese cinci bărbați, iar la vremea respectivă stătea cu al șaselea! Tradiția Bisericii ne spune că această femeie a fost ulterior botezată de Sfinții Apostoli și a adus la credința în Iisus pe cele cinci surori ale ei și pe cei doi fii ai ei. Ea a predicat Evanghelia în Africa, apoi, în timpul persecuției declanșată contra creștinilor de împăratul roman Nero, ea împreună cu surorile ei și cu fiii ei, și cu mulți alți creștini, au suferit moarte martirică. De-a lungul secolelor, sângele martirilor a fost, este și va fi sămânța creștinilor. Cercetătorii spun că de la Iisus până în anul 2000 sunt 70 de milioane de martiri creștini.)

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Azi, în SÂMBĂTA MOȘILOR DE IARNĂ, înainte de DUMINICA ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI, ne-am asociat/ne asociem la RUGĂCIUNILE DE POMENIRE GENERALĂ A MORȚILOR, A TUTUROR PERSOANELOR PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO, potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic. ASTFEL, se cuvine să cerem de la Dumnezeu IERTARE PENTRU PERSOANELE PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO și, de asemenea, IERTARE PENTRU NOI, persoanele din lumea aceasta: DOAMNE DUMNEZEULE, TATĂ CERESC ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, ÎN NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, IARTĂ-LE (IARTĂ-NE) PĂCATELE ȘI AI MILĂ DE LUMEA TA! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! ... Ne rugăm pentru morți din cel puțin trei motive: 1) Iubirea Domnului nostru Iisus Hristos este mai tare decât moartea. Sfântul Apostol Pavel ne spune că tocmai cu acest scop Mântuitorul a murit și a înviat: ca să aibă stăpânire atât peste vii cât și peste morți (Romani 14, 9). ... 2) Cei pe care noi îi considerăm morți continuă să fie vii, după cum ne asigură Mântuitorul (Luca 20, 37-38). ... 3) Iubirea noastră creștinească continuă și dincolo de moarte, căci iubirea creștinească este cea mai puternică virtute, care nu dispare niciodată (1 Corinteni 13). LA RUGĂCIUNILE DE POMENIRE A MORȚILOR ADUCEM ANUMITE SIMBOLURI ALE PREZENȚEI LUI IISUS. De exemplu, aducem LUMÂNĂRI (CANDELE) APRINSE, care ne amintesc următoarele cuvinte ale Domnului nostru Iisus Hristos: “EU SUNT LUMINA LUMII.” Aducem BOBUL DE GRÂU (sub formă de colivă și pâine), care ne amintește de MOARTEA ȘI ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, după cum El Însuși a spus când a prevestit Moartea și Învierea Sa prin următoarele cuvinte: “ADEVĂRAT, ADEVĂRAT ZIC VOUĂ CĂ DACĂ GRĂUNTELE DE GRÂU, CÂND CADE ÎN PĂMÂNT, NU VA MURI, RĂMÂNE SINGUR; IAR DACĂ VA MURI, ADUCE MULTĂ ROADĂ.” Aducem VIN, amintindu-ne că la Cina cea de Taină Iisus, luând paharul cu vin, a spus: “ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, SÂNGELE LEGĂMÂNTULUI CELUI NOU, CARE SE VARSĂ PENTRU MULȚI SPRE IERTAREA PĂCATELOR.” ... Să ne amintim poezia lui Nichifor Crainic: UNDE SUNT CEI CARE NU MAI SUNT? Să o ascultăm interpretată de Tudor Gheorghe: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1185665466135870 ... Despre tăria pe care ne-o dă credința noastră creștină în viața de apoi, adică în viața de după moarte, a scris poetul George Coșbuc, căruia i-a murit singurul copil, Alexandru, la vârsta de (aproape) 20 de ani: "Dar știu un lucru mai presus/ De toate câte ți le-am spus:/ Credința-n zilele de-apoi/ E singura tărie-n noi,/ Că multe-s tari cum credem noi/ Și mâine nu-s!" (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus, prevestind Moartea Sa și Învierea Sa, precum și rezultatul Morții și Învierii Sale, a zis astfel:  “Adevăr...