luni, 6 februarie 2017

SINAXA SFINȚILOR MARTIRI ȘI MĂRTURISITORI NOI AI BISERICII ORTODOXE RUSE

de Pr. Prof. Ion Ciungu




(a.  Ce înseamnă “sinaxă”? b. Ce se înțelege prin “Martiri și Mărturisitori noi ai Bisericii Ortodoxe Ruse”? c. Fețe și Destine; d. Martirii creștini din România)


Iisus a zis: “Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi şi Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel ce se va lepăda de Mine înaintea oamenilor şi Eu Mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri.” (Sfânta Evanghelie după Matei, cap. 10, versetele 32-33).[1]




„Pe 7 februarie, Biserica Ortodoxă Rusă sărbătorește Sinaxa Sfinților Martiri și Mărturisitori Noi ai Bisericii Ruse (începând din anul 2000, acest praznic a fost sărbătorit în mod tradițional în Duminica de după 7 februarie). Astăzi sunt mai mult de 1700 de nume în această Sinaxă.” Așa am aflat din articolul “The New Martyrs and Confessors of Russia. Faces and Fates” (Noii Martiri și Mărturisitori ai Rusiei. Fețe și destine), publicat în data de 5 februarie 2017, pe site-ul Pravmir.com al Bisericii Ortodoxe Ruse, de către Anastasia Koskello.[2]


a.   Ce înseamnă “sinaxă”?

În articolul tocmai amintit, prin sinaxă se înțelege totalitatea persoanelor sărbătorite de Biserică într-o anumită zi (de ex., pe 7 februarie sunt sărbătoriți  Martirii și Mărturisitorii Noi ai Bisericii Ruse).

 În funcție de surse, găsim și alte sensuri ale cuvântului sinaxă. De exemplu, în Dicționarul explicativ al limbii române, Ediția 2009, găsim astfel: “SINÁXĂ s. f. Nume dat adunărilor primilor creștini. – Din fr. synaxe, ngr. sínaxis.”[3]Am găsit și altă definiție, după cum putem vedea în rândurile următoare:

„În Creștinismul Răsăritean (Biserica Ortodoxă și acele Biserici Catolice Răsăritene care urmează Ritul Bizantin) o Sinaxă (în greacă: Σύναξις; în slavonă: Собор, Sobor) este o adunare pentru scopuri liturgice, în general prin celebrarea Vecerniei, Utreniei, Ceasurilor Mici, și a Dumnezeieștii Liturghii.” Această definiție am tradus-o din Enciclopedia Liberă, Wikipedia, varianta engleză, de la articolul „Synaxis”, din partea introductivă.[4]


b.   Ce se înțelege prin “Martiri și Mărturisitori Noi ai Bisericii Ortodoxe Ruse”?

Prin „Martirii și Mărturisitorii Noi ai Bisericii Ortodoxe Ruse”, se înțelege „un grup de sfinți ai Bisericii Ortodoxe Ruse martirizați sau persecutați pentru Hristos după Revoluția din Octombrie din anul 1917.” Așa am aflat din Enciclopedia liberă, Wikipedia, varianta engleză, la articolul „New Martyrs and Confessors of the Russian Orthodox Church”.[5]

c.    Fețe și Destine

Rusoaica Anastasia Koskello, în articolul amintit, prezintă 27 de fotografii, cu explicații,  referitoare la martiri creștini din Rusia, din perioada de început a comunismului.

În fotografia a 4-a, îi putem vedea pe Țarul Nicolae, Țarina Alexandra, și copiii lor Alexis, Olga, Tatiana, Maria și Anastasia, comemorați pe data de 17 iulie (4 iulie după calendarul vechi).

Țarul Nicolae al II-lea al Rusiei (1894-1917), executat cu familia, de către bolșevici în 16/17 iulie 1918


„Ultimul Împărat al Rusiei și familia lui au fost împușcați de un pluton de execuție la subsolul casei Ipatiev în Ekaterinburg din ordinul deputaților din Sovietul Regional Ural al Muncitorilor, Țăranilor și Soldaților.

Când au murit, Împăratul Nicolae avea vârsta de cincizeci de ani, Împărăteasa Alexandra avea patruzeci și șase de ani, Marea Ducesă Olga douăzeci și doi, Marea Ducesă Tatiana douăzeci și unu, Marea Ducesă Maria nouăsprezece, Marea Ducesă Anastasia șaptesprezece, Prințul moștenitor Alexei treisprezece. Membrii suitei lor, medicul de curte Evgenii Botkin, bucătarul Ivan Charitonov, valetul Alexei Trupp, și servitoarea Ana Demidov au fost executați alături de ei.”

„În 1917 mitropolitul Macarie al Moscovei L-a văzut într-o viziune pe Mântuitorul vorbind cu Țarul Nicolae: «Vezi», a zis Domnul, «două cupe în mâinile Mele: una este amară pentru poporul tău, iar cealaltă este dulce pentru tine». În acea viziune țarul a cerut implorând cupa cea amară. Mântuitorul atunci a luat un cărbune mare și incandescent din cupă și l-a pus în mâinile țarului. Întregul corp al țarului atunci a început să devină luminos, până când strălucea ca un spirit radiant. Apoi viziunea s-a schimbat într-un câmp de flori, în mijlocul căruia Nicolae distribuia mană unei mulțimi de oameni. O voce a vorbit: «Țarul a luat vina poporului rus pe sine însuși și poporul rus este iertat».  Nicolae însuși a zis cândva: «Poate că este necesar un sacrificiu de ispășire pentru salvarea Rusiei. Eu voi fi acest sacrificiu. Voia Domnului să fie împlinită!»”  Așa am aflat din articolul “Tsar Nicholas and His Family”, publicat de Administrația site-ului Pravmir.com, pe data de 2 mai, 2006.[6]


d.   Martiri creștini din România


În anul 2007, cu sprijinul Fundaţiei „ST. GERHARD`S WERK e. V.” din Stuttgart, Germania, de pe lângă Episcopia Romano-Catolică de Rottenburg, a apărut la Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române un volum despre martirii din România în perioada comunistă. 

“Martirologiul ecumenic, publicat în anul 2007 cuprinde un număr de peste 240 de martiri creştini care şi-au dat viaţa pentru Hristos în timpul persecuţiei comuniste, atee. Dintre aceştia menţionăm că sunt 207 martiri ortodocşi ( din care 96 cu biografii întocmite ), 30 martiri romano-catolici şi 4 protestanţi evanghelici.”  Lipsesc cei greco-catolici, pentru că  “reprezentanţii Bisericii greco-catolice n-au reuşit să finalizeze biografiile martirilor lor  în lumina documentelor de arhivă…”. Așa am aflat de la Adrian Nicolae Petcu, din “Studiu introductiv”,  în  volumul “Martiri pentru Hristos, din România, în perioada regimului communist”, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2007, p. 39 şi 23.

În anul 2017 în România se comemorează apărătorii Ortodoxiei din timpul comunismului, prin hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, din 28-29 octombrie 2015.  Așa am aflat din articolul “Hotărâre ISTORICĂ a Bisericii Ortodoxe Române: Anul 2017 va fi dedicat APĂRĂTORILOR ortodoxiei din timpul prigoanei comuniste”, publicat în data de 30 octombrie 2015, pe activenews.ro, de către Andrei Nicolae.[7]




[1] Sfânta Evanghelie după Matei, cap. 10, versetele 32-33, http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=10
[2]Anastasia Koskello, The New Martyrs and Confessors of Russia. Faces and Fates, PRAVMIR.COM, 05 February 2017, http://www.pravmir.com/new-martyrs-confessors-russia-faces-fates/
[4]Synaxis, From Wikipedia, the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Synaxis
[5]New Martyrs and Confessors of the Russian Orthodox Church, From Wikipedia, the free encyclopedia, https://en.wikipedia.org/wiki/New_Martyrs_and_Confessors_of_the_Russian_Orthodox_Church
[6]ADMIN, Tsar Nicholas and His Family, PRAVMIR.COM, 02 May 2006, http://www.pravmir.com/tsar-nicholas-and-his-family/
[7] Andrei Nicolae, Hotărâre ISTORICĂ a Bisericii Ortodoxe Române: Anul 2017 va fi dedicat APĂRĂTORILOR ortodoxiei din timpul prigoanei comuniste, activenews.ro, vineri 30 octombrie 2015, http://www.activenews.ro/stiri-politic/Hotarare-ISTORICA-a-Bisericii-Ortodoxe-Romane-Anul-2017-va-fi-dedicat-APARATORILOR-ortodoxiei-din-timpul-prigoanei-comuniste-126182

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ÎN MAREA ROȘIE, de demult, A FOST PREFIGURAT CHIPUL MIRESEI VIRGINE CARE L-A NĂSCUT CA OM PE FIUL LUI DUMNEZEU. DUPĂ TRECEREA LUI ISRAEL PRIN MAREA ROȘIE, MAREA A RĂMAS CA ȘI MAI ÎNAINTE, adică IMPOSIBIL SĂ O TRAVERSEZI PE JOS. DUPĂ NAȘTEREA FIULUI LUI DUMNEZEU DIN FECIOARĂ, FECIOARA A RĂMAS CA ȘI MAI ÎNAINTE, FECIOARĂ. Haideți să ne amintim și să înțelegem mai bine excelenta paralelă făcută de Sfântul Ioan Damaschinul, paralelă pe care o găsim în cartea numită Octoihul Mic, la glasul 5 ! Am observat că în engleză textul este mai clar decât în română. Să observăm textul ÎN ROMÂNĂ: "În Marea Roşie chipul Miresei celei neispitite de nuntă s-a scris de demult. Acolo Moisi despărţitor al apei, iar aici Gavriil slujitor al minunii. Atunci adâncul l-a trecut cu picioare neudate Israil, iar acum pe Hristos L-a născut fără de sămânţă Fecioara. Marea după trecerea lui Israil a rămas nestrăbătută, iar cea fără de prihană după naşterea lui Emanuil a rămas nevătămată [nestricată; în alte variante alte textului]. Cel ce eşti, şi mai înainte ai fost, şi Te-ai arătat ca un Om, Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi!" ... Să observăm textul ÎN ENGLEZĂ, care în loc de cuvintele “a rămas nevătămată/nestricată” are cuvintele “a rămas Fecioară” (“remained a Virgin”): "In the Red Sea of old, a type of the Virgin Bride was prefigured. There Moses divided the waters; here Gabriel assisted in the miracle. There Israel crossed the sea without getting wet; here the Virgin gave birth to Christ without seed. After Israel`s passage the sea remained impassable; after Emmanuel`s birth, the Virgin remained a Virgin. O, Ever-existing God Who appeared as Man, O Lord, have mercy on us!" ... NE AMINTIM că în imnul CUVINE-SE CU ADEVĂRAT, dedicat Preacuratei Fecioare Maria, Preasfânta Mamă a Domnului nostru Iisus Hristos, apar în română cuvintele: “... care, fără stricăciune, pe Dumnezeu Cuvântul L-ai născut ...”, iar în unele variante ale textului în engleză apare așa: “... care, fără pierderea virginității, pe Dumnezeu Cuvântul L-ai născut ... ” (“... who without loss of virginity gave birth to God The Word ... ”. ... Iată că uneori limba engleză ne poate ajuta să înțelegem mai bine unele texte din română ... .

Pr. prof. Ion Ciungu     https://www.facebook.com/photo/?fbid=3130435373763618&set=a.711891222284724     "În Marea Roşi...