marți, 10 aprilie 2012

Taina Paştilor

În cartea Apocalipsei, Sfântul Apostol Ioan Îl descrie pe Hristos ca fiind „Mielul jertfit de la întemeierea lumii”(13, 8; Noul Testament, Bălgrad, 1648). Este una dintre numeroasele afirmaţii interesante întâlnite în această carte plină de simboluri şi taine. Această afirmaţie despre Hristos are multe de spus despre Taina Paştilor (Învierea lui Hristos).

Înainte de toate, este clar că Paştile sunt mai mult decât un eveniment istoric. Cu siguranţă este vorba despre evenimentele istorice din viaţa lui Hristos: Moartea, Îngroparea şi Învierea. Dar afirmaţii precum cea a Apostolului Ioan arată faptul că Paştile sunt de asemenea un eveniment în afara istoriei care însă intersectează istoria. Din acest motiv comemorarea Paştilor nu este o simplă anamneză a ceea ce s-a întâmplat cu mult timp în urmă. Este evenimentul care a avut loc înainte de Creaţie şi evenimentul care va fi apogeul, culmea a toate în ziua Sfârşitului.

Acesta este miezul învăţăturii creştin-ortodoxe despre viaţa Bisericii. Paştile lui Hristos sunt chiar viaţa noastră. Pentru noi sunt prezente în fiecare moment al vieţii noastre, sunt sursa vieţii noastre şi adevărul existenţei noastre. Credem că, mai ales atunci când Biserica se adună în rugăciune, trăim Paştile lui Hristos. Cerul şi pământul se unesc şi intrăm în comuniune cu Dumnezeu la Ospăţul Trupului şi a Sângelui Său. Cerul şi pământul se întâlnesc; prezentul, trecutul şi viitorul se unesc cu ceea ce este dincolo de timp. Creatura se întâlneşte cu Cel Necreat.


Paştile lui Hristos sunt sensul şi împlinirea a tot ce există. Mare parte din creştinismul modern a acceptat modul linear al lumii de a vedea istoria.

Într-un asemenea context, Paştile au devenit doar amintirea unui eveniment din trecut, sau, mai rău, un eveniment cultural anual. Pentru că fiinţele umane sunt creatoare de culturi, este imposibil pentru o astfel de sărbătoare să nu aibă şi un context cultural.  Oricum, ar trebui să înţelegem că nu cultura oferă semnificaţie Paştilor, ci Paştile sunt cele care dau sens culturii.

Paştile reprezintă Sfârşitul a toate. Toţi şi toate îşi vor descoperi înţelesul atunci, ceea ce este de înţeles din moment ce Paştile sunt premergătoare tuturor lucrurilor.


traducere de prof. Flavius Vasile DAN

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în SFÂNTA ȘI MAREA ZI JOI din SĂPTĂMÂNA SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, adică în A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI. Astăzi, în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică se face pomenire în mod special despre PATRU EVENIMENTE din VIAȚA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, ba chiar despre CINCI EVENIMENTE: 1) IISUS SPALĂ PICIOARELE UCENICILOR SĂI ÎNAINTE DE CINA CEA DE TAINĂ, pentru a arăta că El, Domnul și Învățătorul, a venit în lume pentru a-i sluji pe oameni, nu pentru ca oamenii să-L slujească pe El. În același timp, El i-a îndemnat pe ucenicii Săi să slujească unii altora. El spusese, cu altă ocazie, astfel: ... “care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare pentru mulţi.” 2) CINA CEA DE TAINĂ; https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/752158577091096 3) RUGĂCIUNEA CEA MAI PRESUS DE FIRE FĂCUTĂ DE IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, episod cunoscut și sub numele de AGONIA LUI IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, când transpirația Lui era ca niște stropi mari de sânge care cădeau pe pământ; 4) PRIN SĂRUTARE VICLEANĂ, IUDA ÎL PREDĂ PE IISUS SOLDAȚILOR, CARE ÎL DUC LEGAT LA MARII PREOȚI ANA ȘI CAIAFA, PENTRU A FI JUDECAT; 5) IISUS ESTE INTEROGAT ȘI JUDECAT ÎN TIMPUL NOPȚII DE JOI SPRE VINERI, FIIND CONSIDERAT VINOVAT DE BLASFEMIE, pentru afirmația că El este Hristos, Fiul lui Dumnezeu. A FOST OSÂNDIT SĂ FIE PEDEPSIT CU MOARTEA. A fost legat la ochi, a fost scuipat și lovit peste față cu pumnii și cu palmele. ... REFERITOR LA CINA CEA DE TAINĂ, se cuvine să ne amintim că atunci Mântuitorul i-a provocat pe apostoli să-și analizeze fiecare conștiința cu privire la iubirea lor față de El și cu privire la vinderea Lui. Apoi, i-a împărtășit cu Trupul și Sângele Lui, sub forma pâinii și vinului, pentru iertarea păcatelor. Atunci a fost împărtășit și apostolul Iuda, însă spre osândă, căci iubirea lui de bani era mai puternică decât iubirea față de Iisus. ... Știm că CINA CEA DE TAINĂ A FOST, ESTE ȘI VA FI CENTRUL CULTULUI CREȘTIN TOT TIMPUL, PÂNĂ LA SFÂRȘITUL LUMII, căci numai prin ea pot oamenii obține adevărata viață veșnică fericită. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne ca iubirea noastră față de Tine să ne fie suficient de puternică încât nici o altă iubire și nici o frică să nu o poată întrerupe! Ajută-ne ca împărtășirea noastră să nu ne fie spre osândă, ci spre iertare și spre adevărata viață veșnică fericită! ... DUPĂ JOIA MARE urmează VINEREA MARE, când sărbătorim, prin post negru (cine poate), JERTFA DE BUNĂ VOIE, JERTFA UNICĂ ȘI SUPREMĂ, ADUSĂ DE IISUS VEȘNICULUI TATĂ CERESC, JERTFĂ ADUSĂ ÎN LOCUL OAMENILOR, ÎN BENEFICIUL OAMENILOR, JERTFĂ PRIN CARE MÂNTUITORUL NE-A RĂSCUMPĂRAT DIN PROPRIETATEA LUI SATAN, în care Eva cu Adam ne-au introdus. PRIN JERTFA SA RĂSCUMPĂRĂTOARE, IISUS NE-A ÎNFIAT LA VEȘNICUL TATĂ CERESC CEL ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt, ajută-ne să avem respectul cuvenit pentru Opera Ta de Răscumpărare și pentru Opera Ta de Înfiere, ajută-ne să Te cunoaștem mai bine, să Te prețuim mai mult, să Te iubim mai mult și să-Ți mulțumim mai mult, spre slava Veșnicului nostru Tată Ceresc Atotsfânt și Atotputernic, în fiecare moment, în vecii vecilor! Amin! Amin! Așa să fie!

Pr. prof. Ion Ciungu   “Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi le-a dat ucenicilor, zicând:  « Luaţi, mâ...