luni, 23 septembrie 2013

Invitaţie la lectură pentru suflet

de MONICA GUJAN, responsabil CDI,
Liceul Tehnologic „J. Lebel” Tălmaciu


        





 Apocalipsa sfântului Ioan: un comentariu ortodox /   arhiepiscop Averchie Tauşev; cuv. înainte de pr. Serafim   Rose; trad. din lb. eng. de Felix Truşcă. – Bucureşti: Editura Sophia; Alexandria: Cartea Ortodoxă, 2005.







            În lumea contemporană, caracterizată prin decadenţă morală şi religioasă, în care sufletul oamenilor este distrus de lipsa de credinţă şi atracţia pentru bunăstarea materială şi confortul trupesc, în care agitaţia continuă a vieţii menţine omul într-o stare permanentă de rătăcire, confuzie, goliciune interioară şi angoasă, în care omul nu-şi reconsideră priorităţile, căzând pradă tentaţiilor şi amăgirilor de tot felul, invitaţia la lectura unei astfel de cărţi nu este deloc inopinată.   
          Această carte conţine primul comentariu ortodox complet al Apocalipsei, scris iniţial în limba rusă, de către Arhiepiscopul Averchie Tauşev (1906-1976) - un adevărat reprezentant de seamă al Ortodoxiei - şi apoi publicat în limba engleză.
          Apocalipsa (în traducere din greceşte Descoperirea) Sfântului Ioan Teologul este singura carte profetică din Noul Testament. Ea „oferă minţii şi inimii încrezătoare semne profetice tainice despre soarta viitoare a Bisericii şi a întregii lumi.”[1]Deşi există o literatură bogată despre Apocalipsă, „nu există subiect de discuţie mai primejdios decât Apocalipsa. Interpretarea cu totul literală şi superfluă a întâmplărilor prezentate în Apocalipsă este, evident, pricină de tulburare sufletească.”[2]
          Autorul Apocalipsei se numeşte pe sine „Ioan” (Apocalipsa 1, 1; 4, 9), în opinia generală a Bisericii acesta fiind ucenicul iubit al lui Hristos, Sfântul Apostol Ioan, supranumit „Teologul”. Acestuia îi aparţin şi a patra evanghelie canonică şi trei epistole soborniceşti. Locul primirii revelaţiei Apocalipsei este insula Patmos, când Sf. Ioan se afla în exil, neavând date precise în ceea ce priveşte timpul exact al scrierii Apocalipsei (totuşi se consideră sfârşitul secolului I).
          „Apocalipsa este o descriere mistică a viitorului Bisericii lui Hristos şi a lumii întregi; ea descrie lupta Bisericii împotriva tuturor duşmanilor săi şi biruinţa finală asupra lor. Astfel, lectura acestei cărţi este o mare mângâiere, mai cu seamă în vremuri de persecuţie şi descurajare pentru creştini, aşa cum sunt şi vremurile noastre.”[3], afirma părintele Serafim Rose (1934-1982), autorul Cuvântului înainte al cărţii.
          Arhiepiscopul Averchie Tauşev tâlcuieşte şi analizează cu mult har simbolurile dificile, reprezentările tainice şi viziunile din cele douăzeci şi două de capitole ale Apocalipsei, acesta considerând ca prim izvor al studiului său un comentariu din secolul al V-lea al Sfântului Andrei de Cezareea, care la rândul lui cuprinde primele comentarii patristice despre această carte.
          Deşi anumiţi comentatori contemporani ai Apocalipsei consideră că totul este o alegorie, „Evenimentele istorice pe care le trăim şi personalităţile timpului – timp pe care mulţi, pe bună dreptate, îl numesc deja apocaliptic – ne conving că faptul de a vedea în Apocalipsă doar o alegorie înseamnă orbire spirituală. Tot ceea ce se întâmplă în prezent în lume aminteşte într-adevăr de înfricoşătoarele imagini şi viziuni ale Apocalipsei.”[4]
         
Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan este sărbătorit în 8 Mai, apoi împreună cu cei Doisprezece Apostoli, în 30 Iunie, iar adormirea sa este prăznuită pe 26 Septembrie [5]. Cartea Apocalipsei este menită "să-i reconforteze pe creştinii care vor crede că, în ciuda uriaşelor şi devastatoarelor ofensive ale răului, binele suprem va triumfa prin Iisus Hristos; întru El se vor bucura atât cei ce au rezistat ispitelor căderii, cât şi cei ce au murit mărturisindu-şi credinţa.”[6]
         




[1] Arhiepiscop Averchie Tauşev, Apocalipsa Sfântului Ioan: un comentariu ortodox, Bucureşti: Editura Cartea Ortodoxă, 2005, p. 36.
[2] Părintele Serafim Rose, în: Apocalipsa Sfântului Ioan: un comentariu ortodox, Bucureşti:Editura Cartea Ortodoxă, 2005, p. 5.
3 idem, p. 32.
[4] Arhiepiscop Averchie Tauşev, Apocalipsa Sfântului Ioan: un comentariu ortodox, Bucureşti: Editura Cartea Ortodoxă, 2005, p. 49.
5 Apostolul Ioan, http://ro.orthodoxwiki.org/Apostolul_Ioan
6 ÎPS Bartolomeu Anania, în Introducere la Apocalipsa Sfântului Ioan, http://www.dervent.ro/biblia.php.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Suntem în SFÂNTA ȘI MAREA ZI JOI din SĂPTĂMÂNA SFINTELOR PATIMI ALE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, adică în A ȘAPTEA SĂPTĂMÂNĂ DIN POSTUL SFINTELOR PAȘTI. Astăzi, în Biserica Ortodoxă și în Biserica Greco-Catolică se face pomenire în mod special despre PATRU EVENIMENTE din VIAȚA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, ba chiar despre CINCI EVENIMENTE: 1) IISUS SPALĂ PICIOARELE UCENICILOR SĂI ÎNAINTE DE CINA CEA DE TAINĂ, pentru a arăta că El, Domnul și Învățătorul, a venit în lume pentru a-i sluji pe oameni, nu pentru ca oamenii să-L slujească pe El. În același timp, El i-a îndemnat pe ucenicii Săi să slujească unii altora. El spusese, cu altă ocazie, astfel: ... “care va vrea să fie mare între voi, să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie tuturor slugă. Că şi Fiul Omului n-a venit ca să I se slujească, ci ca El să slujească şi să-Şi dea sufletul răscumpărare pentru mulţi.” 2) CINA CEA DE TAINĂ; https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/752158577091096 3) RUGĂCIUNEA CEA MAI PRESUS DE FIRE FĂCUTĂ DE IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, episod cunoscut și sub numele de AGONIA LUI IISUS ÎN GRĂDINA GHETSIMANI, când transpirația Lui era ca niște stropi mari de sânge care cădeau pe pământ; 4) PRIN SĂRUTARE VICLEANĂ, IUDA ÎL PREDĂ PE IISUS SOLDAȚILOR, CARE ÎL DUC LEGAT LA MARII PREOȚI ANA ȘI CAIAFA, PENTRU A FI JUDECAT; 5) IISUS ESTE INTEROGAT ȘI JUDECAT ÎN TIMPUL NOPȚII DE JOI SPRE VINERI, FIIND CONSIDERAT VINOVAT DE BLASFEMIE, pentru afirmația că El este Hristos, Fiul lui Dumnezeu. A FOST OSÂNDIT SĂ FIE PEDEPSIT CU MOARTEA. A fost legat la ochi, a fost scuipat și lovit peste față cu pumnii și cu palmele. ... REFERITOR LA CINA CEA DE TAINĂ, se cuvine să ne amintim că atunci Mântuitorul i-a provocat pe apostoli să-și analizeze fiecare conștiința cu privire la iubirea lor față de El și cu privire la vinderea Lui. Apoi, i-a împărtășit cu Trupul și Sângele Lui, sub forma pâinii și vinului, pentru iertarea păcatelor. Atunci a fost împărtășit și apostolul Iuda, însă spre osândă, căci iubirea lui de bani era mai puternică decât iubirea față de Iisus. ... Știm că CINA CEA DE TAINĂ A FOST, ESTE ȘI VA FI CENTRUL CULTULUI CREȘTIN TOT TIMPUL, PÂNĂ LA SFÂRȘITUL LUMII, căci numai prin ea pot oamenii obține adevărata viață veșnică fericită. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos, ajută-ne ca iubirea noastră față de Tine să ne fie suficient de puternică încât nici o altă iubire și nici o frică să nu o poată întrerupe! Ajută-ne ca împărtășirea noastră să nu ne fie spre osândă, ci spre iertare și spre adevărata viață veșnică fericită! ... DUPĂ JOIA MARE urmează VINEREA MARE, când sărbătorim, prin post negru (cine poate), JERTFA DE BUNĂ VOIE, JERTFA UNICĂ ȘI SUPREMĂ, ADUSĂ DE IISUS VEȘNICULUI TATĂ CERESC, JERTFĂ ADUSĂ ÎN LOCUL OAMENILOR, ÎN BENEFICIUL OAMENILOR, JERTFĂ PRIN CARE MÂNTUITORUL NE-A RĂSCUMPĂRAT DIN PROPRIETATEA LUI SATAN, în care Eva cu Adam ne-au introdus. PRIN JERTFA SA RĂSCUMPĂRĂTOARE, IISUS NE-A ÎNFIAT LA VEȘNICUL TATĂ CERESC CEL ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC. Doamne Iisuse Hristoase, Te rugăm frumos prin Duhul Sfânt, ajută-ne să avem respectul cuvenit pentru Opera Ta de Răscumpărare și pentru Opera Ta de Înfiere, ajută-ne să Te cunoaștem mai bine, să Te prețuim mai mult, să Te iubim mai mult și să-Ți mulțumim mai mult, spre slava Veșnicului nostru Tată Ceresc Atotsfânt și Atotputernic, în fiecare moment, în vecii vecilor! Amin! Amin! Așa să fie!

Pr. prof. Ion Ciungu   “Iar pe când mâncau ei, Iisus, luând pâine şi binecuvântând, a frânt şi le-a dat ucenicilor, zicând:  « Luaţi, mâ...