marți, 13 noiembrie 2012

SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR ( HRISOSTOM)


ARHIEPISCOPUL CONSTANTINOPOLULUI
( 13 NOIEMBRIE )

de Pr. Prof. Ion CIUNGU


"Sf. Ioan Hrisostom ( + 407 ), cel mai eminent predicator din istoria Bisericii, mare ascet şi reformator, este născut în Antiohia” , Siria.



"Ioan Hrisostom a avut un mare respect faţă de Sfânta Scriptură şi de Sfânta Liturghie. Duhul Sfânt a inspirat Scriptura şi Duhul o interpretează prin iluminare personală, de aceea citirea Bibliei este un mijloc de a primi harul. Întreaga sa teologie este dominată de idea de sinergie :  citirea Bibliei şi iluminarea Duhului, ritualul tainelor şi lucrarea Duhului, credinţa ca dar şi faptele ca răspuns al omului.”


          „Datorită reputaţiei sale de predicator este ales în 397 episcop de Constantinopol, unde va intra curând în conflict cu Eutropiu, ministru la curtea împăratului Arcadius, şi cu împărăteasa Eudoxia, deoarece el propunea o reformă totală a modului de viaţă atât în Biserică cât şi la curtea imperială. Cu complicitatea patriarhului Teofil al Alexandriei, Sf. Ioan este depus de un sinod local în 402. Revine din primul exil, dar în cele din urmă Eudoxia îl exilează la Cucuz...” [1], în Armenia.


          „Ajuns patriarh, Sf. Ioan a început prin a stârpi nelegiuirile şi abuzurile mediului clerical al Capitalei. A suprimat luxul reşedinţei episcopale, pe care l-a înlocuit cu o simplitate călugărească în mobilier, hrană şi îmbrăcăminte, întrebuinţând surplusul pentru spitale şi săraci. A împiedicat exploatarea de către cler a darurilor pentru săraci. A interzis călugăriţelor şi diaconeselor de a mai locui la clerici. A cerut văduvelor purtare ireproşabilă. Râvna sa de reformator implacabil, tonul tăios şi neiertător  al predicilor sale, care criticau aspru toate păcatele şi pogorămintele, de jos şi până sus, la Eutropiu şi Eudoxia, dragostea sa pentru săraci, pentru adevăr şi pentru dreptate, i-au făcut mulţi duşmani.” [2]



          Citate din predicile lui despre[3]

          Lipsa educaţiei biblice la creştini în comparaţie cu distracţiile păgâne populare la care ei participă  ( teatru, curse de cai şi nelipsitele sărbători cu chefuri ):

            Dacă îi întrebi pe creştini cine este Amos sau Obadia, câţi apostoli au fost sau profeţi, rămân muţi dar dacă îi întrebi despre cai sau oamenii care îi mână răspund cu mai multă solemnitate decât sofiştii sau retorii.”



          Imposibilitatea ca cineva să fie bogat şi drept în acelaşi timp:

            Acorzi atâta cinste excrementelor tale încât să le primeşti într-o oală de noapte din argint când alt om făcut după chipul lui Dumnezeu piere în frig.”



          Prioritatea asistenţei sociale faţă de împodobirea locaşului de cult:

          „Vrei să cinsteşti trupul lui Hristos ?  Nu-l ignora când este dezbrăcat. Nu-i adu omagiu în templu îmbrăcat în mătase, ca apoi să-l neglijezi afară unde este rece şi prost îmbrăcat.  Cel care a zis „Acesta este trupul Meu”  este Acelaşi care a zis  „M-aţi văzut flămând şi nu Mi-aţi dat să mănânc”  şi  „Orice aţi făcut celui mai neînsemnat dintre fraţii Mei şi Mie Mi-aţi făcut.”  „ ... Ce bun este acesta dacă masa Euharistică este supraîncărcată cu potire de aur când fratele tău moare de foame?  Începe prin a-i potoli foamea şi apoi cu ce a rămas poţi împodobi şi altarul.”     



          Moaştele  Sfântului Ioan Hrisostom[4]


          „Ioan Hrisostom a murit în oraşul Comana,  în anul 407, pe drum spre locul exilului său. Acolo moaştele sale au rămas până în 438 când, la treizeci de ani după moartea sa, au fost transferate la Constantinopol, în timpul domniei fiului împărătesei Eudoxia, împăratul Teodosie II ( 408-450 ), sub îndrumarea ucenicului lui Ioan, Sfântul Proclu, care până în acel timp devenise arhiepiscop al Constantinopolului ( 434-447 ).

          Cea mai mare parte a moaştelor lui Ioan au fost răpite de cruciaţi în 1204 şi duse la Roma, dar unele din oasele sale au fost restituite ortodocşilor , în 27 noiembrie 2004, de papa Ioan Paul II.  Ele sunt acum păstrate cu sfinţenie în raclă în Biserica Sfântul Gheorghe, Istambul.

          Totuşi, craniul Sfântului Ioan, fiind ţinut la Mânăstirea Vatopedi din Muntele Athos, în nordul Greciei, nu a fost printre moaştele care au fost luate de cruciaţi în sec. XIII. În 1655, la cererea ţarului Alexei Mihailovici, craniul a fost dus în Rusia, pentru care mânăstirea a fost compensată cu suma de 2000 de ruble. În 1693, după ce a primit o cerere de la Mânăstirea Vatopedi pentru restituirea craniului Sfântului Ioan, ţarul Petru cel Mare a ordonat să rămână craniul în Rusia dar  mânăstirii să urmeze a i se plăti 500 de ruble la fiecare patru ani. Arhivele de stat ruseşti păstrează ca document aceste plăţi până în 1735.

          Craniul a fost ţinut la Kremlin, Moscova, în Catedrala Adormirea Maicii Domnului, până în 1920, când a fost confiscat de sovietici şi pus în Muzeul Antichităţilor de Argint. În 1988, în contextul Aniversării a 1000 de ani de la Botezul Rusiei, capul împreună cu alte importante moaşte a fost restituit Bisericii Ortodoxe Ruse şi ţinut în Catedrala Epifania, până când a fost mutat în Catedrala Hristos Mântuitorul, după restaurarea ei.

          Totuşi, astăzi, Mânăstirea Vatopedi afirmă pretenţia rivală de posesiune a craniului Sfântului Ioan Hrisostom şi acolo un craniu este venerat de către pelerinii care merg la mânăstire, ca cel al Sfântului Ioan.

          Două locuri din Italia, de asemenea, pretind că au craniul Sfântului Ioan Hrisostom :  Basilica di Santa Maria del Fiore din Florenţa şi Capela Dal Pozzo din Pisa.

          Mâna dreaptă a Sfântului Ioan este păstrată la Muntele Athos şi numeroase moaşte mai mici sunt răspândite prin toată lumea.”
         


[1] Preot prof. Dr. Ion Bria, DICŢIONAR DE TEOLOGIE ORTODOXĂ, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1994, pp. 286-287.
[2] Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, PATROLOGIE, Sfânta Mânăstire Dervent, 1999, p. 134.
[3]John Chrisostom, From Wikipedia, the free encyclopedia, Priesthood and service in Antioch,
şi Writings, Homilies, General,
[4]John Chrisostom, From Wikipedia, the free encyclopedia, Relics

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Azi, în SÂMBĂTA MOȘILOR DE IARNĂ, înainte de DUMINICA ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI, ne-am asociat/ne asociem la RUGĂCIUNILE DE POMENIRE GENERALĂ A MORȚILOR, A TUTUROR PERSOANELOR PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO, potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic. ASTFEL, se cuvine să cerem de la Dumnezeu IERTARE PENTRU PERSOANELE PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO și, de asemenea, IERTARE PENTRU NOI, persoanele din lumea aceasta: DOAMNE DUMNEZEULE, TATĂ CERESC ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, ÎN NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, IARTĂ-LE (IARTĂ-NE) PĂCATELE ȘI AI MILĂ DE LUMEA TA! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! ... Ne rugăm pentru morți din cel puțin trei motive: 1) Iubirea Domnului nostru Iisus Hristos este mai tare decât moartea. Sfântul Apostol Pavel ne spune că tocmai cu acest scop Mântuitorul a murit și a înviat: ca să aibă stăpânire atât peste vii cât și peste morți (Romani 14, 9). ... 2) Cei pe care noi îi considerăm morți continuă să fie vii, după cum ne asigură Mântuitorul (Luca 20, 37-38). ... 3) Iubirea noastră creștinească continuă și dincolo de moarte, căci iubirea creștinească este cea mai puternică virtute, care nu dispare niciodată (1 Corinteni 13). LA RUGĂCIUNILE DE POMENIRE A MORȚILOR ADUCEM ANUMITE SIMBOLURI ALE PREZENȚEI LUI IISUS. De exemplu, aducem LUMÂNĂRI (CANDELE) APRINSE, care ne amintesc următoarele cuvinte ale Domnului nostru Iisus Hristos: “EU SUNT LUMINA LUMII.” Aducem BOBUL DE GRÂU (sub formă de colivă și pâine), care ne amintește de MOARTEA ȘI ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, după cum El Însuși a spus când a prevestit Moartea și Învierea Sa prin următoarele cuvinte: “ADEVĂRAT, ADEVĂRAT ZIC VOUĂ CĂ DACĂ GRĂUNTELE DE GRÂU, CÂND CADE ÎN PĂMÂNT, NU VA MURI, RĂMÂNE SINGUR; IAR DACĂ VA MURI, ADUCE MULTĂ ROADĂ.” Aducem VIN, amintindu-ne că la Cina cea de Taină Iisus, luând paharul cu vin, a spus: “ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, SÂNGELE LEGĂMÂNTULUI CELUI NOU, CARE SE VARSĂ PENTRU MULȚI SPRE IERTAREA PĂCATELOR.” ... Să ne amintim poezia lui Nichifor Crainic: UNDE SUNT CEI CARE NU MAI SUNT? Să o ascultăm interpretată de Tudor Gheorghe: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1185665466135870 ... Despre tăria pe care ne-o dă credința noastră creștină în viața de apoi, adică în viața de după moarte, a scris poetul George Coșbuc, căruia i-a murit singurul copil, Alexandru, la vârsta de (aproape) 20 de ani: "Dar știu un lucru mai presus/ De toate câte ți le-am spus:/ Credința-n zilele de-apoi/ E singura tărie-n noi,/ Că multe-s tari cum credem noi/ Și mâine nu-s!" (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus, prevestind Moartea Sa și Învierea Sa, precum și rezultatul Morții și Învierii Sale, a zis astfel:  “Adevăr...