sâmbătă, 23 aprilie 2011

Cina cea de Taină


de institutor Maria Oprean





Hristos a venit pe pământ pentru trei lucruri fundamentale: să înveţe, să lase Cina cea de Taină şi după Răstignire să învieze. Învăţătura s-a încheiat, acum trebuia să urmeze Cina cea de Taină şi după aceea toate cele legate de Răstignirea şi Învierea Lui. Ultimele două au fost semnăturile neşterse puse de Hristos pentru mântuirea lumii.


            Evenimentul central însă al acestora îl constituie Taina Dumnezeieştii Împărtăşanii. De aceasta ţin toate, de comuniune şi împărtăşanie. Hristos a mâncat ultima Sa Cină de Paşte împreună cu ucenicii Săi. A hotărât să fie ţinută cu o zi mai devreme, în loc de vineri să fie ziua de joi. Evenimentele au decurs nestăvilit. Toate s-au pregătit pentru Cina de Paşte, în foişorul unei case, după toată probabilitatea, aşa cum am spus, casa mamei Sfântului Evanghelist Marcu, care se numea Maria (Marcu 14, 17-18; Luca 12, 14). După ce a spălat picioarele ucenicilor Săi, pentru ca să le arate cât trebuie să fie de smeriţi în viaţa şi misiunea lor sfântă, Hristos a stat la masă cu cei doisprezece ucenici. Cina cea de Taină începe. Hristos binecuvântează în continuare pâinea şi vinul, le preschimbă în Trupul şi Sângele Său şi îi împărtăşeşte pe toţi, probabil şi pe Iuda, care poate că a rămas până la sfârşitul Cinei. Din textele Evanghelice nu reiese clar acest lucru. Mai degrabă, trădătorul s-a împărtăşit, poate ca să nu dea de bănuială imediat.


Adevărul este că Hristos, în mijlocul Cinei a descoperit că Unul dintre voi mă va vinde (Marcu 14, 18; Ioan 13, 21). Cuvintele acestea ale lui Hristos au căzut ca trăsnetul în mijlocul ucenicilor Săi, care s-au răsculat, printre ei şi trădătorul, încercând să facă pe neştiutorul. De-abia când i-a dat bucăţica de pâine îmbibată în vin a închis gura şi în loc să-şi revină şi să se pocăiască, a mâncat-o şi a plecat pentru lucrarea lui înfricoşătoare. Aşa se întâmplă întotdeauna şi în lucrurile înalte şi dumnezeieşti, se va găsi câte un trădător, care va lăsa să intre diavolul înlăuntrul lui, aşa cum a intrat şi în Iuda (Ioan 13, 26-30) şi l-a făcut ,,praf ’’. A săvârşit cea mai  înfricoşătoare lucrare a vieţii lui, L-a trădat pe Hristos, adică Adevărul, Lumina, Viaţa. De aceea a avut şi un sfârşit cumplit. Nefericitul s-a sinucis. Cumplit sfârşit au trădătorii: ,,mulţi au iubit trădarea, dar nici unul pe trădători’’. De aceea şi ceea ce a spus Hristos despre Iuda: mai bine era să nu se fi născut este valabil pentru fiecare trădător al adevărului.


La Cina cea de Taină s-a întemeiat o nouă stare de lucruri, s-a semnat Testamentul cel nou dintre Dumnezeu şi oameni, prin sângele lui Hristos. Taina Dumnezeieştii Euharistii, a Dumnezeieştii Împărtăşanii, a Dumnezeieştii prefaceri este centrul cultului, centrul vieţii noastre. Cu Aceasta se hrăneşte după botez făptura când se integrează trupului Bisericii, ca să înainteze pe calea sfinţeniei şi a îndumnezeirii. Prin aceasta participă la Cina Cerească, la Potirul comun al Împărăţiei lui Dumnezeu. Prin ea devenim contrupeşti şi consângeni lui Hristos, teofori şi hristofori, ne îndumnezeim. O primim ,,spre iertarea păcatelor şi spre viaţa de veci’’, ne legăm de prezentul şi viitorul Bisericii, ne asigurăm de cele viitoare, participăm la viaţa veşnică.


Mare Taină este Dumnezeiasca Împărtăşanie, negrăită prin dumnezeirea ei! Şi se oferă atât de simplu, sub forma şi gustul natural al pâinii şi vinului, încât să fie accesibilă oamenilor.


Cu siguranţă că pentru toate acestea se cere credinţă. Fără ea nu se experiază nici o Taină în Biserica lui Hristos: ,,prin credinţă ne izbăvim’’.[1]



[1] Arhimandritul Timotei Kilifis. 2007. Hristos, Mântuitorul nostru, Editura Cartea Ortodoxă, pp. 113-115

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Azi, în SÂMBĂTA MOȘILOR DE IARNĂ, înainte de DUMINICA ÎNFRICOȘĂTOAREI JUDECĂȚI, ne-am asociat/ne asociem la RUGĂCIUNILE DE POMENIRE GENERALĂ A MORȚILOR, A TUTUROR PERSOANELOR PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO, potrivit Calendarului Creștin Ortodox și Calendarului Creștin Greco-Catolic. ASTFEL, se cuvine să cerem de la Dumnezeu IERTARE PENTRU PERSOANELE PLECATE ÎN LUMEA DE DINCOLO și, de asemenea, IERTARE PENTRU NOI, persoanele din lumea aceasta: DOAMNE DUMNEZEULE, TATĂ CERESC ATOTSFÂNT ȘI ATOTPUTERNIC, TE RUGĂM FRUMOS PRIN DUHUL SFÂNT, ÎN NUMELE DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, IARTĂ-LE (IARTĂ-NE) PĂCATELE ȘI AI MILĂ DE LUMEA TA! AMIN! ÎȚI MULȚUMIM FRUMOS! ... Ne rugăm pentru morți din cel puțin trei motive: 1) Iubirea Domnului nostru Iisus Hristos este mai tare decât moartea. Sfântul Apostol Pavel ne spune că tocmai cu acest scop Mântuitorul a murit și a înviat: ca să aibă stăpânire atât peste vii cât și peste morți (Romani 14, 9). ... 2) Cei pe care noi îi considerăm morți continuă să fie vii, după cum ne asigură Mântuitorul (Luca 20, 37-38). ... 3) Iubirea noastră creștinească continuă și dincolo de moarte, căci iubirea creștinească este cea mai puternică virtute, care nu dispare niciodată (1 Corinteni 13). LA RUGĂCIUNILE DE POMENIRE A MORȚILOR ADUCEM ANUMITE SIMBOLURI ALE PREZENȚEI LUI IISUS. De exemplu, aducem LUMÂNĂRI (CANDELE) APRINSE, care ne amintesc următoarele cuvinte ale Domnului nostru Iisus Hristos: “EU SUNT LUMINA LUMII.” Aducem BOBUL DE GRÂU (sub formă de colivă și pâine), care ne amintește de MOARTEA ȘI ÎNVIEREA DOMNULUI NOSTRU IISUS HRISTOS, după cum El Însuși a spus când a prevestit Moartea și Învierea Sa prin următoarele cuvinte: “ADEVĂRAT, ADEVĂRAT ZIC VOUĂ CĂ DACĂ GRĂUNTELE DE GRÂU, CÂND CADE ÎN PĂMÂNT, NU VA MURI, RĂMÂNE SINGUR; IAR DACĂ VA MURI, ADUCE MULTĂ ROADĂ.” Aducem VIN, amintindu-ne că la Cina cea de Taină Iisus, luând paharul cu vin, a spus: “ACESTA ESTE SÂNGELE MEU, SÂNGELE LEGĂMÂNTULUI CELUI NOU, CARE SE VARSĂ PENTRU MULȚI SPRE IERTAREA PĂCATELOR.” ... Să ne amintim poezia lui Nichifor Crainic: UNDE SUNT CEI CARE NU MAI SUNT? Să o ascultăm interpretată de Tudor Gheorghe: https://www.facebook.com/ion.ciungu.79/videos/1185665466135870 ... Despre tăria pe care ne-o dă credința noastră creștină în viața de apoi, adică în viața de după moarte, a scris poetul George Coșbuc, căruia i-a murit singurul copil, Alexandru, la vârsta de (aproape) 20 de ani: "Dar știu un lucru mai presus/ De toate câte ți le-am spus:/ Credința-n zilele de-apoi/ E singura tărie-n noi,/ Că multe-s tari cum credem noi/ Și mâine nu-s!" (George Coșbuc, Moartea lui Fulger).

Pr. prof. Ion Ciungu   Iisus, prevestind Moartea Sa și Învierea Sa, precum și rezultatul Morții și Învierii Sale, a zis astfel:  “Adevăr...